Ciekawostki
Lokomotywa „Dirschau”
Lokomotywa „Dirschau” powstała w 1852 r. w berlińskiej fabryce należącej do Johanna Friedricha Augusta Borsiga, na zamówienie spółki Pruska Kolej Wschodnia (niem. Preußische Ostbahn). Pojazd oddano do użytku 7 października 1852 r. Osiągał on prędkość maksymalną 105,5 km/h. Dla porównania średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła wówczas tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h. Parowóz uległ likwidacji w 1885 r.
Jak wyglądał „Dirschau”? Jak ustalili forumowicze Dawnego Tczewa. lokomotywa ochrzczona imieniem naszego miasta wchodziła w skład serii parowozów nazwanych imieniem innych miejscowości leżących przy linii kolejowej Bydgoszcz – Gdańsk. „Tczewska” lokomotywa miała siedem „sióstr”: „Kotomiers” (Kotomierz), „Terespol” (Terespol Pomorski), „Laskowitz” (Laskowice Pomorskie), „Warlubien” (Warlubie), „Czerwinek”, „Pelplin” i „Hohenstein” (Pszczółki). Choć nie udało się znaleźć ilustracji przedstawiającej „Dirschau” forumowicze dotarli do rysunku przedstawiającego jej konstrukcyjną bliźniaczkę „Warlubien”, naszkicowaną po wykolejeniu się w listopadzie 1852 r. pod Pelplinem.
(zunia, Ramzes74, be-good, LukaszB, zielu)