Statki Tczew
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 8015
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 712 razy
- Otrzymał podziękowań: 584 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
Łukaszu masz jakieś fotki statku? Trzeba bedzie uzupełnić artykuł " Tczew na morzach i oceanach"
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 314
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:46
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 33 razy
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
niestety gdzieś mi wcięło fotę, ale już złożyłem zamówienie na nowe do znajomego rodziny mieszkańca Berlina. Jak otrzymam to zaraz wstawię
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 146 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
To JEST wielka ciekawostka, ale kto ma oczy ten widzi, że to są ZUPEŁNIE inne jednostki.
Napis TCZEW postaram się wyjaśnić - w latach 60 i 70tych (może też po 1980) Tczewska Stocznia Rzeczna (i kilka innych w PRL u) budowała tzw. "koszarki". Niestety, moje źródła wśród tczewskich stoczniowców stały się nieosiągalne, ale proszę porównać inną wiślaną koszarkę w Płocku i berliński hostel - jest bardzo duże podobieństwo.
Wg. mnie napis pozostał po poprzednim użytkowniku (np. PBW - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego), który sprzedał ją Niemcom lub po stoczni (co jest mniej prawdopodobne).
W pierwszej kolejności - dwie tzw. koszarki w naszej stolicy.
Napis TCZEW postaram się wyjaśnić - w latach 60 i 70tych (może też po 1980) Tczewska Stocznia Rzeczna (i kilka innych w PRL u) budowała tzw. "koszarki". Niestety, moje źródła wśród tczewskich stoczniowców stały się nieosiągalne, ale proszę porównać inną wiślaną koszarkę w Płocku i berliński hostel - jest bardzo duże podobieństwo.
Wg. mnie napis pozostał po poprzednim użytkowniku (np. PBW - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego), który sprzedał ją Niemcom lub po stoczni (co jest mniej prawdopodobne).
W pierwszej kolejności - dwie tzw. koszarki w naszej stolicy.
- Załączniki
-
- kosz2.jpg (109.73 KiB) Przejrzano 2834 razy
- kosz2.jpg (109.73 KiB) Przejrzano 2834 razy
-
- KOSZARKA.JPG (88.91 KiB) Przejrzano 2841 razy
- KOSZARKA.JPG (88.91 KiB) Przejrzano 2841 razy
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 8015
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 712 razy
- Otrzymał podziękowań: 584 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
Nasze miasto rozsławiały po rzekach, morzach i oceanach statki ochrzczone jego imieniem. Dwa z nich opisałem na naszej stronie w dziale ciekawostki. Opis morskiej przygody pierwszego Tczewa można znaleźć na http://pl.wikipedia.org/wiki/SS_Tczew" onclick="window.open(this.href);return false;. Słyszałem legendę o tym, ze nasi marynarze od samolotów zrzucających zaopatrzenie domagali się zupełnie innego "towaru"
Jeżeli macie zdjecia innych pływających Tczewów to zapraszam!
Jeżeli macie zdjecia innych pływających Tczewów to zapraszam!
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
Ja u siebie na dysku znalazłem zdjęcie takiego okrętu
- Załączniki
-
- 341.jpg (235.64 KiB) Przejrzano 2919 razy
- 341.jpg (235.64 KiB) Przejrzano 2919 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
Jeszcze takie obrazki znalazłem
- Załączniki
-
- tczew1.jpg (29.39 KiB) Przejrzano 2907 razy
- tczew1.jpg (29.39 KiB) Przejrzano 2907 razy
-
- tczew.jpg (35.3 KiB) Przejrzano 2907 razy
- tczew.jpg (35.3 KiB) Przejrzano 2907 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 291 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
Statek Tczew w zbiorach NAC
Pierwsza połowa lat 70-tych, statek Tczew przy taśmowcu w Gdyni:
Statek Tczew przy falochronie w Gdyni:-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 332
- Rejestracja: 7 lip 2011, o 18:08
- Lokalizacja: Niemcy
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 12 razy
- Kontakt:
Re: Statki Tczew
Kilka informacji do statku SS Tczew z okresu przedwojennego.
SS Tczew
S/s Tczew, eks Jung – polski masowiec zbudowany w 1924 roku w stoczni NV Scheepswerfen v/h H. Bodewes w Millingen (Holandia). Statek miał silnik parowy o mocy 600 KM, co pozwalało mu rozwijać prędkość 10 węzłów; posiadał 2 ładownie.
Zakupiony przez Żeglugę Polską w Holandii w listopadzie 1927 roku przybył do Gdyni 7 grudnia. Pływał jako tramp w żegludze małej.
Zdobył rozgłos dryfowaniem w lodach w dniach od 4 lutego do 15 marca 1929 roku na wodach zatok Kilońskiej i Meklemburskiej. Utknął w lodach, wraz z grupą innych statków, tuż za Bornholmem. 8 lutego nadeszły dwa pancerniki niemieckie – "Schleswig-Holstein" i "Elsass" – i skruszyły lód tak, że uwięzione statki mogły bezpiecznie udać się w dalszą drogę. Powolny "Tczew" ponownie utknął w lodach zaledwie 10 mil od Kilonii. 9 lutego pole lodowe ruszyło na zachód i oparło się o brzeg całkowicie unieruchamiając statek. Pojawiły się pierwsze pęknięcia i wgniecenia kadłuba, a na dodatek załodze zaczął doskwierać głód. W tej sytuacji sześciu marynarzy zeszło ze statku i powędrowało do odległej o 4 mile wioski, gdzie kupili zapasy żywności. W 3 dni później wyprawę chciano ponowić, ale pole lodowe zasypał grubą warstwą śnieg uniemożliwiając marsz.
Z pomocą uwięzionym statkom przyszły niemieckie samoloty dokonując zrzutów zaopatrzenia, co na kilka dni poprawiło sytuację, ale wkrótce nadeszła mgła, a zachodni wiatr jął spychać pole lodowe na otwarty Bałtyk. Dopiero tam, po prawie sześciu tygodniach, odnalazł polski statek pancernik "Elsass" i utorował mu drogę. w 12 godzin później "Tczew" był już w Kilonii.
Od kwietnia 1930 r. obsługiwał, razem ze statkiem "Chorzów", pierwszą polską linię regularną Gdynia/Gdańsk–Lipawa–Ryga–Tallinn–Helsinki. Później pływał w trampingu lub na różnych liniach regularnych w żegludze małej, m.in. do Hamburga i zachodniej Finlandii.
Zatonął 5 grudnia 1938 roku w porcie gdańskim na skutek utraty stateczności podczas załadunku blachy. Zginęło 2 członków załogi – asystent maszynowy i palacz. Po podniesieniu z dna (27 grudnia) znalazł się w stoczni w Gdyni, gdzie przed ukończeniem remontu, we wrześniu 1939 r., wpadł w ręce niemieckie.
Prawdopodobnie został uruchomiony jako "Dirschau" (niemiecka nazwa Tczewa). Zatonął na skutek działań wojennych. Bliższych danych brak.
Dane techniczne:
Data wodowania 1924
Wcześniejsze imiona Jung
Późniejsze imiona Dirschau
Typ Masowiec
Stocznia NV Scheepswerfen v/h H. Bodewes
Armator Żegluga Polska
Bandera Polska
Port macierzysty Gdynia
Nośność (DWT) 1020
Liczba członków załogi 20
Długość całkowita (L) 55,30 m
Szerokość (B) 8,60 m
Zanurzenie (D) 3,80 m
Prędkość maks. 10 w
Pojemność brutto 760 GT
Pojemność netto 344 NT
Dane napędu MP33, 600 KM
SS Tczew
S/s Tczew, eks Jung – polski masowiec zbudowany w 1924 roku w stoczni NV Scheepswerfen v/h H. Bodewes w Millingen (Holandia). Statek miał silnik parowy o mocy 600 KM, co pozwalało mu rozwijać prędkość 10 węzłów; posiadał 2 ładownie.
Zakupiony przez Żeglugę Polską w Holandii w listopadzie 1927 roku przybył do Gdyni 7 grudnia. Pływał jako tramp w żegludze małej.
Zdobył rozgłos dryfowaniem w lodach w dniach od 4 lutego do 15 marca 1929 roku na wodach zatok Kilońskiej i Meklemburskiej. Utknął w lodach, wraz z grupą innych statków, tuż za Bornholmem. 8 lutego nadeszły dwa pancerniki niemieckie – "Schleswig-Holstein" i "Elsass" – i skruszyły lód tak, że uwięzione statki mogły bezpiecznie udać się w dalszą drogę. Powolny "Tczew" ponownie utknął w lodach zaledwie 10 mil od Kilonii. 9 lutego pole lodowe ruszyło na zachód i oparło się o brzeg całkowicie unieruchamiając statek. Pojawiły się pierwsze pęknięcia i wgniecenia kadłuba, a na dodatek załodze zaczął doskwierać głód. W tej sytuacji sześciu marynarzy zeszło ze statku i powędrowało do odległej o 4 mile wioski, gdzie kupili zapasy żywności. W 3 dni później wyprawę chciano ponowić, ale pole lodowe zasypał grubą warstwą śnieg uniemożliwiając marsz.
Z pomocą uwięzionym statkom przyszły niemieckie samoloty dokonując zrzutów zaopatrzenia, co na kilka dni poprawiło sytuację, ale wkrótce nadeszła mgła, a zachodni wiatr jął spychać pole lodowe na otwarty Bałtyk. Dopiero tam, po prawie sześciu tygodniach, odnalazł polski statek pancernik "Elsass" i utorował mu drogę. w 12 godzin później "Tczew" był już w Kilonii.
Od kwietnia 1930 r. obsługiwał, razem ze statkiem "Chorzów", pierwszą polską linię regularną Gdynia/Gdańsk–Lipawa–Ryga–Tallinn–Helsinki. Później pływał w trampingu lub na różnych liniach regularnych w żegludze małej, m.in. do Hamburga i zachodniej Finlandii.
Zatonął 5 grudnia 1938 roku w porcie gdańskim na skutek utraty stateczności podczas załadunku blachy. Zginęło 2 członków załogi – asystent maszynowy i palacz. Po podniesieniu z dna (27 grudnia) znalazł się w stoczni w Gdyni, gdzie przed ukończeniem remontu, we wrześniu 1939 r., wpadł w ręce niemieckie.
Prawdopodobnie został uruchomiony jako "Dirschau" (niemiecka nazwa Tczewa). Zatonął na skutek działań wojennych. Bliższych danych brak.
Dane techniczne:
Data wodowania 1924
Wcześniejsze imiona Jung
Późniejsze imiona Dirschau
Typ Masowiec
Stocznia NV Scheepswerfen v/h H. Bodewes
Armator Żegluga Polska
Bandera Polska
Port macierzysty Gdynia
Nośność (DWT) 1020
Liczba członków załogi 20
Długość całkowita (L) 55,30 m
Szerokość (B) 8,60 m
Zanurzenie (D) 3,80 m
Prędkość maks. 10 w
Pojemność brutto 760 GT
Pojemność netto 344 NT
Dane napędu MP33, 600 KM
- Załączniki
-
- SS_Tczew_POL_3.jpg (50.54 KiB) Przejrzano 2888 razy
- SS_Tczew_POL_3.jpg (50.54 KiB) Przejrzano 2888 razy
-
- SS_Tczew_POL_2.jpg (52.59 KiB) Przejrzano 2888 razy
- SS_Tczew_POL_2.jpg (52.59 KiB) Przejrzano 2888 razy
-
- SS_Tczew_POL_1.jpg (46.85 KiB) Przejrzano 2888 razy
- SS_Tczew_POL_1.jpg (46.85 KiB) Przejrzano 2888 razy