Przęsła ESTB
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Zamieszczam ciekawostki zwiazane z wydawaniem decyzji w latach 1957-58 w sprawie przesuwania przeseł ESTB z mostu kolejowego na drogowy. W sumie nic nowego nie ma, poza tym, ze poczatkowo sie pomylono i zakladano, ze oba nurtowe przesla drogowe beda identycznej dlugosci. Aha - pisma te inaczej numerowaly przesla mostu drogowego niz dzis. Dzisiejsze przesło nr 1 - to malutkie nie było wliczane, zatem przesło nr 1 i 2 z tych dokumentow to obecne przesla nr 2 i 3 na drogowym.
P.S. w artykule Affelta wyczytałem, że Polska otrzymała ESTB w ramach pomocy UNRRA >> http://pl.wikipedia.org/wiki/United_Nat ... nistration" onclick="window.open(this.href);return false;
04.10.1957 - notatka Rady Narodowej w Tczewie w sprawie odbudowy mostu:
05.10.1957 - notatka Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Gdańsku:
12.11.1957 - Rada Technicza o przesuwaniu przeseł kolejowych ESTB nr 1 i 3 na most drogowy (pokleilem to bo bylo na roznych stronach):
03.01.1958 - Rada Techniczna zaleca wykonanie dodatkowych pomiarow:
21.01.1958 - Wnioski po dodatkowych pomiarach:
P.S. w artykule Affelta wyczytałem, że Polska otrzymała ESTB w ramach pomocy UNRRA >> http://pl.wikipedia.org/wiki/United_Nat ... nistration" onclick="window.open(this.href);return false;
04.10.1957 - notatka Rady Narodowej w Tczewie w sprawie odbudowy mostu:
05.10.1957 - notatka Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Gdańsku:
12.11.1957 - Rada Technicza o przesuwaniu przeseł kolejowych ESTB nr 1 i 3 na most drogowy (pokleilem to bo bylo na roznych stronach):
03.01.1958 - Rada Techniczna zaleca wykonanie dodatkowych pomiarow:
21.01.1958 - Wnioski po dodatkowych pomiarach:
-
- Najemca
- Reakcje:
- Posty: 212
- Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
@Cez, ciekawa rzecz. W punkcie 5 napisano:
"Wykonać II alternatywę kalkulacji kosztów montażu przęsła drogowego Nr. 2 , przy założeniu transportu elementów kolejką naziemną i równoczesnym podnoszeniu i opuszczaniu poszczególnych elementów, zamiast przewożenia ich po górnych pasach starego mostu drogowego."
Jeśli metodą alternatywną było przenoszenie elementów konstrukcji ESTB kolejką naziemną, to z powyższego wynika, że musiano je przenosić "po górnych pasach starego mostu drogowego".
To by tłumaczyło, dlaczego z mostu drogowego zniknęła druga para wież, proszę spojrzeć na poniższą fotografię - koniec przęsła ESTB od strony Lisewa, znajdował się na filarze, który był w osi z filarem mostu drogowego, czyli wieże uniemożliwiłyby swobodną pracę:
"Wykonać II alternatywę kalkulacji kosztów montażu przęsła drogowego Nr. 2 , przy założeniu transportu elementów kolejką naziemną i równoczesnym podnoszeniu i opuszczaniu poszczególnych elementów, zamiast przewożenia ich po górnych pasach starego mostu drogowego."
Jeśli metodą alternatywną było przenoszenie elementów konstrukcji ESTB kolejką naziemną, to z powyższego wynika, że musiano je przenosić "po górnych pasach starego mostu drogowego".
To by tłumaczyło, dlaczego z mostu drogowego zniknęła druga para wież, proszę spojrzeć na poniższą fotografię - koniec przęsła ESTB od strony Lisewa, znajdował się na filarze, który był w osi z filarem mostu drogowego, czyli wieże uniemożliwiłyby swobodną pracę:
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Niestety ta teoria nie moze byc prawdziwa, bo wieże rozebrano na przełomie 47 i 48 roku, a przesła ESTB przestawiano w 58mieczyslaw pisze: To by tłumaczyło, dlaczego z mostu drogowego zniknęła druga para wież, proszę spojrzeć na poniższą fotografię - koniec przęsła ESTB od strony Lisewa, znajdował się na filarze, który był w osi z filarem mostu drogowego, czyli wieże uniemożliwiłyby swobodną pracę:
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Podzielę się nowymi odkryciami, których dokonałem w Starostwie Powiatowym. Wicestarosta pokazał mi archiwalne dokumenty na temat mostu.
Trafiłem na dokument z 1957 roku o ESTB. Dzieli sie na dwie czesci. Najpierw jest opis części jakie należy wykonać – czyli tych brakujących przy przedłużaniu przęseł z 98 metrow do 125. Nastepnie są pokazane części, które udało się znaleźć w Składnicach Dyrekcji Kolejowych (o tym tez nizej).
Dokument z 1958 roku - już od pierwszych stron mamy perełki. Pojawia się rozwiniecie skrótu ESTB które rozni się od tego przyjętego w literaturze o moście… Najczesciej widziałem Emergency Steel Truss Bridges, a w tym dokumencie czytamy o Everall Sectional Train Bridge. Nie mam jednak pojęcia co może znaczyc słowo „everall” :p W tekście jest tez informacja o tym, ze ESTB było wzorowane na kratownicy niejakiego pana Roth-Wagnera. Znalazłem w necie o tym tylko to:
http://www.6thcorpscombatengineers.com/ ... Bridge.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... /?p=417228" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.structurae.de/structures/data ... d=s0003722" onclick="window.open(this.href);return false;
W dokumencie widzimy informacje, ze instrukcja mostu ESTB mowi o tym, ze most kolejowy może mieć maksymalnie 100 metrów z hakiem. W tym samym dokumencie kolejna rewelacja – informacja o tym, ze brakujące części można było zdobyc w DOKP (Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych) w Gdańsku, Szczecinie i Krakowie.
Trafiłem na dokument z 1957 roku o ESTB. Dzieli sie na dwie czesci. Najpierw jest opis części jakie należy wykonać – czyli tych brakujących przy przedłużaniu przęseł z 98 metrow do 125. Nastepnie są pokazane części, które udało się znaleźć w Składnicach Dyrekcji Kolejowych (o tym tez nizej).
Dokument z 1958 roku - już od pierwszych stron mamy perełki. Pojawia się rozwiniecie skrótu ESTB które rozni się od tego przyjętego w literaturze o moście… Najczesciej widziałem Emergency Steel Truss Bridges, a w tym dokumencie czytamy o Everall Sectional Train Bridge. Nie mam jednak pojęcia co może znaczyc słowo „everall” :p W tekście jest tez informacja o tym, ze ESTB było wzorowane na kratownicy niejakiego pana Roth-Wagnera. Znalazłem w necie o tym tylko to:
http://www.6thcorpscombatengineers.com/ ... Bridge.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... /?p=417228" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.structurae.de/structures/data ... d=s0003722" onclick="window.open(this.href);return false;
W dokumencie widzimy informacje, ze instrukcja mostu ESTB mowi o tym, ze most kolejowy może mieć maksymalnie 100 metrów z hakiem. W tym samym dokumencie kolejna rewelacja – informacja o tym, ze brakujące części można było zdobyc w DOKP (Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych) w Gdańsku, Szczecinie i Krakowie.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
"Everall" to nazwisko brytyjskiego inżyniera/pułkownika - Williama Teague EVERALLA. Oto jego tzw klepsydra.Cez pisze:...Pojawia się rozwiniecie skrótu ESTB które rozni się od tego przyjętego w literaturze o moście… Najczesciej widziałem Emergency Steel Truss Bridges, a w tym dokumencie czytamy o Everall Sectional Train Bridge. Nie mam jednak pojęcia co może znaczyc słowo „everall” ...
...W czasie II wojny światowej był pułkownikiem Królewskich Saperów, pracował jako Główny Instruktor Budowy Mostów w Ministerstwie Wojny, gdzie zaprojektował i rozwinął sekcyjne wojskowe mosty kolejowe, szeroko używane i znane jako Everall bridges...
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Super, dzieki za info! No to mamy mała rewolucję, skrót ESTB powstał z zupełnie innych słow... A czy wiesz cos o tym Roth-Wagnerze?
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Ze skrótami różnie bywa... Na miejskich murach rekordy popularności bije "CHcę Wstąpić Do Policji"...Cez pisze:...skrót ESTB powstał z zupełnie innych słów...
Poważniej - obydwa "odkodowania" skrótu mają swój sens, ale wersja z Everallem jakby miała bardziej precyzyjny i wiarygodny charakter.
O konstrukcji Roth - Wagner póki co nie mam wiele, na razie nie będę wyskakiwał z drobnicą.
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Zaczynam sie zastanawiac czy błednie nie interpretujemy liczby "1945" jako rok stworzenia tych przeseł...
Otoz w pewnym dokumencie z 1957 roku liczba "1945" jest podana jako... ciężar.
Be-good - wspominales, ze procz liczby 1945 widziales tez 1946 - masz jakies zdjecie albo umiesz wskazac miejsce gdzie to jest? To byłby dowod na to, ze jednak moze chodzic o datę...
Otoz w pewnym dokumencie z 1957 roku liczba "1945" jest podana jako... ciężar.
Be-good - wspominales, ze procz liczby 1945 widziales tez 1946 - masz jakies zdjecie albo umiesz wskazac miejsce gdzie to jest? To byłby dowod na to, ze jednak moze chodzic o datę...
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Teraz nie mogę potwierdzić tezy wyraźnym zdjęciem... Postaram się nadrobić w ciągu kilku dni.Cez pisze:...Be-good - wspominales, ze procz liczby 1945 widziales tez 1946 - masz jakies zdjecie albo umiesz wskazac miejsce gdzie to jest? ...
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 689 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Przęsła ESTB
Ja znalazłem blaszkę z datą 1945, reszty nie potrafię odcyfrować.
- Załączniki
-
- WP_20140830_004.jpg (277.04 KiB) Przejrzano 1993 razy
- WP_20140830_004.jpg (277.04 KiB) Przejrzano 1993 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II