Jak najbardziej MOŻLIWE...zet48 pisze:Myślałem o szynach wąskotorowych do transportu węgla na bulwarze ...pamiątka po dawnym porcie.
Szyny
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 194 razy
- Otrzymał podziękowań: 147 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 194 razy
- Otrzymał podziękowań: 147 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Niedaleko przyszłej Galerii kawałki Ostbahnu robią za słupki przy bramie wjazdowej:
- Załączniki
-
- DSCF1187.jpg (241.18 KiB) Przejrzano 2669 razy
- DSCF1187.jpg (241.18 KiB) Przejrzano 2669 razy
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 194 razy
- Otrzymał podziękowań: 147 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Dzięki Ostbahnowi tczewskie balkony często otrzymywały dodatkowe wsparcie:
Z relacji właściciela budynku byłego Hotelu Dworcowego wiem że jego balkony zawierają też takie nieugięte elementy...-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Rozwój sieci kolejowych w początkach istnienia kolei w Europie był rezultatem różnorodnych, niezależnych przedsięwzięć, co zaowocowało podobną różnorodnością zastosowanych rozwiązań technicznych, w tym także szyn stosowanych do budowy torów. O ile z końcem lat 30-tych XIX wieku, za przykładem kolei angielskich upowszechnił się, stosowany do dzisiaj, profil szerokostopowej szyny typu Vignoles'a, to w kwestii rozmiarów panowała ogromna różnorodność, do której przyczyniał sie dodatkowo, powodowany rozwojem technicznym, szybki wzrost tonażu i prędkości składów.
Koleje pruskie, których liczne pozostałości dziś jeszcze znajdujemy, były znakomitym przykładem tej różnorodności. Pochodzące sprzed II wojny zestawienia typów szyn stosowanych w samych kolejach pruskich obejmowały ponad 180 pozycji. Przejmowanie w latach 70-tych XIX wieku kontroli nad liniami kolejowymi przez państwo, które w końcu doceniło ich gospodarcze a zwłaszcza militarne znaczenie, doprowadziło do pewnej normalizacji stosowanych szyn. Na początku XX wieku liczba znormalizowanych typów szyn stoowanych w kolejach pruskich doszła do 17.
W poniższym zestawieniu starałem się zebrać charakterystyki możliwie szerokiego zakresu różnych rodzajów szyn kolei pruskich, w tym także stosowanych w kolejach polnych i wąskotorowych, których relikty możemy dziś znaleźć w najróżniejszych wtórnych zastosowaniach. Ujęte zostały również typy szyn stosowane w innych rejonach Niemiec oraz nowsze typy szyn, które pojawiły się w latach 20-tych XX wieku, a także, dla porównania, szyny stosowane wspólcześnie. W miejscach przedstawionych we wcześniejszych postach, na Jana z Kolna i 1 Maja, znaleźć można pozostałości szyn typu Form 4, stosowanych w kolejach pruskich do roku 1885 oraz odpowiadającego mu, stosowanego później nowszego profilu Form 10, wykorzystywanego już tylko na liniach o drugorzędnym znaczeniu. Spośród pochodzących z II połowy XIX wieku szyn różnych wytwórców, niewątpliwie najstarszym jest profil, znakowany BV, o dużych zbieżnościach główki, cechujących niezbyt zaawansowaną technologię walcowania. Poza szerokością stopy (98-100 mm), pozostałe wymiary profilu odpowiadają Form 4. BV może oznaczać walcownię Bochumer Verein, koncernu górniczego z siedzibą w Bochum, powstałego z założonej w 1842 roku odlewni staliwa, znanego później jako Bochumer Verein für Bergbau und Gußstahlfabrikation.Jeżeli kolejne dwa znaki cechy zinterpretować jako 58, to szyna ta mogła być wyprodukowana w 1858 roku. Udokumentowane profile tego typu pochodzą najpóźniej z końca lat 60-tych.
Nawiasem mówiąc, taka właśnie szyna pełni funkcję wspornika balkonu z poprzedniego postu.
Większość szyn jest datowana w sposób nie budzący większych watpliwości, zidentyfikować też można wytwórców sporej części z nich. Phoenix AG
Phoenix AG für Bergbau und Hüttenbetrieb, koncern górniczo-hutniczy powstaly ze spólki akcyjnej założonej w 1852 roku w Eschweiler-Aue, w Nadrenii, prowadził działalność w zakładzie w Laar (od 1905 dzielnica Duisburga). W roku 1906 połączył się z Hörder Bergwerks- und Hütten-Verein. W 1966 został przekształcony w Thyssen Röhrenwerke AG, od 1970 - Mannesmannröhren-Werke AG. Henrichshütte
zakłady hutnicze w Hattingen w Zagłębiu Ruhry, założone w 1854 roku, działały do 2004 roku, obecnie przekształcone w muzeum techniki
Koleje pruskie, których liczne pozostałości dziś jeszcze znajdujemy, były znakomitym przykładem tej różnorodności. Pochodzące sprzed II wojny zestawienia typów szyn stosowanych w samych kolejach pruskich obejmowały ponad 180 pozycji. Przejmowanie w latach 70-tych XIX wieku kontroli nad liniami kolejowymi przez państwo, które w końcu doceniło ich gospodarcze a zwłaszcza militarne znaczenie, doprowadziło do pewnej normalizacji stosowanych szyn. Na początku XX wieku liczba znormalizowanych typów szyn stoowanych w kolejach pruskich doszła do 17.
W poniższym zestawieniu starałem się zebrać charakterystyki możliwie szerokiego zakresu różnych rodzajów szyn kolei pruskich, w tym także stosowanych w kolejach polnych i wąskotorowych, których relikty możemy dziś znaleźć w najróżniejszych wtórnych zastosowaniach. Ujęte zostały również typy szyn stosowane w innych rejonach Niemiec oraz nowsze typy szyn, które pojawiły się w latach 20-tych XX wieku, a także, dla porównania, szyny stosowane wspólcześnie. W miejscach przedstawionych we wcześniejszych postach, na Jana z Kolna i 1 Maja, znaleźć można pozostałości szyn typu Form 4, stosowanych w kolejach pruskich do roku 1885 oraz odpowiadającego mu, stosowanego później nowszego profilu Form 10, wykorzystywanego już tylko na liniach o drugorzędnym znaczeniu. Spośród pochodzących z II połowy XIX wieku szyn różnych wytwórców, niewątpliwie najstarszym jest profil, znakowany BV, o dużych zbieżnościach główki, cechujących niezbyt zaawansowaną technologię walcowania. Poza szerokością stopy (98-100 mm), pozostałe wymiary profilu odpowiadają Form 4. BV może oznaczać walcownię Bochumer Verein, koncernu górniczego z siedzibą w Bochum, powstałego z założonej w 1842 roku odlewni staliwa, znanego później jako Bochumer Verein für Bergbau und Gußstahlfabrikation.Jeżeli kolejne dwa znaki cechy zinterpretować jako 58, to szyna ta mogła być wyprodukowana w 1858 roku. Udokumentowane profile tego typu pochodzą najpóźniej z końca lat 60-tych.
Nawiasem mówiąc, taka właśnie szyna pełni funkcję wspornika balkonu z poprzedniego postu.
Większość szyn jest datowana w sposób nie budzący większych watpliwości, zidentyfikować też można wytwórców sporej części z nich. Phoenix AG
Phoenix AG für Bergbau und Hüttenbetrieb, koncern górniczo-hutniczy powstaly ze spólki akcyjnej założonej w 1852 roku w Eschweiler-Aue, w Nadrenii, prowadził działalność w zakładzie w Laar (od 1905 dzielnica Duisburga). W roku 1906 połączył się z Hörder Bergwerks- und Hütten-Verein. W 1966 został przekształcony w Thyssen Röhrenwerke AG, od 1970 - Mannesmannröhren-Werke AG. Henrichshütte
zakłady hutnicze w Hattingen w Zagłębiu Ruhry, założone w 1854 roku, działały do 2004 roku, obecnie przekształcone w muzeum techniki
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Profili Form 4 ciąg dalszy:
założone w 1852 roku w Hörder (od 1928 dzielnica Dortmundu) jedno z pierwszych przedsiębiorstw hutniczych w Zagłębiu Ruhry. Prawdobodobnie Jacobi, Haniel & Huyssen (JHH), przedsiębiorstwo przemysłu górnczego i maszynowego, z siedzibą w Oberhausen, w Zagłębiu Ruhry, rozwinięte z działającej od 1758 roku huty Gute Hoffnung w Oberhausen. Jako JHH działało od 1805 do 1873 roku; w 1858 było największym przedsiębiorstwem w Zagłębiu Ruhry; od 1873 - Aktienverein für Bergbau und Hüttenbetrieb, Gutehoffnungshütte (GHH).
Profile, które czekają na identyfikację wytwórcy: Carl Ruëtz & Co – Aachener Hütten-Aktien-Verein Rothe Erde (obecnie dzielnica Aachen - Akwizgranu)
Profil czeka na identyfikację wytwórcy Informację o znakach walcowniczych znaleźć można na stronach Wikipedii czy też Gleisbau-Welt, ale zdumiewająco bogatą dokumentację zgromadził twórca Walzzeichen.
Od roku 1885, szyny typu Form 4 zastąpione zostały nowym, bardziej wytrzymałym profilem Form 6, o masie 33,4 kg/mb, pozwalającym na przenoszenie nacisku osi do 15 t. Typu Form 6 reprezentuje jest szyna wyprodukowana w 1894 roku przez walcownię z Bochum. Notabene juz od roku 1890, szyny typu Form 6 na głównych liniach zaczęto zastępować profilami typu Form 8 o masie 41 kg/mb, przenoszącymi nacisk osi do 17 t, które od 1905 roku ustąpiły szynom Form 15 (45 kg/mb), przenoszącym naciski do 18 t. Od 1922 roku w kolejach niemieckich zastosowano szyny S49 (49 kg/mb), o nośności do 20 t, stosowane do czasów obecnych.
Hörder Bergwerks- und Hütten-Vereinzałożone w 1852 roku w Hörder (od 1928 dzielnica Dortmundu) jedno z pierwszych przedsiębiorstw hutniczych w Zagłębiu Ruhry. Prawdobodobnie Jacobi, Haniel & Huyssen (JHH), przedsiębiorstwo przemysłu górnczego i maszynowego, z siedzibą w Oberhausen, w Zagłębiu Ruhry, rozwinięte z działającej od 1758 roku huty Gute Hoffnung w Oberhausen. Jako JHH działało od 1805 do 1873 roku; w 1858 było największym przedsiębiorstwem w Zagłębiu Ruhry; od 1873 - Aktienverein für Bergbau und Hüttenbetrieb, Gutehoffnungshütte (GHH).
Profile, które czekają na identyfikację wytwórcy: Carl Ruëtz & Co – Aachener Hütten-Aktien-Verein Rothe Erde (obecnie dzielnica Aachen - Akwizgranu)
Profil czeka na identyfikację wytwórcy Informację o znakach walcowniczych znaleźć można na stronach Wikipedii czy też Gleisbau-Welt, ale zdumiewająco bogatą dokumentację zgromadził twórca Walzzeichen.
Od roku 1885, szyny typu Form 4 zastąpione zostały nowym, bardziej wytrzymałym profilem Form 6, o masie 33,4 kg/mb, pozwalającym na przenoszenie nacisku osi do 15 t. Typu Form 6 reprezentuje jest szyna wyprodukowana w 1894 roku przez walcownię z Bochum. Notabene juz od roku 1890, szyny typu Form 6 na głównych liniach zaczęto zastępować profilami typu Form 8 o masie 41 kg/mb, przenoszącymi nacisk osi do 17 t, które od 1905 roku ustąpiły szynom Form 15 (45 kg/mb), przenoszącym naciski do 18 t. Od 1922 roku w kolejach niemieckich zastosowano szyny S49 (49 kg/mb), o nośności do 20 t, stosowane do czasów obecnych.
Ostatnio zmieniony 17 lip 2011, o 22:48 przez mirza3, łącznie zmieniany 1 raz.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 8023
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 744 razy
- Otrzymał podziękowań: 597 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Przyłączam się do pochwał dla mirzy3
tym bardziej, ze dzisiaj uważnie przyjrzałem się ogrodzeniu domu na ulicy Staszica. Bedę musiał tam wrócić i dokonać pomiarów.

- Załączniki
-
- szyny 1.jpg (141.48 KiB) Przejrzano 2825 razy
- szyny 1.jpg (141.48 KiB) Przejrzano 2825 razy
-
- szyny.jpg (296.13 KiB) Przejrzano 2825 razy
- szyny.jpg (296.13 KiB) Przejrzano 2825 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Cieszę się, że się podobało, a może nawet w czymś będzie pomocne. Co do kredy - to ściągnąłem od fachowca z Walzzeichen.be-good pisze:Za takie posty powinno być wypłacane conajmniej pół koszulki DT. Duży szacunek
No i to użycie kredy na drugiej fotce - istna dochodzeniówka
Pozwalam sobie jeszcze na uzupełnienie o szynach z wąskotorówek, których prawdziwą skarbnicą są stare ogrodzenia, jak n.p. Starego Cmentarza.Spotkać tam można głównie szyny typu S7, a także S10 i nieco rzadziej S18 oraz co najmniej dwa inne typy , trudne do zidentyfikowania ze wględu na usytuowanie i uszkodzenia. Königshütte
Huta powstała w 1797 roku w Königshütte na Górnym Śląsku - obecnie Chorzów, jeden z pierwszych zakładów hutniczych na kontynencie europejskim. Po połączeniu w 1838 roku, z powstałą w obecnych Siemianowicach Śląskich Laurahütte, utworzyła jedno z największych przedsiębiorstw przemysłu stalowego w ówczesnych Niemczech. W 1871 przekształcone w Vereinigte Königs- und Laurahütte Aktiengesellschaft für Bergbau und Hüttenbetrieb.
Po I wojnie światowej od 1922 roku w Polsce, od 1923 jako Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura S.A., po II wojnie światowej, jako Huta Kościuszko, funkcjonowała do końca XX w. Po zamknięciu wydziałów wielkich pieców i stalowni, od 2000 roku z resztek majątku utworzono spółkę Huta Królewska Sp. z o.o. Gutehoffnungshütte
przedsiębiorstwo przemysłu górnczego i maszynowego, z siedzibą w Oberhausen, w Zagłębiu Ruhry, rozwinięte z działającej od 1758 roku huty Gute Hoffnung; od 1805 do 1873 jako Jacobi, Haniel & Huyssen; w 1986 przejęte przez obecnego MAN-a; stalownia w Oberhausen funkcjonowała przez prawie 240 lat, do 1997 roku.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Jeszcze kilka szyn typu Form 4/10 z różnych zakątków miasta.
Hoesch AG
przedsiębiorstwo górniczo-hutnicze założone w 1871 roku w Dortmundzie, prowadziło działalność do 1991, kiedy zostało przejęte przez koncern Kruppa. Wytwórca nieustalony, może Laurahütte Siemianowitz z Vereinigte Königs- und Laurahütte Aktiengesellschaft, przed połączeniem w 1871 roku. Union
Union, AG für Bergbau, Eisen- und Stahl-Industrie - koncern górniczy z siedzibą w Dortmundzie, założony w 1872 roku, powstały z połączenia Hattingen Henrichshütte, Bergwerks- und Hütten-Aktienvereins Neuschottland oraz Dortmunder Hütte; w 1910 przejęty przez Deutsch-Luxemburgischen Bergwerks- und Hütten-AG; od 1951 jako Dortmund-Hörder Hüttenunion, w 1966 roku przejęty przez Hoesch AG.
Gdzieniegdzie zachowały się także, nie stosowane już obecnie, stalowe podkłady. Poniżej podkłady Union z jednego z ogródków przy ulicy Gdańskiej:
Hoesch AG
przedsiębiorstwo górniczo-hutnicze założone w 1871 roku w Dortmundzie, prowadziło działalność do 1991, kiedy zostało przejęte przez koncern Kruppa. Wytwórca nieustalony, może Laurahütte Siemianowitz z Vereinigte Königs- und Laurahütte Aktiengesellschaft, przed połączeniem w 1871 roku. Union
Union, AG für Bergbau, Eisen- und Stahl-Industrie - koncern górniczy z siedzibą w Dortmundzie, założony w 1872 roku, powstały z połączenia Hattingen Henrichshütte, Bergwerks- und Hütten-Aktienvereins Neuschottland oraz Dortmunder Hütte; w 1910 przejęty przez Deutsch-Luxemburgischen Bergwerks- und Hütten-AG; od 1951 jako Dortmund-Hörder Hüttenunion, w 1966 roku przejęty przez Hoesch AG.
Gdzieniegdzie zachowały się także, nie stosowane już obecnie, stalowe podkłady. Poniżej podkłady Union z jednego z ogródków przy ulicy Gdańskiej:
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 8023
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 744 razy
- Otrzymał podziękowań: 597 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Szyny
Ogrodzenie z szyn znajduje się też na rogu Bałdowskiej i Starowiejskiej
- Załączniki
-
- rog.jpg (318.18 KiB) Przejrzano 2765 razy
- rog.jpg (318.18 KiB) Przejrzano 2765 razy
-
- przekrój.jpg (149.71 KiB) Przejrzano 2765 razy
- przekrój.jpg (149.71 KiB) Przejrzano 2765 razy
-
- szyna 1.jpg (327.45 KiB) Przejrzano 2765 razy
- szyna 1.jpg (327.45 KiB) Przejrzano 2765 razy
-
- szyna.jpg (338.19 KiB) Przejrzano 2765 razy
- szyna.jpg (338.19 KiB) Przejrzano 2765 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II