Most Tczewski
: 2 lut 2011, o 07:43
Za datę rozpoczynającą budowę pierwszego mostu uznaje się dzień położenia kamienia węgielnego, 27 lipca 1851 roku. Pierwszy Most ukończono w 1857 roku, mierzył 837,30 m - jego projektantem był Carla Lentze. Na przyczółkach wzniesiono okazałe bramy wjazdowe, a na filarach neogotyckie wieże, zgodnie z projektami Friedricha Augusta Stülera. Budowę drugiego mostu przez Wisłę rozpoczęto równolegle w odległości 40 metrów na północ od konstrukcji pierwszego w 1888 roku z projektu Johanna Wilhelma Schwedlera, a zakończono 28 października 1891 roku. Przęsła Nowego Mostu miały kształt zbliżony do elipsy. W latach 1910-1912 z powodów częstych wylewów Wisły i Nogatu przedłużono oba mosty o trzy przęsła. Po tej operacji obie konstrukcje mierzyły około 1030 m i wieńczyła je nowa wschodnia brama która łączyła oba mosty. 1 września 1939 roku po ciężkiej bitwie o mosty z hitlerowcami, saperzy z 2 Batalionu Strzelców zniszczyli kilka przęseł obu mostów na Wiśle. Armia niemiecka przystąpiła pod koniec 1939 roku do odbudowy zniszczonych odcinków. Odbudowany został jedynie most kolejowy prowizoryczną konstrukcją odchyloną na północ od prawidłowej osi mostu. Lecz „krzywy most” nie stał długo, już 1 sierpnia 1940 roku oddane zostały do użytku nowe odcinki mostu kolejowego w jego starych osiach. Wycofujące się z Tczewa przed nadciągająca Armią Czerwoną oddziały niemieckie w 1945 roku zniszczyli Mosty. 1 marca 1946 roku rozpoczęła się odbudowa obu konstrukcji. Ostateczny wygląd mosty uzyskały w 1971 roku i w takim stanie istnieją do dziś.
W 2004 roku tczewskie mosty zostały uznane przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej.
W 2004 roku tczewskie mosty zostały uznane przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej.