Katastrofy kolejowe pod Tczewem

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Kontakt:

Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#1

Post autor: zet48 »

Fragmenty "Gazety Bydgoskiej" informujące o katastrofie kolejowej pod Tczewem. 29 lipca 1932 r. o godzinie 11-ej na linii kolejowej Bydgoszcz – Tczew doszło do wykolejenia pospiesznego pociągu pasażerskiego.
Załączniki
gazetabydgoska2.jpg
gazetabydgoska2.jpg (142.05 KiB) Przejrzano 2451 razy
gazetabydgoska2.jpg
gazetabydgoska2.jpg (142.05 KiB) Przejrzano 2451 razy
gazetabydgoska1.jpg
gazetabydgoska1.jpg (486 KiB) Przejrzano 2451 razy
gazetabydgoska1.jpg
gazetabydgoska1.jpg (486 KiB) Przejrzano 2451 razy
gazetabydgoska.jpg
gazetabydgoska.jpg (500.11 KiB) Przejrzano 2451 razy
gazetabydgoska.jpg
gazetabydgoska.jpg (500.11 KiB) Przejrzano 2451 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#2

Post autor: LukaszB »

W dniu 06 lipca 1972 roku pod Miłobądzem doszło do katastrofy kolejowej pociągu relacji Gdynia - Mysłowice. Zginęły w nim dwie osoby: maszynista i pasażerka. Grób maszynisty znajduje się na Nowym Cmentarzu
katastrofa.JPG
katastrofa.JPG (117.38 KiB) Przejrzano 2283 razy
katastrofa.JPG
katastrofa.JPG (117.38 KiB) Przejrzano 2283 razy
Zdjęcia katastrofy:
kat0012z.jpg
kat0012z.jpg (47.85 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0012z.jpg
kat0012z.jpg (47.85 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0013z.jpg
kat0013z.jpg (59.75 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0013z.jpg
kat0013z.jpg (59.75 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0020z.jpg
kat0020z.jpg (43.97 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0020z.jpg
kat0020z.jpg (43.97 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0024z.jpg
kat0024z.jpg (59.6 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0024z.jpg
kat0024z.jpg (59.6 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0022z.jpg
kat0022z.jpg (29.72 KiB) Przejrzano 2283 razy
kat0022z.jpg
kat0022z.jpg (29.72 KiB) Przejrzano 2283 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1593
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował;: 342 razy
Otrzymał podziękowań: 379 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#3

Post autor: niespokojna66 »

Katastrofa kolejowa pod Tczewem w 1932 r.

29 lipca 1932 r. o godzinie 11-ej na linii kolejowej Bydgoszcz – Tczew doszło do wykolejenia pospiesznego pociągu pasażerskiego. Nikt nie zginął, jednak rannych było aż 59 osób. Poza czterema cięższymi przypadkami, były to raczej lekkie potłuczenia, niegroźne dla życia. Początkowe podejrzenia, że przyczyną wypadku był zamach, szybko wykluczono. Jak się okazało, prawdziwym powodem było złe utrzymanie toru, spowodowane m.in. oszczędnościami, oraz kiepski przepływ informacji między służbą ruchu a służbą drogową. Poniżej raport Wydziału Bezpieczeństwa Publicznego w Urzędzie Wojewódzkim Pomorskim w Toruniu, w których opisano przyczyny, przebieg i następstwa wypadku (Archiwum Państwowe w Bydgoszczy)

Raport Wydziału Bezpieczeństwa Publicznego Urzędu Wojewódzkiego Pomorskiego w Toruniu dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Warszawie, 2 VIII 1932.

"W ślad za telefonogramami [...] przedkładam sprawozdanie. Dnia 29 lipca 1932 r. o godzinie 10.57 na szlaku Karków – Gdynia między stacjami Subkowy – Narkowy pow. tczewskiego, a między km 118,6 a 118,7, uległ katastrofie pociąg pospieszny nadzwyczajny Nr. 1401 część II składający się z 10 wagonów. Katastrofa nastąpiła w ten sposób, że parowóz oraz cztery pierwsze wagony przeszły nienaruszone, piąty wagon wyleciał z szyn i biegł po podkładach na przestrzeni około 600 m, lecz nie wywrócił się, natomiast pięć ostatnich wagonów (t.j. szósty, siódmy, ósmy, dziewiąty i dziesiąty) wykoleiło się i wywróciło do przyległego rowu, poczem oparło się o znajdujący się w tem miejscu mały wykop. Wagony te bezpośrednio po wywróceniu się były na przestrzeni około 20 metrów wleczone po ziemi przez przednią część pociągu, lecz po pewnej chwili sprzęgła między piątym a szóstym wagonem pękły, na skutek czego przednia część pociągu pojechała dalej, a wagony oderwane pozostały na miejscu. Ustalono na podstawie taśmy szybkościomierza, iż pociąg ten w chwili katastrofy biegł z szybkością 95 km. na godzinę. Szybkość ta jest przewidziana w rozkładzie jazdy.

Obsadę pociągu stanowili: maszynista I kl. Jan Migawa, jego pomocnik Józef Kątny, kierownik pociągu Józef Frąckowiak, konduktorzy Marcin Mańczak i Wawrzyniec Bielski, bagażowy Wojciech Szymański i czyścicielka Marja Maas.

Według zeznania maszynisty, jego pomocnika i kierownika pociągu, jadących w przedniej części pociągu, która nie uległa katastrofie, katastrofę zauważono w ten sposób, iż dał się słyszeć najpierw silny wstrząs. Gdy wspomniani wyżej funkcjonariusze wyjrzeli z wagonu, spostrzegli najpierw na tyłach pociągu wielki kurz, wobec czego natychmiast pociąg zatrzymano. Po zawiadomieniu przez kierownika Frąckowiaka stacji Tczew o katastrofie, wyjechał natychmiast pociąg ratunkowy, którym udali się także na miejsce katastrofy przedstawiciele władz administracyjnych, sądowych i kolejowych. Stwierdzono na miejscu, że tor na przestrzeni 120 m został zupełnie zniszczony w ten sposób, iż wskutek obalenia się pięciu wagonów w tak wielkim pędzie zostały na całej przestrzeni poskręcane i zerwane szyny z podkładów. Prócz tego 50 % podkładów w tem miejscu było zbutwiałych, gdyż leżały one tam jeszcze od roku 1909 niezmienione. Podkłady te są z drzewa sosnowego, a ponadto miejsce katastrofy znajduje się w wykopie, gdzie woda deszczowa niema dostatecznego odpływu, wskutek czego proces gnicia postępować musiał znacznie szybciej, anieżeli w miejscu, gdzie odpływ wody jest normalny. Nawierzchnia toru w miejscu katastrofy dla tak wielkiej szybkości pociągu jak 100 km. na godzinę była zatem za słabą. Ponadto pociąg był przepełniony publicznością, udającą się na „Święto Morza” do Gdyni. Dzień 29 lipca br. był drugim dniem z rzędu, w którym ilość przejeżdżających po tej linji pociągów się wzmogła.

Wszystkie te okoliczności nasuwają uzasadnione przypuszczenie, że tor ten umocowany na zbutwiałych podkładach stopniowo wskutek stałych i silnych wstrząsów coraz bardziej się osłabiał aż ostatecznie w dniu 20 lipca o godz. 10.57 usunął się pod ciśnieniem pociągu Nr. 1401 cz. II, co wywołało katastrofę. Przesłuchany w tej sprawie zawiadowca odcinka drogowego w Pelplinie Stroiński przyznał, że nawierzchnia toru w miejscu katastrofy jest zła, że w tej sprawie przełożeni jego t.zw. kontroler odcinka drogowego i naczelnik oddziału drogowego w Tczewie byli dobrze poinformowani, lecz ze względów oszczędnościowych nie można było wymiany tych progów szybciej przeprowadzić. Ponadto stwierdzono, że bezpośrednio przed miejscem katastrofy dokonywała grupa robotników, składając się z 13 ludzi, pod nadzorem torowego Hajnowskiego, wymiany progów starych na nowe i że Hajnowski nie był zupełnie o mającym nastąpić przejeździe tego pociągu powiadomiony, na skutek czego pracował tak, jak gdyby nie miał przejeżdżać w tym czasie żaden pociąg. Hajnowski po przejściu pociągu poprzedniego t.j. pospiesznego Nr. 1401 część I polecił powyjmować szter z pomiędzy 12 podkładów, co niezawodnie osłabiło w tem miejscu tor na przestrzeni 10 metrów. Gdy więc II. część pociągu Nr. 1401 w pędzie 95 km. na godzinę przejechało przez tak osłabioną część toru, bieg poszczególnych wagonów musiał być nieco spaczony, a gdy w dodatku bezpośrednio po tem pociąg wpadł na tor o zbutwiałych podkładach, rozkołysane wagony tor ten do reszty osłabiły. Dochodzenia dotychczasowe wykazały, że katastrofa nastąpiła wyłącznie z przyczyn technicznych i ma łączność tylko z kolejową służbą drogową i jej niedomaganiami, a być też może, że ze służbą ruchu kolejowego i jego niedomaganiami.

Dotychczas zanotowano w Tczewie 59 osób rannych w tem 4 ciężko. Tak stosunkowo mały skutek katastrofy mimo jej poważnego rozmiaru tłumaczy się tem, że pociąg składał się z wagonów pulmanowskich, których szkielet zbudowany jest cały ze stali, dzięki czemu wagony te po obaleniu się mimo takiego pędu pociągu i wleczenia ich po przestrzeni 20 m nie zmiażdżyły się. "

Edytowano: 3 lut 2012, o 23:16

ciąg dalszy
Katastrofa kolejowa pod Tczewem w 1932 r.



Dotychczas zanotowano w Tczewie 59 osób rannych w tym 4 ciężko. Tak stosunkowo mały skutek katastrofy mimo jej poważnego rozmiaru tłumaczy się tym, że pociąg składał się z wagonów pulmanowskich, których szkielet zbudowany jest cały ze stali, dzięki czemu wagony te po obaleniu się mimo takiego pędu pociągu i wleczenia ich po przestrzeni 20 m nie zmiażdżyły się.
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/
Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1593
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował;: 342 razy
Otrzymał podziękowań: 379 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#4

Post autor: niespokojna66 »

tu jeszcze zdjęcie z tego wydarzenia...
Załączniki
t_subkowy_katastrofa_1_631.jpg
t_subkowy_katastrofa_1_631.jpg (19.02 KiB) Przejrzano 2397 razy
t_subkowy_katastrofa_1_631.jpg
t_subkowy_katastrofa_1_631.jpg (19.02 KiB) Przejrzano 2397 razy
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/
Awatar użytkownika

zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 625
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował;: 63 razy
Otrzymał podziękowań: 163 razy
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#5

Post autor: zunia »

Kolejne zdjęcie zamieszczone w "Słowie Pomorskim" nr 177 z 4 sierpnia 1932 r. Błędnie podano dzień katastrofy.
Załączniki
katastrofa.jpg
katastrofa.jpg (40.14 KiB) Przejrzano 2373 razy
katastrofa.jpg
katastrofa.jpg (40.14 KiB) Przejrzano 2373 razy
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#6

Post autor: be-good »

Nie chcę tworzyć nowego tematu i podam tu relację dotyczącą katastrofy z 1936 roku, wówczas "pod Tczewem", dziś - już w obrębie naszego miasta.
Wypadek ten pociągnął za sobą aż cztery ofiary śmiertelne:
ZAPORA.JPG
ZAPORA.JPG (208.18 KiB) Przejrzano 2336 razy
ZAPORA.JPG
ZAPORA.JPG (208.18 KiB) Przejrzano 2336 razy
Pamiętajmy o tamtym tragicznym wydarzeniu przejeżdżając przez tory kolejowe w kierunku Szpęgawy i naszej nowej autostrady.
Załączniki
ZAPORA 02.JPG
ZAPORA 02.JPG (73.2 KiB) Przejrzano 2336 razy
ZAPORA 02.JPG
ZAPORA 02.JPG (73.2 KiB) Przejrzano 2336 razy
Awatar użytkownika

zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 625
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował;: 63 razy
Otrzymał podziękowań: 163 razy
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#7

Post autor: zunia »

"Gazeta Toruńska" w dniu 7 maja 1890 r.powołując się na "Dirschauer Ztg" poinformowała o przyszłym przejeździe przez Tczew pary cesarskiej:
Obrazek
Zanim cesarska para dotarła do Tczewa, na dworcu zdarzyła się katastrofa:
2.jpg
„Gazeta Toruńska” nr 112 z 17 maja 1890 r
2.jpg (36.65 KiB) Przejrzano 2237 razy
„Gazeta Toruńska”  nr 112 z 17 maja 1890 r
„Gazeta Toruńska” nr 112 z 17 maja 1890 r
2.jpg (36.65 KiB) Przejrzano 2237 razy
3.jpg
3.jpg (123.23 KiB) Przejrzano 2237 razy
3.jpg
3.jpg (123.23 KiB) Przejrzano 2237 razy
4.jpg
4.jpg (104.57 KiB) Przejrzano 2237 razy
4.jpg
4.jpg (104.57 KiB) Przejrzano 2237 razy
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#8

Post autor: be-good »

Inny, "świeższy" opis przedstawionego powyżej tragicznego wypadku z czterema śmiertelnymi ofiarami:
Orędownik 24 października 1936.JPG
Orędownik 24 października 1936.JPG (111.59 KiB) Przejrzano 2297 razy
Orędownik 24 października 1936.JPG
Orędownik 24 października 1936.JPG (111.59 KiB) Przejrzano 2297 razy
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#9

Post autor: be-good »

Staram się wybierać katastrofy nietypowe...

Kilka osób ginie, wśród ofiar katastrofy w Zajączkowie są członkowie włoskiej trupy cyrkowej:
Proserpi.JPG
Proserpi.JPG (116.1 KiB) Przejrzano 2268 razy
Proserpi.JPG
Proserpi.JPG (116.1 KiB) Przejrzano 2268 razy
Szczegóły obrażeń cyrkowca z Cyrku Proserpi są dość drastyczne, choć według opisu niewiele wówczas czuł...
Gazeta Olsztyńska 09 listopada 1923.JPG
Gazeta Olsztyńska 09 listopada 1923.JPG (137.02 KiB) Przejrzano 2268 razy
Gazeta Olsztyńska 09 listopada 1923.JPG
Gazeta Olsztyńska 09 listopada 1923.JPG (137.02 KiB) Przejrzano 2268 razy
Już 90 lat temu pojawia się nazwa "pendel" = wahadło w odniesieniu do pociągu pracowniczego Tczew - Zajączkowo - Tczew:
Gazeta Bydgoska 4listopada 1923.JPG
Gazeta Bydgoska 4listopada 1923.JPG (160.73 KiB) Przejrzano 2268 razy
Gazeta Bydgoska 4listopada 1923.JPG
Gazeta Bydgoska 4listopada 1923.JPG (160.73 KiB) Przejrzano 2268 razy
Awatar użytkownika

geo
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 303
Rejestracja: 9 lut 2011, o 19:00
Lokalizacja: Lunały a teraz Kunzendorf
Podziękował;: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 64 razy
Kontakt:

Re: Katastrofy kolejowe pod Tczewem

#10

Post autor: geo »

Tymczasem na naszym podwórku...
Dziś po godzinie 20:00
Linia kolejowa ( ta towarowa ) Górki - Malinowo, na wysokości wiaduktu na Rokickiej.
1.
Obrazek
2.
Obrazek
3.
Obrazek
4.
Obrazek
5.
Obrazek
ODPOWIEDZ