Ktoś znalazł podobne, być może ta sama osoba.
Prawdopodobnie samolot na zdjęciu to
Latham o nr 3-4 tylko on w dniach 1-5 IX 1929r wykonał przelot Puck- Tczew-Puck
/http://www.forum.eksploracja.eu/Latham 43 HB 3, jeden z 8 jakie posiadał MDLot
Latham o nr 3-4 tylko on w dniach 1-5 IX 1929r wykonał przelot Puck- Tczew-Puck
/http://www.forum.eksploracja.eu/Latham 43 HB 3, jeden z 8 jakie posiadał MDLot
Ciekawe stwierdzeniaTczewski most kratowy jest
genialnym dzieckiem genialnego
mostu rurowego
Britannia − tak w książeczce
wydanej w Gdańsku w 1857 r. pisał
o moście drogowo-kolejowym przez
Wisłę w Tczewie Ludwig Passarge, sę-
dzia okręgowy w Mamonowie (dzisiaj
obwód kaliningradzki)
Jak
napisał Passarge, gdyby w Tczewie
powtórzono wzór łukowego mostu
Rialto z Wenecji o rozpiętości 70 stóp
pruskich (1 stopa pruska albo reńska
= 0,3139 m), wówczas dla pokonania
całkowitej odległości tutejszych
wałów przeciwpowodziowych, wynoszącej
2668 stóp, należałoby wybudować
38 przęseł, przy czym 17 fi -
larów osadzonych byłoby w szerokim
na 1200 stóp korycie rzeki.
Wiele podróży odbył Lentze by wreszcie zacząc budowę naszego mostu ale też był drugi genialny inżynier Schinz[W Tczewie szwedzkie wojsko
zbudowało w 1659 r. most łyżwowy
naprzeciw fary, wykorzystując łachę
na rzece, most na palach widnieje tu
w dziele Hartknocha „Alt und Neues
Preussen” z 1684 r. W 1810 r. ponownie
powstał most łyżwowy. Lokalizacja
tczewska wynikała zatem z tradycji
oraz dogodnej lokalizacji
planowanego dworca na skarpie nadrzecznej
z podjazdem na przyczółek
wyniesionym naturalnie nad lustro
wody. Na prawym brzegu Wisły rozciągały
się Żuławy, których żyzne tereny
przed powodzią chroniły wały
przeciwpowodziowe. Dla zmniejszenia
długości mostu postanowiono
wznieść nowe wały bliżej koryta Wisły,
zmniejszając tym samym pojemność
terenów zalewowych w bezpo-
średnim sąsiedztwie mostu.
Średniowieczny Tczew wznosił się
nieopodal na skraju nadwiślańskiej
wysoczyzny, zaczynającej się tu właś-
nie i biegnącej pasmem do Gniewa.
Tereny kolejowe od miasta oddziela-
ła podmokła łąka.
Rodzynkiem dla mnie jest informacja , że wzorowano się na naszym mościeGenialność pomysłu Lentza polegała
na połączeniu koncepcji „rury”
Stephensona i kratownicy Towna,
w wyniku czego powstała nowa jakość
– długie przęsło o „przewiewnych”
środnikach żelaznych kratownic
z nitowanych elementów, mniej
niż pierwowzór brytyjski obciążone
wiatrem, a przez to lżejsze i tańsze.
Szwajcarski inżynier Rudolph Eduard
Schinz, wolny słuchacz w École
Polytechnique i École des Ponts et
Chaussées w Paryżu, podjął się sporządzenia
wykresu momentów i odkształceń
oraz wyznaczenia sił od
obciążenia ciężarem własnym oraz
użytkowym we wszystkich elementach
mostu tczewskiego. Schemat
statyczny obejmował trzy powtarzalne
belki ciągłe dwuprzęsłowe
o nieprzesuwnych podporach na fi -
larze pierwszym, trzecim i piątym.
Na przyczółkach i pozostałych fi -
larach założono podpory przesuwne
złożone z płyt i rolek żeliwnych.
Przyjęto, że w wyniku odkształceń
termicznych wzrost długości jednej
belki wyniesie 3,5 cala (1 cal pruski
= 26 mm) oraz 21 cali dla całego mostu. Profi le żelazne sprowadzano
z różnych hut, na miejscu dokonując
kontroli jakości. W rozwiązaniu warsztatowym
pasy górne i dolne belek
składają się z żelaznych kątowników
oraz pionowych i poziomych blach
walcowanych łączonych nitami. Pasy
łączy wysoka na 11,82 m „koronkowa”
kratownica z ukośnie biegnących
żelaznych płaskowników o zmiennych
przekrojach (grubość płaskownika
zmienna, a szerokość stała ze
względów estetycznych) dobranych
proporcjonalnie do obciążeń według
statyki grafi cznej Carla Culmanna
oraz teorii momentów zginających
i sił tnących Johanna Wilhelma
Schwedlera, opublikowanej w 1851 r.
pt. Theorie der Brückenbelkensysteme.
Usztywnieniem są pionowe
kątowniki z żelaza o zmiennym rozstawie
zmniejszającym się ku podporze.
Dźwigary główne łączy u spodu
kratowa poprzecznica, a u góry kratowa
przepona. Stężenia wiatrowe
umieszczono w trzech poziomach.
Dodatkowe usztywnienie przęseł
w kierunku podłużnym zapewnia-
ły neogotyckie pary cylindrycznych
wież wzniesionych na filarach, zaprojektowane
przez Friedricha Augusta
Stülera, prominentnego architekta
i przyjaciela króla. Monumentalny
charakter budowli podkreślały
skrajne bramy portalowe wyższe od
dźwigarów o 12,5 m.
Źródło: Inżynier Budownictwa Grudzień 2007," DAWNO, DAWNO TEMU .Arcydzieło inżynierii budowlanej-Pierwszy stały most prez Wisłę"Nowatorska konstrukcja w Tczewie
znalazła liczne naśladownictwa
w Europie, m.in. w Grodnie, Kehl,
Kolonii, Londynie, Off enburgu, Rydze,
Waldshut i Warszawie.