Autostrada Eksterytorialna

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
treviss
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 158
Rejestracja: 19 lut 2011, o 15:48
Podziękował;: 9 razy
Otrzymał podziękowań: 35 razy
Kontakt:

Autostrada Eksterytorialna

#1

Post autor: treviss »

Witajcie,
Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat, wszystkim szeroko zdany jednak nade rzadko dyskutowany. Idea autostrady eksterytorialnej w czasach między wojennych była bardzo żywa. Miała rozwiązać problem niemieckiej komunikacji, która w pierwszych latach po wojnie odbywała się koleją przez Pomorze. Jednak w późnych latach 20 wzrosło zapotrzebowanie na transport kołowy pomiędzy Niemcami, a Prusami. Solucją tego problemu miał być polski pomysł: Autostrada eksterytorialna. Istniały dwie możliwości takiej autostrady: Bytów -Elbląg, czyli przecinała by Polskę w najwęższym miejscu i przechodziła przez WM Gdańsk, lub przez Człuchów-Kwidzyn. Sama droga miała być zbudowana na łatwych do zniszczenia palach, które po uprzednim zaminowaniu miał zostać wysadzone na wypadek wojny z Niemcami. Tak więc nie stanowiłaby żadnego zagrożenia strategicznego. Jednak gdy oficjalnie taką propozycje wystosowali Niemcy Polska taką możliwość odrzuciła. Jeszcze włoski minister zapronował później by tę autostradę wybudować pod powierzchnią ziemi, co było znacznie bardziej s-f.
Ja zastanawiam się jakie możliwości i zagrożenia stworzyłoby dla Tczewa zbudowanie takiej autostrady? Gdyby Polska się zgodziła i do wojny by nie doszło to nie zbudowano by drogi przez Knybawę, co by wpłynęło na nasze miasto( o ile droga przez Knybawa w jakikolwiek wpływa na nasze miasto skoro je omija? ale to inna kwestia). Gdyby powstała a wojna i tak by wybuchła to wysadzono by ją i później albo by ją odbudowano już nie na palach, albo zbudowano drogę kilka kilometrów na południe od nas.
I czy taka autostrada zbudowana kilkanaście kilometrów od Tczewa nie spowodowała by osłabienia Tczewa jako miasta tranzytowego?
Zapraszam do dyskusji!
Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Kontakt:

Re: Autostrada Eksterytorialna

#2

Post autor: Chris »

1. II WŚ nie wybuchła w wyniku braku korytarza.
2. Jezdnia na zaminowanej estakadzie to arcyciekawy pomysł budowlany. Czy ktoś potrafi dotrzeć do jej ewentualnych szkiców?
3. Po włączeniu Pomorza do Rzeszy droga szybkiego ruchu oraz przeprawa w Knybawie i tak by powstała. Po aneksji, droga eksterytorialna i tak przestałaby mieć pierwotne znaczenie.
Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Kontakt:

Re: Autostrada Eksterytorialna

#3

Post autor: zet48 »

Coś o autostradzie

Obrazek

...oraz o przeprawie i o tym że Niemcy planowali jej budowę już wcześniej.

Most drogowy w Wiśle w Knybawie

Choć Knybawa należała przed wojną do Polski, do projektowania mostu Niemcy przystąpili jeszcze przed jej rozpoczęciem. W latach 1936-1937 przeprowadzili konieczne badania geologiczne, podobno skrywane pod pretekstem ułożenia nowego kabla telekomunikacyjnego, łączącego właściwą Rzeszę i Prusy Wschodnie. Jeszcze przed 1 września 1939 roku wykonano stalowe elementy przeprawy. a następnie złożono je w Gdańsku. Dzięki temu już po wybuchu konfliktu wystarczyło jedynie 18 miesięcy, aby połączyć brzegi Wisły w nowym miejscu. Prace rozpoczęto ok. 25 września 1939 r., a oddanie do użytku nastąpiło na urodziny Hitlera. W marcu 1941 r. Riechsstraßenbrücke , jak brzmiała pierwotna nazwa, znalazł się w ciągu komunikacyjnym Piła-Chojnice-Malbork-Elbląg.

Informacje pochodzą z albumu z kolekcji DeAgostini "Nasza Polska" zatytułowanym "Mosty i Wiadukty"
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
ODPOWIEDZ