Obecny most kolejowy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7996
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 685 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#11

Post autor: LukaszB »

Zagadek ciąg dalszy. Obejrzyjcie na pełnym ekranie film [BBvideo 425,350]http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4803[/BBvideo] , czy też widzicie w sekundach 2- 8 jedynie połowę przęsła z 1940 roku ?? !! ??
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Autor Tematu
zielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2406
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 170 razy
Otrzymał podziękowań: 208 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#12

Post autor: zielu »

LukaszB pisze:Zagadek ciąg dalszy. Obejrzyjcie na pełnym ekranie film [BBvideo 425,350]http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4803[/BBvideo] , czy też widzicie w sekundach 2- 8 jedynie połowę przęsła z 1940 roku ?? !! ??
Tak, widzimy ;)
Załączniki
polmostu.jpg
polmostu.jpg (73.64 KiB) Przejrzano 993 razy
polmostu.jpg
polmostu.jpg (73.64 KiB) Przejrzano 993 razy
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7996
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 685 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#13

Post autor: LukaszB »

Na wczorajszym spotkaniu viewtopic.php?p=36070#p36070" onclick="window.open(this.href);return false; poznałem panią, która pracowała w przedsiębiorstwie robót mostowych. Na przełomie lat 60/70 pracowała w magazynie przedsiębiorstwa, które znajdowały się w Lisewie i potwierdziła wymianę dwóch przęseł w 1971 roku :)
zet48 pisze:To kolejne zdjęcie z 1940 roku, widzimy tu o które przęsła może chodzić.
To zdjęcie jest z 1941 roku i pokazuje przęsła nurtowe wysadzone 8 marca 1945 roku.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7996
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 685 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#14

Post autor: LukaszB »

Jestem chyba za głupi na zrozumienie co i kiedy zostało w moście wymienione :fool http://www.innowrota.pl/sites/default/f ... bara_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Po II Wojnie Światowej państwo polskie rozpoczęło rekonstrukcje obydwu mostów. Prawie całkowicie zniszczone przęsła mostu kolejowego, zostały częściowo zastąpione nową konstrukcją, a częściowo konstrukcją z innych rozmontowanych mostów. W tym celu użyte zostały cztery dawne kratowe, angielskie dźwigary zwane ESTB. Te śrubowe konstrukcje były stosunkowo wąskie, tak że można było przeprowadzić tylko jeden tor. 23 grudnia 1947
roku odbudowany i uzupełniony jednotorowy most został ponownie otwarty dla ruchu.

Mamy 4 ESTB 1,3,4 i 5 ??

Opisany stan trwał do 1958 roku. Wtedy to dwa jednotorowe przęsła ESTB w moście kolejowym zostały zastąpione nowymi dwutorowymi przęsłami kratowymi o pasach górnych parabolicznych. Jedno z nich było przęsłem nurtowym, drugie znajdowało się nad terenem zalewowym. Obydwa ostatnie przęsła ESTB wbudowano w moście drogowym. 2 grudnia (po 3 dniach przerwy) obecny dwutorowy most kolejowy został otwarty dla ruchu, a w 1959 otwarto most drogowy. W 1971 roku dwa pomocnicze przęsła mostu kolejowego zostały zastąpione przez nowe konstrukcje.

Czyli dwa przęsła ESTB na most drogowy, zastąpione przez dwa przęsła paraboliczne - obecnie 1 i 3 :scratch Co stało się z pozostałymi dwoma ESTB? Zastąpiono je "konstrukcjami tymczasowymi", które wymieniono w 1971? Jak one wyglądały?

Obecnie jest to dwutorowy dziesięcioprzęsłowy most, reprezentowany przez 5 typów konstrukcyjnych: krata pół paraboliczna, krata o pasach równoległych ze skatowaniem W, 3 kraty pół paraboliczne, 2 kraty o pasach równoległych ze skatowaniem W i 3 oryginalne z 1912 r. kraty o pasach równoległych ze skratowaniem W, słupkami i drugorzędnym podwieszeniem

most.jpg
most.jpg (11.06 KiB) Przejrzano 945 razy
most.jpg
most.jpg (11.06 KiB) Przejrzano 945 razy
1 - 1958
2 - 1940?
3 - 1958
4 i 5 - 1971
6 i 7 - 1940?
8 - 10 - 1912
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#15

Post autor: zet48 »

Może to co teraz napisze wydać się trochę dziwne ale to jako pierwsze przyszło mi do głowy.
Pewien starszy pan na jakimś spotkaniu w Fabryce Sztuk wspomniał o "dosztukowaniu" wąskich przęseł do rozstawu filarów. Może przęsła ESTB były pierwotnie krótsze i "połączono" 4 przęsła w dwa ? :scratch
Na fotografii jakie niedawno wstawił Mirek możemy zauważyć, że przęsło ESTB (pierwsze od lewej) jest jakby w od połowy w innym odcieniu

Obrazek

...ponadto dziś możemy zauważyć dziwne zestawienie krat dokładnie w połowie przęseł ESTB (przepraszam za jakość zdjęcia ale innego nie znalazłem)
SDC13287 (2).JPG
SDC13287 (2).JPG (118.46 KiB) Przejrzano 944 razy
SDC13287 (2).JPG
SDC13287 (2).JPG (118.46 KiB) Przejrzano 944 razy
Może to miejsce połączenia dwóch krótszych przęseł ESTB?
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7996
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 685 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#16

Post autor: LukaszB »

Zet słusznie prawisz:

W tym celu użyte zostały cztery dawne kratowe, angielskie dźwigary zwane ESTB.

Dlatego jak gdzieś pisał Be-Good, na niektórych elementach jest rok 1945, a na innych 1946. Pewnie dosztukowanie objęło także przęsło nr 2, którego zasadnicza cześć pochodzi z 1940. Ba! nawet całe może pochodzić z tego roku, bo mogli wykorzystać fragmenty niemieckiego przęsła nar 1.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 490
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#17

Post autor: Cez »

Dodanie fragmentów do ESTB to pewniak, znalazłem taki fragment

http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/tczew005.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Drugie przęsło ESTB rozebrano, a następnie zmontowano ponownie na moście drogowym tuż za przęsłem przewiezionym na szalandach. Zaistniała potrzeba przedłużenia przęseł ESTB do odpowiednich długości, jako że ich dotychczasowa długość wynosiła tylko 98 m. Wykonano też połączenia obu przęseł, zarówno w pasie dolnym, jak i górnym. Dzięki temu przęsła te pracują obecnie jako belka dwuprzęsłowa.

Dzieki Ci Łukasz za ten pdf, w którym sa rysunki schematyczne mostu kolejowego! Wlasnie czegos takiego potrzebujemy, by zrobic schematy ukazujace powstawanie kolejnych przeseł.

Nie wiem czy ja to dobrze rozumiem: Tuz po wojnie most kolejowy zawierał 4 przesła ESTB, w miejscu 1, 3, 4 i 5? Nastepnie zapadła decyzja o ich wymianie by stworzyc most dwutorowy. Przesła 6 i 7 to przesła z 1940, ktore stały kiedyś w nurcie rzeki, tak? Tylko skad jest przesło nr 2 w takim razie? I jak rozumiec to download/file.php?id=24362" onclick="window.open(this.href);return false; ? Zachowało sie tylko 1,5 przesła nurtowego bo jedno pełko w wyniku wysadzenia w 1945 roku i Polacy potem musieli polowe jego dorobic? No ale co z przeslem nr 2 kurde? :D

Czyli potem mamy rok 1958 i wymieniono przeslo 1 i 3 na półsoczewkowe. Plus przesla 4 i 5 wymieniono na dwutorowe, tymczasowe, ktorych nikt nie widzial na zadnym zdjeciu... I dopiero w roku 1971 wymieniono te 4 i 5 na półsoczewkowe wg tego samego projektu co 1 i 3?

Skomplikowane to...

z kolei ten fragment:

Prowizoryczna odbudowa rozpoczęła się w marcu 1946 roku. Zbudowano 2 przyczółki, 10 jarzm drewnianych i 9 izbic. Na wykonanych podporach zmontowano 10 krótkich przęseł stalowych i położono pomost. Zamiast przęsła nurtowego o rozpiętości 130 m, ustawiono 50-metrowe przęsło kratowe z górnym pasem parabolicznym i dwa 40-metrowe wojenne przęsła kolejowe.

mowi chyba o tej fotce? >> https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0484_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

Czyli do tej konstrukcji mostu drogowego, ktora sie zawalila, dostawiono przesla kolejowe? hmm... juz nic nie rozumiem :p
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7996
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 685 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#18

Post autor: LukaszB »

Teraz wiesz dlaczego pisałem, że przez ten most zwariuje :lol:
Cez pisze:Dodanie fragmentów do ESTB to pewniak
Oczywiście, tylko fragmenty ilu ESTB znalazły się na drogowym? 1 nurtowe kolejowe poszło w całości na 1 nurtowe drogowe, ale co z drugim nurtowym drogowym? Czyżby na jego zmontowanie poszły aż trzy pozostałe ESTB z mostu kolejowego ??
Cez pisze:Nie wiem czy ja to dobrze rozumiem: Tuz po wojnie most kolejowy zawierał 4 przesła ESTB, w miejscu 1, 3, 4 i 5?
Tak, takie są moje przypuszczenia bo skoro były 4 ESTB, to oprócz pierwszego nurtowego musiały być trzy inne. Gdzieś na forum jest fotka która pokazuje niewyraźnie zdemontowane przęsło nr 3 i przęsła 4 i 5 jako ESTB.
Obrazek
Obrazek
Tu widać chyba przęsło nr 3 kolejowego :scratch
Obrazek

Logicznie rzecz biorąc, skoro przęsła 2, 6 - 10 nie są ESTB to muszą nimi być pozostałe. Bez fotek pozostałości filarów pod kolejowym nie będziemy mieli pewności.
Cez pisze: Przesła 6 i 7 to przesła z 1940, ktore stały kiedyś w nurcie rzeki, tak?
Nie to nie są przęsła nurtowe, tamte zostały prawdopodobnie zużyte na stworzenie przęsła nr 2. Gdzieś na forum jest fotka pokazująca most kolejowy po wysadzeniu!

Obrazek
Cez pisze:Czyli potem mamy rok 1958 i wymieniono przeslo 1 i 3 na półsoczewkowe. Plus przesla 4 i 5 wymieniono na dwutorowe, tymczasowe, ktorych nikt nie widzial na zadnym zdjeciu... I dopiero w roku 1971 wymieniono te 4 i 5 na półsoczewkowe wg tego samego projektu co 1 i 3?
Tak, dokładnie jak piszesz - półsoczewy to lata 58 i 71, a tymczasowych dwutorowych, które stały na moście przez 13 lat nikt nie sfocił :scratch
Skomplikowane to...
Cez pisze:dwa 40-metrowe wojenne przęsła kolejowe
Pewnie były to podobne konstrukcje jak obecne 6 i 7 skratowane w literę W mówiąc niefachowo. Te przęsła zostały całkowicie zniszczone przez powódź i ich dalej nie wykorzystano (tak twierdzi literatura tematu). Przetrwały tylko na drogowym trzy przęsła z tego okresu - 7-9 łączące część zabytkową z tą z 1912 roku.

PS. Dziwi mnie znak wodny Lisewa Malborskiego na tych zdjęciach. Nie sądzę, że są one ze zbiorów autora, a podejrzewam raczej nasze forum. Ja umieszczam fotki na FB z podpisem Dawny Tczew, bo je stąd ściągam. Nie wszyscy widać respektują podstawowe zasady.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#19

Post autor: mieczyslaw »

Moim zdaniem błędnie zakładacie, że wszystkie użyte w moście kolejowym przęsła ESTB, zostały użyte w moście drogowym.
A przecież potrzeba było tylko dwóch przęseł ESTB, żeby zawiesić je nad rzeką w miejscu zerwanej przeprawy w 1939 roku. Część odkryta, tzw. jazda górą, to pozostałość odbudowy mostu w 1947 roku.

Wracając do mostu kolejowego - drugie przęsło od strony Tczewa, to najprawdopodobniej naprawione przęsło z roku 1940 - na fotografiach z 1947 roku wyraźnie można policzyć jaką długość miał zachowany element tego przęsła i porównać go ze zdjęciem wysadzonego przez Niemców mostu w 1945 roku. Zresztą, na przęśle tym są doskonale widoczne ślady uszkodzeń wojennych.
Co do dwóch małych przęseł - nie mając zdjęć lub dokumentacji, trudno powiedzieć czy to przęsła z 1940 roku, czy z uratowanych części zbudowano jedno, a drugie dobudowano do istniejących rozstawów filarów - co może sugerować film, z którego kadr wkleił @Zielu.
Zresztą, po skali zniszczeń mostu kolejowego w 1945 roku, można powiedzieć że nawet przęsła z 1912 roku nie są w pełni oryginalne, bo musiały zostać naprawione.
Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 490
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#20

Post autor: Cez »

mieczyslaw pisze:Moim zdaniem błędnie zakładacie, że wszystkie użyte w moście kolejowym przęsła ESTB, zostały użyte w moście drogowym.
A przecież potrzeba było tylko dwóch przęseł ESTB, żeby zawiesić je nad rzeką w miejscu zerwanej przeprawy w 1939 roku.
Zgadza sie, dlatego mnie zastanawia co sie stalo z pozostalymi dwoma przeslami ESTB, dokad pojechaly? Chyba znalazlem odpowiedz i to tu, na tym forum ;) >> viewtopic.php?p=9904#p9904" onclick="window.open(this.href);return false; Czyli dwa przesła ESTB sposrod 4 zostaly wykorzystane w Modlinie.

Obrazek

Na powyzszej focie uwazam ze widac przesła ESTB nr 1, 4 i 5. Pomiedzy 4 i 5 widze jakas malutka przerwe, stad moj wniosek, ze calkiem na koncu po prawej jest przeslo 5. Przesła ESTB nr 3 jeszcze nie zdązyli tutaj wstawic.
mieczyslaw pisze:drugie przęsło od strony Tczewa, to najprawdopodobniej naprawione przęsło z roku 1940
To faktycznie najbardziej sensowne rozwiazanie. Czyli najpierw był taki stan >>

Obrazek

Następnie jedno przesło podniesiono i postawiono, efekt (juz z pierwszym montowanym przesłem ESTB) tutaj >>

Obrazek

Ale pomiedzy tymi dwoma zdjeciami była jeszcze faza posrednia, z prowizorycznie odbudowanym mostem drogowym, ktory sie zawalil przez lód >>

Obrazek

Wytłumaczcie w tym miejsu PO CO podnoszono przesło nurtowe kolejowe nr 2, skoro wtedy nie bylo w ogole planu by odbudowac most kolejowy, tylko skorzystano z drogowego, ktory mial zapewnic przesiadke pasażerów na trasie kolejowej Warszawa-Gdansk. Moze podniesli to przeslo bo jednak w dalszych planach była odbudowa mostu kolejowego? Myslalem, ze dopiero po zawaleniu sie drogowego przez lód zapadła decyzja o odbudowie kolejowego, ale wychodzi na to, ze plan byl taki wczesniej, skoro przesło podniesli, a nie zlikwidowali.
mieczyslaw pisze:Co do dwóch małych przęseł - nie mając zdjęć lub dokumentacji, trudno powiedzieć czy to przęsła z 1940 roku, czy z uratowanych części zbudowano jedno, a drugie dobudowano do istniejących rozstawów filarów - co może sugerować film, z którego kadr wkleił @Zielu.
Nom, tez jestem za taka teorią. Strzelam, ze te przesła dwa małe kolejowe nr 6 i 7 pochodza z 1940 roku - sa bardzo podobne do przesła 1 i 2 z 1940, z ktorych do dzis został tylko nr 2. Tylko skąd to urwanie na fotce... Pewnie wysadzenie w 1945 to spowodowało i Polacy pozniej zrekonstruowali, dospawali drugą połowe czy cuś...

Prowizoryczna odbudowa rozpoczęła się w marcu 1946 roku. Zbudowano 2 przyczółki, 10 jarzm drewnianych i 9 izbic. Na wykonanych podporach zmontowano 10 krótkich przęseł stalowych i położono pomost. Zamiast przęsła nurtowego o rozpiętości 130 m, ustawiono 50-metrowe przęsło kratowe z górnym pasem parabolicznym i dwa 40-metrowe wojenne przęsła kolejowe.

A jak Michał interpretujesz powyższy cytat, opis tego tymczasowego drogowego z 1947, w ktorym jest mowa o czesci kolejowego, niby skad te czesci by były? Moze to tez podniesione z nurtu rzeki? Ale jakos na tej fotce ( https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0484_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ) nie widze za bardzo czegos co mialo by byc czescia kolejowego z czasow okupacji...
ODPOWIEDZ