Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 334
- Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7995
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 683 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
W nawiązaniu do rozmów w siedzibie WUoZ w Gdańsku w dniu 29 kwietnia br' oraz w siedzibie Starostwa Powiatowego w Tczewie w dniu 9 maja br, nt. koncepcji projektowej przebudowy mostu - Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków W Gdańsku informuje, iż przychyla się do uwag Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu jedynie w zakresie przybliżenia rozwiązań wstępnie zaakceptowanych wariantów 3a i 3b do tzw. wariantu historycznego. Powtórnie pragnę przy tym podkreślić, że realizacja wariantu tzw. historycznego jest w mojej opinii niewłaściwa i nie uzyska akceptacji ze stanowiska konserwatorskiego. Wariant tzw. historyczny, w wersji zaproponowanej przez SKoM stanowi wręcz zafałszowanie niezwykłej i bardzo złożonej historii tego wyjątkowego W skali światowej obiektu. Zgodnie z ustaleniami jakie zapadły na spotkaniu zarówno z przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Tczewie i zespołem projektowym, jak również z reprezentantami SKOM przekazałem projektantom szczegółowe wytyczne dotyczące niezbędnej modyfikacji rozwiązań projektowych zaproponowanych w wariancie 3b w celu maksymalnego
przybliżenia się do historycznych rozwiań architektonicznych w zakresie kompozycji i form oraz materiału i kolorystyki mostu. Najogólniej rzecz ujmując przyjąłem następujące założenia'.
- W przęśle nr 1, od strony Tczewa - odtworzenie portalu wjazdowego wraz z kazamatami, bez szczegółowych detali ( oraz bez północnego muru łączącego portal starego mostu z nieistniejącą bramą nowego mostu kolejowego oraz bez północnej wartowni zburzonej na początku XX w.) na rzucie zbliżonym do historycznego, gdzie wykorzystane zostaną konstrukcje żelbetowe z okładzinami ceramicznymi w kolorze istniejącej cegły. Dopuszczenie
przeszkleń elewacji uzależniono od przedstawienia rozwiązań W formie koncepcji architektonicznej do oceny PWKZ,
- W przęsłach kratownicowych nr 2 i 3 odtworzenie konstrukcji nośnej spawanej wg' wzoru jaki zaproponowano w wariancie 3b (zamiast przęseł typu ESTB) tj' we współczesnej wersji skratowania, zachowującej podstawowe elementy kompozycji zabytkowych przęseł Lentza; ponadto założono odtworzenie kubaturowych wież w obrębie filara nr 2, nawiązujących do form historycznych (również w rzucie), gdzie wykorzystane zostaną konstrukcje żelbetowe z okładzinami ceramicznymi w kolorze istniejącej cegły. Dopuszczenie przeszkleń elewacji uzależniono od przedstawienia rozwiązań w formie koncepcji architektonicznej do oceny PWKZ
- W przęsłach 4,5 i 6 ze wspornikami - poddanie kompleksowej renowacji konstrukcji nośnej przęseł oraz odtworzenia w technologii żelbetowej z ceglanym i kamiennym oblicowaniem filarów nr 3 i4 z usytuowanymi na nich wieżami; renowacji filarów nr 5 i 6 wraz z wieżami
- W przęśle 7 powstanie dodatkowy filar 6a wspierający miejsce połączenia urwanej kratownicy Lentza Z nową kratownicą wykonaną według wzoru współczesnego, jak w przęsłach 1 i 2,
- W przęsłach nr 8,9 i 10 - zaprojektowanie konstrukcji nośnej Wg' Wzoru z wariantu 3b o współczesnym, mniej gęstym skartowaniu; na filarze 7 odtworzenie wież dawnego portalu od strony Lisewa (nawiązanie kubaturowe, w rzucie, materiale i kolorystyce), . konstrukcja nośna przęseł pochodzących z 1912 r., podobnie jak inne fragmenty późniejszych elementów kratownicowych mostu, zostanie wyeksponowana jako lapidarium na terenach kolejowych przed wjazdem na most od strony Tczewa,
- od strony Lisewa wjazd na most zyska akcent architektoniczny, przypominający, że po przedłużeniu mostu od strony Lisewa funkcjonowała wspólna dla obu mostów brama.
Powyższe wytyczne konserwatorskie uznaję za wiążące, podobnie jak obowiązek opracowania kolorystyki przęseł w nawiązaniu do rozwiązań historycznych, po przeprowadzeniu przez zespól projektowy badań stratygraficznych nawarstwień malarskich.
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
Trudno się z tym zgodzić patrząc na istniejące renowacje czy rekonstrukcjem innych wyjątkowych obiektów o złożonej historii, jak na przykład zamki w Malborku czy w Warszawie, lub staromiejskie kompleksy Warszawy, Gdańska i Wrocławia, gdyż w świetle takiej opinii stanowiłyby one urągające sztuce konserwatorskiej przykłady ewidentnego zafałszowania ich historii, która jak wiadomo doprowadziła do ich zniszczenia lub zagłady....Wariant tzw. historyczny, w wersji zaproponowanej przez SKoM stanowi wręcz zafałszowanie niezwykłej i bardzo złożonej historii tego wyjątkowego w skali światowej obiektu. ...
Łatwo można sobie wyobrazić jak wyglądałby zamek malborski odbudowany we współczesnej wersji muru wykonanego z betonowych pustaków, czy warszawski wzniesiony z wielkiej płyty.
Ciekawe, że
niezwykłej historii obiektu nie fałszuje.... Dopuszczenie przeszkleń elewacji ...
Szkoda, że władze Tczewa tak niefrasobliwie i rozrzutnie zafałszowały historię miejskich murów uzupełniając zachowane fragmenty rekonstrukcyjną cegłą, a nie np. Ytongiem.
Pozdrawiam
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7995
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 683 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
Ciekawa jest tez niekonsekwencja WUOZ - przecież 4 wieże zniszczone po wojnie mają zostać odbudowane. Wynika z tego że zniszczenia wojenne są "bogactwem historycznym mostu" a powojenne już nie. Moim zdaniem most jest ofiara doktryny wyznawanej przez konserwatora która w skrócie sprowadza się do nieodbudowywania zabytku.
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
- Załączniki
-
- xD
- BTTF.jpg (523.08 KiB) Przejrzano 1192 razy
- xD
- BTTF.jpg (523.08 KiB) Przejrzano 1192 razy
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
Koniecznie zapoznajcie się z wywiadem z prof. Januszajtisem w sprawie odbudowy naszego mostu
Brawa dla naszych forumowiczów, którzy to przygotowali!
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 83
- Rejestracja: 31 paź 2011, o 09:02
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
Co SKOM zamierza zrobić aby przekonać do wariantu historycznego?
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
Teraz musimy odwoływac sie od decyzji, ktore zapadly, do skutkuMTTczew pisze: Co SKOM zamierza zrobić aby przekonać do wariantu historycznego?
Poniżej: na poprawe humoru, haha :D Żeby nie bylo, ze nie ostrzegalismy!
- Załączniki
-
- kuprzestrodze.jpg (278.75 KiB) Przejrzano 1138 razy
- kuprzestrodze.jpg (278.75 KiB) Przejrzano 1138 razy
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 508
- Rejestracja: 22 gru 2011, o 16:20
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017
- czy warto jeszcze walczyć "skoro już wybrano zwariowany wariant"
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt: