Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#161

Post autor: Chris » 12 cze 2013, o 17:19

Z powodu wątpliwości niektórych urzędów ważą się losy mostu i tego jak będzie wyglądał przez następne kilkadziesiąt lat. Tym czasem wczoraj wykonawca przystąpił do remontu południowo-wschodniej wieżyczki:
IMG_20130611_202750 (Kopiowanie).jpg
IMG_20130611_202750 (Kopiowanie).jpg (207.49 KiB) Przejrzano 266 razy
IMG_20130611_202750 (Kopiowanie).jpg
IMG_20130611_202750 (Kopiowanie).jpg (207.49 KiB) Przejrzano 266 razy
IMG_20130611_202434 (Kopiowanie).jpg
IMG_20130611_202434 (Kopiowanie).jpg (248.71 KiB) Przejrzano 266 razy
IMG_20130611_202434 (Kopiowanie).jpg
IMG_20130611_202434 (Kopiowanie).jpg (248.71 KiB) Przejrzano 266 razy
IMG_20130611_173007 (Kopiowanie).jpg
IMG_20130611_173007 (Kopiowanie).jpg (425.11 KiB) Przejrzano 266 razy
IMG_20130611_173007 (Kopiowanie).jpg
IMG_20130611_173007 (Kopiowanie).jpg (425.11 KiB) Przejrzano 266 razy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#162

Post autor: LukaszB » 28 cze 2013, o 12:32

Odpowiedź od wojewódzkiego konserwatora na wariant historyczny....

W nawiązaniu do rozmów w siedzibie WUoZ w Gdańsku w dniu 29 kwietnia br' oraz w siedzibie Starostwa Powiatowego w Tczewie w dniu 9 maja br, nt. koncepcji projektowej przebudowy mostu - Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków W Gdańsku informuje, iż przychyla się do uwag Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu jedynie w zakresie przybliżenia rozwiązań wstępnie zaakceptowanych wariantów 3a i 3b do tzw. wariantu historycznego. Powtórnie pragnę przy tym podkreślić, że realizacja wariantu tzw. historycznego jest w mojej opinii niewłaściwa i nie uzyska akceptacji ze stanowiska konserwatorskiego. Wariant tzw. historyczny, w wersji zaproponowanej przez SKoM stanowi wręcz zafałszowanie niezwykłej i bardzo złożonej historii tego wyjątkowego W skali światowej obiektu. Zgodnie z ustaleniami jakie zapadły na spotkaniu zarówno z przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Tczewie i zespołem projektowym, jak również z reprezentantami SKOM przekazałem projektantom szczegółowe wytyczne dotyczące niezbędnej modyfikacji rozwiązań projektowych zaproponowanych w wariancie 3b w celu maksymalnego
przybliżenia się do historycznych rozwiań architektonicznych w zakresie kompozycji i form oraz materiału i kolorystyki mostu. Najogólniej rzecz ujmując przyjąłem następujące założenia'.
- W przęśle nr 1, od strony Tczewa - odtworzenie portalu wjazdowego wraz z kazamatami, bez szczegółowych detali ( oraz bez północnego muru łączącego portal starego mostu z nieistniejącą bramą nowego mostu kolejowego oraz bez północnej wartowni zburzonej na początku XX w.) na rzucie zbliżonym do historycznego, gdzie wykorzystane zostaną konstrukcje żelbetowe z okładzinami ceramicznymi w kolorze istniejącej cegły. Dopuszczenie
przeszkleń elewacji uzależniono od przedstawienia rozwiązań W formie koncepcji architektonicznej do oceny PWKZ,
- W przęsłach kratownicowych nr 2 i 3 odtworzenie konstrukcji nośnej spawanej wg' wzoru jaki zaproponowano w wariancie 3b (zamiast przęseł typu ESTB) tj' we współczesnej wersji skratowania, zachowującej podstawowe elementy kompozycji zabytkowych przęseł Lentza; ponadto założono odtworzenie kubaturowych wież w obrębie filara nr 2, nawiązujących do form historycznych (również w rzucie), gdzie wykorzystane zostaną konstrukcje żelbetowe z okładzinami ceramicznymi w kolorze istniejącej cegły. Dopuszczenie przeszkleń elewacji uzależniono od przedstawienia rozwiązań w formie koncepcji architektonicznej do oceny PWKZ
- W przęsłach 4,5 i 6 ze wspornikami - poddanie kompleksowej renowacji konstrukcji nośnej przęseł oraz odtworzenia w technologii żelbetowej z ceglanym i kamiennym oblicowaniem filarów nr 3 i4 z usytuowanymi na nich wieżami; renowacji filarów nr 5 i 6 wraz z wieżami
- W przęśle 7 powstanie dodatkowy filar 6a wspierający miejsce połączenia urwanej kratownicy Lentza Z nową kratownicą wykonaną według wzoru współczesnego, jak w przęsłach 1 i 2,
- W przęsłach nr 8,9 i 10 - zaprojektowanie konstrukcji nośnej Wg' Wzoru z wariantu 3b o współczesnym, mniej gęstym skartowaniu; na filarze 7 odtworzenie wież dawnego portalu od strony Lisewa (nawiązanie kubaturowe, w rzucie, materiale i kolorystyce), . konstrukcja nośna przęseł pochodzących z 1912 r., podobnie jak inne fragmenty późniejszych elementów kratownicowych mostu, zostanie wyeksponowana jako lapidarium na terenach kolejowych przed wjazdem na most od strony Tczewa,
- od strony Lisewa wjazd na most zyska akcent architektoniczny, przypominający, że po przedłużeniu mostu od strony Lisewa funkcjonowała wspólna dla obu mostów brama.
Powyższe wytyczne konserwatorskie uznaję za wiążące, podobnie jak obowiązek opracowania kolorystyki przęseł w nawiązaniu do rozwiązań historycznych, po przeprowadzeniu przez zespól projektowy badań stratygraficznych nawarstwień malarskich.

"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 478
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 69 razy
Otrzymał podziękowań: 41 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#163

Post autor: mirza3 » 28 cze 2013, o 23:28

...Wariant tzw. historyczny, w wersji zaproponowanej przez SKoM stanowi wręcz zafałszowanie niezwykłej i bardzo złożonej historii tego wyjątkowego w skali światowej obiektu. ...

Trudno się z tym zgodzić patrząc na istniejące renowacje czy rekonstrukcjem innych wyjątkowych obiektów o złożonej historii, jak na przykład zamki w Malborku czy w Warszawie, lub staromiejskie kompleksy Warszawy, Gdańska i Wrocławia, gdyż w świetle takiej opinii stanowiłyby one urągające sztuce konserwatorskiej przykłady ewidentnego zafałszowania ich historii, która jak wiadomo doprowadziła do ich zniszczenia lub zagłady.
Łatwo można sobie wyobrazić jak wyglądałby zamek malborski odbudowany we współczesnej wersji muru wykonanego z betonowych pustaków, czy warszawski wzniesiony z wielkiej płyty.

Ciekawe, że

... Dopuszczenie przeszkleń elewacji ...

niezwykłej historii obiektu nie fałszuje.

Szkoda, że władze Tczewa tak niefrasobliwie i rozrzutnie zafałszowały historię miejskich murów uzupełniając zachowane fragmenty rekonstrukcyjną cegłą, a nie np. Ytongiem.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#164

Post autor: LukaszB » 29 cze 2013, o 11:08

Argument o fałszowaniu historii jest podnoszony przez konserwatora od początku, natomiast nie dotyczy on w żadnym wypadku naszego mostu. Gdybyśmy chcieli odbudować zamek tczewski to taki argument miałby rację bytu, ponieważ nie wiemy jak zamek wyglądał i rekonstrukcja opierałaby się na naszych domysłach. W przypadku mostu dysponujemy pełną dokumentacja techniczną i fotograficzną oraz zachowanymi do dnia dzisiejszego fragmentami oryginalnej konstrukcji, które mogą służyć za wzór.
Ciekawa jest tez niekonsekwencja WUOZ - przecież 4 wieże zniszczone po wojnie mają zostać odbudowane. Wynika z tego że zniszczenia wojenne są "bogactwem historycznym mostu" a powojenne już nie. Moim zdaniem most jest ofiara doktryny wyznawanej przez konserwatora która w skrócie sprowadza się do nieodbudowywania zabytku. :ireful
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#165

Post autor: Cez » 1 lip 2013, o 15:16

Jako fan serii filmów Powrót do Przyszłości i jednocześnie miłośnik historii Tczewa, zawsze marzyłem o tym, by cofnąć się w czasie np. o 100 lat i zobaczyć nasz most :) Marzenie póki co niezrealizowane, ale od czego są programy graficzne... :D
Załączniki
BTTF.jpg
xD
BTTF.jpg (523.08 KiB) Przejrzano 203 razy
BTTF.jpg
xD
BTTF.jpg (523.08 KiB) Przejrzano 203 razy

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#166

Post autor: Cez » 4 lip 2013, o 10:49

" onclick="window.open(this.href);return false;

Koniecznie zapoznajcie się z wywiadem z prof. Januszajtisem w sprawie odbudowy naszego mostu :)

Brawa dla naszych forumowiczów, którzy to przygotowali! :)


MTTczew
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 83
Rejestracja: 31 paź 2011, o 09:02
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#167

Post autor: MTTczew » 5 lip 2013, o 06:58

Mnie interesuje co dalej??! Nie może być tak, że po konsultacjach społecznych Starostwo stawia na swoim, takie konsultacje nie mają kompletnie sensu jak widać.
Co SKOM zamierza zrobić aby przekonać do wariantu historycznego?

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#168

Post autor: Cez » 8 lip 2013, o 18:44

MTTczew pisze: Co SKOM zamierza zrobić aby przekonać do wariantu historycznego?
Teraz musimy odwoływac sie od decyzji, ktore zapadly, do skutku :)

Poniżej: na poprawe humoru, haha :D Żeby nie bylo, ze nie ostrzegalismy!
Załączniki
kuprzestrodze.jpg
kuprzestrodze.jpg (278.75 KiB) Przejrzano 149 razy
kuprzestrodze.jpg
kuprzestrodze.jpg (278.75 KiB) Przejrzano 149 razy

Awatar użytkownika

Kristoph
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 484
Rejestracja: 22 gru 2011, o 16:20
Lokalizacja: Tczew
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#169

Post autor: Kristoph » 8 lip 2013, o 19:58

Czy czasami klamka już nie zapadła. ??
- czy warto jeszcze walczyć "skoro już wybrano zwariowany wariant"

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#170

Post autor: Cez » 8 lip 2013, o 20:43

Warto walczyć :) Widzi-mi-się starostwa to nie jest ostateczność. Jest coś takiego jak odwołanie się od administracyjnych decyzji i to zastosujemy :)

ODPOWIEDZ