Lotnictwo w Tczewie
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 625
- Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
- Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
- Podziękował;: 63 razy
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Franciszek Smukała w książce Stanisława Arciszewskiego "Tradycje lotnicze Kociewia" wspomina, że w 1943 roku przy ulicy Kościuszki 8 na I piętrze mieściła się modelarnia. Na zajęcia chodziło się dwa razy w tygodniu. Na podwórku stał mały hangar, a w nim szybowiec ze złożonymi skrzydłami.
Z modelarni ulicami Kościuszki, Dąbrowskiego, Wojska Polskiego a następnie za dawną fabryką obuwia (Piaskowa) transportowano na wózku modele aż na tereny wojskowe.
Z modelarni ulicami Kościuszki, Dąbrowskiego, Wojska Polskiego a następnie za dawną fabryką obuwia (Piaskowa) transportowano na wózku modele aż na tereny wojskowe.
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 290 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Fotka z kursu znaleziona w jednym z albumów J. Golickiego:be-good pisze:Znalazłem notatkę prasową z ostatniej przedwojennej zimy, w której możemy znaleźć wiadomości o siedzibie naszego Koła Szybowcowego
Myślę, że właśnie na terenach wojskowych zrobiono pow. fotkę.zunia pisze:Z modelarni ulicami Kościuszki, Dąbrowskiego, Wojska Polskiego a następnie za dawną fabryką obuwia (Piaskowa) transportowano na wózku modele aż na tereny wojskowe.
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 625
- Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
- Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
- Podziękował;: 63 razy
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Powiatowe Koło Szybowcowe LOPP powstało w Tczewie 9 grudnia 1935 r. 1 marca 1936 r. we współpracy z Aeroklubem Gdańskim zorganizowano pierwszy kurs teoretyczny, na który zgłosiło się 59 kandydatów. Wykładowcami na kursie byli działacze Aeroklubu Gdańskiego. Praktyczne szkolenie w Tczewie prowadził kierownik kursu - Zbigniew Niwiński, który w 1932 r. zamieszkał w Tczewie na ul. Łaziennej 12. Pracował on najpierw w PZU, a od 1933 r. w Zarządzie Powiatowym LOPP.
W tczewskim kinie „Mars” ( w Hali Miejskiej) wyświetlano filmy o szkoleniu szybowcowym (prawdopodobnie z Bezmiechowej lub Ustianowej). Podczas wycieczki do Rumi , kursanci zapoznali się ze sprzętem lotniczym. Szkolenie praktyczne, na które zgłosiło się 27 kandydatów i 4 pilotów szybowcowych , odbyło się w Tczewie w okresie od 20 września do 6 grudnia.
Najbardziej aktywną tczewską szybowniczą była Magdalena Kamrowska, uczennica gimnazjum. W 1936 r. wykonała najwięcej startów (po instruktorze Zbigniewie Niwińskim). 17 września 1937 r. Magdalena Kamrowska uzyskała kat. A pilota szybowcowego.
Tczewskie koło szybowcowe składało się z 5 sekcji szybowcowych: wojskowej, kolejowej, Gimnazjum Męskiego,
Gimnazjum Żeńskiego i Szkoły Rzemieślniczej. Najliczniejszą była sekcja wojskowa, która wspierała koło finansowo
i organizacyjnie.
Koło szybowcowe posiadało szybowce:
- „Wrona- bis” nr 656/L-45
- „CWJ” nr 418 z-c z Kolejowego Koła Szybowcowego
- „Wrona- bis” nr 402
Dwa ostatnie szybowce zbudował w Tczewie zespół w składzie: instruktor pilot Zygmunt Niwiński, Marcin Grabowski-stolarz oraz Julian Grodner, Remigiusz Kopuszewski, Leon Wesołowski.
Loty szybowców odbywały się ze wzgórza na terenach wojskowych. Najwyższe wzniesienie miało ponad 75 metrów i nie było zarośnięte lasem.
Loty wykonywano głównie po stronie wschodniej dla wiatrów z tego kierunku. Dla wiatrów północnych i zachodnich latano po drugiej stronie wzgórz. Wojsko pomagało szybownikom, przechowując szybowce na terenie jednostki oraz wypożyczało konia do wciągania szybowców na górę.
Test opracowałam na podstawie książki Stanisława Arciszewskiego „Tradycje lotnicze Kociewia”. Fotografie pochodzą z ww. książki.
W tczewskim kinie „Mars” ( w Hali Miejskiej) wyświetlano filmy o szkoleniu szybowcowym (prawdopodobnie z Bezmiechowej lub Ustianowej). Podczas wycieczki do Rumi , kursanci zapoznali się ze sprzętem lotniczym. Szkolenie praktyczne, na które zgłosiło się 27 kandydatów i 4 pilotów szybowcowych , odbyło się w Tczewie w okresie od 20 września do 6 grudnia.
Najbardziej aktywną tczewską szybowniczą była Magdalena Kamrowska, uczennica gimnazjum. W 1936 r. wykonała najwięcej startów (po instruktorze Zbigniewie Niwińskim). 17 września 1937 r. Magdalena Kamrowska uzyskała kat. A pilota szybowcowego.
Tczewskie koło szybowcowe składało się z 5 sekcji szybowcowych: wojskowej, kolejowej, Gimnazjum Męskiego,
Gimnazjum Żeńskiego i Szkoły Rzemieślniczej. Najliczniejszą była sekcja wojskowa, która wspierała koło finansowo
i organizacyjnie.
Koło szybowcowe posiadało szybowce:
- „Wrona- bis” nr 656/L-45
- „CWJ” nr 418 z-c z Kolejowego Koła Szybowcowego
- „Wrona- bis” nr 402
Dwa ostatnie szybowce zbudował w Tczewie zespół w składzie: instruktor pilot Zygmunt Niwiński, Marcin Grabowski-stolarz oraz Julian Grodner, Remigiusz Kopuszewski, Leon Wesołowski.
Loty szybowców odbywały się ze wzgórza na terenach wojskowych. Najwyższe wzniesienie miało ponad 75 metrów i nie było zarośnięte lasem.
Loty wykonywano głównie po stronie wschodniej dla wiatrów z tego kierunku. Dla wiatrów północnych i zachodnich latano po drugiej stronie wzgórz. Wojsko pomagało szybownikom, przechowując szybowce na terenie jednostki oraz wypożyczało konia do wciągania szybowców na górę.
Test opracowałam na podstawie książki Stanisława Arciszewskiego „Tradycje lotnicze Kociewia”. Fotografie pochodzą z ww. książki.
- Załączniki
-
- Uczestnicy kursu teoretycznego przed gmachem Gimnazjum Żeńskiego w Tczewie (1936 r.)
- sz2.jpg (134.59 KiB) Przejrzano 2044 razy
- Uczestnicy kursu teoretycznego przed gmachem Gimnazjum Żeńskiego w Tczewie (1936 r.)
- sz2.jpg (134.59 KiB) Przejrzano 2044 razy
-
- Szybowiec CW 5 w drodze na ćwiczenia
- sz3.jpg (51.27 KiB) Przejrzano 2044 razy
- Szybowiec CW 5 w drodze na ćwiczenia
- sz3.jpg (51.27 KiB) Przejrzano 2044 razy
-
- Magdalena Kamrowska, inż. Zbigniew Siedlecki z Aeroklubu Gdańskiego – 20 maja 1936 r.
- sz4.jpg (56.5 KiB) Przejrzano 2044 razy
- Magdalena Kamrowska, inż. Zbigniew Siedlecki z Aeroklubu Gdańskiego – 20 maja 1936 r.
- sz4.jpg (56.5 KiB) Przejrzano 2044 razy
-
- Modelarnia lotnicza w Gimnazjum Męskim w Tczewie – nauczyciel robót ręcznych Józef Żmijewski (1936 r.)
- sz5.jpg (121.86 KiB) Przejrzano 2044 razy
- Modelarnia lotnicza w Gimnazjum Męskim w Tczewie – nauczyciel robót ręcznych Józef Żmijewski (1936 r.)
- sz5.jpg (121.86 KiB) Przejrzano 2044 razy
-
- Najwyższe wzniesienie na terenach wojskowych w Tczewie – 75,2
- sz6.jpg (260.38 KiB) Przejrzano 2044 razy
- Najwyższe wzniesienie na terenach wojskowych w Tczewie – 75,2
- sz6.jpg (260.38 KiB) Przejrzano 2044 razy
-
- 7.jpg (113.79 KiB) Przejrzano 2044 razy
- 7.jpg (113.79 KiB) Przejrzano 2044 razy
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Taka konfiguracja Wieży Ciśnień i Szkoły Morskiej wystąpi, kiedy spojrzymy z terenu (byłej) jednostki wojskowej:
Widać tu maszt i (pobielane?) ogrodzenia.
Z kolei to zdjęcie jest zrobione już najprawdopodobniej z obszaru powyżej tzw. Prochowni - viewtopic.php?p=3546#p3546" onclick="window.open(this.href);return false;
miejsca kaźni wielu ludzi w 1939 roku;
wysokie drzewa widoczne w tle to tzw. Strzelnica viewtopic.php?p=44#p44" onclick="window.open(this.href);return false; za torami:
Pamiętajmy, że wówczas nie było w pobliżu szosy takiej jak obecna Droga Krajowa 91, a cały tranzyt kołowy "szedł" przez miasto.
Widać tu maszt i (pobielane?) ogrodzenia.
Z kolei to zdjęcie jest zrobione już najprawdopodobniej z obszaru powyżej tzw. Prochowni - viewtopic.php?p=3546#p3546" onclick="window.open(this.href);return false;
miejsca kaźni wielu ludzi w 1939 roku;
wysokie drzewa widoczne w tle to tzw. Strzelnica viewtopic.php?p=44#p44" onclick="window.open(this.href);return false; za torami:
Pamiętajmy, że wówczas nie było w pobliżu szosy takiej jak obecna Droga Krajowa 91, a cały tranzyt kołowy "szedł" przez miasto.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Z nieba nad naszym powiatem:
We wrześniu 1930 roku legendarny niemiecki sterowiec Graf Zeppelin za cel jednej z licznych podróży wziął czerwoną Moskwę. Z tej okazji wyszły wówczas okolicznościowe znaczki pocztowe o wartości 40 kopiejek (dziś - kilka tysięcy złotych ).
Po drodze do stolicy krainy wiecznej szczęśliwości i sprawiedliwości społecznej sterowiec zahaczył również o "nasze" niebo :
We wrześniu 1930 roku legendarny niemiecki sterowiec Graf Zeppelin za cel jednej z licznych podróży wziął czerwoną Moskwę. Z tej okazji wyszły wówczas okolicznościowe znaczki pocztowe o wartości 40 kopiejek (dziś - kilka tysięcy złotych ).
Po drodze do stolicy krainy wiecznej szczęśliwości i sprawiedliwości społecznej sterowiec zahaczył również o "nasze" niebo :
- Załączniki
-
- Słowo Pomorskie 1930.09.12 R.10 nr 211.jpeg (105.65 KiB) Przejrzano 2007 razy
- Słowo Pomorskie 1930.09.12 R.10 nr 211.jpeg (105.65 KiB) Przejrzano 2007 razy
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Prasa nie była sama w stanie określić ile niemieckich samolotów przeleciało nad naszą okolicą podczas tzw. Deutschlandfug w roku 1933 (tytułowe 132 i 123 ROBI RÓŻNICĘ):
Na Górkach (może w miejscu używanym przez szybowników, a może w okolicy późniejszego lądowiska wojskowego między Górkami a Bałdowem?) wylądował na dolewkę paliwa biorący w wyścigu niemiecki aeroplan.
Miał i tak relatywne szczęście, że nie spotkał go los samolotu asa I wojny światowej Reinholda Possa, który podczas tej samej eskapady zahaczył o kościelną wieżę ...
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Poss
Na Górkach (może w miejscu używanym przez szybowników, a może w okolicy późniejszego lądowiska wojskowego między Górkami a Bałdowem?) wylądował na dolewkę paliwa biorący w wyścigu niemiecki aeroplan.
Miał i tak relatywne szczęście, że nie spotkał go los samolotu asa I wojny światowej Reinholda Possa, który podczas tej samej eskapady zahaczył o kościelną wieżę ...
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Poss
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Tym razem polskie hydroplany, prawdopodobnie z Pucka, lecące w roku 1926 nad Tczewem:
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 625
- Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
- Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
- Podziękował;: 63 razy
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Kilka notatek prasowych :
Jak na razie najstarsza informacja
26 sierpnia 1927 r.z powodu złych warunków pogodowych na polu Alfreda Schlesiera wylądował wojskowy dwupłatowiec: O hydroplanie z Pucku i ciężko rannym synu znanego kupca p.Bielawskiego informowała „Gazeta Bydgoska” Dwa inne hydroplany wspomina Cz. Knopp w „KMR” nr 30
Jak na razie najstarsza informacja
26 sierpnia 1927 r.z powodu złych warunków pogodowych na polu Alfreda Schlesiera wylądował wojskowy dwupłatowiec: O hydroplanie z Pucku i ciężko rannym synu znanego kupca p.Bielawskiego informowała „Gazeta Bydgoska” Dwa inne hydroplany wspomina Cz. Knopp w „KMR” nr 30
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 303
- Rejestracja: 9 lut 2011, o 19:00
- Lokalizacja: Lunały a teraz Kunzendorf
- Podziękował;: 21 razy
- Otrzymał podziękowań: 64 razy
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Na końcu jest wzianka o tym, że przyleciał po niego tamtejszy LPR :-). Najprawdopodobniej byl to Hanriot H-28S: . Jako ciekawostka:zunia pisze: O hydroplanie z Pucku i ciężko rannym synu znanego kupca p.Bielawskiego informowała „Gazeta Bydgoska”
Ciekawe ile to jest na dzisiejszy pieniądz.Cywile korzystający z samolotu sanitarnego opłacali trasę przelotu po cenie kosztów przejazdu pociągiem osobowym 2-giej klasy zgodnie z taryfą PKP.
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 625
- Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
- Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
- Podziękował;: 63 razy
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Lotnictwo w Tczewie
Powrotny lot "Zeppelina" z Moskwy ( viewtopic.php?p=30697#p30697" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Załączniki
-
- "Słowo Pomorskie" nr 216 z 18.09.1930 r.
- zeppelin.jpg (41.59 KiB) Przejrzano 1915 razy
- "Słowo Pomorskie" nr 216 z 18.09.1930 r.
- zeppelin.jpg (41.59 KiB) Przejrzano 1915 razy