Lokomotywa "Dirschau"
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 625
- Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
- Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
- Podziękował;: 63 razy
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Lokomotywa "Dirschau"
Ostatnio zachwycaliście się „Piękną Heleną”, a co z lokomotywą pod nazwą „ Dirschau ”?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
- Załączniki
-
- Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
- se-men-borsig-lok.jpg (121.99 KiB) Przejrzano 2239 razy
- Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
- se-men-borsig-lok.jpg (121.99 KiB) Przejrzano 2239 razy
-
- DTMB „Saxonia”
- DTMB_Saxonia.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 2239 razy
- DTMB „Saxonia”
- DTMB_Saxonia.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 2239 razy
-
- Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
- ose_borsig1866.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 2239 razy
- Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
- ose_borsig1866.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 2239 razy
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
To może być "Dirschau" Opis: Lokomotywa firmy Borsig, Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, około 1850 roku. (wikipedia)zunia pisze:Ostatnio zachwycaliście się „Piękną Heleną”, a co z lokomotywą pod nazwą „ Dirschau ”?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 625
- Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
- Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
- Podziękował;: 63 razy
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Jest katalog Borsiga , ale do tej pory nie znalazłam go w sieci. Ha! Można go kupić http://cgi.ebay.ph/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0756035715" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ambasador
-
Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 829
- Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
- Lokalizacja: Tczew/Marl
- Podziękował;: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 42 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
A ja mam takie informacje o naszej ciuchci:
Fabryka:Johann Friedrich August Borsig GmbH - Berlin
Odbiorca: Królewska kolej wschodnia - Lokomotywa 66 "Dirschau",od 1873 - KO 316,od 1880 KEPV Bromberg Bbg 316.
Nr.fabryczny: 371
Rodzaj: G
Data produkcji: 1852 r.
Oddana do użytku: 7.10.1852
Układ kół: 1 B n2
1435 mm
Likwidacja: 1885 r.
Nasza lokomotywa miała 7 sióstr: KOTOMIERS, TERESPOL, LASKOWITZ, WARLUBIEN, CZERWINEK, PELPLIN i HOEHNSTEIN
D.W.
Fabryka:Johann Friedrich August Borsig GmbH - Berlin
Odbiorca: Królewska kolej wschodnia - Lokomotywa 66 "Dirschau",od 1873 - KO 316,od 1880 KEPV Bromberg Bbg 316.
Nr.fabryczny: 371
Rodzaj: G
Data produkcji: 1852 r.
Oddana do użytku: 7.10.1852
Układ kół: 1 B n2
1435 mm
Likwidacja: 1885 r.
Nasza lokomotywa miała 7 sióstr: KOTOMIERS, TERESPOL, LASKOWITZ, WARLUBIEN, CZERWINEK, PELPLIN i HOEHNSTEIN
D.W.
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Dirschau nie był żadną serią lokomotyw tylko pojedynczym egzemplarzem ochrzczonym imieniem naszego miasta. Wystarczy teraz znaleźć choć jedno zdjęcie
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Ambasador
-
Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 829
- Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
- Lokalizacja: Tczew/Marl
- Podziękował;: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 42 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Dokopałem się wreszcie
To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau"
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r.
D.W.
To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau"
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r.
D.W.
- Załączniki
-
- iisfbabv.jpg (57.46 KiB) Przejrzano 2137 razy
- iisfbabv.jpg (57.46 KiB) Przejrzano 2137 razy
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.
-
- Najemca
- Reakcje:
- Posty: 127
- Rejestracja: 6 lis 2011, o 17:40
- Lokalizacja: Tczew - Miasto Kolejarzy
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Te parowozy reprezentują bardzo wczesne serie parowozów, są bardzo prymitywne. Trudno znaleźć informacje na ich temat, aczkolwiek wiem że czasem można o nich poczytać w niemieckiej prasie dla miłośników kolei. Tych parowozów nie ma nawet w zestawieniu pruskich lokomotyw znajdujących się tutaj:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... Triebwagen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... Triebwagen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Pierwszym pociągiem był parowóz Drache o którym można poczytać, niestety tylko po mniemniecku http://regiowiki.hna.de/Drache" onclick="window.open(this.href);return false;przem710 pisze:Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
- Załączniki
-
- drache_sm.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 2173 razy
- drache_sm.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 2173 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Ambasador
-
Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 829
- Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
- Lokalizacja: Tczew/Marl
- Podziękował;: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 42 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Specjalne informacje kolejowe dla Przema710 i innych
Fabrykant,Nr.fab.,Rok prod.,Typ/Rodzaj,Układ kół,Odbiorca,Nazwa i numer
Borsig D 365 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "KOTOMIERS 60"
Borsig D 366 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "TERESPOL 61"
Borsig D 367 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "LASKOWITZ 62"
Borsig D 368 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "WARLUBIEN 63"
Borsig D 369 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "CZERWINEK 64"
Borsig D 370 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "PELPLIN 65"
Borsig D 371 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "DIRSCHAU 66"
Borsig D 372 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "HOEHNSTEIN 67"
D.W.
Fabrykant,Nr.fab.,Rok prod.,Typ/Rodzaj,Układ kół,Odbiorca,Nazwa i numer
Borsig D 365 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "KOTOMIERS 60"
Borsig D 366 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "TERESPOL 61"
Borsig D 367 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "LASKOWITZ 62"
Borsig D 368 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "WARLUBIEN 63"
Borsig D 369 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "CZERWINEK 64"
Borsig D 370 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "PELPLIN 65"
Borsig D 371 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "DIRSCHAU 66"
Borsig D 372 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "HOEHNSTEIN 67"
D.W.
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Lokomotywa "Dirschau"
Ramses74 pisze:... To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau"
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r. ...
Oto ówczesna wielkopolska relacja prasowa z tamtego wypadku; wygląda na to, że niedługo będziemy obchodzić dość okrągłą rocznicę pierwszej w okolicy Tczewa katastrofy kolejowej z aż (według notatki "TYLKO") trzema ofiarami śmiertelnymi.
P.S. "W pobliżu Czerwinka" to "w pobliżu Czerwińska" - dziś to miejsce określilibyśmy raczej jako przypisane do Smętowa Granicznego; nawet jedna z lokomotyw-bliźniaczek nazwana była "Czerwinsk".
A kilka minut drogi od Czerwinska leży Smarzewo: viewtopic.php?p=23348#p23348" onclick="window.open(this.href);return false;