Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#11

Post autor: mirza3 »

be-good pisze:Wyrafinowana sieczkarnia z fabryki Hugo Kriesela w Tczewie.
Tutaj zaś konkurencyjny wyrób z fabryki A. P. Muscate, wyróżniony jako "nowy i godny uwagi" na wystawie rolniczej w Hamburgu w 1897 roku:
sieczkarnia 174.JPG
Jahrbuch der Deutschen Landwirtschafts-Gesellschaft, Band 12, Berlin 1897
sieczkarnia 174.JPG (680.76 KiB) Przejrzano 2070 razy
Jahrbuch der Deutschen Landwirtschafts-Gesellschaft, Band 12, Berlin 1897
Jahrbuch der Deutschen Landwirtschafts-Gesellschaft, Band 12, Berlin 1897
sieczkarnia 174.JPG (680.76 KiB) Przejrzano 2070 razy
Z opisu technicznego urządzenia oraz jego zalet, ze szczególnym uwzględnieniem BHP, przebija profesjonalny marketing:

...
Pozycja nr 60 z katalogu specjalnego: sieczkarnia z przenośnikiem 301 od A. P. Muscate z Dirschau, Prusy Zachodnie, rys. 17, 18 i 19 na stronie 338 i 339.
Maszyna jest sieczkarnią bębnową, która może być eksploatowana w połączeniu z przenośnikiem, przestawnym w trzech kierunkach oraz na wysokość.
Bęben o średnicy 380 mm wyposażony jest w 5 noży umocowanych śrubami ustalającymi na tarczy pośredniej i wykonuje, przy normalnym użytkowaniu, 150 obrotów na minutę. Szerokość gardzieli 405 mm. Materiał jest podawany taśmą bezkońcową z wałkiem napinającym oraz ruchomym wałkiem kolczastym. Wałki i urządzenie tnące mogą być rozłączane podczas pracy. Do napędu służy wyposażona w rowek linowy tarcza, która jest na tyle szeroka, że pozwala zarówno na napęd pasowy jak i linowy. Do obsługi wszystkich miejsc łożyskowania służy centralny układ smarowania wg D.R.G.M. 54 189 /Deutsches Reichsgebrauchsmuster - niemiecki państwowy wzór użytkowy/. Na podstawie prób porównawczych na innych sieczkarniach bębnowych można przyjąć, że opisana powyżej maszyna Muscate potnie około 900 kg sieczki o długości 7-9 mm w ciągu godziny.
Jako "godna uwagi" uznana została cała kombinacja, która niebezpieczeństwo użytkowania usuwa w takim zakresie, w jakim tylko można tego zapragnąć. W związku z tym, ogólnie preferowane są sieczkarnie bębnowe, ponieważ całkowite osłonięcie noży nie skutkuje utrudnieniem pracy. Jak wspomniano, na maszynie Muscate, pracownik jest dodatkowo zabezpieczony przed wypadkiem poprzez fachowe osłony elementów napędowych, mechaniczny sposób transportu oraz centralny układ smarowania.
Lecz także pomijana przez wszystkich, dotycząca bezpieczeństwa przewaga, pozwala jeszcze bardziej preferować maszyny bębnowe niż tarczowe. Oczywiste jest, że krawędź noża krążkowego w punkcie najbliższym osi tarczy, w którym natrafia na źdźbło, musi mieć prędkość potrzebną do wykonania równego cięcia. Wynika stąd, że prędkość wszystkich innych punktów krawędzi noża musi być większa, proporcjonalnie do odległości od osi obrotu, to znaczy, że prędkośc obrotowa tarczy tnącej, a zatem również zapotrzebowanie mocy będzie większe niż wymagane. Oponenci maszyn bębnowych doszukują się zalet w tym, że noże tarczowe łatwiej i wygodniej ostrzy się i nastawia, toteż mogą być powierzane mniej wyszkolonym pracownikom. Oprócz tego, że maszyny tarczowe mogą ciąć grubszą warstwę słomy oraz grubość tej warstwy może się zmieniać w pewnych granicach. Jest to prawdziwe, jednak prawdziwe jest również, że maszyny bębnowe przeważają w północnych i wschodnich Niemczech oraz że na rozległym obszarze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej stosowane są wyłącznie maszyny bębnowe. Fakty te pozwalają dowieść, że zarzuty mają małe znaczenie.
Wspomnianą maszynę z przenośnikiem dostarcza Muscate za 670 M, bez przenośnika za 415 M.
...

sieczkarnia 337.JPG
sieczkarnia 337.JPG (288.48 KiB) Przejrzano 2070 razy
sieczkarnia 337.JPG
sieczkarnia 337.JPG (288.48 KiB) Przejrzano 2070 razy
sieczkarnia 338.JPG
sieczkarnia 338.JPG (560.17 KiB) Przejrzano 2070 razy
sieczkarnia 338.JPG
sieczkarnia 338.JPG (560.17 KiB) Przejrzano 2070 razy
sieczkarnia 339.JPG
sieczkarnia 339.JPG (693.07 KiB) Przejrzano 2070 razy
sieczkarnia 339.JPG
sieczkarnia 339.JPG (693.07 KiB) Przejrzano 2070 razy
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

Autor Tematu
mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#12

Post autor: mirza3 »

W relacji "Gońca Polskiego" z postu be-good@Tczewskie Mosty przez Wisłę

Obrazek

znajduje się potwierdzenie wykonania w "instytucie budowy maszyn ... w Tczewie" dwóch kafarów parowych, które zewidencjonował 10 lat później w Królestwie Hanoweru skrupulatny prof. Rühlmann

Obrazek
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#13

Post autor: be-good »

Znawcy tematu (a ja takim nie jestem) znajdą w tej krótkiej notatce wiele szczegółów historycznych, technicznych, ekonomicznych i prawnych:
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG (83.09 KiB) Przejrzano 2033 razy
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG (83.09 KiB) Przejrzano 2033 razy
W bonusie - pług parowy sprzed 130 lat orzący buraczane pola w Lisewie i dość dobrze określona jego wydajność:
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG (38.41 KiB) Przejrzano 2033 razy
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG (38.41 KiB) Przejrzano 2033 razy
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#14

Post autor: be-good »

W moim źródle sprzed 112 lat przekręcona została nazwa miejsca pochodzenia lokomobili spirytusowej, oto jej krewniaczka (lub ona sama) - Gnom z Fabryki Motorów z OBERURSEL:

Obrazek

Źródło: http://www.figuren-modellbau.de/lokomobile.html
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#15

Post autor: be-good »

Ogłoszenie prywatne(?) z 1926 roku dotyczące sprzedaży lokomobili fabryki Muscate & Betke - nie wiemy za ile miała "pójść', za to znana jest jej moc
- około 3/4 mocy późniejszego Fiata 126p :) :
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG (102.1 KiB) Przejrzano 1979 razy
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG (102.1 KiB) Przejrzano 1979 razy
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#16

Post autor: be-good »

Właściciele okolicznych lokomobil i machin parowych wchodzili w bardzo rzeczowe alianse z wytwórcami TFU !! alkoholu :nea :nose :
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG (27.95 KiB) Przejrzano 1944 razy
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG (27.95 KiB) Przejrzano 1944 razy
Zwracam uwagę na określenie "MNÓSTWO" odnoszące się do ilości okolicznych właścicieli tych dymiących maszyn 130 lat temu :
Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#17

Post autor: Chris »

Należy dodać, że tym samym w Tczewie powołano tzw. lokalny DÜV czyli Dampfkessel Überwachungsverein, inaczej "Inspektorat Kotłów Parowych", którego komórki tworzyły się spontanicznie w całych Niemczech. Ich zadaniem była kontrola sprawności i stanu technicznego najpierw kotłów maszyn parowych, a następnie dźwigów, suwnic, wind i innych odpowiedzialnych konstrukcji.
Z biegiem lat DÜV ewoluował w organizację TÜV której logo widnieje na większości sprzedawanych w UE urządzeń elektrycznych.

[thumbnail]http://www.e-switch.com/Portals/0/TUV.png[/thumbnail]

Polska, korzystając z doświadczeń niemieckich też ma taką organizację: Urząd Dozoru Technicznego certyfikujący wszelką maszynerię w której obrębie pracują ludzie.

[thumbnail]http://www.sztaplarka.pl/gallery/naklejka%20UDT.jpg[/thumbnail]
Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#18

Post autor: Chris »

Oto pieczęcie Wschodnio-Pruskiego Stowarzyszenia Inspekcji Kotłów Parowych GDAŃSK, pochodzą z dokumentów odbioru technicznego i przeglądu kotłów parowych użytkowanych w Zuckerfabrik Dirschau.
DSC_7941.JPG
by Zet48
DSC_7941.JPG (121.22 KiB) Przejrzano 1889 razy
by Zet48
by Zet48
DSC_7941.JPG (121.22 KiB) Przejrzano 1889 razy
DSC_7950.JPG
by Zet48
DSC_7950.JPG (142.63 KiB) Przejrzano 1886 razy
by Zet48
by Zet48
DSC_7950.JPG (142.63 KiB) Przejrzano 1886 razy
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#19

Post autor: be-good »

Ponad 160 lat temu, zanim zbudowano pierwszy most, trzeba było zająć się regulacją Dolnej Wisły. Nasz ówczesny przemysł miał wymierny wkład w tamte prace: Królewski Zakład Budowy Maszyn wytworzył dwie parowe pompy o mocy wymiernie niższej niż Daewoo Tico (czy to te same maszyny :scratch http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 398#p30398" onclick="window.open(this.href);return false; ), a cegielnia z Knybawy wysłała do Białej Góry milion żółtych cegieł:
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG (131.49 KiB) Przejrzano 1863 razy
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG (131.49 KiB) Przejrzano 1863 razy
Obrazek Obrazek

http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 5417#p5417" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 813#p10813" onclick="window.open(this.href);return false;

Problem polega na tym, że 95% tczewian nie ma pojęcia o istnieniu tamtych przedsiębiorstw...
Awatar użytkownika

Jadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4184
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował;: 300 razy
Otrzymał podziękowań: 290 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#20

Post autor: Jadzia »

Do kupienia na Allegro:
4685934200.jpg
4685934200.jpg (102.81 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200.jpg
4685934200.jpg (102.81 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200_1.jpg
4685934200_1.jpg (108.33 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200_1.jpg
4685934200_1.jpg (108.33 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200_2.jpg
4685934200_2.jpg (89.33 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200_2.jpg
4685934200_2.jpg (89.33 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200_3.jpg
4685934200_3.jpg (95.96 KiB) Przejrzano 1837 razy
4685934200_3.jpg
4685934200_3.jpg (95.96 KiB) Przejrzano 1837 razy
Z opisu aukcji:

WITAM SERDECZNIE NA MOJEJ AUKCJI OFERUJE PAŃSTWU STARĄ
OGROMNA BLACHĘ Z LOGO FIRMY.
CUDOWNA BLACHA POCHODZI Z KOMINA MASZYNY LOKOMOTYWY PAROWEJ.
SYG; A.P. MUSCATE. DANZIG DIRSCHAU.JEST TO NA PEWNO UNIKAT I GRATKA DLA KOLEKCJONERA.

ODPOWIEDZ