Obróbka cieplna całkowicie może zmienić sposób przenoszenia obciążeń przez element, jego właściwości mechaniczne, odporność na zginanie, ścinanie,
Tak, ale zmieni się tylko kilka milimetrów w głąb napawanego elementu, tzw.strefa wpływu ciepła. Reszta pozostanie taka sama. Po za tym, jak mówiłeś utrata przekroju jest znaczna więc dodanie nowej warstwy naprawczej może tylko polepszyć sytuację - gorzej na pewno nie będzie.
A może przekroje dla tego przęsła są tak przeszacowane, że nawet obecnie spełnia ono wymagania dla pełnej nośności mostu?
To się nazywa współczynnik bezpieczeństwa i jest dodawany do obliczeń wytrzymałościowych, zmniejsza on dopuszczalne naprężenia na większe niż w rzeczywistości wymuszając więcej metalu na metr kwadratowy, albo jego lepszy gatunek. Dzięki temu most w ogóle jeszcze stoi.
Wykonanie zamówienia w ww. zakresie ma służyć wyznaczonemu celowi tj. przebudowie mostu drogowego przez rzekę Wisłę łączącego miejscowości Tczew i Lisewo, z jednoczesnym spełnieniem następujących warunków dodatkowych:
a) przystosowanie obiektu do klasy obciążenia C;
b) wymiana przęseł nr: 1, 2 i 3 na nowe przęsła o zwiększonej szerokości pasa jezdni (do wymiaru, jak w pozostałych przęsłach)
c) wymiana przęseł nr: 7, 8 i 9 na jedno przęsło podobne do nowo projektowanych przęseł nr: 2 i 3
d) całkowita rekonstrukcja zburzonych w trakcie działań II Wojny Światowej sześciu zabytkowych wież obronnych, które będą posadowione na filarach nr: 2, 3 i 4 oraz portalu wjazdowego na most od strony Tczewa;
e) zaprojektowanie pozostałych niezbędnych elementów obiektu, takich jak: ciągi pieszy i rowerowy, wymiana nawierzchni, instalacje elektryczne, oświetlenie obiektu, itp.
CZYLI
ESTB, przęsło z 1947 do wymiany, ale również przęsła z 1912!
brak odbudowy portalu od strony Lisewa
brak remontu przęseł 4,5 i 6 ?
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Czyli wszystko bedzie jak nalezy Bedziemy mieli bramę wjazdowa od strony Tczewa, nastepnie repliki kratownicy, następnie zabytkowa kratownica, która z pewnością bedzie wyremontowana, potem kolejna replika i na końcu stara część z 1912 (w tym roku mija 100 lat, wiec może dopiszą to do zabytków?). A pomiedzy przesłami 5 par wiezyczek, z czego 2 pary wyremontowane, a 3 pary to repliki. Będzie super! :D Brakuje tylko portali po stronie Lisewa (zarówno tego z 1857 jak i po przedłużeniu z 1912), ale to co jest w planie i tak przywróci niemal w 90% stary wygląd mostu
Mówimy na razie o planach przebudowy, ich realizacja to zupełnie inna sprawa. Do roku 2014 mają zostać wyremontowane wszystkie istniejące wieżyczki oraz dwa filary na których się znajdują. Reszta wg. planu do roku 2017....
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Założyłem ten temat, ponieważ planowany przez Starostwo Powiatowe w Tczewie i od wielu lat wyczekiwany przez wszystkich fanów mostu remont/ odbudowa wymaga byśmy poświęcili mu osobny wątek, w którym skupimy się tylko i wyłącznie na niej samej.
W końcu, po 73 latach most ma szansę odzyskać dawny blask. I jest to o tyle istotne, że ta zmiana ma szansę dokonać się przy naszym udziale, biernym lub czynnym, e będziemy tego świadkami. Takie wydarzenie to precedens, to coś wielkiego, do czego powinniśmy się merytorycznie przygotować i nawet odsunąć samą odbudowę w czasie, aby przypadkiem nie popełnić jakiegoś błędu, którego naprawienie lub skorygowanie może okazać się albo niemożliwe, albo zbyt kosztowne.
Moim skromnym zdaniem mostowi powinien zostać przywrócony pierwotny kształt. Odbudowa z kratownicą stylizowaną na ESTB jest niczym innym jak kreowaniem historii - ten most nigdy tak nie wyglądał i nie ma żadnego uzasadnienia by w ten sposób prowadzić jego odbudowę. Dalej, kwestia portali wjazdowych po stronie wschodniej i zachodniej - jeśli mówimy o odbudowie, to ja to rozumiem jako przywrócenie pewnego stanu, który miał miejsce w przeszłości - w przypadku pominięcia odbudowy portali wschodnich (były dwa, z 1857 roku i z 1912), możemy mówić o niepełnej odbudowie. W przypadku zaś stylizowania nowych przęseł na kształt przęseł ESTB, a nie na kształt oryginalnego przęsła Lentzego, zaś o remoncie, który nie ma nic wspólnego z historyczną rekonstrukcją, a tym samym z przywracaniem mostowi dawnego blasku - wówczas możemy jedynie mówić o przywróceniu mu funkcjonalności, jego funkcji komunikacyjnej. A chyba nie o to chodzi w przypadku zabytku jakim jest nasz most, prawda?
Nie chciałbym być źle zrozumiany, nie chodzi o robienie polityki, chodzi o MOST! O to jak zostanie odbudowany, jak zostaną wydane te grube pieniądze, co MY za nie zrobimy, czego oczekujemy. Takie miejsce i ludzie wokół niego zrzeszeni, jak Dawny Tczew, są moralnie odpowiedzialne za kształt takich przedsięwzięć. Dlatego uważam za istotne, aby każdy z nas zabrał głos w sprawie planowanej odbudowy mostu, a także aby w tym wątku znajdowały się wszelkie materiały jej dotyczące, dokumentując tym samym jej proces. Uważam za istotne, aby zachować krytycyzm wobec decydentów, ludzi którzy swoimi decyzjami będą mieli wpływ na to, co się wydarzy.
Chyba się przesłyszałem oglądając ten materiał Wiórek ma koncepcję zastąpienia przęseł ESTB przęsłami stylizowanymi na ESTB bo do tego przywykli mieszkańcy? Czyli ze "składaka" powstanie kolejny "składak" ...bez sensu
Poszerzenie chodników jakoś jeszcze zniosę ...ale ciekawi mnie jak poszerzą "platformy" na filarach aby można było przejść "na około" wieżyczki po chodniku w szerokości 1,5 m.
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"