Czarlińscy
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
Myślę, że dla naukowca nie będzie trudne dotarcie do książki, której fragmencik zamieszczono w Google Books; tam z fragmentu wynika, że Ignacy, syn Samuela i Anny był kanonikiem ...
Istnieje też coś stosunkowo nowego: - H. Łada Historia Rodu Schedlin-Czarlińskich, The history of the Schedlin-Czarlinskis House. Inowrocław 1985.
Istnieje też coś stosunkowo nowego: - H. Łada Historia Rodu Schedlin-Czarlińskich, The history of the Schedlin-Czarlinskis House. Inowrocław 1985.
- Załączniki
-
- frombork czarlinski.JPG (30.35 KiB) Przejrzano 1247 razy
- frombork czarlinski.JPG (30.35 KiB) Przejrzano 1247 razy
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 12
- Rejestracja: 6 maja 2011, o 13:17
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
Witam, te informacje z postu wyżej pochodzą właśnie z książki H. Łady. Powiedzmy, że mamy typy na Jana Franciszka i Ignacego. Pytanie czy była trzecia osoba i kto to był. Przypominam: były dwa dna trumien, ale trzy różańce. Nadal wszystko w rękach antropologa.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
Wiem, że takie podobieństwo to jeszcze żaden dowód na cokolwiek, ale zobaczcie jak bardzo podobni są Święty Ignacy znad krypty Czarlińskich w Farze i święty stojący po prawej stronie prawego ołtarza z Lubiszewa fundowanego przez jednego z Czarlińskich: Czy bardzo podobne wykonanie = ci sami fundatorzy?zielu pisze:Boczne ołtarze lubiszewskiej świątyni - ołtarz Opatrzności Bożej oraz Wniebowzięcia NMP - zostały ufundowane przez (wg historii parafii) Stanisława Czarlińskiego (stąd herb "Sówka") oraz jego małżonkę z rodu Pląskowskich (herb "Topór").
EDIT: Żeby było jeszcze bardziej podobnie:
- Załączniki
-
- zbież..JPG (121.59 KiB) Przejrzano 1228 razy
- zbież..JPG (121.59 KiB) Przejrzano 1228 razy
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 12
- Rejestracja: 6 maja 2011, o 13:17
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
witajcie, dostałam pierwsze wyniki DNA, jest gorzej niż myślałam, ale w sumie jestem zadowolona....
-
- Moderator
-
Rajca
- Reakcje:
- Posty: 2405
- Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 168 razy
- Otrzymał podziękowań: 208 razy
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
My również witamy i czekamy na rozwinięcie powyższego, frapującego skrótu myślowegoarcheo pisze:jest gorzej niż myślałam, ale w sumie jestem zadowolona...
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
W katedrze w Pelplinie można zobaczyć ślad po opacie pelplińskim Janie Karolu Czarlińskim:
(Rzecz jasna, napis powstał długo po jego śmierci).
(Rzecz jasna, napis powstał długo po jego śmierci).
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 681
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 23:08
- Znajomość języków obcych: rosyjski i niemnożko niemiecki
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
Na cmentarzu w Pelplinie odnalazłem taką tablicę nagrobną:
- Załączniki
-
- f5903bf9.xl.jpg (259.05 KiB) Przejrzano 1175 razy
- f5903bf9.xl.jpg (259.05 KiB) Przejrzano 1175 razy
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7995
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 683 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Czarlińscy
O rodzinie Czarlińskich sporo informacji można znaleźć w Zarysie dziejów Czarlina Marka Kordowskiego opublikowanym w VI zeszycie Tek Kociewskich:
W drugiej połowie XVI wieku właścicielem wsi był szlachcic Jerzy Czarliński. Niemcy nazywali go Georg von Zedlin czy też Tschardliński. Czarlińscy
pieczętowali się herbem, na którym umieszczono sowę siedzącą na dębowym pniu w zarysie błękitnego tła. Był on właścicielem domu w Tczewie. Kiedy
Edmund Raduński opublikował w 1928 roku monografię Zarys dziejów miasta Tczewa, wówczas omawiany obiekt oznaczony numerem 109 posiadał organista Leon Rakowski. Po śmierci Jerzego Czarlińskiego w 1607 roku majątek przejął jego zięć Andrzej Sokołowski. W 1630 roku sprzedał on wspomniany dom w Tczewie. W okresie kilkuset lat aż do I rozbioru Polski dobra czarlińskie wielokrotnie
dzielono i łączono pomiędzy wymienionymi rodzinami. W tym czasie mieszkał w sąsiedniej plebanii członek rodziny Czarlińskich,
prałat i dziekan tczewski oraz późniejszy oficjał gdański ks. Piotr Bartliński. W latach 1619-1624 pełnił funkcję proboszcza tczewskiego, a od 1624 roku
także lubiszewskiego. Przeprowadził on w tczewskiej farze prace renowacyjne nad ołtarzami w bocznych kaplicach. Jako dzierżawcę sześćdziesięciołanowej wsi Klonówka wymienia się w drugiej połowie XVI wieku K. Czarlińskiego. Czy istniało pokrewieństwo pomiędzy wymienionymi członkami rodu noszącymi to samo nazwisko? Zapewne tak.
Rodzina Czarlińskich ufundowała w tczewskim kościele farnym pw. św. Krzyża kaplicę św. Jana Chrzciciela, usytuowaną od południowej strony świątyni.
W kartuszu obiektu umieszczono herb rodziny fundatorów. Kaplica miała być utrzymywana za roczny czynsz w wysokości 6 florenów i 20 groszy.
Powyższą kwotę miał uiścić każdorazowy właściciel domu przy plebanii. Z dokumentów inwentaryzacji powizytacyjnej z 1729 roku wynika, że kaplica
św. Jana Chrzciciela była najpiękniejsza spośród wszystkich kaplic w tej świątyni. W tym czasie obok stała chrzcielnica, ale od 1881 roku zmieniono ołtarz i wezwanie na Niepokalane Poczęcie NMP.
W 1906 roku w pelplińskim „Pielgrzymie” pojawiła się notatka, w której podano, że w krypcie znajdują się trzy pochówki duchownych. Szczątki doczesne jednego z nich należą prawdopodobnie do kanonika włocławskiego Jana Franciszka Czarlińskiego, który zanim obrał stan kapłański był właścicielem Stanisławia, Bukowca, Łukocina i Kobysewa. Ożenił się ze starościanką mirachowską i grudziądzką Teresą Szczepańską, przez matkę spokrewnioną z rodem Sobieskich. Miał dwóch synów Jana Michała i Mikołaja oraz córki Justynę (później zakonnicę w Żukowie), Katarzynę i Joannę. Po śmierci żony 10 stycznia 1680 roku poświęcił się stanowi duchownemu i otrzymał godność kanonika włocławskiego. Dwa lata później, dzięki protekcji Jana III Sobieskiego, uzyskał probostwo skarszewskie. W latach 1683-1693 był proboszczem tczewskim i lubiszewskim. Zmarł 4 października 1693 roku. Na fundatora krypty i ołtarza bocznego typuje się również kanonika warmińskiego Ignacego Czarlińskiego. Być może w krypcie znajdują się jego doczesne
szczątki lub wcześniej wymienionego Jana Franciszka . Obecnie prowadzone są szczegółowe badania antropologiczne. Ród Czarlińskich od XVII wieku posiadał wieś Stanisławie. W miejscu swego zamieszkania w dworku szlacheckim urządzili kaplicę domową, która była filią kościoła w Lubiszewie. Czarlińscy ze Stanisławia ufundowali dwa boczne ołtarze usytuowane w wiejskiej świątyni: ołtarz Opatrzności Bożej oraz Wniebowzięcia NMP. Na obu umieszczony jest herb Sówka. W prezbiterium znajduje się obraz przedstawiający Chrystusa adorowanego przez grupę świętych i jednego z przedstawicieli rodu Czarlińskich. Na odwrocie obrazu wykonanego w 1749 roku znajduje się napis w języku łacińskim informujący, że fundatorem malowidła jest kanonik warmiński de Schedlin-Czarliński. Najpewniej chodzi tu o Ignacego, którego portret i herb umieszczono w dolnej części obrazu.
W drugiej połowie XVI wieku właścicielem wsi był szlachcic Jerzy Czarliński. Niemcy nazywali go Georg von Zedlin czy też Tschardliński. Czarlińscy
pieczętowali się herbem, na którym umieszczono sowę siedzącą na dębowym pniu w zarysie błękitnego tła. Był on właścicielem domu w Tczewie. Kiedy
Edmund Raduński opublikował w 1928 roku monografię Zarys dziejów miasta Tczewa, wówczas omawiany obiekt oznaczony numerem 109 posiadał organista Leon Rakowski. Po śmierci Jerzego Czarlińskiego w 1607 roku majątek przejął jego zięć Andrzej Sokołowski. W 1630 roku sprzedał on wspomniany dom w Tczewie. W okresie kilkuset lat aż do I rozbioru Polski dobra czarlińskie wielokrotnie
dzielono i łączono pomiędzy wymienionymi rodzinami. W tym czasie mieszkał w sąsiedniej plebanii członek rodziny Czarlińskich,
prałat i dziekan tczewski oraz późniejszy oficjał gdański ks. Piotr Bartliński. W latach 1619-1624 pełnił funkcję proboszcza tczewskiego, a od 1624 roku
także lubiszewskiego. Przeprowadził on w tczewskiej farze prace renowacyjne nad ołtarzami w bocznych kaplicach. Jako dzierżawcę sześćdziesięciołanowej wsi Klonówka wymienia się w drugiej połowie XVI wieku K. Czarlińskiego. Czy istniało pokrewieństwo pomiędzy wymienionymi członkami rodu noszącymi to samo nazwisko? Zapewne tak.
Rodzina Czarlińskich ufundowała w tczewskim kościele farnym pw. św. Krzyża kaplicę św. Jana Chrzciciela, usytuowaną od południowej strony świątyni.
W kartuszu obiektu umieszczono herb rodziny fundatorów. Kaplica miała być utrzymywana za roczny czynsz w wysokości 6 florenów i 20 groszy.
Powyższą kwotę miał uiścić każdorazowy właściciel domu przy plebanii. Z dokumentów inwentaryzacji powizytacyjnej z 1729 roku wynika, że kaplica
św. Jana Chrzciciela była najpiękniejsza spośród wszystkich kaplic w tej świątyni. W tym czasie obok stała chrzcielnica, ale od 1881 roku zmieniono ołtarz i wezwanie na Niepokalane Poczęcie NMP.
W 1906 roku w pelplińskim „Pielgrzymie” pojawiła się notatka, w której podano, że w krypcie znajdują się trzy pochówki duchownych. Szczątki doczesne jednego z nich należą prawdopodobnie do kanonika włocławskiego Jana Franciszka Czarlińskiego, który zanim obrał stan kapłański był właścicielem Stanisławia, Bukowca, Łukocina i Kobysewa. Ożenił się ze starościanką mirachowską i grudziądzką Teresą Szczepańską, przez matkę spokrewnioną z rodem Sobieskich. Miał dwóch synów Jana Michała i Mikołaja oraz córki Justynę (później zakonnicę w Żukowie), Katarzynę i Joannę. Po śmierci żony 10 stycznia 1680 roku poświęcił się stanowi duchownemu i otrzymał godność kanonika włocławskiego. Dwa lata później, dzięki protekcji Jana III Sobieskiego, uzyskał probostwo skarszewskie. W latach 1683-1693 był proboszczem tczewskim i lubiszewskim. Zmarł 4 października 1693 roku. Na fundatora krypty i ołtarza bocznego typuje się również kanonika warmińskiego Ignacego Czarlińskiego. Być może w krypcie znajdują się jego doczesne
szczątki lub wcześniej wymienionego Jana Franciszka . Obecnie prowadzone są szczegółowe badania antropologiczne. Ród Czarlińskich od XVII wieku posiadał wieś Stanisławie. W miejscu swego zamieszkania w dworku szlacheckim urządzili kaplicę domową, która była filią kościoła w Lubiszewie. Czarlińscy ze Stanisławia ufundowali dwa boczne ołtarze usytuowane w wiejskiej świątyni: ołtarz Opatrzności Bożej oraz Wniebowzięcia NMP. Na obu umieszczony jest herb Sówka. W prezbiterium znajduje się obraz przedstawiający Chrystusa adorowanego przez grupę świętych i jednego z przedstawicieli rodu Czarlińskich. Na odwrocie obrazu wykonanego w 1749 roku znajduje się napis w języku łacińskim informujący, że fundatorem malowidła jest kanonik warmiński de Schedlin-Czarliński. Najpewniej chodzi tu o Ignacego, którego portret i herb umieszczono w dolnej części obrazu.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II