Strona 4 z 5

Re: Kolejowe Wieże Ciśnień

: 31 lip 2012, o 20:10
autor: zet48
Z okna autobusu :P
...jeśli chodzi o reklamę to od strony ulicy Gdańskiej jest inna typu "wynajmę miejsce na reklamę" ale była tak brzydka że nie robiłem zdjęć

Re: Kolejowa Wieża Ciśnień

: 31 lip 2012, o 21:03
autor: zielu
zet48 pisze:jeśli chodzi o reklamę to od strony ulicy Gdańskiej jest inna typu "wynajmę miejsce na reklamę" ale była tak brzydka że nie robiłem zdjęć
Obie są brzydkie. Niezależnie od tego, że jedna z nich przypomina o szczytnym celu. Miejska przestrzeń publiczna zarobiła kolejną fangę w nos :( Tylko dlatego, że "PKP też chce zarobić"...

Re: Kolejowa Wieża Ciśnień

: 5 wrz 2012, o 20:13
autor: Jadzia
W necie znalazłam ciekawy artykuł na temat tczewskich kolejowych wież ciśnień.

Pierwsza wieża na dokumentacji z października 1897 r., znajduje się w pobliżu parowozowni nr 1, obecnie jest to rejon ul. 1 Maja 7. Myślę, że jest to ten obiekt z be-głooda „Ktokolwiek...”. :pilot Patrz: https://www.dawnytczew.pl/forum/viewtop ... 164#p21164

Obrazek
Mapa dworca kolejowego w Tczewie wg stanu z X.1897 r.

Miała ona kształt ośmiokąta. Wodę doprowadzano do niej siecią ciśnieniową ze starej stacji pomp. Z tej wieży zasilano w wodę parowozownie nr: I, II i IV.
Obrazek
Zasilanie w wodę parow. nr IV z pierwszej wieży ciśnień

Po wojnie, kiedy obiekt już nie istniał (parowozownia także), w tym samym miejscu wybudowano prowizoryczną wieżę ciśnień, która obudowana była drewnianą konstrukcją. Na planie z 1953 r. przedstawiona jest w kształcie prostokąta. Ta prowizoryczna budowla włączona była w kolejowy system wodociągowy.
Obrazek
Dok.techniczna z 1953 r. z prowizoryczną kolejową wieżą ciśnień

Druga kolejowa wieża ciśnień oznaczona jest na dokumentacji z dnia 26.01.1908 r. Usytuowana była w pobliżu parowozowni nr III, którą zaopatrywała w wodę. Miała kształt koła. II wojna światowa przyniosła kres jej istnieniu.
Obrazek
https://www.dawnytczew.pl/forum/viewtop ... 654#p26654
Obrazek
Zniszczona wieża 08.03.1945 - fot. TMZT

Budowę istniejącej do dziś kolejowej wieży ciśnień planowano w 1953 r. Wraz z wieżą w Zajączkowie, włączona była w jeden system wodny, a zasilane były z kolejowej pompowni, usytuowanej obok Mostu Tczewskiego. Nasza tczewska wieża okresowo zasilała grawitacyjnie swoją starszą „siostrę” z Zajączkowa (wieża w Tczewie posiadała zbiornik wody położony o 7,8 m wyżej niż zbiornik wieży w Zajączkowie).
Wieża ciśnień w Tczewie zasilana była dodatkowo wodą z miejskich wodociągów, co miało stanowić rezerwę na wypadek awarii kolejowej sieci wodociągowej.

W kwestii wodowskazu i kontroli poziomu wody w zbiorniku:

„Automatyka sterowania instalacją wodną sprowadzała się do kontroli minimalnego i maksymalnego poziomu wody w zbiorniku. Do tego celu zastosowano pływaki współpracujące z pompami w pompowni wody oddalonej o 1500 m. Sygnał z tych pływaków również sterował instalacją świetlno-akustyczną w pompowni wody.
Niezależnie od tego wieża ciśnień była wyposażona w wodowskaz, oświetlony w porze nocnej, umożliwiający obserwację poziomu wody w zbiorniku z terenu stacji kolejowej.”

Źródło: http://www.ochrona.e-bmp.pl/kolejowe-wi ... 7,art.html

Re: Kolejowa Wieża Ciśnień

: 6 wrz 2012, o 07:11
autor: mirza3
Ciekawe informacje, pośrednio także o tczewskich parowozowniach. Wynika z tego, że datę powstania parowozowni wachlarzowej należałoby przesunąć poza rok 1897. Warto sprawdzić na planie z 1898.

Re: Kolejowa Wieża Ciśnień

: 6 wrz 2012, o 12:41
autor: LukaszB
Jeżeli można coś dodać do postu Jadzi :hi to jedynie fotkę z wystawy opisanej zielu @ Wystawa na 160-lecie tczewskiej kolei" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kolejowa Wieża Ciśnień

: 6 wrz 2012, o 12:53
autor: Jadzia
No to fotka na wystawie jest źle podpisana. To jest wieża w Zajączkowie:
Obrazek
Obrazek

Re: Kolejowa Wieża Ciśnień

: 20 lut 2013, o 13:11
autor: zet48
zet48 pisze:To Wieża Ciśnień (ta starsza z ulicy 1-go Maja) w marcu 1945 roku
...a to plany konstrukcyjne tej wieży.
DSC_7878.jpg
Plan 1
DSC_7878.jpg (146.79 KiB) Przejrzano 851 razy
Plan 1
Plan 1
DSC_7878.jpg (146.79 KiB) Przejrzano 851 razy
DSC_7879.jpg
plan 2
DSC_7879.jpg (479.52 KiB) Przejrzano 851 razy
plan 2
plan 2
DSC_7879.jpg (479.52 KiB) Przejrzano 851 razy
DSC_7880.jpg
plan 3
DSC_7880.jpg (291.3 KiB) Przejrzano 851 razy
plan 3
plan 3
DSC_7880.jpg (291.3 KiB) Przejrzano 851 razy
Ta pierwsza kolejowa wieża ciśnień powstała około 1903 roku na terenie kompleksu Starego Dworca - przy lokomotywowni nr 3
DSC_7881.jpg
mapa
DSC_7881.jpg (371.72 KiB) Przejrzano 851 razy
mapa
mapa
DSC_7881.jpg (371.72 KiB) Przejrzano 851 razy
Plany ze zbiorów Archiwum Państwowego w Gdańsku.

Re: Kolejowe wieże ciśnień

: 16 lut 2015, o 21:25
autor: LukaszB
Kolej wystąpiła do miasta o zmianę planu zagospodarowania wielu terenów w mieście. Wieża ciśnień przy ul. Gdańskiej ma zostać przeznaczona pod usługi a teren wokół niej jako deptak. Kto chętny :)

Re: Kolejowe wieże ciśnień

: 26 mar 2016, o 17:16
autor: mieczy

Re: Kolejowe Wieże Ciśnień

: 18 mar 2017, o 14:22
autor: Big Zbig
Do 1945 roku w sąsiedztwie budynku byłej przychodni kolejowej stała wieża ciśnień. Była to typowa konstrukcja, jakich wiele powstało pod koniec XIX i na początku XX wieku na zapleczu dworców kolejowych.
Podobna, wręcz bliźniacza wieża stoi do dziś w Smętowie. Inne zbliżone kształtem można zobaczyć (lub można było ) na dworcach w : Ocyplu, Skórczu, Chojnicach, Kartuzach, Słupsku,Prabutach, Inowrocławiu, Jabłonowie Pomorskim,Ostródzie ,Olsztynie. Większość z nich znajduje się w opłakanym stanie i nadaje się do rozbiórki. Niektóre już bezpowrotnie zniknęły z powierzchni ziemi, będąc bardzo charakterystycznymi i widocznymi z daleka elementami krajobrazu i otaczającej je zabudowy.Odnotowuje się również przypadki zaadaptowania tych obiektów dla potrzeb osób prywatnych.