Żuławki

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4058
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 178 razy
Otrzymał podziękowań: 181 razy
Płeć:
Kontakt:

Żuławki

#1

Post autor: Opiekun forumJadzia » 10 sty 2012, o 22:50

Żuławki, to wieś położona między Kiezmarkiem a Mikoszewem. Moja wizyta w tej miejscowości zbiegła się jedynie do spojrzenia na śluzę Gdańska Głowa. O jej istnieniu wspomniał już mieczyslaw: http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 323#p17323" onclick="window.open(this.href);return false;
Śluza Gdańska Głowa położona jest w 0+200 kilometrze Szkarpawy (Wisły Elbląskiej) w gminie Stegna, woj. pomorskie.
Zadaniem stopnia jest umożliwienie żeglugi rzeką Szkarpawą (od rz. Wisły do Zalewu Wiślanego) oraz ochrona terenów położonych nad Szkarpawą przed wielkimi wodami rzeki Wisły.
Stopień został wybudowany w 1895r w ramach szerszego programu inwestycyjnego przebudowy ujścia Wisły (obejmującego m.in. wykonanie tzw. przekopu oraz odcięcie od Wisły tzw. Wisły Gdańskiej i Wisły Elbląskiej).
Śluza została poddana remontowi kapitalnemu w latach 1998-99.
Śluza Gdańska Głowa jest śluzą komorową o konstrukcji betonowej, oblicowanej cegłą klinkierową z wrotami wspornymi dwuskrzydłowymi z mechanizmami o napędzie ręcznym. Komora jest napełniana i opróżniana przez kanały obiegowe, umieszczone symetrycznie w głowie górnej i dolnej. Zamknięcia kanałów stanowią zawory motylkowe o napędzie ręcznym. Wrota górne i dolne komory posiadają konstrukcję stalową nitowaną. Na wrotach znajdują się kładki komunikacyjne.
WROTA PRZECIWPOWODZIOWE
Wrota osadzone są w konstrukcji betonowej oblicowanej cegłą klinkierową przyległej bezpośrednio do głowy śluzy komorowej. Stanowią one zabezpieczenie terenów położonych nad Szkarpawą (Żuław Wielkich) przed zalewem od strony Wisły.
Konstrukcja wrót: wsporne dwuskrzydłowe. Konstrukcja z kształtowników stalowych o dwustronnym poszyciu z blachy stalowej łączonej na nity, otwieranie i zamykanie wrót - napęd ręczny.
Źródło: http://www.rzgw.gda.pl/index.php?mod=co ... 9c82fab520#" onclick="window.open(this.href);return false;

Obecnie trwają tam prace prowadzące do elektryfikacji śluzy.

Widok na Szkarpawę:
1.JPG
1.JPG (179.64 KiB) Przejrzano 257 razy
1.JPG
1.JPG (179.64 KiB) Przejrzano 257 razy
2.JPG
2.JPG (149.21 KiB) Przejrzano 257 razy
2.JPG
2.JPG (149.21 KiB) Przejrzano 257 razy
Widok na dolne wrota:
3.JPG
3.JPG (224.8 KiB) Przejrzano 257 razy
3.JPG
3.JPG (224.8 KiB) Przejrzano 257 razy
4.jpg
4.jpg (192.53 KiB) Przejrzano 257 razy
4.jpg
4.jpg (192.53 KiB) Przejrzano 257 razy
5.jpg
5.jpg (215.38 KiB) Przejrzano 257 razy
5.jpg
5.jpg (215.38 KiB) Przejrzano 257 razy
Widok na górne wrota i wrota przeciwpowodziowe:
6.jpg
6.jpg (235.77 KiB) Przejrzano 257 razy
6.jpg
6.jpg (235.77 KiB) Przejrzano 257 razy

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4058
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 178 razy
Otrzymał podziękowań: 181 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Żuławki

#2

Post autor: Opiekun forumJadzia » 10 sty 2012, o 22:57

W głębi widoczny dom obsługi śluzy:
7.JPG
7.JPG (213.15 KiB) Przejrzano 256 razy
7.JPG
7.JPG (213.15 KiB) Przejrzano 256 razy
Górne wrota:
8.jpg
8.jpg (168.51 KiB) Przejrzano 256 razy
8.jpg
8.jpg (168.51 KiB) Przejrzano 256 razy
Śluza:
9.JPG
9.JPG (278.16 KiB) Przejrzano 256 razy
9.JPG
9.JPG (278.16 KiB) Przejrzano 256 razy
Widok ze śluzy na Wisłę:
10.JPG
10.JPG (174.73 KiB) Przejrzano 256 razy
10.JPG
10.JPG (174.73 KiB) Przejrzano 256 razy
Domek techniczny:
11.jpg
11.jpg (202.8 KiB) Przejrzano 256 razy
11.jpg
11.jpg (202.8 KiB) Przejrzano 256 razy
A tu nie za bardzo wiem... Przed śluzą, przed dolnymi wrotami coś, co może było/jest ozdobą? Jakaś fontanna, czy cuś? :scratch Nie wiem, nie znam się :lol:
xy.jpg
xy.jpg (159.01 KiB) Przejrzano 256 razy
xy.jpg
xy.jpg (159.01 KiB) Przejrzano 256 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Żuławki

#3

Post autor: mieczyslaw » 12 sty 2012, o 05:38

Jadwiga się zbytnio nie nachodziła ;), dlatego pozwolę sobie uzupełnić relację - kiedy byłaś tam? ("Cycuś" to może poidełkiem jest? - też mnie zastanowił.)

Nazwa śluzy Gdańska Głowa wzięła się najprawdopodobniej od nazwy twierdzy, która znajdowała się onegdaj w rozwidleniu Leniwki (Wisły) i Szkarpawy - o tym, że Szkarpawa była naprawdę ważną odnogą Wisły, niech świadczą pozostałości wałów przeciwpowodziowych, które można znaleźć we wsi Żuławki lub też Drewnica. Podobnie zresztą rzecz się ma z rzeką Nogat - wystarczy wyjechać z Malborka drogą nr 22 by zobaczyć jak potężne wały rozciągały się wzdłuż rzeki, a w zasadzie to, co do dzisiaj z nich zostało.
Nie wiem, w którym roku ukończono budowę śluzy i oddano ją do użytku, jednak budowa jej, podobnie jak i tej w Przegalinie (dawniej Einlage) oraz w Białej Górze, było konsekwencją podjętej przez ówczesne władze decyzji o regulacji Wisły w dolnym biegu. Głównym założeniem planowanych prac było wyprostowanie ujścia rzeki tak, aby zminimalizować ryzyko powstania zatoru lodowego, a tym samym powtórzenia sytuacji z roku 1840 i 1884, kiedy to doszło do dwóch tragicznych w skutkach powodzi roztopowych, na skutek powstania zatoru lodowego - w 1840 roku powstała w ten sposób Wisła Śmiała, na skutek przerwania pasa wydm nadmorskich w pobliżu miejscowości Górki Wschodnie - tym samym Wisła skróciła swój bieg ku ujściu o kilka kilometrów (bodajże 10).
Po wykonaniu Przekopu Wisły, podczas których to prac powstała śluza w Przegalinie, a w zasadzie dwie śluzy, dwa porty (Przegalina i Świbno) oraz zbudowano trzy przeprawy promowe (2 dla ludności i jedną dla kolei), kolejnym krokiem było odcięcie pozostałych odpływów Wisły, tak aby wysokie wody płynęły już tylko jej korytem - w 1912 roku przedłużono mosty w Tczewie, przesuwając jednocześnie bardziej na wschód wały przeciwpowodziowe od strony Lisewa - było to najwęższe miejsce w dolnym biegu rzeki, gdzie dochodziło do piętrzenia wody. W tym samym roku przystąpiono do prac w Białej Górze, które zakończono w roku 1915, czego skutkiem po dziś dzień jest odcięcie Nogatu (by zapewnić żeglowność ustalono przepływ wody z Wisły do Nogatu na poziomie ok 20m3/sek, co stanowi ok 3% średniego przepływu wody w Wiśle, dodatkowo zbudowano 3 stopnie wodne wraz ze śluzami i elektrowniami wodnymi: w Szonowie, w Rakowcu i w Michałowie, tak by Nogat był żeglowny dla jednostek o wyporności do 400 ton i zanurzeniu do 1,6m).
Jak już wcześniej wspomniałem, nie znam daty powstania śluzy Gdańska Głowa i nie wiem czy zbudowano ją w czasie prac przy przekopie, czy w międzyczasie, gdy powstawała Biała Góra. Obecnie na śluzie, jak wspomniała Jadwiga, prowadzone są prace remontowo-modernizacyjne. Instalowane są elektryczne napędy wrót śluzy oraz wymieniane są drewniane uszczelnienia wrót przeciwpowodziowych oraz wrót śluzy (co rzekomo wcześniej nie było planowane - wg relacji robotników). Co mnie zdziwiło - nowe, drewniane uszczelnienia, mocowane są na skorodowane wrota!

Poniżej kilka zdjęć z krótkimi opisami:

Edytowano: 12 sty 2012, o 05:48

Jako, że można tylko 6 zdjęć załączać - kolejny post.
Załączniki
1034s.jpg
By nie być gołosłownym - wody po pachy :).
1034s.jpg (150.07 KiB) Przejrzano 230 razy
1034s.jpg
By nie być gołosłownym - wody po pachy :).
1034s.jpg (150.07 KiB) Przejrzano 230 razy
1037s.jpg
Od strony Wisły, znajdują się dwa znaki wielkiej wody oraz widoczna na miejscu tablica - widoczną w tle kładką można dojść do łaty pomiarowej.
1037s.jpg (129.7 KiB) Przejrzano 230 razy
1037s.jpg
Od strony Wisły, znajdują się dwa znaki wielkiej wody oraz widoczna na miejscu tablica - widoczną w tle kładką można dojść do łaty pomiarowej.
1037s.jpg (129.7 KiB) Przejrzano 230 razy
1040s.jpg
Zdjęcie znaku wielkiej wody umieściłem w wątku o znakach wielkiej wody, a tutaj widok ze stanowiska "pomiarowego" - jak widać, każdy element ma swoje miejsce i jest dokładnie opisany.
1040s.jpg (156.61 KiB) Przejrzano 230 razy
1040s.jpg
Zdjęcie znaku wielkiej wody umieściłem w wątku o znakach wielkiej wody, a tutaj widok ze stanowiska "pomiarowego" - jak widać, każdy element ma swoje miejsce i jest dokładnie opisany.
1040s.jpg (156.61 KiB) Przejrzano 230 razy
1042s.jpg
Widok na Gdańską Głowę z brzegu Wisły - na pierwszym planie rozmyte umocnienia brzegu - do miejsca, z którego robiłem zdjęcie, powinien być wybrukowany brzeg. Na dalszym planie - znak zerowy kilometr Szkarpawy.
1042s.jpg (172.12 KiB) Przejrzano 230 razy
1042s.jpg
Widok na Gdańską Głowę z brzegu Wisły - na pierwszym planie rozmyte umocnienia brzegu - do miejsca, z którego robiłem zdjęcie, powinien być wybrukowany brzeg. Na dalszym planie - znak zerowy kilometr Szkarpawy.
1042s.jpg (172.12 KiB) Przejrzano 230 razy
1051s.jpg
Fragment wrót przeciwpowodziowych wraz z powiększeniem tabliczki wykonawcy.
1051s.jpg (177.85 KiB) Przejrzano 230 razy
1051s.jpg
Fragment wrót przeciwpowodziowych wraz z powiększeniem tabliczki wykonawcy.
1051s.jpg (177.85 KiB) Przejrzano 230 razy
1061s.jpg
Rusztowanie pomiędzy wrotami przeciwpowodziowymi.
1061s.jpg (192.31 KiB) Przejrzano 230 razy
1061s.jpg
Rusztowanie pomiędzy wrotami przeciwpowodziowymi.
1061s.jpg (192.31 KiB) Przejrzano 230 razy
1064s.jpg
Górny zawias/mocowanie wrót przeciwpowodziowych, w tle most obrotowy nad kanałem śluzy.
1064s.jpg (176.17 KiB) Przejrzano 230 razy
1064s.jpg
Górny zawias/mocowanie wrót przeciwpowodziowych, w tle most obrotowy nad kanałem śluzy.
1064s.jpg (176.17 KiB) Przejrzano 230 razy
1059s.jpg
1059s.jpg (163.69 KiB) Przejrzano 230 razy
1059s.jpg
1059s.jpg (163.69 KiB) Przejrzano 230 razy
1058s.jpg
Widoczne wszystkie mechanizmy mostu: na kładce (jak dźwignia od hamulca ręcznego w aucie) mechanizm blokady i obracania mostu, koło do unoszenia go oraz koło, na którym opiera się most podczas obracania - z drugiej strony znajduje się drugie koło, które "jedzie" po osobnej szynie o innym promieniu.
1058s.jpg (139.01 KiB) Przejrzano 230 razy
1058s.jpg
Widoczne wszystkie mechanizmy mostu: na kładce (jak dźwignia od hamulca ręcznego w aucie) mechanizm blokady i obracania mostu, koło do unoszenia go oraz koło, na którym opiera się most podczas obracania - z drugiej strony znajduje się drugie koło, które "jedzie" po osobnej szynie o innym promieniu.
1058s.jpg (139.01 KiB) Przejrzano 230 razy
1067s.jpg
Mechanizm służący do uniesienia mostu przed obróceniem go.
1067s.jpg (136.14 KiB) Przejrzano 230 razy
1067s.jpg
Mechanizm służący do uniesienia mostu przed obróceniem go.
1067s.jpg (136.14 KiB) Przejrzano 230 razy
1029s.jpg
Wjazd na mostek od południa.
1029s.jpg (160.5 KiB) Przejrzano 230 razy
1029s.jpg
Wjazd na mostek od południa.
1029s.jpg (160.5 KiB) Przejrzano 230 razy
1068s.jpg
Mostek nad śluzą (od północy) - analogiczna, jeśli nie taka sama konstrukcja, znajdowała się kanałem śluzy w Przegalinie (o czym przekonał mnie mirza3 - wielkie dzięki). Również dzięki niemu, dowiedziałem się, że most ten, mimo iż sprawia wrażenie bardzo delikatnej konstrukcji, został zaprojektowany z dużym zapasem, dzięki czemu możliwe było poprowadzenie po nim torów kolejki wąskotorowej (Przegalina). Dodatkowo, jego wysokość dobrano w taki sposób, aby większość jednostek pływających w tamtym czasie, nie musiała składać kominów lub masztów, a sam most był obracany raptem kilka razy w miesiącu - wspaniale przemyślane.
1068s.jpg (150.1 KiB) Przejrzano 230 razy
1068s.jpg
Mostek nad śluzą (od północy) - analogiczna, jeśli nie taka sama konstrukcja, znajdowała się kanałem śluzy w Przegalinie (o czym przekonał mnie mirza3 - wielkie dzięki). Również dzięki niemu, dowiedziałem się, że most ten, mimo iż sprawia wrażenie bardzo delikatnej konstrukcji, został zaprojektowany z dużym zapasem, dzięki czemu możliwe było poprowadzenie po nim torów kolejki wąskotorowej (Przegalina). Dodatkowo, jego wysokość dobrano w taki sposób, aby większość jednostek pływających w tamtym czasie, nie musiała składać kominów lub masztów, a sam most był obracany raptem kilka razy w miesiącu - wspaniale przemyślane.
1068s.jpg (150.1 KiB) Przejrzano 230 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Żuławki

#4

Post autor: mieczyslaw » 12 sty 2012, o 12:52

Wczoraj niestety, "wysypał" się serwer inie udało mi się wrzucić ostatniej serii zdjęć, zatem kończąc relację:
Załączniki
1030s.jpg
Wyraźnie widoczna różnica poziomów wody - z lewej w Wiśle, z prawej w komorze śluzy, ale jeszcze przed wrotami przeciwpowodziowymi).
1030s.jpg (191.36 KiB) Przejrzano 221 razy
1030s.jpg
Wyraźnie widoczna różnica poziomów wody - z lewej w Wiśle, z prawej w komorze śluzy, ale jeszcze przed wrotami przeciwpowodziowymi).
1030s.jpg (191.36 KiB) Przejrzano 221 razy
1069s.jpg
Pracownik na rusztowaniu - wyraźnie widoczne skorodowane czoło wrót przeciwpowodziowych oraz nowa "uszczelka".
1069s.jpg (180.8 KiB) Przejrzano 221 razy
1069s.jpg
Pracownik na rusztowaniu - wyraźnie widoczne skorodowane czoło wrót przeciwpowodziowych oraz nowa "uszczelka".
1069s.jpg (180.8 KiB) Przejrzano 221 razy
1094s.jpg
Prawie pusta komora śluzy z otwartymi wszystkimi wrotami - śluzę zamknięto od strony Wisły i od strony Szkarpawy - co widać u Jadwigi na zdjęciach)
1094s.jpg (170.78 KiB) Przejrzano 221 razy
1094s.jpg
Prawie pusta komora śluzy z otwartymi wszystkimi wrotami - śluzę zamknięto od strony Wisły i od strony Szkarpawy - co widać u Jadwigi na zdjęciach)
1094s.jpg (170.78 KiB) Przejrzano 221 razy
1091s.jpg
Takie słupy znajdują się po obu stronach umocnionego brzegu, kanału prowadzącego do śluzy od strony Wisły. Przypuszczam, że słupy są pozostałością od czasów wybudowania śluzy (zastanawia mnie, jak wyglądała sama sygnalizacja i czy była zasilana elektrycznie, czy na przykład gazowo, a może używano lamp naftowych?), natomiast zamocowana "latarnia" - to chyba efekt powojennej "modernizacji".
1091s.jpg (80.6 KiB) Przejrzano 221 razy
1091s.jpg
Takie słupy znajdują się po obu stronach umocnionego brzegu, kanału prowadzącego do śluzy od strony Wisły. Przypuszczam, że słupy są pozostałością od czasów wybudowania śluzy (zastanawia mnie, jak wyglądała sama sygnalizacja i czy była zasilana elektrycznie, czy na przykład gazowo, a może używano lamp naftowych?), natomiast zamocowana "latarnia" - to chyba efekt powojennej "modernizacji".
1091s.jpg (80.6 KiB) Przejrzano 221 razy
1072s.jpg
I na koniec rarytas - rybacy na Wiśle. Gatunek niemalże wyginiony. Trudno mi sobie wyobrazić jak wielkie znaczenie kiedyś miała ta rzeka dla transportu oraz jak wielu osobom dawała zatrudnienie.
1072s.jpg (114.01 KiB) Przejrzano 221 razy
1072s.jpg
I na koniec rarytas - rybacy na Wiśle. Gatunek niemalże wyginiony. Trudno mi sobie wyobrazić jak wielkie znaczenie kiedyś miała ta rzeka dla transportu oraz jak wielu osobom dawała zatrudnienie.
1072s.jpg (114.01 KiB) Przejrzano 221 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Cegielnie

#5

Post autor: mieczyslaw » 22 sty 2012, o 17:34

Cegły, którymi oblicowana jest śluza w Gdańskiej Głowie (te na poniższym zdjęciu od strony Szkarpawy) - niestety było na tyle zimno, że nie sprawdzałem innych. Pewnie nie pochodzą z tczewskich cegielni, ale może kogoś zainteresuje ich oznaczenie:
Załączniki
cegla.jpg
Gdańska Głowa
cegla.jpg (224.9 KiB) Przejrzano 201 razy
cegla.jpg
Gdańska Głowa
cegla.jpg (224.9 KiB) Przejrzano 201 razy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7139
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 158 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Cegielnie

#6

Post autor: LukaszB » 22 sty 2012, o 17:50

Jeżeli dobrze doczytałem to jest cegła z cegielni Gozdnica.
Gozdnica.jpg
Gozdnica.jpg (84.62 KiB) Przejrzano 200 razy
Gozdnica.jpg
Gozdnica.jpg (84.62 KiB) Przejrzano 200 razy
Ze strony producenta:

Gozdnica położona jest w województwie lubuskim, w obrębie Borów Dolnośląskich. Miasto to rozwinęło się w XVIII w. wokół manufaktury ceramiczno-kamionkowej. Bogate i liczne pokłady gliny (iły mioceńskie) sprawiły, że w drugiej połowie XVIII wieku funkcjonowała tu największa w Europie manufaktura ceramiczno-kamionkowa.

Historia zakładów ceramicznych w Gozdnicy udokumentowana aktami prawnymi sięga początku XIX wieku. Wtedy właśnie produkcji ceramicznej podjął się tu mistrz Gottfried Sturm, który rozwijając technologię oraz inwestując kapitał, powiększył zdolności produkcyjne fabryki. Do największego rozkwitu zakładu doprowadził syn mistrza - John Sturm. Wówczas dachówki gozdnickie pokrywały między innymi dachy dworca głównego w Lipsku, budynku konsulatu w Helsinkach oraz gmachu na Górze Oliwnej w Jerozolimie. Przy budowie tych obiektów znalazła też zastosowanie cegła z Gozdnicy.

Okres od II połowy XIX wieku do II wojny światowej - to dalsza rozbudowa i koncentracja przemysłu ceramicznego w Gozdnicy. Czas II wojny światowej dla zakładów oznaczał produkcję na potrzeby militarne. W latach powojennych, po odbudowie zniszczeń, utworzono Gozdnickie Zakłady Ceramiki Budowlanej. Przekształcenia organizacyjne i gospodarcze spowodowały łączenie zakładów oraz wzrost ich potencjału, a przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Lubuskie Przedsiębiorstwa Ceramiki Budowlanej i w tej formie prowadziło działalność do roku 1991. Wtedy to dalsze przekształcenia doprowadziły do powstania Gozdnickich Zakładów Ceramiki Budowlanej Spółki z o.o. z siedzibą w Gozdnicy. W 2000 r. zakłady te stały się częścią Grupy CRH KLINKIER.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Żuławki

#7

Post autor: mieczyslaw » 22 sty 2012, o 19:42

Wczoraj ponownie wybrałem się na Gdańską Głowę, licząc że w końcu robotnikom udało się wypompować całą wodę z komory śluzy - niestety, ostatni sztorm i kilkudniowa "cofka" spowodowały, że komora śluzy wypełniła się wodą ponownie, jednak wody było znacznie mniej niż ostatnio.

Może kilka ujęć się powtórzy, jednak chciałbym przy okazji ich umieszczenia tutaj zwrócić uwagę na kilka szczegółów, które wcześniej nie były poruszane.
gg_15.jpg
Wrota przeciwpowodziowe - przy prawie pustej komorze śluzy wyraźnie widać jak wysokie są - gdy śluza jest wypełniona wodą, nie robią takiego wrażenia - dla porównania rusztowanie, chyba każdy widział takie, więc łatwo wyobrazić sobie ogrom tej budowli.
gg_15.jpg (182.37 KiB) Przejrzano 196 razy
gg_15.jpg
Wrota przeciwpowodziowe - przy prawie pustej komorze śluzy wyraźnie widać jak wysokie są - gdy śluza jest wypełniona wodą, nie robią takiego wrażenia - dla porównania rusztowanie, chyba każdy widział takie, więc łatwo wyobrazić sobie ogrom tej budowli.
gg_15.jpg (182.37 KiB) Przejrzano 196 razy
gg_16.jpg
Napis na jednym z profili metalowych pod kładką mostu.
gg_16.jpg (99.5 KiB) Przejrzano 196 razy
gg_16.jpg
Napis na jednym z profili metalowych pod kładką mostu.
gg_16.jpg (99.5 KiB) Przejrzano 196 razy
gg_17.jpg
Ręczne urządzenie służące do zamykania wrót przeciwpowodziowych.
gg_17.jpg (158.7 KiB) Przejrzano 196 razy
gg_17.jpg
Ręczne urządzenie służące do zamykania wrót przeciwpowodziowych.
gg_17.jpg (158.7 KiB) Przejrzano 196 razy
gg_7.jpg
Zabudowania - pewnie mieszkanie pracownika obsługi śluzy - zastanawia mnie, dlaczego ten budynek jest znacząco większy, niż domki budowane dla obsługi innych śluz? Może tam mieszkał również Strażnik Wałowy? Może ktoś z Was wie i zechce się podzielić tą wiedzą?
gg_7.jpg (187.06 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_7.jpg
Zabudowania - pewnie mieszkanie pracownika obsługi śluzy - zastanawia mnie, dlaczego ten budynek jest znacząco większy, niż domki budowane dla obsługi innych śluz? Może tam mieszkał również Strażnik Wałowy? Może ktoś z Was wie i zechce się podzielić tą wiedzą?
gg_7.jpg (187.06 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_9.jpg
Detale - drabina do zejścia - co zwróciło moją uwagę - przed każdym zejściem znajdują się relingi oraz pomiędzy nimi, w kamieniu, miejsce gdzie można się przypiąć liną w celu asekuracji, osadzone w kamieniu z wyprofilowaniem ułatwiającym zabezpieczenie - wszystko przemyślane.
gg_9.jpg (162.34 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_9.jpg
Detale - drabina do zejścia - co zwróciło moją uwagę - przed każdym zejściem znajdują się relingi oraz pomiędzy nimi, w kamieniu, miejsce gdzie można się przypiąć liną w celu asekuracji, osadzone w kamieniu z wyprofilowaniem ułatwiającym zabezpieczenie - wszystko przemyślane.
gg_9.jpg (162.34 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_11.jpg
Szyb (nie wiem czy to poprawne określenie), w którym znajduje się zejście oraz widać oś obrotu do napędu - jeśli się nie mylę - przepływki - dość głęboko, dopiero po chwili nachylania się jak robiłem zdjęcie, dotarło to do mnie.
gg_11.jpg (263.74 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_11.jpg
Szyb (nie wiem czy to poprawne określenie), w którym znajduje się zejście oraz widać oś obrotu do napędu - jeśli się nie mylę - przepływki - dość głęboko, dopiero po chwili nachylania się jak robiłem zdjęcie, dotarło to do mnie.
gg_11.jpg (263.74 KiB) Przejrzano 199 razy
Edytowano: 22 sty 2012, o 20:13
Załączniki
gg_12.jpg
Podpora i oś obrotu mostu nad kanałem śluzy.
gg_12.jpg (116.63 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_12.jpg
Podpora i oś obrotu mostu nad kanałem śluzy.
gg_12.jpg (116.63 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_13.jpg
Most obrotowy od strony Wisły - tam nie sięga czujny wzrok pracownika, co niestety skutkuje taką twórczością, jak na powyższym zdjęciu.
gg_13.jpg (165.9 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_13.jpg
Most obrotowy od strony Wisły - tam nie sięga czujny wzrok pracownika, co niestety skutkuje taką twórczością, jak na powyższym zdjęciu.
gg_13.jpg (165.9 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_14.jpg
Część z mechanizmów służących do obsługi mostu widocznych z jego przęsła - koło "Sterowe" do uniesienia go oraz dźwignia "jak od ręcznego" do zwolnienia blokady.
gg_14.jpg (182.75 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_14.jpg
Część z mechanizmów służących do obsługi mostu widocznych z jego przęsła - koło "Sterowe" do uniesienia go oraz dźwignia "jak od ręcznego" do zwolnienia blokady.
gg_14.jpg (182.75 KiB) Przejrzano 199 razy
gg_1.jpg
Dolne wrota od strony Szkarpawy - poziom wody jest tak niski, że widać przewód leżący na dnie. Widoczne na dole "okno" w ścianie śluzy, to przepływka - tamtędy woda trafia do komory śluzy lub ją opuszcza podczas śluzowania jednostek.
gg_1.jpg (198.8 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_1.jpg
Dolne wrota od strony Szkarpawy - poziom wody jest tak niski, że widać przewód leżący na dnie. Widoczne na dole "okno" w ścianie śluzy, to przepływka - tamtędy woda trafia do komory śluzy lub ją opuszcza podczas śluzowania jednostek.
gg_1.jpg (198.8 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_2.jpg
Widoczna wyraźnie różnica poziomów wody - jeden z robotników wchodzi do wnętrza wrót śluzy.
gg_2.jpg (163.73 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_2.jpg
Widoczna wyraźnie różnica poziomów wody - jeden z robotników wchodzi do wnętrza wrót śluzy.
gg_2.jpg (163.73 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_3.jpg
Komora śluzy od strony Szkarpawy w kierunku Leniwki (Wisły).
gg_3.jpg (163.31 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_3.jpg
Komora śluzy od strony Szkarpawy w kierunku Leniwki (Wisły).
gg_3.jpg (163.31 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_4.jpg
Miejsce, które wzbudziło zainteresowanie Jadwigi - wygląda jak jakiś wodotrysk lub ujęcie wody - obecnie nie funkcjonuje, a odpływ zasłonięty jest jakimś starym znakiem drogowym.
gg_4.jpg (225.86 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_4.jpg
Miejsce, które wzbudziło zainteresowanie Jadwigi - wygląda jak jakiś wodotrysk lub ujęcie wody - obecnie nie funkcjonuje, a odpływ zasłonięty jest jakimś starym znakiem drogowym.
gg_4.jpg (225.86 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_5.jpg
Szarpawa - widok z wrót śluzy - można zauważyć, że rzeka została rozkopana, by umożliwić jednostkom pływającym opuszczanie i wpływanie do śluzy. Z prawej strony również (biała, opadająca ku oddali skarpa) można zauważyć do jakiej wysokości kiedyś wznosiły się wały przeciwpowodziowe wokół Szkarpawy - zanim odcięto Nogat i Szkarpawę, musiały tędy płynąć naprawdę ogromne ilości wody podczas wezbrań wiosennych - stare wały wokół obecnej Martwej Wisły wydają się znacznie mniejsze, szczególnie jeśli je porównać z obwałowaniami Nogatu - pewnie stąd jej nazwa: Leniwka.
gg_5.jpg (215.39 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_5.jpg
Szarpawa - widok z wrót śluzy - można zauważyć, że rzeka została rozkopana, by umożliwić jednostkom pływającym opuszczanie i wpływanie do śluzy. Z prawej strony również (biała, opadająca ku oddali skarpa) można zauważyć do jakiej wysokości kiedyś wznosiły się wały przeciwpowodziowe wokół Szkarpawy - zanim odcięto Nogat i Szkarpawę, musiały tędy płynąć naprawdę ogromne ilości wody podczas wezbrań wiosennych - stare wały wokół obecnej Martwej Wisły wydają się znacznie mniejsze, szczególnie jeśli je porównać z obwałowaniami Nogatu - pewnie stąd jej nazwa: Leniwka.
gg_5.jpg (215.39 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_6.jpg
Południowa ściana komory śluzy z widocznym jednym zejściem, miejscami do cumowania podczas śluzowania, itp.
gg_6.jpg (161.33 KiB) Przejrzano 201 razy
gg_6.jpg
Południowa ściana komory śluzy z widocznym jednym zejściem, miejscami do cumowania podczas śluzowania, itp.
gg_6.jpg (161.33 KiB) Przejrzano 201 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Żuławki

#8

Post autor: mieczyslaw » 24 sty 2012, o 10:56

Dom podcieniowy w Żuławkach - jeden z najbardziej wyeksponowanych, ponieważ znajduje się bezpośrednio przy drodze łączącej DK 7 z Mikoszewem. Kilkadziesiąt metrów wcześniej, do niedawna, znajdował się drugi dom podcieniowy - w tej chwili w tym miejscu leży tylko kupka cegieł i gruzów - wczoraj czytałem, że właścicielowi, który kupił dom wraz z działką, miała być wytoczona sprawa sądowa i odebrane prawo własności, ponieważ nie podjął się remontu domu, doprowadzając go do ruiny (chyba to było w czasach, gdy dom jeszcze stał, a zawaleniu uległ jedynie sam podcień - jego górna część). Niestety nie znalazłem żadnych dodatkowych informacji na ten temat - może ktoś z Was wie, jak finalnie zakończyła się ta sprawa?
Przykład tego domu, pokazuje smutną prawdę, że brak systemowych rozwiązań by ratować zabytki lub przynajmniej udzielać odpowiedniej pomocy tym, którzy są zainteresowani ich ratowaniem.

Edytowano: 24 sty 2012, o 11:00

Załączniki
podc_zulawki_1.jpg
Dom podcieniowy w Żuławkach - strona południowo-zachodnia
podc_zulawki_1.jpg (197.7 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_1.jpg
Dom podcieniowy w Żuławkach - strona południowo-zachodnia
podc_zulawki_1.jpg (197.7 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_2.jpg
Dom podcieniowy w Żuławkach od zachodu, tj. od ulicy (pewnie nieźle obrywa się podporom podcienia każdej zimy, kiedy są obryzgiwane wodą z solą).
podc_zulawki_2.jpg (128.65 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_2.jpg
Dom podcieniowy w Żuławkach od zachodu, tj. od ulicy (pewnie nieźle obrywa się podporom podcienia każdej zimy, kiedy są obryzgiwane wodą z solą).
podc_zulawki_2.jpg (128.65 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_3.jpg
Podcień.
podc_zulawki_3.jpg (200.09 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_3.jpg
Podcień.
podc_zulawki_3.jpg (200.09 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_4.jpg
Wejście główne, fragment balustrady (jedna tralka) - pod podcieniem.
podc_zulawki_4.jpg (134.85 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_4.jpg
Wejście główne, fragment balustrady (jedna tralka) - pod podcieniem.
podc_zulawki_4.jpg (134.85 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_5.jpg
Na zachód - widok spod podcienia.
podc_zulawki_5.jpg (162.81 KiB) Przejrzano 176 razy
podc_zulawki_5.jpg
Na zachód - widok spod podcienia.
podc_zulawki_5.jpg (162.81 KiB) Przejrzano 176 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Żuławki

#9

Post autor: mieczyslaw » 26 sty 2012, o 00:54

Jeszcze jeden dom podcieniowy w Żuławkach - aby go zobaczyć, należy przejechać prosto skrzyżowanie, nie skręcając na most zwodzony do Drewnicy. Dom znajduje się po prawej stronie, jakieś 50-100 metrów od skrzyżowania, schowany lekko w drzewach od południa. Gdzieś wyczytałem, że właścicielem jest Włoch, dom jest odrestaurowany, obejście zadbane, cieszy oko jednym słowem. Ach mieszkać w takim domu - coś pięknego :)
Załączniki
podc_zulawki_6.jpg
podc_zulawki_6.jpg (222.38 KiB) Przejrzano 160 razy
podc_zulawki_6.jpg
podc_zulawki_6.jpg (222.38 KiB) Przejrzano 160 razy
podc_zulawki_7.jpg
podc_zulawki_7.jpg (178.64 KiB) Przejrzano 160 razy
podc_zulawki_7.jpg
podc_zulawki_7.jpg (178.64 KiB) Przejrzano 160 razy


metyl
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 9
Rejestracja: 14 gru 2011, o 15:43
Kontakt:

Re: Żuławki

#10

Post autor: metyl » 26 sty 2012, o 16:21

Różnice w staranności wypełnienia konstrukcji ryglowej w czołowej ścianie podcienia pierwszego domu podcieniowego opisanego przez Mieczysława.
Załączniki
100_3058.JPG
100_3058.JPG (249.44 KiB) Przejrzano 165 razy
100_3058.JPG
100_3058.JPG (249.44 KiB) Przejrzano 165 razy

ODPOWIEDZ