Odbudowa mostów 1945-1947 r.

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 429
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#81

Post autor: Cez » 7 sie 2013, o 11:43

LukaszB pisze:Ciężko mi uwierzyć, że zniszczoną konstrukcje z 1947 roku trzymano ponad 10 lat i wykorzystano do połączenia mostów.
Konstrukcje z 1947 roku wykorzystano do polaczenia obu mostow w styczniu 48, nie po 10 latach!

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7405
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 247 razy
Otrzymał podziękowań: 260 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#82

Post autor: LukaszB » 7 sie 2013, o 11:49

Przepraszam! Masz rację! Ale skoro żadna nie przetrwała upadku może skręcili kładkę z kilku mini przęseł! :lol:
PS. Informacje o roku 1961 wrzuć do odpowiedniego tematu
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#83

Post autor: mieczyslaw » 8 sie 2013, o 00:13

Cez pisze: I na koniec, pewne tajemnicze przesło od strony Lisewa... Owe wspomniane orzeczenie techniczne Malinowskiego wspomina o tym, ze do 1961 roku na moscie drogowym zlikwidowano przęsło o długości 7 metrow od strony Lisewa i wykonano przyczółek żelbetowy. Mowi Wam to cos?
Tak. To by oznaczało, że dopiero w 1961 roku wybudowano przyczółek wschodni, a tym samym ustawiono pierwsze przęsło z 1912 roku od strony Lisewa. A jeśli tak, to wysunąć można z tego dwa kolejne wnioski:
a) Niemcy wycofując się uszkodzili przyczółek wschodni mostu drogowego,
b) Niemcy nie odbudowali przyczółka wschodniego w 1939/40 roku, co w zasadzie nie było konieczne, bo po moście odbywał się tylko ruch pieszy, czyli później zbudowano małe przęsło - kładkę, która umożliwiła wjazd na most.

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 429
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#84

Post autor: Cez » 8 sie 2013, o 00:47

mieczyslaw pisze:
Tak. To by oznaczało, że dopiero w 1961 roku wybudowano przyczółek wschodni, a tym samym ustawiono pierwsze przęsło z 1912 roku od strony Lisewa. A jeśli tak, to wysunąć można z tego dwa kolejne wnioski:
a) Niemcy wycofując się uszkodzili przyczółek wschodni mostu drogowego,
b) Niemcy nie odbudowali przyczółka wschodniego w 1939/40 roku, co w zasadzie nie było konieczne, bo po moście odbywał się tylko ruch pieszy, czyli później zbudowano małe przęsło - kładkę, która umożliwiła wjazd na most.
Problem w tym, ze od stycznia 1948 roku do 1958 funkcjonowała kladka pomiedzy mostami, mozna bylo po niej jechac samochodami, wiec jakis wjazd na most od strony Lisewa musial byc.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7405
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 247 razy
Otrzymał podziękowań: 260 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#85

Post autor: LukaszB » 8 sie 2013, o 12:06

Cez pisze:Problem w tym, ze od stycznia 1948 roku do 1958 funkcjonowała kladka pomiedzy mostami, mozna bylo po niej jechac samochodami, wiec jakis wjazd na most od strony Lisewa musial byc.
Dobre spostrzeżenie, ale ja poszedłbym nieco dalej. Skoro most odbudowywano w roku 1947 to oznacza, że jakaś kładka musiała w tym miejscu być. Czy była to prowizorka tak charakterystyczna dla odbudowy mostu? Data 1961 mówi raczej o ostatecznym załatwieniu tej sprawy.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mirek_tcz
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 146
Rejestracja: 8 lut 2011, o 18:31
Podziękował;: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#86

Post autor: mirek_tcz » 8 sie 2013, o 15:23

1946? :scratch
Załączniki
Obrazek8.jpg
Obrazek8.jpg (202.68 KiB) Przejrzano 421 razy
Obrazek8.jpg
Obrazek8.jpg (202.68 KiB) Przejrzano 421 razy

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 429
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#87

Post autor: Cez » 8 sie 2013, o 16:11

Wybrałem sie dzis do powiatowego zarządu dróg w Tczewie i znalazłem perełkę na temat odbudowy mostów, prowadzonej w latach 45-47. Dokument pochodzi z 1946 roku i przedstawia rysunek czterech małych przeseł od strony Tczewa. Łącznie nad rzeką przęseł było wówczas 7:

Obrazek

Rysunek przedstawia sposób montażu przęsła nr 3, nazwanego w dokumencie przęsłem żeglownym (bo jego wyższe ułożenie umożliwiało przepłynięcie pod nim statków). Analogicznie zapewne pobudowano także przęsło trapezowe nr 6, ale niestety rysunku na ten temat nie widziałem. W kazdym razie rysunek potwierdza także istnienie małego przęsła od strony Tczewa (czyli nr 1), które było krótsze niż inne.

Faza montażu I-II:
P1130865.jpg
P1130865.jpg (270.53 KiB) Przejrzano 419 razy
P1130865.jpg
P1130865.jpg (270.53 KiB) Przejrzano 419 razy
Faza montażu III-V:
P1130867.jpg
P1130867.jpg (258.29 KiB) Przejrzano 419 razy
P1130867.jpg
P1130867.jpg (258.29 KiB) Przejrzano 419 razy
Efekt końcowy:
P1130868.jpg
P1130868.jpg (313.88 KiB) Przejrzano 419 razy
P1130868.jpg
P1130868.jpg (313.88 KiB) Przejrzano 419 razy
Inne rysunki techniczne tej konstrukcji:
P1130869.jpg
P1130869.jpg (472.67 KiB) Przejrzano 419 razy
P1130869.jpg
P1130869.jpg (472.67 KiB) Przejrzano 419 razy
Pozostaje kwestia długosci poszczególnych fragmentów. Oczywiscie w literaturze są nieścisłości, bo kazda publikacja podaje co innego:

http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/tczew005.htm" onclick="window.open(this.href);return false;:

"Na wykonanych podporach zmontowano 10 krótkich przęseł stalowych i położono pomost. Zamiast przęsła nurtowego o rozpiętości 130 m, ustawiono 50-metrowe przęsło kratowe z górnym pasem parabolicznym i dwa 40-metrowe wojenne przęsła kolejowe."

W. Affelt:
"(...) zamontowano 10 stalowych przeseł długości 411 m, ułożono pomost, w nurcie ustawiono stalowe przęsło kratowe z demontażu o rozpiętości 50 m oraz dwa wojenne kolejowe po 40 m."

Na powyższych rysunkach technicznych przesło łukowe ma długość 42,40 m. Gdy patrzę na zdjecie to wydaje mi sie, ze przesło łukowe oraz trapezowe sa dluzsze od tych pozostalych... Moze ostateczna wersja projektu wydłużała przesło z 42,40 do 50 metrow? A moze to kolejne błedy w literaturze :p

Moja teoria: Mamy 411 metrów na 10 przeseł. Odejmijmy od tego 3x40 (czyli obecna "jazda gora"), zostaje 291 metrów na 7 przeseł nurtowych. Odejmijmy od tego 2x50. Wychodzi 191. Zostaja nam 4 dłuzsze przesla, zalozmy 40 metrow i pierwsze najkrósze. 191 - (4x40) = 31 metrow na najkrósze.

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 429
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#88

Post autor: Cez » 8 sie 2013, o 17:33

I jeszcze post o małym przęśle nr 1 z 1961 roku. (Łukasz, jesli nie w tym temacie o tym, to w oktorym, nie bardzo wiem :( )

Dotarłem do dokumentacji budowy tego małego przesla, datowanej na rok 1958. Literatura mowi, ze most został otwarty w roku 59, ale rzekomo to przeslo bylo gotowe dopiero w 61. Podejrzewalem, ze w latach 59-61 istniala w tym miejscu jakas zastepcza kladka, ale skoro juz w 58 tworzono dokumentacje, ktora dokladnie opisuje obecna kladke, to po co ktokolwiek mialby w tym czasie wstawiac cos tymczasowego? Nie byloby sensu tworzyc dokumentacji do czegos co bedzie za kilka lat, a w tym czasie nie wstawianoby czegos zastepczego. Mi sie wydaje, ze kladka była juz wykonana w roku 59, a rok 61, a dokladnie data 15 stycznia 1961 roku to data"Karty Ewidencji Obiektu nr 354". Moze karte tę stworzono po jakichs uzupelnieniach na tym małym przesle i dlatego oficjalnie podaje sie rok 61 jako rok budowy tego przesla? Moze karta ta oficjalnie stwierdzała koniec modernizacji na moscie i symbolicznie uznano to jako rok ostatnich prac?

Oto fragment dokumentu z 1958:
P1130889.jpg
P1130889.jpg (272.65 KiB) Przejrzano 415 razy
P1130889.jpg
P1130889.jpg (272.65 KiB) Przejrzano 415 razy

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 429
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#89

Post autor: Cez » 26 sie 2013, o 20:59

Cez pisze:
I na koniec, pewne tajemnicze przesło od strony Lisewa... Owe wspomniane orzeczenie techniczne Malinowskiego wspomina o tym, ze do 1961 roku na moscie drogowym zlikwidowano przęsło o długości 7 metrow od strony Lisewa i wykonano przyczółek żelbetowy. Mowi Wam to cos?
Sam sobie odpowiem na moje pytanie ;) W archiwalnych dokumentach, ktore mialem okazje zobaczyc w Starostowie Powiatowym, widnieje rysunek techniczny mostu z roku 1948 - kiedy dopiero co zamontowano na nim kładkę łączącą oba mosty. Od strony Lisewa widac małe przesło, którego dzis nie ma. Wniosek jeden - to owe tajemnicze 7-metrowe przesło, które dzis juz nie istnieje. Od kiedy mogło ono istnieć? Strzelam, że od jesieni 39 roku, moze Niemcy je zbudowali...

Trafiłem także na rysunki techniczne owej kładki łączącej oba mosty. Okazuje się, że kładka ta nie biegła idealnie prostopadle, tylko pod małym kątem. Była oparta na filarze drogowym, ktory w tym momencie był juz pozbawiony wież oraz na kracie mostu kolejowego.

Awatar użytkownika

zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 603
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował;: 40 razy
Otrzymał podziękowań: 119 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#90

Post autor: zunia » 30 paź 2013, o 19:11

Informacja z 1948 roku : Za "gorliwą i wydajną pracę przy odbudowie mostu kolejowego przez Wisłę w Tczewie odznaczeni zostają":
Załączniki
mosty_1947_odznaczenia.jpg
MONITOR POLSKI - ROK 1948, NR 17, POZ. 75
mosty_1947_odznaczenia.jpg (130.47 KiB) Przejrzano 322 razy
mosty_1947_odznaczenia.jpg
MONITOR POLSKI - ROK 1948, NR 17, POZ. 75
mosty_1947_odznaczenia.jpg (130.47 KiB) Przejrzano 322 razy

ODPOWIEDZ