Odbudowa mostów 1945-1947 r.

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#51

Post autor: Opiekun forumJadzia » 16 sie 2012, o 11:26

mieczyslaw pisze:Na zdjęciach z pierwszej próby odbudowy mostu drogowego wyraźnie widać 8 wież mostowych. Jak sami wiecie, do dziś zniknęły nam cztery i nie wiemy, co się z nimi tak naprawdę stało oraz kiedy.
W kwestii wież, których niestety już nie ma, znalazłam tylko taką wzmiankę:

Trzecia i czwarta para wież zostały rozebrane zaraz po wojnie, z powodu złego stanu technicznego.

Źródło: "Świadek przeszłości: Dawny most przez Wisłę w Tczewie", Wieland Ramm.

Natomiast z innej lektury wynika, że istniejące do dziś wieże cudem uniknęły zagłady:

27 kwietnia 1957 r. wydawał się sądnym dniem dla pozostałych jeszcze ponad stuletnich wieżyczek. W swoim piśmie do Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej, Wojewódzki Zarząd Dróg Publicznych zapowiadając kapitalny remont mostu, wystąpił do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku o wyrażenie zgody na "rozbiórkę" 4 wieżyczek, których stan zagraża bezpieczeństwu ruchu, zaś inwestowanie większych nakładów na ich remont jest gospodarczo nieuzasadnione, tym bardziej, że nie mają znaczenia dla konstrukcji mostu. Rozpaczliwe wnioski o zabezpieczenie brakujących na remont mostu środków zawarte w piśmie rejonu Eksploatacji Dróg Publicznych do jego wojewódzkiego zwierzchnika z dnia 11 kwietnia 1957 r. zawierały już sformułowania o katastrofalnym stanie mostu - szczególnie jego drewnianej nawierzchni, a w konsekwencji konieczności jego zamknięcia. W piśmie z 30 kwietnia 1957 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków stwierdził brak przeszkód w rozbiórce pozostałych 4 wieżyczek, których remont był wg niego ekonomicznie nieuzasadniony. Wojewódzki Zarząd Architektoniczno - Budowlany również podzielił uwagi zarządcy o złym stanie technicznym wieżyczek oraz żadnym ich znaczeniu dla konstrukcji mostu. Na szczęście dla tego obiektu oraz osób, które dostrzegły w mostowych wieżyczkach szczególne piękno, nie doszło wówczas do ich usunięcia.

Źródło: "Zabytkowy Most Tczewski - konteksty", pod redakcją Waldemara J. Affelta.


mzk
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 335
Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
Lokalizacja: Tczew
Otrzymał podziękowań: 10 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#52

Post autor: mzk » 28 sie 2012, o 00:44

Szanowni Państwo,

Ot taka ciekawostka. Znalazłem niedawno a materiale archiwalnym wzmiankę, iż w czasie budowy mostu kolejowego pojawił się pomysł aby zbudować prowizoryczny most drewniany przez Wisłę, który na czas prac miał rozładować w pewien sposób problemy komunikacyjne [najprawdopodobniej coś na zasadzie kładki, z która mieliśmy do czynienia podczas budowy wiaduktu na ul. Wojska Polskiego]. Interesującym wydaje się być fakt, iż spodziewano się, że zostanie ona zbudowana do końca pierwszej połowy 1946 r. [sam most miał zostać odbudowany jeszcze przed zimą]. Niestety jest tylko pojedyncza wzmianka w jednym ze sprawozdań. Wątek ten nie był poruszany ani we wcześniejszych, ani też w późniejszych raportach. Oczywiście "kładka" przez Wisłę nigdy nie powstała. Co ciekawe informacja ta znalazła się w sprawozdaniu służby (Brygada Ochrony Skarbowej), która zwykle była niezwykle rzetelna i skrupulatna w wysyłanych do władz zwierzchnich raportach (szczególnie jak na tamte czasy).

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#53

Post autor: zet48 » 10 paź 2012, o 10:25

Bardzo mała, ale ciekawa fotografia rosyjskiego fotografa B. Velyasheva ...wykonana 27 marca 1945 roku.
Obrazek

http://rgakfd.altsoft.spb.ru/showObject ... 1009049135" onclick="window.open(this.href);return false;
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#54

Post autor: Opiekun forumJadzia » 4 lis 2012, o 13:39

Zdjęcie udostępnione przez zaprzyjaźnione małżeństwo. Most drogowy jeszcze nie jest ukończony. Niestety nie wiem, który to dokładnie rok.
An. most.jpg
An. most.jpg (97.34 KiB) Przejrzano 287 razy
An. most.jpg
An. most.jpg (97.34 KiB) Przejrzano 287 razy
Pan w okularach jest czarujący 8-)

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#55

Post autor: zet48 » 29 lis 2012, o 12:15

Czy jest Wam coś więcej wiadomo o dylinie mostowej położonej na moście kolejowym w latach 1948-1958? Po tym jak na początku 1947 roku zator lodowy zniszczył prowizoryczne przęsła mostu drogowego ruch kołowy (od 15 stycznia 1948 roku do połowy 1958 roku) odbywał się po części na moście kolejowym ...wiemy że do przełomu listopada i grudnia 1958 roku elementem mostu kolejowego było - istniejące do dziś w drogowym - przęsło ESTB (wykonane przez cenioną firmę brytyjską "Dorman & Long Co. Ltd. Middlesbrough" - tej samej która w 1932 roku zbudowała most Harbour Bridge w Sydney). Jak więc odbywał się ruch na tym wąskim odcinku mostu kolejowego? Czy dyliną wypełniono miejsca między torami kolejowymi w taki sposób, aby auta mogły przejeżdżać ruchem wahadłowym - Przęsło ESTB jest bardzo wąskie, znajdował się na nim tylko jeden tor kolejowy, więc ruch pociągów odbywał się tam wahadłowo ...jeśli dodamy do tego jeszcze wahadłowy ruch samochodów to musiał tam być niezły "saigon".
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#56

Post autor: LukaszB » 29 lis 2012, o 14:16

Była specjalna służba odpowiedzialna za ruch na odcinku wspólnym.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#57

Post autor: mieczyslaw » 29 lis 2012, o 16:50

Jadzia pisze:Zdjęcie udostępnione przez zaprzyjaźnione małżeństwo. Most drogowy jeszcze nie jest ukończony. Niestety nie wiem, który to dokładnie rok.
An. most.jpg
Pan w okularach jest czarujący 8-)

W zasadzie to i most kolejowy nie jest ukończony. Niemieckie przęsło z 1940 roku wciąż jest podparte, a z kolejnych 3 przęseł łukowych zbudowano tylko jedno. Dalej, na wschód, widać kilka podstaw, można przypuszczać, że przygotowywano się do budowy dalszych przęseł mostu kolejowego.
Zastanawiam się tylko, gdzie były w tym czasie przęsła ESTB, które później przesunięto na drogowy most lisewski.
Co ważne - most lisewski został już pozbawiony 4 wież!

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#58

Post autor: zet48 » 29 lis 2012, o 17:13

Jak widzimy na poniższej fotografii jedna z przęseł ESTB znajdowało się na początku mostu kolejowego ...drugie tego tupu przęsło chyba widzimy w głębi zdjęcia.

Obrazek
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#59

Post autor: zet48 » 1 gru 2012, o 13:55

LukaszB pisze:Była specjalna służba odpowiedzialna za ruch na odcinku wspólnym.
Dokładnie to samo przeczytałem w publikacji wydanej z okazji międzynarodowej konferencji "Preservation of Engineering Heritage - Gdańsk Outlook 2000" zorganizowanej na Politechnice Gdańskiej we wrześniu 1999 roku. Było tam również (chyba jedyne) zdjęcie prowizorycznego połączenia między mostem drogowym a kolejowym - zdjęć odcinka mostu kolejowego dostosowanego do ruchu kołowego niestety nie znalazłem.
Załączniki
DSC_3764.jpg
DSC_3764.jpg (627.3 KiB) Przejrzano 199 razy
DSC_3764.jpg
DSC_3764.jpg (627.3 KiB) Przejrzano 199 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Odbudowa mostów 1945-1947 r.

#60

Post autor: LukaszB » 2 gru 2012, o 12:56

mieczyslaw pisze: W zasadzie to i most kolejowy nie jest ukończony. Niemieckie przęsło z 1940 roku wciąż jest podparte, a z kolejnych 3 przęseł łukowych zbudowano tylko jedno. Dalej, na wschód, widać kilka podstaw, można przypuszczać, że przygotowywano się do budowy dalszych przęseł mostu kolejowego. Zastanawiam się tylko, gdzie były w tym czasie przęsła ESTB, które później przesunięto na drogowy most lisewski.
Co ważne - most lisewski został już pozbawiony 4 wież!
Wydaje mi się, że jedno przęsło ESTB jest poza kadrem, ono zostało przesunięte po Wiśle na most drogowy. Drugie zostało rozebrane na elementy i skręcone ponownie dlatego nie ma go na zdjęciu. Zdjęcie najprawdopodobniej pochodzi z roku 1958
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ