Strona 4 z 4

Re: Przęsła ESTB

: 13 wrz 2014, o 11:02
autor: LukaszB
Cez pisze:Podzielę się nowymi odkryciami, których dokonałem w Starostwie Powiatowym. Wicestarosta pokazał mi archiwalne dokumenty na temat mostu.
Dokumenty o których mowa to zapewne któryś z tych:
„Projekt techniczny przebudowy i kapitalnego remontu mostu stalowego przez rzekę Wisłę na drodze państw. Tczew - Bałdowo w Tczewie - część rysunkowa oraz kosztorysowa" - inż. Fr.Paszkiewicz - 1957/59r.
Dokumentacja archiwalna odbudowy dwóch przęseł ESTB mostu drogowego przez rzekę Wisłę pod Tczewem - mgr inż. A.Muczko, mgr inż. J.Nowicki - Gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Sopocie - 1957r.
„Obliczenia statyczne dla przejścia mostu drogowego prze rzekę Wisłę pod Tczewem" - mgr inż. A.Koziorowska, mgr inż. A.Muczko - Gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Sopocie - 1958r.
„Obliczenia statyczne do projektu części przejazdowej przęseł ESTB adoptowanych dla mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Tczewie" - mgr inż. J.Nowicki, mgr inż. A.Muczko — Gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Sopocie -1959r.

Re: Przęsła ESTB

: 20 sie 2019, o 16:25
autor: Cez
Kiedyś już pisałem o tym, w jaki sposób podejmowano w epoce PRL decyzję o przesunięciu ESTB z mostu kolejowego na drogowy >> viewtopic.php?f=57&t=538&start=20#p38771 Zamieszczam kolejne materiały.

Ciekawy plan sytuacyjny z 1947 roku. Wówczas chyba jeszcze myślano, że oba przęsła da się przesunąć na most drogowy bez konieczności rozbiórki i ponownego montażu. Tak udało się zrobić tylko z przęsłem nr 1 od strony Tczewa - po prostu przęsło kolejowe ESTB przesunięto równolegle w oś mostu drogowego i następnie to "nowe" przęsło drogowe wydłużono z 98 metrów do ok. 125.
Przesuwanie ESTB.jpg

W przypadku przęsła kolejowego nr 3 trudno było je przesunąć w oś mostu drogowego w pozycję nr 2. Dlatego zdecydowano się na bardziej mozolny demontaż przęsła ESTB i później na moście drogowym ponowny montaż. Na potwierdzenie tego zamieszczam kilka dokumentów. Najpierw z grudnia 1957 roku, mowa jest o projekcie rusztowania do demontażu, a następnie o rusztowaniu do montażu:
Przesuwanie ESTB_grudzień1957_1.jpg

Z kwietnia 1958 roku pochodzi dokument, z którego dowiadujemy się o tym, że ESTB zostało w czasie wojny zaplanowane jako przesła maksymalnie o długości 100 metrów i że zapasowe części, które mogą posłużyć do wydłużenia ESTB z 98 metrów do 125 są w składnicy kolejowej w Gdańsku, Szczecinie i Krakowie:
Przesuwanie ESTB_kwiecień1958_1.jpg
Przesuwanie ESTB_kwiecień1958_2.jpg
Przesuwanie ESTB_kwiecień1958_3.jpg

I na koniec dokument z 1958 roku, który mówi o tym, że jak zabraknie w składnicach części zapasowych ESTB, to trzeba je zrobić od nowa:
1958.jpg

Re: Przęsła ESTB

: 28 sie 2019, o 15:52
autor: Cez
Dobra i zła wiadomość na temat zarządzonej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków ekspozycji fragmentu likwidowanego przęsła ESTB. Fatalny stan techniczny, korozja na poziomie 90%, według starostwa koliduje z planowaną wcześniej ekspozycją fragmentu przęsła w Tczewie lub po stronie Lisewa. Ze względu na zbyt wysokie koszty konserwacji i utrzymania takiej instalacji ta opcja odpada.

Dobra wiadomość jest z kolei taka, że fragment ESTB będzie eksponowany w Gdańsku, w ramach plenerowej wystawy powstającego Muzeum Politechniki Gdańskiej. Szkoda, że nie w Tczewie, ale lepsze to niż nic... Politechnika Gdańska zgłosiła się do starostwa z prośbą o zabezpieczenie i transport fragmentu ESTB na koszt uczelni. Starostwo na to przystało.

Re: Przęsła ESTB

: 5 paź 2019, o 17:04
autor: Cez
Ciekawe rysunki techniczne z ok. 1958 roku, które pokazywały, jak należy wydłużyć kolejowe przęsła ESTB z 98 metrów do ok. 125, po tym, jak zostały przestawione na most drogowy.