Przęsła ESTB

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#21

Post autor: Cez » 8 sie 2013, o 18:03

Zamieszczam ciekawostki zwiazane z wydawaniem decyzji w latach 1957-58 w sprawie przesuwania przeseł ESTB z mostu kolejowego na drogowy. W sumie nic nowego nie ma, poza tym, ze poczatkowo sie pomylono i zakladano, ze oba nurtowe przesla drogowe beda identycznej dlugosci. Aha - pisma te inaczej numerowaly przesla mostu drogowego niz dzis. Dzisiejsze przesło nr 1 - to malutkie nie było wliczane, zatem przesło nr 1 i 2 z tych dokumentow to obecne przesla nr 2 i 3 na drogowym.

P.S. w artykule Affelta wyczytałem, że Polska otrzymała ESTB w ramach pomocy UNRRA >> http://pl.wikipedia.org/wiki/United_Nat ... nistration" onclick="window.open(this.href);return false;

04.10.1957 - notatka Rady Narodowej w Tczewie w sprawie odbudowy mostu:
A.jpg
A.jpg (226.38 KiB) Przejrzano 175 razy
A.jpg
A.jpg (226.38 KiB) Przejrzano 175 razy
05.10.1957 - notatka Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Gdańsku:
B.jpg
B.jpg (152.82 KiB) Przejrzano 175 razy
B.jpg
B.jpg (152.82 KiB) Przejrzano 175 razy
12.11.1957 - Rada Technicza o przesuwaniu przeseł kolejowych ESTB nr 1 i 3 na most drogowy (pokleilem to bo bylo na roznych stronach):
C.jpg
C.jpg (147.34 KiB) Przejrzano 175 razy
C.jpg
C.jpg (147.34 KiB) Przejrzano 175 razy
03.01.1958 - Rada Techniczna zaleca wykonanie dodatkowych pomiarow:
D.jpg
D.jpg (315.12 KiB) Przejrzano 175 razy
D.jpg
D.jpg (315.12 KiB) Przejrzano 175 razy
21.01.1958 - Wnioski po dodatkowych pomiarach:
E.jpg
E.jpg (156.27 KiB) Przejrzano 175 razy
E.jpg
E.jpg (156.27 KiB) Przejrzano 175 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#22

Post autor: mieczyslaw » 8 sie 2013, o 23:24

@Cez, ciekawa rzecz. W punkcie 5 napisano:

"Wykonać II alternatywę kalkulacji kosztów montażu przęsła drogowego Nr. 2 , przy założeniu transportu elementów kolejką naziemną i równoczesnym podnoszeniu i opuszczaniu poszczególnych elementów, zamiast przewożenia ich po górnych pasach starego mostu drogowego."
estb_opis.jpg
estb_opis.jpg (315.12 KiB) Przejrzano 168 razy
estb_opis.jpg
estb_opis.jpg (315.12 KiB) Przejrzano 168 razy
Jeśli metodą alternatywną było przenoszenie elementów konstrukcji ESTB kolejką naziemną, to z powyższego wynika, że musiano je przenosić "po górnych pasach starego mostu drogowego".
To by tłumaczyło, dlaczego z mostu drogowego zniknęła druga para wież, proszę spojrzeć na poniższą fotografię - koniec przęsła ESTB od strony Lisewa, znajdował się na filarze, który był w osi z filarem mostu drogowego, czyli wieże uniemożliwiłyby swobodną pracę:
1mosty.jpg
1mosty.jpg (373.34 KiB) Przejrzano 168 razy
1mosty.jpg
1mosty.jpg (373.34 KiB) Przejrzano 168 razy

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#23

Post autor: Cez » 8 sie 2013, o 23:29

mieczyslaw pisze: To by tłumaczyło, dlaczego z mostu drogowego zniknęła druga para wież, proszę spojrzeć na poniższą fotografię - koniec przęsła ESTB od strony Lisewa, znajdował się na filarze, który był w osi z filarem mostu drogowego, czyli wieże uniemożliwiłyby swobodną pracę:
Niestety ta teoria nie moze byc prawdziwa, bo wieże rozebrano na przełomie 47 i 48 roku, a przesła ESTB przestawiano w 58 ;)

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#24

Post autor: Cez » 26 sie 2013, o 20:47

Podzielę się nowymi odkryciami, których dokonałem w Starostwie Powiatowym. Wicestarosta pokazał mi archiwalne dokumenty na temat mostu.

Trafiłem na dokument z 1957 roku o ESTB. Dzieli sie na dwie czesci. Najpierw jest opis części jakie należy wykonać – czyli tych brakujących przy przedłużaniu przęseł z 98 metrow do 125. Nastepnie są pokazane części, które udało się znaleźć w Składnicach Dyrekcji Kolejowych (o tym tez nizej).

Dokument z 1958 roku - już od pierwszych stron mamy perełki. Pojawia się rozwiniecie skrótu ESTB które rozni się od tego przyjętego w literaturze o moście… Najczesciej widziałem Emergency Steel Truss Bridges, a w tym dokumencie czytamy o Everall Sectional Train Bridge. Nie mam jednak pojęcia co może znaczyc słowo „everall” :p W tekście jest tez informacja o tym, ze ESTB było wzorowane na kratownicy niejakiego pana Roth-Wagnera. Znalazłem w necie o tym tylko to:

http://www.6thcorpscombatengineers.com/ ... Bridge.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... /?p=417228" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.structurae.de/structures/data ... d=s0003722" onclick="window.open(this.href);return false;

W dokumencie widzimy informacje, ze instrukcja mostu ESTB mowi o tym, ze most kolejowy może mieć maksymalnie 100 metrów z hakiem. W tym samym dokumencie kolejna rewelacja – informacja o tym, ze brakujące części można było zdobyc w DOKP (Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych) w Gdańsku, Szczecinie i Krakowie.

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 93 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#25

Post autor: be-good » 26 sie 2013, o 21:25

Cez pisze:...Pojawia się rozwiniecie skrótu ESTB które rozni się od tego przyjętego w literaturze o moście… Najczesciej widziałem Emergency Steel Truss Bridges, a w tym dokumencie czytamy o Everall Sectional Train Bridge. Nie mam jednak pojęcia co może znaczyc słowo „everall” ...
"Everall" to nazwisko brytyjskiego inżyniera/pułkownika - Williama Teague EVERALLA. Oto jego tzw klepsydra.

...W czasie II wojny światowej był pułkownikiem Królewskich Saperów, pracował jako Główny Instruktor Budowy Mostów w Ministerstwie Wojny, gdzie zaprojektował i rozwinął sekcyjne wojskowe mosty kolejowe, szeroko używane i znane jako Everall bridges...

Everall.JPG
Everall.JPG (195.7 KiB) Przejrzano 138 razy
Everall.JPG
Everall.JPG (195.7 KiB) Przejrzano 138 razy

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#26

Post autor: Cez » 26 sie 2013, o 21:59

Super, dzieki za info! :) No to mamy mała rewolucję, skrót ESTB powstał z zupełnie innych słow... A czy wiesz cos o tym Roth-Wagnerze?

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 93 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#27

Post autor: be-good » 26 sie 2013, o 22:09

Cez pisze:...skrót ESTB powstał z zupełnie innych słów...
Ze skrótami różnie bywa... Na miejskich murach rekordy popularności bije "CHWstąpić Do Policji"... :nose

Poważniej - obydwa "odkodowania" skrótu mają swój sens, ale wersja z Everallem jakby miała bardziej precyzyjny i wiarygodny charakter.

O konstrukcji Roth - Wagner póki co nie mam wiele, na razie nie będę wyskakiwał z drobnicą.

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#28

Post autor: Cez » 26 sie 2013, o 23:03

Zaczynam sie zastanawiac czy błednie nie interpretujemy liczby "1945" jako rok stworzenia tych przeseł...

Otoz w pewnym dokumencie z 1957 roku liczba "1945" jest podana jako... ciężar.
1945.jpg
1945.jpg (343.32 KiB) Przejrzano 107 razy
1945.jpg
1945.jpg (343.32 KiB) Przejrzano 107 razy
Be-good - wspominales, ze procz liczby 1945 widziales tez 1946 - masz jakies zdjecie albo umiesz wskazac miejsce gdzie to jest? To byłby dowod na to, ze jednak moze chodzic o datę...

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 93 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#29

Post autor: be-good » 26 sie 2013, o 23:12

Cez pisze:...Be-good - wspominales, ze procz liczby 1945 widziales tez 1946 - masz jakies zdjecie albo umiesz wskazac miejsce gdzie to jest? ...
Teraz nie mogę potwierdzić tezy wyraźnym zdjęciem... :oops: Postaram się nadrobić w ciągu kilku dni.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#30

Post autor: LukaszB » 1 wrz 2014, o 23:35

Ja znalazłem blaszkę z datą 1945, reszty nie potrafię odcyfrować.
Załączniki
WP_20140830_004.jpg
WP_20140830_004.jpg (277.04 KiB) Przejrzano 71 razy
WP_20140830_004.jpg
WP_20140830_004.jpg (277.04 KiB) Przejrzano 71 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ