Przęsła ESTB

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#11

Post autor: LukaszB » 4 sty 2013, o 00:19

Jak.osa pisze:Dawne przęsła ESTB w Modlinie:
Chyba ten sam most na nieco starszych fotach
Załączniki
282509.jpg
282509.jpg (638.66 KiB) Przejrzano 253 razy
282509.jpg
282509.jpg (638.66 KiB) Przejrzano 253 razy
282508.jpg
282508.jpg (415.99 KiB) Przejrzano 253 razy
282508.jpg
282508.jpg (415.99 KiB) Przejrzano 253 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Jak.osa
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 652
Rejestracja: 17 lip 2011, o 06:05
Lokalizacja: Tczew (Osiedle S. Staszica)
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#12

Post autor: Jak.osa » 10 lip 2013, o 17:54

Nazwa wytwórcy na przęsłach ESTB (Dorman Long & Co LTD Middlesbrough 2)
Załączniki
estb2.jpg
estb2.jpg (379.24 KiB) Przejrzano 214 razy
estb2.jpg
estb2.jpg (379.24 KiB) Przejrzano 214 razy
estb.jpg
estb.jpg (374.97 KiB) Przejrzano 214 razy
estb.jpg
estb.jpg (374.97 KiB) Przejrzano 214 razy
:tczewMostów jest wiele, ale Tczewski jest tylko jeden ! :tczew

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 93 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#13

Post autor: be-good » 11 lip 2013, o 06:29

Jak.osa pisze:Nazwa wytwórcy na przęsłach ESTB...
... a rok produkcji naspawany na tabliczkach w kilkudziesięciu / kilkuset miejscach. Niektóre (oprócz pamiętnego 1945) wskazują na rok 1946 :scratch .
1945 DSCF5122.JPG
1945 DSCF5122.JPG (348.77 KiB) Przejrzano 198 razy
1945 DSCF5122.JPG
1945 DSCF5122.JPG (348.77 KiB) Przejrzano 198 razy

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#14

Post autor: Cez » 31 lip 2013, o 14:49

Jak.osa pisze:Szukając dalszych informacji o tego typu przęsłach, natrafiłem na interesujący fakt. Otóż most kolejowy na rzece Narwi w Modlinie zbudowany był właśnie z przęseł ESTB. A wiecie skąd pochodzą te przęsła? Dwa pochodzą z mostu kolejowego w Tczewie, a pozostałe z mostu kolejowego w Malborku. Niestety most zostal już przebudowany, przęsła wylądowały na złomowisku.
http://www.tc.ciechanow.pl/aktualnosc-7 ... 80%A6.html

Zamieszczam ciekawe fotki tego mostu juz po modernizacji. Eh, szkoda, ze nikt nie pomyslal, by te dwa przesla ESTB "oddac" do Tczewa ;)

Czyli najpierw było tak:

Obrazek

następnie most zdemontowano:

Obrazek

Rozpoczęła się budowa:

Obrazek

I efekt końcowy:

Obrazek

Obrazek

a także:

http://fotopolska.eu/220808,foto.html?o=b50166

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#15

Post autor: Cez » 1 sie 2013, o 14:50

Skontaktowalem sie z firma, ktora wykonywała dokumentacje na temat mostu w Modlinie >> http://gf-mosty.pl/25_Modlin" onclick="window.open(this.href);return false;

Otrzymałem opracowanie, którym sie tutaj podziele. Gdy zdobede wiecej informacji, to wstawie :)

Pełne opracowanie możecie pobrać stąd: http://www.sendspace.com/file/5nytpb" onclick="window.open(this.href);return false;

Ustrój nośny w torze nr 2 zbudowany został w roku 1973, z elementów wojskowych mostów składanych z okresu II Wojny Światowej. W torze nr 2 ustrój nośny złożony był z trzech swobodnie podpartych przęseł kratowych o rozpiętościach teoretycznych 86,47m, 76,26m, 86,47m. Kraty składały się z kilku typów przedziałów o zakratowaniu typu „X", o długości przedziału 3,05m, oraz z ram portalowych o długościach 1,65 - 2,10 m. Wysokość całkowita dźwigarów kratowych wynosiła około 8,75m, a rozstaw 5,81m w przęsłach skrajnych i 5,34m w przęśle środkowym. Pomost kolejowy był otwarty. Poprzecznice miały rozstaw 3,048m oraz przekrój dwuteowy o wysokości całkowitej 0,84m. Podłużnice miały również przekrój dwuteowy o wysokości 0,36m i rozstaw 1,52m.

Obiekt w torze nr 2, zaplanowany jako tymczasowy, eksploatowany był aż do 2009r. Na rys. 1 pokazano plan sytuacyjny przed rozpoczęciem robót. Na rys. 2 pokazano przekrój poprzeczny istniejącego mostu. Na foto. 1 pokazano widok przęsła w torze nr 2.

Czyli most składał się z 3 przeseł. Most w Malborku miał 2 przesła ESTB, rowniez były dwa dodatkowe ESTB z Tczewa. Pytanie - jakie ESTB wykorzystano - 2 z Malborka i 1 z Tczewa czy 2 z Tczewa i 1 z Malborka. I co sie stalo z czwartym.
Załączniki
Image1.jpg
Image1.jpg (134.27 KiB) Przejrzano 156 razy
Image1.jpg
Image1.jpg (134.27 KiB) Przejrzano 156 razy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#16

Post autor: LukaszB » 1 sie 2013, o 20:26

Cez pisze: Czyli most składał się z 3 przeseł. Most w Malborku miał 2 przesła ESTB, rowniez były dwa dodatkowe ESTB z Tczewa. Pytanie - jakie ESTB wykorzystano - 2 z Malborka i 1 z Tczewa czy 2 z Tczewa i 1 z Malborka. I co sie stalo z czwartym.
Pytanie ile metrów długości miał most ESTB w Malborku? Jeżeli odejmiemy to od całkowitej długości mostu w Modlinie to będziemy wiedzieć ile metrów ESTB zabrano z Tczewa :)
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#17

Post autor: Cez » 2 sie 2013, o 17:54

LukaszB pisze:
Cez pisze: Czyli most składał się z 3 przeseł. Most w Malborku miał 2 przesła ESTB, rowniez były dwa dodatkowe ESTB z Tczewa. Pytanie - jakie ESTB wykorzystano - 2 z Malborka i 1 z Tczewa czy 2 z Tczewa i 1 z Malborka. I co sie stalo z czwartym.
Pytanie ile metrów długości miał most ESTB w Malborku? Jeżeli odejmiemy to od całkowitej długości mostu w Modlinie to będziemy wiedzieć ile metrów ESTB zabrano z Tczewa :)
Przęsła dawnego mostu drogowego i kolejowego (tego przed wojna) miały w Malborku po 103 metry. Czyli łącznie 206 metrów. Zakladam, ze ESTB miało podobną długość. Most w Modlinie miał 252 metry, czyli (252-206=46) 46 metrów mogli wziąć z ESTB z Tczewa. Gdzie trafił nadmiar 214 metrów (260-46=214), oto jest pytanie ;)

Z kolei jesli założymy, że wykorzystano dwa przęsła z Tczewa do budowy mostu w Modlinie, czyli 2x ESTB po około 130 metrów, to mamy w sumie 260 metrów, czyli więcej niż cały most w Modlinie. Czyli to niemozliwa konfiguracja, bo wiemy, ze Modlin zbudowano z cześci z obu mostów, a nie z jednego.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#18

Post autor: LukaszB » 2 sie 2013, o 21:36

be-good pisze:
Jak.osa pisze:Nazwa wytwórcy na przęsłach ESTB...
... a rok produkcji naspawany na tabliczkach w kilkudziesięciu / kilkuset miejscach. Niektóre (oprócz pamiętnego 1945) wskazują na rok 1946 :scratch .
1945 DSCF5122.JPG
Rozszyfrował to Cez w temacie Cez @ Obecny most kolejowy" onclick="window.open(this.href);return false;

Zaistniała potrzeba przedłużenia przęseł ESTB do odpowiednich długości, jako że ich dotychczasowa długość wynosiła tylko 98 m. Wykonano też połączenia obu przęseł, zarówno w pasie dolnym, jak i górnym. Dzięki temu przęsła te pracują obecnie jako belka dwuprzęsłowa

Cez z pytaniem o długość ESTB wróćmy do tematu mostu kolejowego :)
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#19

Post autor: LukaszB » 3 sie 2013, o 23:14

Kolejne oznaczenie na przęśle ESTB podczas wizyty na pierwszym filarze na lisewskim brzegu. Ktoś przyspawał tabliczkę do góry nogami :lol:
Hw.jpg
Hw.jpg (111.95 KiB) Przejrzano 125 razy
Hw.jpg
Hw.jpg (111.95 KiB) Przejrzano 125 razy
Kolejne oznaczenie już w prawidłowej formie
88.jpg
88.jpg (107.5 KiB) Przejrzano 125 razy
88.jpg
88.jpg (107.5 KiB) Przejrzano 125 razy
Zobaczcie na czym opiera się przęsło :o
Załączniki
łożyska.jpg
łożyska.jpg (161.5 KiB) Przejrzano 125 razy
łożyska.jpg
łożyska.jpg (161.5 KiB) Przejrzano 125 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Przęsła ESTB

#20

Post autor: Cez » 7 sie 2013, o 00:01

LukaszB pisze:
Jak.osa pisze:Dawne przęsła ESTB w Modlinie:
Chyba ten sam most na nieco starszych fotach
To chyba jednak nie jest ten most... Ludzie na innej stornie podpisuja to jako Tczew :O >> http://fotopolska.eu/282508,foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ale to na pewno nie Tczew ani Modlin (za krotkie jest pierwsze przeslo). Czyli co to moze byc? Inny most ESTB gdzies na swiecie?

ODPOWIEDZ