Drugie przęsło mostu kolejowego

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Drugie przęsło mostu kolejowego

#1

Post autor: LukaszB » 5 kwie 2013, o 00:10

Zapłacę 5000 DT forumowiczowi który udowodni/obali moją teorię dotyczącą ustawienia drugiego przęsła mostu kolejowego w 1948 roku (fota z wikipedii). Więcej w temacie LukaszB @ Obecny most kolejowy" onclick="window.open(this.href);return false;
Załączniki
Tczew,_silniční_most,_pohled_na_železniční.JPG
Tczew,_silniční_most,_pohled_na_železniční.JPG (120.05 KiB) Przejrzano 230 razy
Tczew,_silniční_most,_pohled_na_železniční.JPG
Tczew,_silniční_most,_pohled_na_železniční.JPG (120.05 KiB) Przejrzano 230 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowoego

#2

Post autor: zet48 » 5 kwie 2013, o 00:15

Na tym zdjęciu z 1947 roku przęsło już stoi :)

Obrazek
zet48 @ Odbudowa mostów 1945-1947 r." onclick="window.open(this.href);return false;
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowoego

#3

Post autor: LukaszB » 5 kwie 2013, o 00:16

zet48 pisze:Na tym zdjęciu z 1947 roku przęsło już stoi :)

[ Obrazek ]
zet48 @ Odbudowa mostów 1945-1947 r." onclick="window.open(this.href);return false;
To policz trójkątne wsporniki konstrukcji :whistle
Po przemyśleniu:
Skoro można było odbudować/wydłużyć przęsło z roku 1940/1
Obrazek
To dlaczego nie można było zrobić tego samego z tym przęsłem, tym bardziej, że na zdjęciu Zeta stoi na tymczasowym filarze!
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowego

#4

Post autor: LukaszB » 28 maja 2013, o 16:37

W czasie przenoszenia ESTB w 1958 roku na most drogowy drugie przęsło już było
Obrazek
Cała zagadka polega na tym czy jest to to samo przęsło co w 1947
Obrazek
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowego

#5

Post autor: Cez » 4 wrz 2013, o 23:01

5000 DT... hmm.. to nadal aktualne? :D Bo w chwili obecnej odpowiedzi na te pytania są juz oczywiste ;)

Historia poniemieckiego, trapezowego przęsła kolejowego nr 2 jest taka:

1 września 1940 - w pierwszą rocznicę wybuchu II WŚ Niemcy otwierają most dwutorowy kolejowy - w miejsce ubytków wstawiają przęsła duże trapezowe nr 1 i 2 oraz małe trapezowe nr 6 i 7.
8 marca 1945 - most kolejowy jest wysadzony. Przęsło nr 1 totalnie zniszczone, przęsło nr 2 ułamane (zostało z niego 7 części na 10 pierwotnych).
8 marca 1947 - 2 lata po zniszczeniu przęsło nr 2 stało już podniesione. Składało się nadal z 7 części.
23 grudnia 1947 roku - otwarto most kolejowy składający się głównie z ESTB, a przęsło nr 2 wydłużono ponownie z 7 do 10 części. Stan ten jest do dziś.

Tak więc jeśli dobrze zrozumiałem teorię Łukasza z pierwszego posta, to jest ona nieprawdziwa. W 1948 roku przęsło już to stało, stało sobie od roku 1940 z epizodem leżenia w wodzie i później skrócenia. Ale ostatecznie pod koniec 1947 stało już takie jakie stoi do dziś.

Zagadką pozostaje czy owe 3/10 dorobionego przęsła to nowy twór powstały w roku 1947, czy też odzyskany cudem ze zniszczonego przęsła nr 1 i połamanych kawałków nr 2.
+ 5000 DT

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowego

#6

Post autor: LukaszB » 4 wrz 2013, o 23:41

Oczywiście, że zadanie nadal aktualne mimo, że to temat otwierający puszkę pandory związaną z mostem kolejowym i obecnie wiedzę mamy dużo większą ;) Zapłata jest w drodze, ale dla 100% pewności warto zdobyć fotografie, które pokazują widoczne do dziś uszkodzenia po upadku. Pisał o nich kiedyś Mieczysław.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowego

#7

Post autor: Cez » 5 wrz 2013, o 10:58

Spytałem Mieczysława, niestety nie ma takich zdjęć.

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Drugie przęsło mostu kolejowego

#8

Post autor: LukaszB » 5 wrz 2013, o 13:55

Cez pisze:Spytałem Mieczysława, niestety nie ma takich zdjęć.
No to musimy wybrać się osobiście z dobrym aparatem. Proponuje sobotę
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ