Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#91

Post autor: mieczyslaw » 12 gru 2012, o 00:31

Michał, zwyczajnie jestem nauczony innego podejścia do problemów. Rozumiem, że w ten dość mocno zawoalowany sposób, jednak przyznajesz mi rację, że władze powiatowe dość nieumiejętnie zabrały się za realizację tego projektu, jednak z pewnych względów nie chcesz tego napisać, niech tak będzie.

Umówmy się tak, Ty będziesz pisał swoje pisma i czekał na awizo, a my będziemy działali zgodnie z naszym planem i założeniami, ok?
Dyskusja, którą proponujesz tu rozpętać nie ma w zasadzie żadnego sensu. Wybacz, ja się wyłączam i proszę abyś nam chociaż nie przeszkadzał. Pamiętaj - gramy do tej samej bramki.

Awatar użytkownika

Michał
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 385
Rejestracja: 4 lut 2011, o 15:33
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#92

Post autor: Michał » 12 gru 2012, o 01:01

Kurcze, Szanowny Mieczysławie, po takim dictum odechciewa się wchodzić w jakiekolwiek dyskusje...

To już naprawdę przestaje być zabawne, bo okazuje się, że nawet biedny tczewski most zaczyna dręczyć typowa plaga polskiej polityki pt. "widzę w nim samo dobro" albo zło naturalnie.

W kilku tutejszych postach napisałem dokładnie (i chyba najbardziej szczegółowo ze wszystkich, którzy się swoimi refleksjami po piątkowej debacie publicznie dzielili), jakie działania władz powiatu mi się podobają, a jakie nie. Czy to tak naprawdę trudne do zaakceptowania, że za jedne działania chwalę, a inne mi się nie podobają? Że przyklaskuje energicznemu zajęciu się sprawą mostu, przez zarząd powiatu, a nie podoba mi się pomysł przęseł ETSB? Jest chyba jakaś przestrzeń pomiędzy bezgranicznym uwielbieniem dla powiatowych władz, a obarczeniem ich za całe mostowe zło?

A jaki z tym związek mają pokręcone wnioski, że się z Tobą niby zgadzam, choć post wyżej napisałem coś całkiem przeciwnego? Nie mam pojęcia...

Czytajmy co do siebie piszemy, słuchajmy, co do siebie mówimy, bo zamiast dialogi mamy tutaj dwa monologi!

Umówmy się tak: My będziemy dalej działać na rzecz opracowania projektu jak najbardziej uwzględniającego oryginalny wygląd naszego mostu, a Ty nie będziesz tego oceniał z perspektywy emocjonalnych odczuć do urzędników starostwa.

Jedyny zaś problem tej sytuacji polega na tym, że moje działania w niczym nie przeszkadzają Twoim, zaś Twoje emocjonalne komentarze, mogą nam bardzo utrudnić dalszą sensowną debatę z przedstawicielami starostwa.

Dlatego ja, nie uzurpując sobie roli jedynego/ głównego/ z otwarta przyłbicą walczącego (niepotrzebne skreślić) obrońcy mostu, proszę Ciebie jedynie o jedno - publicznie komentując sprawy mostu odnoś się do konkretnych decyzji i faktów, a nie własnych odczuć.

Serdecznie pozdrawiam

Michał

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#93

Post autor: Cez » 12 gru 2012, o 15:35

http://www.facebook.com/SpolecznyKomitetOdbudowyMostu" onclick="window.open(this.href);return false; >> zabrakło chyba tego linku w tym temacie :) Lajkujcie, komentujcie. Tak, profil powinien dotrzec do jak najwiekszej ilosci osob, bo uwazam, ze presja społeczna może miec wieksza siłe przebicia niż oficjalne pismo wysłane poczta...

Mam nadzieje, ze wsrod tych dwoch projektow jeden bedzie zakladał jak najwierniejsze odtworzenie mostu, nawet zakladajac, ze cała kwota pojdzie jedynie na przesła, a wieże i portale dobudujemy sobie potem. Wazne, by uzyskac odpowiedz obszerniejszą niz "wiem to z doswiadczenia" dlaczego koszt wiernej odbudowy miałby znacznie przekroczyć 130 milionow. Niech nam to udowodnia, a my w miedzyczasie znajdzmy dowody na to, ze taka stal by nie kosztowała wcale drożej :)

Potrzeba wiecej osob do wspólpracy ze Społecznym Komitetem, fachowców! Pomóżcie ludzie :)

Dodam jeszcze, ze byłem zawiedziony artykułami prasy i portali po konsultacjach. Nie wspomne juz o tym, ze tcz.pl opublikowało relację dopiero kilka dni po zdarzeniu... W wielu tekstach Komitet został ukazany jako chcacy wiernej odbudowy wg starego sposobu, co nie jest prawdą. M.in. dlatego powstał profil na Facebboku - po to by doinformowac ludzi, sprostowac rozpowszechniana nieprawdę i edukowac ludzi. Smutne jest np. to, ze nie wszyscy w Tczewie wiedza co oznacza ESTB, z jakich elementow sklada sie most i ktore czesci sa najstarsze.

Awatar użytkownika

tomek15
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 329
Rejestracja: 7 lip 2011, o 18:08
Lokalizacja: Niemcy
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#94

Post autor: tomek15 » 14 gru 2012, o 05:53

Drodzy Koledzy mysle, ze mozecie byc juz dumni z swojej rozmowy na tym forum, zainteresowanie tematem jest wielke gdyz ponad 1600 osob przeczytalo wasza batalie zwiazana z tym tematem a wiec jakies spoleczne zainteresowanie jest :lol:
Mimo tego, ze niemieszkam w kraju podobnie jak Wam zalezy mi na tym aby most blysnol ponownie swieza farba a nie wielkimi rdzawymi plamami i dziurawymi deskami.
Mysle, ze mamy jeden i to podstawowy problem... problem polega na tym, ze niejestescie zgodni w swoim dzialaniu im wiecej takich "spolecznych" grup usilujacych walczyc o swoje racje w kwestii mostu powstanie tym mniej bedzie sie brac pod uwagie postulaty tych organizacji.
Nieda sie karzdemu dogodzic i trzeba bedzie robic kompromisy, walka bedzie miala ses i powarzanie wtedy kiedy sie zjednoczycie i zaczniecie wspolnie walczyc o most.
Poza tymi ktorzy interesuja sie historia to tak naprawde chyba Tczewian nieinteresuje jak naprawde bedzie przeprowadzony remont gdyz malo kto jest uzalezniony od tego obiektu.
Sasiedzi z Lisewa i jego okolic chca aby most byl przejezdny , dla nich sie liczy talko faktor ekonomiczny .Nie ma czym innym sie ludzic bo take realia i wytyczne beda podstawa do remontu mostu i tego trzeba byc swiadomym. Warza praca powinna polegac na "ograniczeniu szkod" takiego remontu a nie na organizowaniu wojny z organami ktore maja finansowac ten projekt.
Wychodzac z zalozenia, ze most wroci do swojej dawnej swietnosci stana portale, wierzyczki i co z tym dalej zrobic jak to zagospodarowac, z czego ma to byc utrzymywane? Co tam ma sie miescic, kolejne muzeum? ...czego? ...mostu?
Wiekrzosc mostow z portalami w dniu dzisiejszym to brudne i smierdzace golebniki ktore sa dla miasta problemami.
To jest tylko moja uwaga oczywiscie, ze stary most przywrocic do dawnej swietnosci bylo by swietna sprawa ale budowanie to nie wszystko trzeba to tez odpowiednio zagospodarowac a to bedzie trudne.
Uwarzam, ze najrozsadniejszym dzialaniem byloby wyjscie z tym tematem na ulice i tam zapytac ludzi co mysla na ten temat, moze poptrosic o pomoc GT aby zamiescili na swoich lamach cos w stylu publicznego "referendum" na ktore mogli by odpowiedziec droga mailowa, listowa czy telefoniczna. W ten sposob poznalibysmy jak bardzo bije serce Tczewian w sprawie mostu.

Osobiscie uwarzam, ze kwestia mostu zaczyna wedrowac w nie ta strone w ktora powinna
:oops:

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#95

Post autor: LukaszB » 18 gru 2012, o 08:52

Artykuł, który ukaże się w Kociewskim Kurierze Tczewskim przedstawia moją/naszą wizję mostu:

W poprzednim numerze opisaliśmy 160-letnią historię mostu, teraz zajmiemy się tematem jego przyszłości. Obiecane wsparcie z budżetu państwa pozwala nam realnie myśleć o odbudowie tego wspaniałego zabytku. Pozostaje do ustalenia jej zakres, ponieważ mimo ogłoszenia przetargu na stworzenie dokumentacji technicznej przebudowy, ostateczny efekt, jaki zmierzamy osiągnąć, nie został jasno sprecyzowany.
Punktem wyjścia naszych rozważań o przyszłości mostu powinno być określenie roli jaką ma on pełnić. Każdy obiekt tego typu łączący dwa brzegi rzeki, umożliwia przede wszystkim komunikację. Nasz most był niezwykle ważnym obiektem komunikacyjnym, ale jego ranga znacznie spadła w wyniku zniszczeń w 1939 roku i budowy odległego o kilka kilometrów Mostu Knybawskiego. Przejął on ruch drogowy i po odbudowie po zniszczeniach z 1945 roku dalej pełni rolę głównej przeprawy przez Wisłę w naszym regionie. Most Tczewski został zdegradowany do roli obsługi transportu lokalnego, będąc najkrótszą drogą łączącą przede wszystkim gminy Lichnowy i Nowy Staw z Tczewem. Dowodem na poparcie tezy o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym jest uznanie drogi przebiegającej przez most jako powiatowej, a nie wojewódzkiej lub krajowej. Wynika więc jasno, że po odbudowie wciąż będzie spełniał on jedynie lokalną rolę transportową, w najlepszym przypadku będzie traktowany jako skrót na dłuższych trasach.
Zastanówmy się co jeszcze, nie licząc przywrócenia funkcji komunikacyjnej, sprawia, że most jest tak ważnym i cennym obiektem, którego remont chce dofinansować budżet państwa? Odpowiedź jest stosunkowo prosta: most jest światowej klasy zabytkiem. W 2000 roku trzy środkowe przęsła Lentza zostały wpisane do rejestru zabytków województwa pomorskiego, jako unikatowy przykład osiągnięć inżynieryjnych połowy XIX wieku. Wartość mostu dla historii światowej techniki nie podlega dyskusji, została zauważona przez międzynarodowe organizacje. W 2004 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa (ASCE) uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej. Jak czytamy w uzasadnieniu, most „jest pierwszym przykładem ażurowego mostu rurowego o wielkiej rozpiętości na kontynencie europejskim. Jest połączeniem oryginalnej koncepcji amerykańskich drewnianych mostów kratownicowych z koncepcją rurową mostu Britannia w Walii. Rozwinął nowy typ kratownicy gęstożebrowej wykonanej z żelaza. Ten inżynierski wzorzec był następnie rozpowszechniony na całym kontynencie europejskim”. Most Tczewski, jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo – Wschodniej, dołączył do grona 200 projektów na całym świecie takich jak m.in. Wieża Eiffela, Statua Wolności, Kanał Sueski czy Panamski! Również Światowe Stowarzyszenie Stali (WSA) uznaje go za kamień milowy w rozwoju techniki budowlanej. Rok oddania mostu do użytku (1857) został uznany przez wymienione stowarzyszenie za początek światowej historii budowy mostów stalowych. Dodatkowo Most Tczewski znalazł się na liście piętnastu najważniejszych mostów zbudowanych ze stali. Podobne opinie wyrażają zagraniczni eksperci z profesorem Wielandem Rammem z politechniki w Kaiserslautern na czele.
Most Tczewski jest międzynarodowym zabytkiem techniki i inżynierii, ale pełni również ważną rolę świadectwa historii najnowszej. Pamiętajmy, że to tutaj, 11 minut przed Westerplatte, Niemcy w 1939 roku zaatakowali Polskę. Argument jest o tyle ważny, że predysponuje nasz most do wpisu na prezydencką listę pomników historii. Jest to najwyższa forma ochrony zabytków w Polsce. Przyznawany jest obiektom i obszarom o szczególnej wartości historycznej, naukowej i artystycznej, utrwalonym w powszechnej świadomości i mającym duże znaczenie dla dziedzictwa kulturalnego Polski. Lista pomników historii zawiera najwybitniejszą grupę zabytków, odzwierciedlającą bogactwo i różnorodność dziedzictwa kulturowego w Polsce. Należą do nich oprócz pojedynczych obiektów także zespoły staromiejskie, komponowane krajobrazy kulturowe, dzieła budownictwa obronnego, pola bitewne, kanały, zespoły budowlane czy zespoły klasztorne. Most, ze względu na wkład dla światowej techniki i inżynierii oraz losy w czasie wojny, powinien być uznany za pomnik historii już dawno temu. Od otrzymania tego prestiżowego wyróżnienia do wpisu na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jest tylko jeden krok…
Ustaliliśmy, że Most Tczewski jest światowej rangi zabytkiem oraz pełni funkcję w komunikacji lokalnej lub subregionalnej. Te dwie przesłanki powinny stanowić punkt wyjścia do stworzenia planów odbudowy. Wiemy, że zapadła decyzja o wymianie przęseł nurtowych (ESTB) oraz wolnopodpartego przęsła jazdy górą łączącego najstarsze zachowane część z 1857 i 1912 roku.
Ze względu na zły stan techniczny lepiej je wymienić niż remontować, dodatkowo ESTB jest wąskim gardłem mostu, przez co ruch w tym miejscu odbywał się wahadłowo. Czym powinno się je zastąpić? Jeżeli nie chcemy utracić walorów historycznych i zabytkowych całej budowli to jedynym wyjściem jest odtworzenie zniszczonych przęseł Lentza. Oponenci takiego rozwiązania od razu podniosą larum, że będzie to kosztowało 300 milionów złotych. Jest to powtarzana od dłuższego czasu teoria, mająca na celu stworzenie przekonania, że mostu w pierwotnym kształcie odbudować się nie da. Natomiast nikt nie przedstawił opinii publicznej dokumentów potwierdzających, jak kwota 300 mln została obliczona! Główny postulat dotyczący odbudowy przęseł Lentza jest racjonalny i obala teorię o horrendalnych kosztach: odbudujmy przęsła identyczne z zabytkowymi, ale przy użyciu współczesnych technologii i materiałów budowlanych. Skoro nie używa się już XIX-wiecznej stali i nie buduje się konstrukcji nitowanych użyjmy stali konstrukcyjnej i techniki spawania. Z zewnątrz przęsła będą wyglądały dokładnie tak samo jak oryginały, natomiast koszta odtworzenia będą znacznie niższe.
Most Tczewski, poza konstrukcją nośną, jest rozpoznawalny ze względu na zachowane charakterystyczne neogotyckie wieżyczki. W czasach świetności elementów stanowiących uzupełnienie przęseł było znacznie więcej: trzy bramy wjazdowe w tym jedna wspólna z mostem kolejowym oraz dziesięć par wieżyczek. Zachowane wieżyczki muszą być poddane renowacji, pierwsza z nich została już odnowiona z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Równie ważne jest odtworzenie portalu od strony Tczewa, z przeznaczeniem na funkcje użytkowe (komercyjne, widokowe i muzealne), który będzie osią dalszego odtwarzania mostu. Pozostałe elementy powinny być odbudowane, jednak ten etap można rozłożyć na lata. Podobnie jak przy odtworzeniu przęseł, wykorzystajmy współczesną technikę i materiały oraz elementy historyczne, które wciąż w znacznej ilości zalegają wokół mostu. Najważniejsza jest jednak odbudowa przęseł i portalu, ponieważ nada to projektowi rozpoznawalność i prestiżowy charakter w skali całego kraju oraz przywróci mu funkcje komunikacyjne.
Tematem, który zawsze budzi najwięcej trosk, jest zdobycie środków na odbudowę. Do tej pory otrzymaliśmy mglistą obietnicę 130 milionów złotych z budżetu centralnego, która powinna pokryć koszty odbudowy przęseł Lenza przy użyciu współczesnej technologi i materiałów oraz portalu od strony Tczewa. Finansowanie dalszych etapów prac może odbywać się ze źródeł zagranicznych (fundusze unijne i norweskie), krajowych (ministerstwa transportu i kultury, samorządu województwa pomorskiego). Wkład własny do projektu starostwo może uzyskać z… mostu! Nie zapominajmy, że wymieniane przęsła trafią na złom, co przy ich wadze przyniesie co najmniej kilka milionów złotych.
Przedstawiony powyżej plan zawiera wszystkie najważniejsze postulaty odbudowy: przywróci mostowi funkcję komunikacyjną i ocali ten unikatowy zabytek przed zniszczeniem. Osiągniemy jednak znacznie więcej, odtworzymy jedną z największych atrakcji turystycznych Pomorza. Most znajduje się na międzynarodowej trasie turystycznej Gdańsk – Malbork, którą rocznie pokonuje setki tysięcy turystów. Włączenie go do niej zapewni mu odpowiednią promocję i ułatwi pozyskiwanie funduszy na dalszą odbudowę. Argumentów, żeby przyciągnąć turystów mamy wiele: był to w swoim czasie najdłuższy most Europy i jeden z najdłuższych na świecie, pierwszy duży most stalowy przez Wisłę, jest to światowe dziedzictwo techniki i inżynierii porównywalne z Wieżą Eiffela, tutaj 11 minut przed Westerplatte wybucha II wojna światowa. Bulwar nadwiślański nawet obecnie dysponuje infrastrukturą, aby umożliwić swobodny dostęp do zabytku – jest duży parking i schody prowadzące na most. Jeżeli odtworzymy portal od strony Tczewa, można przeznaczyć go na kawiarnię, informację turystyczną, małe muzeum i punkt widokowy, z którego będzie można zobaczyć Gdańsk, Żuławy i zamek w Malborku. Pamiętajmy również, że gdańska starówka jak i zamek malborski zostały odbudowane z ruin po zakończeniu wojny przy użyciu współczesnych materiałów, ale zgodnie z historycznym wyglądem. Powinniśmy korzystać ze sprawdzonych wzorców, które okazały się skuteczne.
Most ma ogromny potencjał, który mamy obecnie szansę wykorzystać dla dobra tego zabytku, mieszkańców Tczewa, naszego powiatu, gmin po drugiej stronie Wisły, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń. Inaczej nasi potomni nam tego nie wybaczą. I słusznie.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#96

Post autor: LukaszB » 2 sty 2013, o 08:28

Powiało trochę poprzednią epoką - władze nie chcą dyskutować o moście do czasu podpisania umowy na dofinansowanie. http://tczew.naszemiasto.pl/artykul/167 ... e49,1,3,60" onclick="window.open(this.href);return false;
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Michał
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 385
Rejestracja: 4 lut 2011, o 15:33
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#97

Post autor: Michał » 24 sty 2013, o 21:08

I znamy pierwszego wykonawcę. Polecam uwadze ostateczną cenę projektu:

http://www.tczewska.pl/artykul/24694/pr ... kumentacji

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4046
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 175 razy
Otrzymał podziękowań: 170 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#98

Post autor: Opiekun forumJadzia » 24 sty 2013, o 21:30

Michał pisze:Polecam uwadze ostateczną cenę projektu
Cóż, takie są nasze przetargowe realia: 100% cena. Różnica finansowa chyba wraca do kasy "darczyńcy"? :scratch

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#99

Post autor: Cez » 24 sty 2013, o 21:55

Że jak, że oni wygrali bo byli najtańsi? No to nieźle sobie powiat pojechał... Masakra.

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Moderatorzy globalnizielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2249
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 42 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Kontakt:

Re: Planowana odbudowa mostu drogowego 2014-2017

#100

Post autor: Moderatorzy globalnizielu » 24 sty 2013, o 22:17

Jadzia pisze:Cóż, takie są nasze przetargowe realia: 100% cena. Różnica finansowa chyba wraca do kasy "darczyńcy"? :scratch
Dokładnie tak. Różnica z przyznanej dotacji wraca do marszałka.
Cez pisze:Że jak, że oni wygrali bo byli najtańsi? No to nieźle sobie powiat pojechał... Masakra.
Cez, a czego się spodziewałeś? Tak w naszym kraju jest - niestety - skonstruowane Prawo Zamówień Publicznych.
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

ODPOWIEDZ