Strona 3 z 7

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 6 sie 2013, o 17:28
autor: Cez
W takim razie to na 100% pomyłka w datowaniu. Dam sobie głowę obciąć, że chodziło nie o 1834, a o 1844 :) Wtedy ma to sens ;)

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 6 sie 2013, o 17:53
autor: zet48
Jest tylko jedned sposób aby to sprawdzić, ale trzeba poczekać do stycznia 2014 roku - dopiero wtedy planowany jest koniec remontu budynku Archiwum Państwowego w Gdańsku.

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 9 maja 2014, o 07:43
autor: LukaszB
Portale i przyczółki - plany opublikowane w ATLAS ZUR ZEITSCHRIFT FÜR RAUWESEN, BERLIN, 1855.
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg (129.45 KiB) Przejrzano 630 razy
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg (129.45 KiB) Przejrzano 630 razy
ZfB_1855_Atlas4.jpg
ZfB_1855_Atlas4.jpg (96.3 KiB) Przejrzano 630 razy
ZfB_1855_Atlas4.jpg
ZfB_1855_Atlas4.jpg (96.3 KiB) Przejrzano 630 razy
ZfB_1855_Atlas.jpg
ZfB_1855_Atlas.jpg (134.65 KiB) Przejrzano 630 razy
ZfB_1855_Atlas.jpg
ZfB_1855_Atlas.jpg (134.65 KiB) Przejrzano 630 razy
Edytka: lepsza jakość i dodane źródło.

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 9 maja 2014, o 07:51
autor: LukaszB
Plany i rzuty wieżyczek opublikowane w ATLAS ZUR ZEITSCHRIFT FÜR RAUWESEN, BERLIN, 1855.
ZfB_1855_Atlas2.jpg
ZfB_1855_Atlas2.jpg (138.02 KiB) Przejrzano 642 razy
ZfB_1855_Atlas2.jpg
ZfB_1855_Atlas2.jpg (138.02 KiB) Przejrzano 642 razy
ZfB_1855_Atlas5.jpg
ZfB_1855_Atlas5.jpg (139.99 KiB) Przejrzano 642 razy
ZfB_1855_Atlas5.jpg
ZfB_1855_Atlas5.jpg (139.99 KiB) Przejrzano 642 razy
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg (386.25 KiB) Przejrzano 642 razy
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg (386.25 KiB) Przejrzano 642 razy


Edytka: lepsza jakość i dodane źródło.

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 9 maja 2014, o 07:54
autor: LukaszB
Przekrój kratownicy Lenzego opublikowany w ATLAS ZUR ZEITSCHRIFT FÜR RAUWESEN, BERLIN, 1855.
ZfB_1855_Atlas8.jpg
ZfB_1855_Atlas8.jpg (121.92 KiB) Przejrzano 640 razy
ZfB_1855_Atlas8.jpg
ZfB_1855_Atlas8.jpg (121.92 KiB) Przejrzano 640 razy



Edytka: lepsza jakość i dodane źródło.

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 9 maja 2014, o 20:20
autor: zet48
Nie wiem skąd pochodzi ten przekrój, ale widać że jest wzorowany na tym Lenzego ...na wstawianym przeze mnie schemacie zostały dodane wymiary kratownicy i jezdni.

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 29 lip 2015, o 11:27
autor: niespokojna66
Swego czasu toczyła się tu dyskusja dotycząca portali wjazdowych
Most Tczewski

Druga Rzeczpospolita przejęła oba mosty,ale w ramach akcji „odprusaczania” w latach dwudziestych zdemontowano patetyczne płaskorzeźby z bram portalowych − obiekty stricte artystyczne, a dziś zaginione

Teraz smaczki z budowy naszego mostu. Skąd pochodziły materiały do jego budowy oraz o tunelu, o którym ja nie miałam pojęcia.

Fundament filarów murowano w warunkach suchych. Najpierw grunt denny w  miejscu posadowienia fi lara wydobywano za pomocą pogłębiarki parowej, a  później kafar parowy fi rmy Nasmyth zagłębiał gęsto „na styk” pale drewniane o  średnicy około 30 cm, formując dwa pierścienie ścianek szczelnych, tworzące przestrzeń szeroką na 10 stóp (3 m). Wypełniano ją kamieniami polnymi aż do zwierciadła wody, zużywając na jeden fi lar ponad 230 tys. stóp sześciennych(ok. 7000 m3).Grodza ta służyła najpierw jako platforma robocza do wykonania robót fundamentowych, a docelowo − jako skrzynia oporowa, chroniąca fundament.W dno wbito setki pali, na których oparto monolityczną protobetonową płytę fundamentową o  grubości około 3 m. Do  zaprawy stosowano spoiwo własnej produkcji, wypalane z mieszaniny wapna i  lokalnej gliny.
Jasnożółtą cegłę klinkierową produkowała własna cegielnia w pobliskiej Knybawie, skąd transportowano ją specjalnym podziemnym tunelem na brzeg rzeki (stroma skarpa wiślana w tym miejscu wznosi się na wysokość kilkunastu metrów) i spławiano na plac budowy.
Relikt filara bliźniaczego mostu przez Nogat, znajdujący się w  Kałdowie vis à vis zamku malborskiego, pozwala obejrzeć jego rdzeń, wykonany z cegły knybawskiej oraz spoiny wypełnione zaprawą na bardzo dobrym spoiwie o  właściwościach podobnych do cementu. Cegłę tę można znaleźć w  innych obiektach z tego okresu, wznoszonych na Pomorzu do lat siedemdziesiątych XX w.– później produkcji zaniechano ze względu na jej wysoki koszt.Drewno na pale i rusztowania sprowadzano z Prus Zachodnich i z Królestwa Polskiego,spławiając Wisłą tratwami. Dla scalania przęseł w  miejscu posadowienia wzniesiono długie na ponad 260 m rusztowanie przestawne.Budulec skalny sprowadzano z daleka:granit z Ockerthal w górach Harzu, bazalt z Niedermendig koło Bröhl, piaskowiec okładzinowy z Obernkirchen koło Minden,a  piaskowiec murarski z Porta Westfalica.Do cięcia bloków skalnych zastosowano nóż cierny, poruszany kołem wodnym. Kształt filarów przypomina opływowy obrys ustawionego zgodnie z nurtem rzeki kadłuba okrętowego,o długości 81 stóp (26 m) i szerokości 31 stóp (10 m).

Wszystkie wyliczenia były bardzo precyzyjne , dokładne, można by je dać za przykład obecnym wykonawcom, niektórym budowniczym, dla których "metr nie miara, centymetr nie szpara" :pala

Konstrukcję przęseł oparto na filarach,z  których dwa o  wysokości 98,5 stóp(30,73  m) stoją w  korycie rzeki, wystając o  3,7  m ponad najwyższy przewidywany poziom wody oraz 11 m ponad najniższy. W rozwiązaniu warsztatowym pasy górne i dolne belek składają się z żelaznych kątowników oraz pionowych i  poziomych blach walcowanych, łączonych nitami. Pasy łączy wysoka na 11,82 m koronkowa gęsta kratownica z ukośnie biegnących żelaznych płaskowników o  równej szerokości, ale zmiennej grubości, gdyż przekrój dobrał Schinz proporcjonalnie do obciążeń według statyki graficznej Karla Culmanna (1821-1881) oraz teorii momentów zginających i  sił tnących Johanna Wilhelma Schwedlera (1823-1894).W pasie dolnym dla przeniesienia podporowych momentów zginających stopniowo zwiększano wysokość środnika i  dodawano blachy u dołu po prawej i lewej stronie podpory,zaś w pasie górnym poszerzano blachy i zwiększano grubość środnika. Kratownicę usztywniają pionowe kątowniki o zmiennym rozstawie, zmniejszającym się ku podporze.Dźwigary główne łączy u spodu kratowa poprzecznica, a u góry − kratowa przepona.Stężenia wiatrowe umieszczono w trzech poziomach. Zużyto około 6548 ton wyrobów żelaznych; takiej ilości w krótkim czasie nie mogła dostarczyć żadna ówczesna huta,co spowodowało, iż sprowadzano je z różnych zakładów i poddawano kontroli jakości, obróbce warsztatowej i próbnemu montażowi na placu budowy.

Ponieważ w tamtych czasach nie było jeszcze fabryk produkujących cement poradzono sobie w oryginalny sposób

domieszanie miału ceramicznego do zaprawy, stosowane w Tczewie, przywołuje starożytne recepty opus caementitium, przekazane w dziele Witruwiusza, ale zaniechane w nowożytności


Teraz pomysły na to, co zrobić, aby przywrócić mu dawną świetność.

Wartości tego unikatowego zabytku budownictwa uzasadniają podjęcie starań o uznanie go za Pomnik Historii, o nadanie mu Znaku Dziedzictwa Europejskiego, a nawet o  wpisanie na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ponieważ most przez półtora wieku kształtował krajobraz Dolnej Wisły – nie tylko jako motyw widokowy – poprzez wznoszenie licznych budowli hydrotechnicznych, chroniących ten obiekt przed niszczącą falą powodziową lub pochodem lodów, samorządy terytorialne i  lokalne powinny rozważyć projekt strategiczny,jakim byłoby utworzenie Parku Kulturowego Dolnej Wisły w kontekście historii i geografii gospodarczej oraz tutejszych zasobów dziedzictwa techniki

Kolejnym pomysłem z Holandii jest utworzenie Komitetu Odbudowy Mostu Tczewskiego( na zasadach Fundacji?)
Źródło opracowania Spotkania z zabytkami dla szkół 2010, Waldemar Affelt

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 29 lip 2015, o 16:56
autor: LukaszB
Doktor Affelt pięknie o moście pisał, ale jak przyszło do wyboru koncepcji to poparł wariant nowoczesny .....

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 29 lip 2015, o 19:37
autor: AnnaK
I chyba słusznie.

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

: 29 lip 2015, o 19:55
autor: niespokojna66
LukaszB pisze:Doktor Affelt pięknie o moście pisał, ale jak przyszło do wyboru koncepcji to poparł wariant nowoczesny .....
Zgadzam się, szkoda, że tak łatwo mu to przyszło mimo wcześniejszych peanów dotyczących naszego mostu.