Budowa "starego" mostu przez Wisłę

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#21

Post autor: Cez » 6 sie 2013, o 17:28

W takim razie to na 100% pomyłka w datowaniu. Dam sobie głowę obciąć, że chodziło nie o 1834, a o 1844 :) Wtedy ma to sens ;)

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#22

Post autor: zet48 » 6 sie 2013, o 17:53

Jest tylko jedned sposób aby to sprawdzić, ale trzeba poczekać do stycznia 2014 roku - dopiero wtedy planowany jest koniec remontu budynku Archiwum Państwowego w Gdańsku.
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#23

Post autor: LukaszB » 9 maja 2014, o 07:43

Portale i przyczółki - plany opublikowane w ATLAS ZUR ZEITSCHRIFT FÜR RAUWESEN, BERLIN, 1855.
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg (129.45 KiB) Przejrzano 79 razy
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg
ZfB_1855_Atlas przyczółek.jpg (129.45 KiB) Przejrzano 79 razy
ZfB_1855_Atlas4.jpg
ZfB_1855_Atlas4.jpg (96.3 KiB) Przejrzano 79 razy
ZfB_1855_Atlas4.jpg
ZfB_1855_Atlas4.jpg (96.3 KiB) Przejrzano 79 razy
ZfB_1855_Atlas.jpg
ZfB_1855_Atlas.jpg (134.65 KiB) Przejrzano 79 razy
ZfB_1855_Atlas.jpg
ZfB_1855_Atlas.jpg (134.65 KiB) Przejrzano 79 razy
Edytka: lepsza jakość i dodane źródło.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#24

Post autor: LukaszB » 9 maja 2014, o 07:51

Plany i rzuty wieżyczek opublikowane w ATLAS ZUR ZEITSCHRIFT FÜR RAUWESEN, BERLIN, 1855.
ZfB_1855_Atlas2.jpg
ZfB_1855_Atlas2.jpg (138.02 KiB) Przejrzano 91 razy
ZfB_1855_Atlas2.jpg
ZfB_1855_Atlas2.jpg (138.02 KiB) Przejrzano 91 razy
ZfB_1855_Atlas5.jpg
ZfB_1855_Atlas5.jpg (139.99 KiB) Przejrzano 91 razy
ZfB_1855_Atlas5.jpg
ZfB_1855_Atlas5.jpg (139.99 KiB) Przejrzano 91 razy
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg (386.25 KiB) Przejrzano 91 razy
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg
ZfB_1855_Atlas wieżyczki.jpg (386.25 KiB) Przejrzano 91 razy


Edytka: lepsza jakość i dodane źródło.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#25

Post autor: LukaszB » 9 maja 2014, o 07:54

Przekrój kratownicy Lenzego opublikowany w ATLAS ZUR ZEITSCHRIFT FÜR RAUWESEN, BERLIN, 1855.
ZfB_1855_Atlas8.jpg
ZfB_1855_Atlas8.jpg (121.92 KiB) Przejrzano 89 razy
ZfB_1855_Atlas8.jpg
ZfB_1855_Atlas8.jpg (121.92 KiB) Przejrzano 89 razy



Edytka: lepsza jakość i dodane źródło.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#26

Post autor: zet48 » 9 maja 2014, o 20:20

Nie wiem skąd pochodzi ten przekrój, ale widać że jest wzorowany na tym Lenzego ...na wstawianym przeze mnie schemacie zostały dodane wymiary kratownicy i jezdni.
Załączniki
document2.jpg
document2.jpg (128.14 KiB) Przejrzano 80 razy
document2.jpg
document2.jpg (128.14 KiB) Przejrzano 80 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1302
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował : 142 razy
Otrzymał podziękowań: 59 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#27

Post autor: niespokojna66 » 29 lip 2015, o 11:27

Swego czasu toczyła się tu dyskusja dotycząca portali wjazdowych
Most Tczewski

Druga Rzeczpospolita przejęła oba mosty,ale w ramach akcji „odprusaczania” w latach dwudziestych zdemontowano patetyczne płaskorzeźby z bram portalowych − obiekty stricte artystyczne, a dziś zaginione

Teraz smaczki z budowy naszego mostu. Skąd pochodziły materiały do jego budowy oraz o tunelu, o którym ja nie miałam pojęcia.

Fundament filarów murowano w warunkach suchych. Najpierw grunt denny w  miejscu posadowienia fi lara wydobywano za pomocą pogłębiarki parowej, a  później kafar parowy fi rmy Nasmyth zagłębiał gęsto „na styk” pale drewniane o  średnicy około 30 cm, formując dwa pierścienie ścianek szczelnych, tworzące przestrzeń szeroką na 10 stóp (3 m). Wypełniano ją kamieniami polnymi aż do zwierciadła wody, zużywając na jeden fi lar ponad 230 tys. stóp sześciennych(ok. 7000 m3).Grodza ta służyła najpierw jako platforma robocza do wykonania robót fundamentowych, a docelowo − jako skrzynia oporowa, chroniąca fundament.W dno wbito setki pali, na których oparto monolityczną protobetonową płytę fundamentową o  grubości około 3 m. Do  zaprawy stosowano spoiwo własnej produkcji, wypalane z mieszaniny wapna i  lokalnej gliny.
Jasnożółtą cegłę klinkierową produkowała własna cegielnia w pobliskiej Knybawie, skąd transportowano ją specjalnym podziemnym tunelem na brzeg rzeki (stroma skarpa wiślana w tym miejscu wznosi się na wysokość kilkunastu metrów) i spławiano na plac budowy.
Relikt filara bliźniaczego mostu przez Nogat, znajdujący się w  Kałdowie vis à vis zamku malborskiego, pozwala obejrzeć jego rdzeń, wykonany z cegły knybawskiej oraz spoiny wypełnione zaprawą na bardzo dobrym spoiwie o  właściwościach podobnych do cementu. Cegłę tę można znaleźć w  innych obiektach z tego okresu, wznoszonych na Pomorzu do lat siedemdziesiątych XX w.– później produkcji zaniechano ze względu na jej wysoki koszt.Drewno na pale i rusztowania sprowadzano z Prus Zachodnich i z Królestwa Polskiego,spławiając Wisłą tratwami. Dla scalania przęseł w  miejscu posadowienia wzniesiono długie na ponad 260 m rusztowanie przestawne.Budulec skalny sprowadzano z daleka:granit z Ockerthal w górach Harzu, bazalt z Niedermendig koło Bröhl, piaskowiec okładzinowy z Obernkirchen koło Minden,a  piaskowiec murarski z Porta Westfalica.Do cięcia bloków skalnych zastosowano nóż cierny, poruszany kołem wodnym. Kształt filarów przypomina opływowy obrys ustawionego zgodnie z nurtem rzeki kadłuba okrętowego,o długości 81 stóp (26 m) i szerokości 31 stóp (10 m).

Wszystkie wyliczenia były bardzo precyzyjne , dokładne, można by je dać za przykład obecnym wykonawcom, niektórym budowniczym, dla których "metr nie miara, centymetr nie szpara" :pala

Konstrukcję przęseł oparto na filarach,z  których dwa o  wysokości 98,5 stóp(30,73  m) stoją w  korycie rzeki, wystając o  3,7  m ponad najwyższy przewidywany poziom wody oraz 11 m ponad najniższy. W rozwiązaniu warsztatowym pasy górne i dolne belek składają się z żelaznych kątowników oraz pionowych i  poziomych blach walcowanych, łączonych nitami. Pasy łączy wysoka na 11,82 m koronkowa gęsta kratownica z ukośnie biegnących żelaznych płaskowników o  równej szerokości, ale zmiennej grubości, gdyż przekrój dobrał Schinz proporcjonalnie do obciążeń według statyki graficznej Karla Culmanna (1821-1881) oraz teorii momentów zginających i  sił tnących Johanna Wilhelma Schwedlera (1823-1894).W pasie dolnym dla przeniesienia podporowych momentów zginających stopniowo zwiększano wysokość środnika i  dodawano blachy u dołu po prawej i lewej stronie podpory,zaś w pasie górnym poszerzano blachy i zwiększano grubość środnika. Kratownicę usztywniają pionowe kątowniki o zmiennym rozstawie, zmniejszającym się ku podporze.Dźwigary główne łączy u spodu kratowa poprzecznica, a u góry − kratowa przepona.Stężenia wiatrowe umieszczono w trzech poziomach. Zużyto około 6548 ton wyrobów żelaznych; takiej ilości w krótkim czasie nie mogła dostarczyć żadna ówczesna huta,co spowodowało, iż sprowadzano je z różnych zakładów i poddawano kontroli jakości, obróbce warsztatowej i próbnemu montażowi na placu budowy.

Ponieważ w tamtych czasach nie było jeszcze fabryk produkujących cement poradzono sobie w oryginalny sposób

domieszanie miału ceramicznego do zaprawy, stosowane w Tczewie, przywołuje starożytne recepty opus caementitium, przekazane w dziele Witruwiusza, ale zaniechane w nowożytności


Teraz pomysły na to, co zrobić, aby przywrócić mu dawną świetność.

Wartości tego unikatowego zabytku budownictwa uzasadniają podjęcie starań o uznanie go za Pomnik Historii, o nadanie mu Znaku Dziedzictwa Europejskiego, a nawet o  wpisanie na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ponieważ most przez półtora wieku kształtował krajobraz Dolnej Wisły – nie tylko jako motyw widokowy – poprzez wznoszenie licznych budowli hydrotechnicznych, chroniących ten obiekt przed niszczącą falą powodziową lub pochodem lodów, samorządy terytorialne i  lokalne powinny rozważyć projekt strategiczny,jakim byłoby utworzenie Parku Kulturowego Dolnej Wisły w kontekście historii i geografii gospodarczej oraz tutejszych zasobów dziedzictwa techniki

Kolejnym pomysłem z Holandii jest utworzenie Komitetu Odbudowy Mostu Tczewskiego( na zasadach Fundacji?)
Źródło opracowania Spotkania z zabytkami dla szkół 2010, Waldemar Affelt
Załączniki
most2.jpg
Most na rycinie w Księdze Świata , 1859 cz. II,s.137
most2.jpg (25.84 KiB) Przejrzano 138 razy
most2.jpg
Most na rycinie w Księdze Świata , 1859 cz. II,s.137
most2.jpg (25.84 KiB) Przejrzano 138 razy
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#28

Post autor: LukaszB » 29 lip 2015, o 16:56

Doktor Affelt pięknie o moście pisał, ale jak przyszło do wyboru koncepcji to poparł wariant nowoczesny .....
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II


AnnaK
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 55
Rejestracja: 26 mar 2011, o 15:19
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#29

Post autor: AnnaK » 29 lip 2015, o 19:37

I chyba słusznie.

Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1302
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował : 142 razy
Otrzymał podziękowań: 59 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Budowa "starego" mostu przez Wisłę

#30

Post autor: niespokojna66 » 29 lip 2015, o 19:55

LukaszB pisze:Doktor Affelt pięknie o moście pisał, ale jak przyszło do wyboru koncepcji to poparł wariant nowoczesny .....
Zgadzam się, szkoda, że tak łatwo mu to przyszło mimo wcześniejszych peanów dotyczących naszego mostu.
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/

ODPOWIEDZ