Strona 1 z 11

Obecny most kolejowy

: 3 lut 2011, o 22:15
autor: zielu
Most kolejowy "od wewnątrz":

Re: Obecny most kolejowy

: 17 sie 2012, o 07:24
autor: LukaszB
Na stronie http://www.mostypolskie.pl/most/most-ko ... ,216,.html" onclick="window.open(this.href);return false; znalazłem informację o naszym moście kolejowym:
Most składa się z trzech różnych konstrukcji: 4 przęsła z 1958 i 1971 roku, 2 przęsła z 1940 roku oraz 3 odbudowane przęsła z 1912 roku.
Które to przęsła pochodzą z 1940 roku ?? Te najmniejsze środkowe?

Re: Obecny most kolejowy

: 17 sie 2012, o 07:37
autor: zet48
Może to te przęsła

Re: Obecny most kolejowy

: 17 sie 2012, o 09:36
autor: Cez
A które są z z 1958 i 1971 roku? :O Myslalem, ze do konca lat 40-tych odbudowano cały most.

Re: Obecny most kolejowy

: 17 sie 2012, o 09:53
autor: Kristoph
Most naprawiano etapami. W poszczególnych latach były to rózne przęsła stawiane na nowo, a inne likwidowane.
Wiem, że gdzieś było wyszczególnienie wszystkich przęseł z jakich lat pochodzą, chyba zdaje się w informacjach ostatniego niedawnego remontu.

Re: Obecny most kolejowy

: 17 sie 2012, o 10:17
autor: zet48
Tylko brakuje mi tu jednego przęsła :scratch
Pierwsze, trzecie, czwarte i piąte to te "łukowe" i mogę to być te 4 przęsła z 1958 i 1971 roku. Później mamy mniejsze przedstawiane już wcześniej z roku 1940 roku oraz 3 odbudowane przęsła z 1912 roku ...ale co z drugim przęsłem od strony Tczewa? Jest podobne do tych mniejszych z 1940 ale jest nieco większe ... :scratch

Re: Obecny most kolejowy

: 21 sie 2012, o 13:50
autor: zet48
To kolejne zdjęcie z 1940 roku, widzimy tu o które przęsła może chodzić.

Re: Obecny most kolejowy

: 4 kwie 2013, o 16:07
autor: LukaszB
Wracam jeszcze raz do mojego pytania, bo współczesny most kolejowy okazuje się niezłą łamigłówką. Strona mosty kolejowe podaje:

Most dwutorowy w ciągu linii kolejowej 9 Warszawa Wschodnia—Gdańsk Główny. Pierwszą, nieistniejącą dziś konstrukcją mostu była konstrukcja stalowa, kratowa o kształcie soczewki. W 1912 roku dobudowano 3 przęsła kratowe. Rok 1940 to rok odbudowy mostu po wysadzeniu w roku 1939. W 1947 roku odbudowano most tymczasowy. W latach 1958 i 1971 dobudowano po dwa kolejne przęsła kratownicowe. Most składa się z trzech różnych konstrukcji: 4 przęsła z 1958 i 1971 roku, 2 przęsła z 1940 roku oraz 3 odbudowane przęsła z 1912 roku.

No to liczymy: w sumie mamy 10 przęseł
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg (37.52 KiB) Przejrzano 561 razy
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg (37.52 KiB) Przejrzano 561 razy
3 przęsła z 1912 roku
1912.jpg
1912.jpg (57.9 KiB) Przejrzano 561 razy
1912.jpg
1912.jpg (57.9 KiB) Przejrzano 561 razy
2 małe (1940?)
2 małe.jpg
2 małe.jpg (60.33 KiB) Przejrzano 561 razy
2 małe.jpg
2 małe.jpg (60.33 KiB) Przejrzano 561 razy
3 półsoczewki
3 soczewki.jpg
3 soczewki.jpg (27.03 KiB) Przejrzano 561 razy
3 soczewki.jpg
3 soczewki.jpg (27.03 KiB) Przejrzano 561 razy
Nurtowe - jedna kratownica i jedna półsoczewka
nurtowe.jpg
nurtowe.jpg (134.28 KiB) Przejrzano 561 razy
nurtowe.jpg
nurtowe.jpg (134.28 KiB) Przejrzano 561 razy
Łącznie 10, a nie jaka w tekście 9 !! ?? !!

Re: Obecny most kolejowy

: 4 kwie 2013, o 16:29
autor: LukaszB
Teraz czas na porównywanie konstrukcji ze zdjęciami archiwalnymi. Trzy przęsła od strony Lisewa bez żadnych wątpliwości to te z roku 1912

Dwa najmniejsze to może być 1940 rok
Obrazek
Dwa nurtowe to najpewniej rok 1958, na co wskazuje zdjęcie z przestawiania ESTB na drogowy
Obrazek
Obrazek
Czyli te trzy półsoczewki to 1971 :scratch
Edyta
Na ostatnim zdjęciu widać wyraźnie trzecie przęsło (drugie półsoczewkowe) co świadczy o późniejszej wymianie przęseł nr 4 i 5 (obecnych półsoczewkowych nr 3 i 4)
Zdjęcie wykonane w 1958 roku, przed zamontowaniem drugiego przęsła ESTB, więc zapewne te dwie konstrukcje (jeżeli wierzyć cytatowi) powstały w 1971 roku.

Re: Obecny most kolejowy

: 4 kwie 2013, o 23:30
autor: LukaszB
zet48 pisze:...ale co z drugim przęsłem od strony Tczewa? Jest podobne do tych mniejszych z 1940 ale jest nieco większe ... :scratch
To pytanie też mnie nurtuje. Wydaje mi się, że ta część mostu może pochodzić z roku 1948 , kiedy to oddano most kolejowy do użytku.
Obrazek
Pytanie ile było przęseł ESTB w latach 1948-1958 ?? W tekście na naszej stronie jest informacja o 4 !!
W jakim miejscu się te przęsła znajdowały ?? Fotografia sugeruje przęsła 1, 3 (rozebrane) i 4 !!
Przęsła ESTB mają rozpiętość około 126 m. 4 sztuki to trochę ponad 500 metrów. Przęsła z 1912 to 3 x 80 m czyli 240. Most kolejowy ma łącznie 1031 m, wychodzi z tego, że dwa małe przęsła z roku 1940 mają ponad ćwierć kilometra ??
Moja teoria brzmi: w miejsce czterech przęseł ESTB wstawiono przęsła półsoczewkowe !!
:scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch