Będą trzy posty na ten temat, wklejam unikalne grafiki związane z mostem kolejowym. W tym poście plan z 1955 roku.
W latach 50-tych XX wieku most kolejowy składał się m.in. z czterech 98-metrowych przęseł ESTB. Były one jednotorowe, więc ich przepustowość była bardzo mała. W połowie lat 50-tych zapadła decyzja o ostatecznej odbudowie mostu kolejowego. Na poniższych grafikach widać u góry most połatany m.in. za pomocą ESTB, a na dole ambitny plan ostatecznej odbudowy.
Najpierw przyjrzyjmy się rysunkowi górnemu, czyli mostowi w wersji prowizorycznej. Po lewej stronie mamy lisewski, wschodni brzeg Wisły, a po prawej zachodni, czyli tczewski (pod koniec posta wstawiam powiększenia poszczególnych fragmentów tego dokumentu):
Od wschodu most kolejowy w latach 1947-1955 składał się z:
- dwóch przęseł z 1912 roku, które w całości udało się odratować po wysadzeniu mostu przez Niemców w 1945 r.
- krótkiej kratownicy z mostu w Opaleniu, która zapełniła ubytek trzeciego przęsła z 1912 r.
- połowy trzeciego przęsła z 1912 r. (druga połowa uległa zniszczeniu)
- małego przęsła trapezowego z okresu okupacji z 1940 r.
- połowy kolejnego małego przęsła trapezowego z okresu okupacji z 1940 r. - druga połowa została zniszczona w 1945 r.
- druga połowa przęsła trapezowego została załatana kładką dwuteową o długości 30 metrów.
- następnie zaczynało się 98-metrowe przęsło ESTB
- dalej mamy dwie kładki dwuteowe po 30 metrów każda
- następnie dwa przęsła ESTB każde o długości 98 m
- kładka 30-metrowa
- duże przęsło trapezowe z 1940 r., kolejna „pamiątka” po okupacji
- przęsło ESTB 98-metrowe
- kładka 30-metrowa
Dolny rysunek pokazuje ambitne założenia - nad wymienianymi przęsłami widzimy lata, podczas których zaplanowano kolejne etapy realizacji inwestycji. Jak wiemy z literatury, niektóre z tych założeń udało się zrobić, innych od razu nie. Od strony Lisewa plan był taki:
- w latach 1955-56 zakładano usunięcie kratownicy z Opalenia i odtworzenie brakującego, zniszczonego fragmentu przęsła z 1912 r. Najprawdopodobniej to zadanie udało się terminowo wykonać.
- w latach 1956-57 zakładano usunięcie kładki 30-metrowej po to, aby odtworzyć drugą połowę małego przęsła trapezowego. To też myślę, że udało się zrobić zgodnie z planem.
- w latach 1957-59 planowano wymienić 98-metrowe ESTB i 30-metrowe kładki dwuteowe i w ich miejsce wstawić 130-metrowe przęsła łukowe. Plan był ambitny, bo w 1957 roku planowano w ten sposób wymienić środkowe ESTB, potem w 1958 roku dwa kolejne, a na końcu w 1959 roku ESTB od strony Tczewa. Tych zamierzeń nie udało się w takiej kolejności wykonać.
Wiemy, że dopiero jesienią 1958 roku udało się wymienić ESTB od strony Tczewa, a w grudniu ESTB znajdujące się zaraz po drugiej stronie Wisły. Czyli mimo że plan zakładał najpierw wymianę środkowych ESTB, a dopiero potem tych od strony Tczewa, to coś poszło nie tak i wymieniono najpierw te od strony Tczewa. Wymianę środkowych dwóch ESTB odsunięto aż… do lat 70-tych. Dlaczego? Nie mam pojęcia, ale pewnie przez trudną sytuację ekonomiczną lub coś w tym stylu.