Obecny most kolejowy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7124
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#71

Post autor: LukaszB » 7 sie 2013, o 07:01

mieczyslaw pisze:Matematyka nigdy nie kłamie, nie ma znaczenia co liczysz.[/attachment]
Punktem wyjścia dla matematycznych rozważań jest długość mostu. Przed wysadzeniem miał on około 1030m / bez przyczółków/. Wiemy na 100%, że po wojnie składał się z:
3 przęseł z 1912 roku
2 "małych" przęseł z 1940 rok
1 przęsła nurtowego z 1940 roku
Pozostaje do zapełnienia w przybliżeniu około 4 x 130 m. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest stworzenie czterech 130metrowych przęseł ESTB. Fizycznie jest to możliwe bo obecne przęsła ESTB mają około 127 metrów. Ty twierdzisz, że każde z przęseł ESTB miało 98 m. Pozostaje zatem około 128 metrów na inne rozwiązania techniczne, aby ruch na moście w ogóle był możliwy. Mówisz, że to były pewnego rodzaju pomosty? Matematyka nie kłamie, musiały łącznie mieć długość około 130m. Dlaczego źródła milczą o takiej konstrukcji o rozmiarach jednego przęsła?
Cez żeby twierdzić czy coś było na 1000% trzeba mieć dowody. Pokaż nam zdjęcia lub dokumenty i zakończ nasze rozważania raz na zawsze ;)
Co do przęsła nurtowego nr 2. Zdjęcia z wysadzenia mostu w 1945 roku jak i z 1947 pokazują wyraźnie, że zostało one podniesione z nurtów Wisły. Żeby miało to sens należało stworzyć podporę /przęsło jest krótsze niż w 1940 / i je na niej oprzeć. Następnie można dobudować brakujący fragment i oprzeć je na odbudowanym filarze z 1891 roku. Polecam dwa filmy z 1947 roku, w których to przęsło jest doskonale widoczne. Zwróćcie szczególną uwagę na "małe" przęsła z 1940 roku. Widzicie którego brakuje na filmie lotniczym z marca 1947 roku?
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4803" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4826" onclick="window.open(this.href);return false;
LukaszB pisze: Cez żeby twierdzić czy coś było na 1000% trzeba mieć dowody.
Chyba, że są nimi wspomnienia świadków :acute Zastanawiam się, czy w Lisewie gdzie most kolejowy oglądać najłatwiej, nie ma nikogo, kto pamięta jego wygląd w interesującym nas okresie :whistle
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#72

Post autor: Cez » 7 sie 2013, o 12:33

Ok, zamieszczę ostateczny chyba dowód na to, że ESTB na moscie kolejowym były krósze niż obecne estb na drogowym ;)

Oto dwie strony z kalendarium z książki "Zabytkowy most tczewski. Konteksty" z 2009 roku pod redakcją W. Affelta. Na czerwono zaznaczyłem nowe informacje związane z zagadką ESTB, na niebiesko inne ciekawostki.
P1130858.jpg
P1130858.jpg (529.15 KiB) Przejrzano 296 razy
P1130858.jpg
P1130858.jpg (529.15 KiB) Przejrzano 296 razy
P1130859.jpg
P1130859.jpg (521.78 KiB) Przejrzano 296 razy
P1130859.jpg
P1130859.jpg (521.78 KiB) Przejrzano 296 razy
Mam nadzieję, że w kalendarium nie ma większych błędów. Trzeba do tego podchodzic ostroznie, bo tczewskie publikacje przyzywczaily mnie do masy błedów, niescislosci i zaprzeczeń. W kalendarium dostrzegam tylko jeden bład, wlasciwe nieścisłośc.

No to od poczatku. Informacja o ESTB (przesła firmy Dorman & Long Ltd.) pojawia się w kalendarium w 1945 roku. Jest to oczywisty bład, bo ESTB było montowane w roku 1947. Ale gdy czytam cały zapis w tym punkcie, dochodze do wnisoku, że autor miał na mysli, iż rok 1945 rozpoczyna pracę nad mostem kolejowym w ogóle - pewnie przez drobną pomyłkę dodał tutaj w dalszej czesci info o ESTB, troche sie z tym pospieszył. W kazdym razie mamy tu informacje o tym, ze były 4 przesła ESTB o dlugosci 98 metrów, a w celu otrzymania 130 metrow (bo tyle wynosiła rozpietosc oryginalna), wstawiono łaczniki z osmiu 30-metrowych belek dwuteowych P 100. (Co to jest to P 100?) Zgadza sie? Zgadza. Zastanawia mnie jedynie czy chodzi o to, ze wstawiono po 4 pary belek (czyli łacznie 8) w 30-metrowe "dziury", czy tez kazda z tych "dziur" została zastapiona 8 belkami. Szczególy mam nadzieje, ze wyjasni mi autor, pan Affelt, z ktorym zamierzam sie skontaktowac w tej sprawie.

Na pierwszej stornie pada tez data dzienna oddania do użytku kładki drogowej łączacej oba mosty - 15 stycznia 1948, a takze rok 1948 jako ten, w którym rozmontowano 4 wieże. Więcej o tym napisalem tutaj >> Cez @ Odbudowa mostów 1945-1947 r." onclick="window.open(this.href);return false;

Na drugiej stronie kalendarium widzimy, że pod koniec 1958 roku przemieszczono dwa ESTB z kolejowego (konkretnie nr 1 i 3) w obecne miejsce ESTB na moscie drogowym. Pada też nazwisko Konrada Liśkiewicza, jako projektanta współczesnych przeseł łukowych na moscie kolejowym. Na innej stronie tej publikacji czytamy, ze pan ten pracował w Warszawie w Biurze Studiów i Projektów Budownictwa Kolejowego, wiec mysle, ze z tym konkretem trzeba sie zgloscic do PKP PLK i spytac o dokumentacje z tego okresu... Pozostaje w tym miejscu pytanie - z czego przedłużono dwa przesła ESTB z 98 metrow do 125? Czy Polska posiadała jakis zapas ESTB do wykorzystania? A moze w tym czasie rozmontowano inny most w Polsce (most z ESTB w Malborku wtedy jeszcze stał). Tutaj ( http://fotopolska.eu/282508,foto.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) jest tajemniczy most, ktory jest blednie podpisany jako tczewski. To takze na pewno nie malborski ani modliński. Ciekawe gdzie to moze byc... Istnieje tez inne wyjscie - moze brakujące 54 metry (2x98=196, 2x125=250, 250-196=54) zabrano z trzeciego przęsła ESTB z kolejowego? Wóczas to trzecie skróciłoby sie z 98 metrów do 44, a pozostała czesc to jakas kolejna kladka? Obstawiam jednak opcję, że dodatkowe ESTB wstawiono z zewnętrznego źrodła.

Kolejny punkt... Literatura w tym miejscu podawała, ze miedzy rokiem 58 a 71 istnialy jakies tymczasowe 2 przesła kolejowe, ktore ostatecznie wymieniono w 71. Most od 58 roku mial byc dwutorowy... Kolejny punkt w kalendarium temu zaprzecza. Otóz wg tego punktu w 71 roku dokonano ostatecznej wymiany pozostalych dwoch przeseł ESTB na obecne łukowe. Ma to sens, poniewaz dopiero co zdemontowane ESTB w Tczewie i rok pozniej w Malborku na Nogacie, posłużyły w 73 roku do budowy mostu w Modlinie. Czy jednak w latach 58-71 tczewski most był pozornie dwutorowy? Czyli dwutorowy na niemal calym moscie z wyjatkiem około 200 metrow ESTB? Czy to mozliwe,ze na srodku mostu byłaby zwrotnica...?

Moja teoria jest taka: w 1958 roku zapadła decyzja o przebudowie mostu kolejowego z jedno- na dwutorowy. Z jakichs powodow (pewnie zła sytuacja w panstwie) dokonano tylko przebudowy przeseł na łukowe nr 1 i 3. Do pomyslu wrócono po latach, gdy sytuacja była lepsza i gdy powstał ogólopolski program modernizacji kolei (czego efektem jest tez budowa nowego mostu w Malborku i postawienie ESTB w Modlinie). Wtedy to ostatecznie wymieniono dwa ostatnie ESTB na dwa łukowe - w sumie otrzymalismy 4 łuki, obecne do dziś.

Po analizie kalendarium mozna sprobowac narysowac hipotetyczne ulozenie przeseł na moscie kolejowym w 1947 roku. Jestem przekonany, ze duże filary oznaczone na tym rysunku na czerwono >> download/file.php?id=26099" onclick="window.open(this.href);return false; to wlasnie dodatkowe podpory. Z kolei dodatkowa nurtowa podpora to pewnie ta widoczna tutaj pod przeslem nr 1 - w odleglosci 1/3 przesła od zachodu >> download/file.php?id=26026" onclick="window.open(this.href);return false;

W efekcie mamy cos takiego:
most-projekt-1958.jpg
most-projekt-1958.jpg (60.18 KiB) Przejrzano 296 razy
most-projekt-1958.jpg
most-projekt-1958.jpg (60.18 KiB) Przejrzano 296 razy
- czerwony: dodatkowe filary
- niebieski: 98-metrowe ESTB
- zielony: 30 metrowe przęsła z belek dwuteowych P 100

Taki stan mogł sie utrzymywac od 1947 roku do 58, kiedy to wstawiono dwa łukowe. W efekcie otrzymalibysmy hipotetyczny stan od 1958 do 71:
most-projekt-1971.jpg
most-projekt-1971.jpg (63.26 KiB) Przejrzano 296 razy
most-projekt-1971.jpg
most-projekt-1971.jpg (63.26 KiB) Przejrzano 296 razy
- wariant 1 jest wg mnie bardziej prawdopodobny
- wariant 2 zakłada, ze obcieto nieco jedno przeslo kolejowe ESTB by zasilic tym materialem wydłużane przesla ESTB na drogowym. W ten sposob trzeba by bylo dostawić wieksza kladkę i pewnie dodatkowy filar.

To jeszcze nie wszystko. Zdobylem jeszcze jeden tekst wyjasniajacy wiele z tego okresu powojennego, ale przyznam, ze bardziej on mi namieszał niz wyjasnił. Ma mase błedów i po lekturze nie wiem juz sam co moze byc bledem a co nie.

Jest to fragment artykułu "...z żelaza uplecione..." opublikowany w "Kociewskim Magazynie Regionalnym" w latach 80-tych przez Ryszarda Hardta.
P1130850.jpg
P1130850.jpg (492.43 KiB) Przejrzano 296 razy
P1130850.jpg
P1130850.jpg (492.43 KiB) Przejrzano 296 razy
Warto przeczytac cały tekst na tej stronie. Zaznaczylem w tekscie 8 fragmentow, ktore dodaja cos nowego, albo sa niejasne/sprzeczne.

1 - 5 typów konstrukcji mostu kolejowego po zamontowaniu ESTB w 1947 i 17 przeseł? Troche za duzo. Mi wyszło tez 5 typow przeseł (ESTB, belki 30-metrowe, przeslo nurtowe z 1940, małe przesła nad łaka z 1940, przesla z 1912), ale maksymalnie 14 przeseł.

2 - tutaj mamy info, ze ESTB na kolejowym mogłoby miec 121,91 metra. W Malborku ESTB mialo 103 metry, w Tczewie 98, w Modlinie ponizej 90. Czyli zgadzaloby sie to, ze przeslo okolo 130 metrow, to byloby za wiele, by wytrzymac ciezar pociagow. Na drogowym juz jest lżej ;)

3 - Było wczesniej o 98 metrach, tu mamy dokladniejszy wymiar - 97,87 metra.

4 - kolejne miejsce do podpytania w PLK...

5 - Przesło 63 metry? O co chodzi?

6 - wazna informacja, przesla ESTB na łukowe wymieniano przy zachowaniu ciaglosci ruchu kolejowego!

7 - informacja błedna... W latach 69-71 nie wstawiano estb na most drogowy.. Bylo to na przelomie roku 58 i 59.

8 - ta informacja to juz kosmos totalny... przesła nr 6 i 7 to te dwa małe przesla niemieckie z 1940 roku od strony Lisewa. Ich przeciez w tym czasie nikt nie wymieniał... Zreszta autor piszac "1970/74" pewnie popełnił bład, bo mial na mysli 70/71. Moze autor zle policzył przesla i chodzilo w tym fragmencie o wymiane pozostalych dwoch przeseł ESTB na łukowe? Nie zgadza sie to jednak za bardzo z datami Affelta, ktory podaje, ze łukowe ostatecznie zamieszczono w 1971 roku - pierwsze w dniach 12-14 stycznia, drugie 1-3 marca.

Tak wiec błedy w tczewskiej literaturze to niestety chleb powszedni... Sztuką jest odfiltrowac te błedy i skorzystac z tych poprawnych danych... Ale ktore są które?

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7124
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#73

Post autor: LukaszB » 7 sie 2013, o 15:22

Wiele wyjaśniono, ale zostały jeszcze detale do wyjaśnienia :ok
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#74

Post autor: Cez » 7 sie 2013, o 22:12

Warto przeanalizować pewne wyjatkowe zdjecie z okresu przenoszenia ESTB z mostu kolejowego na drogowy:

Obrazek

W opisanej przeze mnie wyzej ksiazce Affelta w kalendarium pojawia sie zdanie "1958, 30 listopada - 2 grudnia: zastapienie 2 nawodnych przeseł prod. Dorman & Long Ltd. na moście kolejowym w Tczewie nowymi przęsłami w postaci parabolicznych dżwigarów (...)"

Z kolei w przytoczonym przeze mnie artykule Hardta czytamy, ze nowe przesła łukowe nasuwano w miejsce ESTB w ten sposob, by nie został zakłocony ruch pociagów.

Wydaje mi sie, że ze zdjęcia wynika, że jednak to niemozliwe, by w tak krotkim czasie (30 listopada-2 grudnia) zostala przeprowadzona cała ta operacja. Nalezy zalozyc, że ta data wskazuje na koncowe działania, prawdopodobnie przesuniecie drugiego przesła. Otóz z tego zdjecia wynika, że po wstawieniu przesla nr 1 ESTB z kolejowego na drogowy, na wysokosci przesla kolejowego nr 3 nie było jeszcze gotowe przęsło łukowe - pewnie dopiero powstawało, o czym świadczy obecność dżwigu i wielu podpór. Przesło łukowe nr 1 zapewne było budowane od północnej strony, nastepnie przeslo ESTB nr 1 przesunieto na most kolejowy (i je przedluzono), a od polnocy nasunieto łukowe na obecne miejsce kolejowego. W miedzyczasie trwała rozbiorka przesła ESTB znajdujacego sie w pozycji nr 3 na moscie kolejowym i zapewne równolegle obok - montaż przęsła łukowego. Niemozliwe jest zatem by zaledwie w kilka dni zdołano zbudowac drugie przesło łukowe niewidoczne na zdjeciu. Skoro zatem ostatecznie oba przesła były gotowe 2 grudnia 1958 roku, to podejrzewam, że fotka pochodzi z listopada 1958, kiedy jeszcze drugie przesło łukowe było dopiero składane.

Na tym zdjeciu postanowilem umiescic oznaczenia:

niebieski - widac przeswitujace przesła ESTB za przeslami Lentzego - ale nie na calej jego dlugosci, tylko we fragmentach
pomaranczowy - pary właściwych filarów kolejowych i drogowych
czerwony - dodatkowe filary podpierajace ESTB i 30-metrowe łączniki
żółte - podpory zapewne służące do demontażu przesla ESTB i byc moze jednoczesnej budowy obok przesla łukowego.

Te same kolory sa uzyte na fotce i schemacie:
dfdgfg.jpg
dfdgfg.jpg (377.64 KiB) Przejrzano 276 razy
dfdgfg.jpg
dfdgfg.jpg (377.64 KiB) Przejrzano 276 razy
most-projekt-1958.jpg
most-projekt-1958.jpg (62.31 KiB) Przejrzano 276 razy
most-projekt-1958.jpg
most-projekt-1958.jpg (62.31 KiB) Przejrzano 276 razy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#75

Post autor: mieczyslaw » 8 sie 2013, o 00:03

Co do pytania o budowę i nasuwanie przęseł łukowych - wydaje mi się, że postąpiono analogicznie jak zrobili Niemcy w latach 1939/ 1940, czyli równolegle do osi funkcjonującego mostu tymczasowego, zbudowano przęsła, którymi miano zastąpić te tymczasowe. Sam proces nasuwania ich nie mógł trwać dłużej niż kilka dni.
Z tego co napisałeś wynikałoby, że kolejowe przęsło nurtowe nasuwane było od północy na południe - w innej sytuacji niemożliwe byłoby przesunięcie przęsła ESTB na most drogowy, natomiast kolejne mogły być budowane pomiędzy na łąkach pomiędzy dwoma mostami, co sugerowałby układ betonowych płyt, a także to, że przęsła ESTB zamontowano w osi północnego toru kolejowego.

Spojrzałem raz jeszcze na załączone przez Ciebie foto - nie zgadza się ono z podanymi datami. Z dużym prawdopodobieństwem przyjąłbym, że nie zostało ono zrobione w listopadzie. Wskazują na to liczne żaglówki, którymi raczej nie pływa się dla przyjemności w przededniu zimy. Kolejna sprawa, żegluga na Wiśle jest zamykana każdego roku 15 grudnia i nie jest prowadzona do 15 marca. Poza tym, listopad jest u nas miesiącem wyjątkowo deszczowym, czego nie wskazuje poziom wody w rzece. Jeśli przyjąć powyższe założenia, z fotografii można przyjąć, że pierwsze przęsło nurtowe zostało zamontowane wcześniej, natomiast data przełomu listopada/ grudnia, mogłaby oznaczać zakończenie ustawiania w osi mostu drugiego przęsła łukowego.
Tak jak wcześniej, to tylko moje przypuszczenia.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7124
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#76

Post autor: LukaszB » 13 sie 2013, o 09:49

Pomocne może być dotarcie do artykułu Bolesława Chwaścińskiego "Odbudowa dużych mostów drogowych na Wiśle po II w.ś." opublikowanego w czasopiśmie "Drogownictwo", nr 8/1983.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#77

Post autor: Cez » 18 sie 2013, o 17:26

Wklejam informacje o moście kolejowym, ktore zostały zamieszczone w dokumentacji firmy PKP PLK odnosnie generalnego remontu mostu kolejowego, który miał miejsce kilka lat temu. W dokumencie jest króki rys historyczny oraz rysunki:
Image1.jpg
Image1.jpg (379.06 KiB) Przejrzano 228 razy
Image1.jpg
Image1.jpg (379.06 KiB) Przejrzano 228 razy
Image2.jpg
Image2.jpg (211.53 KiB) Przejrzano 228 razy
Image2.jpg
Image2.jpg (211.53 KiB) Przejrzano 228 razy
Niestety najbardziej interesujący nas okres, czyli wtedy gdy na moscie były 4 przesła ESTB, został na rysunkach pominięty... W tekscie jest tez kilka błedów - most kolejowy nie został zbudowany w 1888 - w tym roku budowa sie rozpoczeła, ale ukończono ją w 1891 roku. Ostateczny kształt mostu pochodzi z roku 1971, a nie z 1967.

Z kolei poniższy rysunek pochodzi z ksiązki pod redakcją Affelta "Zabytkowy most tczewski. Konteksty". Pojawia sie w rozdziale profesora Cywińskiego. Rysunek przedstawia obecne przesła łukowe na moscie kolejowym, które zaprojektował w 1958 roku Konrad Liśkiewicz.
Image3.JPG
Image3.JPG (395.84 KiB) Przejrzano 224 razy
Image3.JPG
Image3.JPG (395.84 KiB) Przejrzano 224 razy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7124
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#78

Post autor: LukaszB » 22 sie 2013, o 10:55

W artykule o moście opaleńskim znalazłem informację, że prowizoryczny most został rozebrany w marcu 1947 w obawie przed krą, a nieukończony most stalowy został zdemontowany przez saperów i w części wywieziony do ZSRR, a niektóre fragmenty posłuży do naprawy "tzw. mostu lisewskiego w Tczewie" Skoro był to marzec więc mowa musi być o moście kolejowym (drogowy po katastrofie nie został odbudowany). Mamy do czynienia albo z którymś z przęseł ESTB, pomostów lub mowa o kładce łączącej dwa mosty
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#79

Post autor: Cez » 26 sie 2013, o 21:07

W Starostwie Powiatowym miałem okazje zobaczyć archiwalne dokumenty na temat mostu, a wśród nich perełka... Rysunek techniczny z 1948 roku, który przedstawia cały most drogowy w swojej okazałości. W owym okresie most drogowy nie miał przeseł nurtowych - piesi przechodzili poprzez kładkę łączącą oba mosty i potem po dwóch nurtowych przęsłach kolejowych. I wlasnie w tym miejscu mamy te perełke, bo owa grafika przedstawia dwa pierwsze nurtowe przesła kolejowe! A własnie w tym czasie przesło nr 1 składało się tak naprawdę z dwóch - krótkiego 30-metrowego przęsła dwuteowego oraz 98-metrowego przęsła ESTB. Nasze przypuszczenia się potwierdziły. W efekcie mogę z duzym prawdopodobieństwem powiedzieć, że most kolejowy w latach 1947-1958 wyglądał tak:
most-1947-23 grudzień.jpg
most-1947-23 grudzień.jpg (56 KiB) Przejrzano 186 razy
most-1947-23 grudzień.jpg
most-1947-23 grudzień.jpg (56 KiB) Przejrzano 186 razy

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#80

Post autor: zet48 » 6 wrz 2013, o 16:52

Kilka ciekawych ujęć, które moim zdaniem powinny się tu znaleźć :)
- zdjęcia z galerii Miejskiej Biblioteki Publicznej ze zbioru zdjęć Stanisława Zaczyńskiego.
1.jpg
1.jpg (155.08 KiB) Przejrzano 186 razy
1.jpg
1.jpg (155.08 KiB) Przejrzano 186 razy
2.jpg
2.jpg (195.66 KiB) Przejrzano 186 razy
2.jpg
2.jpg (195.66 KiB) Przejrzano 186 razy
3.jpg
3.jpg (128.01 KiB) Przejrzano 186 razy
3.jpg
3.jpg (128.01 KiB) Przejrzano 186 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

ODPOWIEDZ