Obecny most kolejowy

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#51

Post autor: mieczyslaw » 4 sie 2013, o 18:29

Kolejne pytanie, związane z mostem kolejowym: czy przęsła ESTB były ustawiane w:
a) osi mostu kolejowego,
b) osi linii toru południowego,
c) osi linii toru północnego?

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#52

Post autor: zet48 » 4 sie 2013, o 18:33

Dzięki grafice Ceza (na której widzimy fragment starego przęsła) możemy podejrzewać żę ESTB były ustawione w linii południowego toru.

Obrazek
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#53

Post autor: LukaszB » 4 sie 2013, o 20:13

Zanim będziemy ustalać co w jakiej linii się znalazło, zapoznajcie się z fotodokumentacją reliktów filarów.
Zaczynamy od terenu pod 3 przęsłem
1 Obrazek
2 Obrazek
3. Obrazek
Przęsło nr 4
1. Obrazek
2. Obrazek
3 i 4 Obrazek
5. Obrazek
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#54

Post autor: LukaszB » 4 sie 2013, o 20:23

Przęsło nr 5
1. Obrazek
2 i 3 Obrazek
4 Obrazek
5. Obrazek
Przęsło nr 6
1. Obrazek
Przęsło nr 8
Obrazek

Zauważcie, że mamy do czynienia z trzema zasadniczymi typami pozostałości po filarach. Tylko jeden wygląda naprawdę solidnie, Cez przygotowuje rysunek techniczny przedstawiający ich rozstawienie.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#55

Post autor: mieczyslaw » 5 sie 2013, o 12:13

zet48 pisze:Dzięki grafice Ceza (na której widzimy fragment starego przęsła) możemy podejrzewać żę ESTB były ustawione w linii południowego toru.

[ Obrazek ]

Nie wiem o jakiej grafice wspominasz, ale z załączonego zdjęcia nic nie wynika.

Łukasz, te "trzy rodzaje filarów", to pozostałości po podparciach (filarach) ten najbardziej okazałe, płyty - pozostałości po procesie technologicznym montażu przęseł lub ich konserwacji i te mogą pochodzić z:
a) okresu okupacji,
b) odbudowy powojennej,
c) ostatniego remontu mostu.

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#56

Post autor: Cez » 5 sie 2013, o 18:47

Zagadka braku zdjęć z powojennego okresu historii obu mostów chyba rozwiązana! :) Dowiedziałem się, ze w czasach PRL koło mostów była tabliczka "zakaz fotografowania", most był obiektem strategicznym i pilnowano okolicy. Chyba skutecznie odstraszało to ludzi, by robić zdjęcia... Ale wciąz licze na to, ze kiedys w zbiorach prywatnych znajdzie się jakies foto z lat 50-tych czy 70-tych, pokazujące most kolejowy w tamtym czasie...

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 93 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#57

Post autor: be-good » 5 sie 2013, o 18:57

Cez pisze:Dowiedziałem się, ze w czasach PRL koło mostów była tabliczka "zakaz fotografowania", most był obiektem strategicznym i pilnowano okolicy.
Ten zakaz istniał jeszcze w roku 1991 (miałem moje zdjęcia z tamtego roku pod zakazem fotografowania i gdzieś je zasiałem... :oops: ) i przez kilka kolejnych lat.
Kiedy wykopię gdzieś te fotki - będzie wesoło :lol: ...

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#58

Post autor: Opiekun forumJadzia » 5 sie 2013, o 19:58

Cez pisze:Ale wciąz licze na to, ze kiedys w zbiorach prywatnych znajdzie się jakies foto z lat 50-tych czy 70-tych, pokazujące most kolejowy w tamtym czasie...
Tutaj masz skrawek ;)
Obrazek
http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 936#p31936" onclick="window.open(this.href);return false; czytaj także kilka postów poniżej, może coś się rozjaśni...

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#59

Post autor: LukaszB » 5 sie 2013, o 21:52

Na zdjęciu Jadzi widać kilka różnych filarów pod przęsłem nr 4 i nr 5, są to zarówno niewielkie podparcia postawione zapewne na
Obrazek
Obrazek
Jak i dużo większe, bardzo dobrze widoczne pod przęsłem nr 5
Obrazek
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 428
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#60

Post autor: Cez » 5 sie 2013, o 23:06

Obrazek

Obrazek

Na tych dwóch fotach widac jakies tajemnicze podparcia ;) Moze pomoze nam analiza pozostalosci po filarach. Zamieszczam schemat:
dodatkowe filary.jpg
dodatkowe filary.jpg (92.92 KiB) Przejrzano 107 razy
dodatkowe filary.jpg
dodatkowe filary.jpg (92.92 KiB) Przejrzano 107 razy
Na schemacie dużymi brązowymi numerami są zaznaczone kolejne przęsła, a małymi, kolorowymi numerami poszczególne filary ze zdjęć zamieszczonych w dwóch postach Łukasza >>

LukaszB @ Obecny most kolejowy" onclick="window.open(this.href);return false;
LukaszB @ Obecny most kolejowy" onclick="window.open(this.href);return false;

Czterema rożnymi kolorami są zaznaczone cztery rodzaje dodatkowych filarów.

- Czerwony to pozostałości po masywnych filarach, które były pewnie stałymi filarami (może za czasów ESTB?)
- Niebieski to filary służące zapewne do podniesienia ułamanego przęsła nr 6 w okresie powojennym oraz do podniesienia nadwyrężonego przęsła nr 8.
- Zielony to zespoły czterech płyt ułożonych w kształcie kwadratu (lub 4 oczek na kostce, choć jest jeden wyjątek - 6 oczek na kostce ;) )
- Różowy to linie - naliczyliśmy zespoły od trzech do pięciu płyt w linii prostej

I jak teraz to zinterpretować, oto jest pytanie... ;)

Ja myślę, że filary czerwone i niebieskie są łatwe do zinterpretowania i wyżej w sumie zaprezentowałem moje zdanie. Ale te różowe i zielone? Nie wiem, może to formy pośrednie, pomocnicze przy montażu lub demontażu, pamiętające rożne czasy - możliwe, że wojnę, okres powojenny albo nawet remont w 2009 roku?

P.S. Na fotce Łukasza tego podwójnego kwadratu za bardzo nie widać, wstawiam: (czyli przęsło 5, filar 4)
P1130667.jpg
P1130667.jpg (468.44 KiB) Przejrzano 100 razy
P1130667.jpg
P1130667.jpg (468.44 KiB) Przejrzano 100 razy
Ostatnio zmieniony 5 sie 2013, o 23:34 przez Cez, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ