Re: Obecny most kolejowy
: 31 lip 2013, o 14:52
Nie mówimy, że wszystkie, ale na pewno większość z nich została wykorzystana na moście. Przęsła ESTB są konstrukcją skręcaną więc istnieje prawdopodobieństwo modelowania ich w zależności od potrzeb. Oczywiście zgodnie z zasadami fizyki nie można było ich wydłużyć za bardzo. Ostatecznym rozstrzygnięciem tej kwestii byłoby sfotografowanie wszystkich filarów mostu kolejowego i ich fragmentów oraz wykluczenie tych z 1891. Pozwoli to nam na wyznaczenie tych użytych w 1939 - 1940 roku i późniejmieczyslaw pisze:Moim zdaniem błędnie zakładacie, że wszystkie użyte w moście kolejowym przęsła ESTB, zostały użyte w moście drogowym.
A przecież potrzeba było tylko dwóch przęseł ESTB, żeby zawiesić je nad rzeką w miejscu zerwanej przeprawy w 1939 roku. Część odkryta, tzw. jazda górą, to pozostałość odbudowy mostu w 1947 roku.
Pytanie czy to przęsło było naprawione, czy raczej złożone z dwóch?mieczyslaw pisze:Wracając do mostu kolejowego - drugie przęsło od strony Tczewa, to najprawdopodobniej naprawione przęsło z roku 1940 - na fotografiach z 1947 roku wyraźnie można policzyć jaką długość miał zachowany element tego przęsła i porównać go ze zdjęciem wysadzonego przez Niemców mostu w 1945 roku. Zresztą, na przęśle tym są doskonale widoczne ślady uszkodzeń wojennych.
Fotografia przedstawiająca zniszczony most w 1945 r. jest niestety tak niewyraźna, że ciężko stwierdzić co się stało z przęsłami od strony Lisewa. Patrząc natomiast na niedokładnie zniszczony filar nurtowy można mieć nadzieję, że podobnie było z filarem zbudowanym na dawnym zakończeniu mostu kolejowego z 1891 r. Tłumaczyłoby to ponowne składanie przęsła nr 6 po kawałku. W literaturze przedmiotu most klejowy jest podzielony na 3 części: 1910-12, 1940, 1958-1971. Zidentyfikowaliśmy wszystkie oprócz 1940 więc drogą dedukcji muszą to być przęsła (2) 6 -7, albo literatura się myli.mieczyslaw pisze:Co do dwóch małych przęseł - nie mając zdjęć lub dokumentacji, trudno powiedzieć czy to przęsła z 1940 roku, czy z uratowanych części zbudowano jedno, a drugie dobudowano do istniejących rozstawów filarów - co może sugerować film, z którego kadr wkleił @Zielu.
Zresztą, po skali zniszczeń mostu kolejowego w 1945 roku, można powiedzieć że nawet przęsła z 1912 roku nie są w pełni oryginalne, bo musiały zostać naprawione.