Ok, zamieszczę ostateczny chyba dowód na to, że ESTB na moscie kolejowym były krósze niż obecne estb na drogowym
Oto dwie strony z kalendarium z książki "Zabytkowy most tczewski. Konteksty" z 2009 roku pod redakcją W. Affelta. Na czerwono zaznaczyłem nowe informacje związane z zagadką ESTB, na niebiesko inne ciekawostki.
- P1130858.jpg (529.15 KiB) Przejrzano 1957 razy
- P1130858.jpg (529.15 KiB) Przejrzano 1957 razy
- P1130859.jpg (521.78 KiB) Przejrzano 1957 razy
- P1130859.jpg (521.78 KiB) Przejrzano 1957 razy
Mam nadzieję, że w kalendarium nie ma większych błędów. Trzeba do tego podchodzic ostroznie, bo tczewskie publikacje przyzywczaily mnie do masy błedów, niescislosci i zaprzeczeń. W kalendarium dostrzegam tylko jeden bład, wlasciwe nieścisłośc.
No to od poczatku. Informacja o ESTB (przesła firmy Dorman & Long Ltd.) pojawia się w kalendarium w 1945 roku. Jest to oczywisty bład, bo ESTB było montowane w roku 1947. Ale gdy czytam cały zapis w tym punkcie, dochodze do wnisoku, że autor miał na mysli, iż rok 1945 rozpoczyna pracę nad mostem kolejowym w ogóle - pewnie przez drobną pomyłkę dodał tutaj w dalszej czesci info o ESTB, troche sie z tym pospieszył. W kazdym razie mamy tu informacje o tym, ze były 4 przesła ESTB o dlugosci 98 metrów, a w celu otrzymania 130 metrow (bo tyle wynosiła rozpietosc oryginalna), wstawiono łaczniki z osmiu 30-metrowych belek dwuteowych P 100. (Co to jest to P 100?) Zgadza sie? Zgadza. Zastanawia mnie jedynie czy chodzi o to, ze wstawiono po 4 pary belek (czyli łacznie 8) w 30-metrowe "dziury", czy tez kazda z tych "dziur" została zastapiona 8 belkami. Szczególy mam nadzieje, ze wyjasni mi autor, pan Affelt, z ktorym zamierzam sie skontaktowac w tej sprawie.
Na pierwszej stornie pada tez data dzienna oddania do użytku kładki drogowej łączacej oba mosty - 15 stycznia 1948, a takze rok 1948 jako ten, w którym rozmontowano 4 wieże. Więcej o tym napisalem tutaj >>
viewtopic.php?p=38738#p38738" onclick="window.open(this.href);return false;
Na drugiej stronie kalendarium widzimy, że pod koniec 1958 roku przemieszczono dwa ESTB z kolejowego (konkretnie nr 1 i 3) w obecne miejsce ESTB na moscie drogowym. Pada też nazwisko Konrada Liśkiewicza, jako projektanta współczesnych przeseł łukowych na moscie kolejowym. Na innej stronie tej publikacji czytamy, ze pan ten pracował w Warszawie w Biurze Studiów i Projektów Budownictwa Kolejowego, wiec mysle, ze z tym konkretem trzeba sie zgloscic do PKP PLK i spytac o dokumentacje z tego okresu... Pozostaje w tym miejscu pytanie - z czego przedłużono dwa przesła ESTB z 98 metrow do 125? Czy Polska posiadała jakis zapas ESTB do wykorzystania? A moze w tym czasie rozmontowano inny most w Polsce (most z ESTB w Malborku wtedy jeszcze stał). Tutaj (
http://fotopolska.eu/282508,foto.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) jest tajemniczy most, ktory jest blednie podpisany jako tczewski. To takze na pewno nie malborski ani modliński. Ciekawe gdzie to moze byc... Istnieje tez inne wyjscie - moze brakujące 54 metry (2x98=196, 2x125=250, 250-196=54) zabrano z trzeciego przęsła ESTB z kolejowego? Wóczas to trzecie skróciłoby sie z 98 metrów do 44, a pozostała czesc to jakas kolejna kladka? Obstawiam jednak opcję, że dodatkowe ESTB wstawiono z zewnętrznego źrodła.
Kolejny punkt... Literatura w tym miejscu podawała, ze miedzy rokiem 58 a 71 istnialy jakies tymczasowe 2 przesła kolejowe, ktore ostatecznie wymieniono w 71. Most od 58 roku mial byc dwutorowy... Kolejny punkt w kalendarium temu zaprzecza. Otóz wg tego punktu w 71 roku dokonano ostatecznej wymiany pozostalych dwoch przeseł ESTB na obecne łukowe. Ma to sens, poniewaz dopiero co zdemontowane ESTB w Tczewie i rok pozniej w Malborku na Nogacie, posłużyły w 73 roku do budowy mostu w Modlinie. Czy jednak w latach 58-71 tczewski most był pozornie dwutorowy? Czyli dwutorowy na niemal calym moscie z wyjatkiem około 200 metrow ESTB? Czy to mozliwe,ze na srodku mostu byłaby zwrotnica...?
Moja teoria jest taka: w 1958 roku zapadła decyzja o przebudowie mostu kolejowego z jedno- na dwutorowy. Z jakichs powodow (pewnie zła sytuacja w panstwie) dokonano tylko przebudowy przeseł na łukowe nr 1 i 3. Do pomyslu wrócono po latach, gdy sytuacja była lepsza i gdy powstał ogólopolski program modernizacji kolei (czego efektem jest tez budowa nowego mostu w Malborku i postawienie ESTB w Modlinie). Wtedy to ostatecznie wymieniono dwa ostatnie ESTB na dwa łukowe - w sumie otrzymalismy 4 łuki, obecne do dziś.
Po analizie kalendarium mozna sprobowac narysowac hipotetyczne ulozenie przeseł na moscie kolejowym w 1947 roku. Jestem przekonany, ze duże filary oznaczone na tym rysunku na czerwono >>
download/file.php?id=26099" onclick="window.open(this.href);return false; to wlasnie dodatkowe podpory. Z kolei dodatkowa nurtowa podpora to pewnie ta widoczna tutaj pod przeslem nr 1 - w odleglosci 1/3 przesła od zachodu >>
download/file.php?id=26026" onclick="window.open(this.href);return false;
W efekcie mamy cos takiego:
- most-projekt-1958.jpg (60.18 KiB) Przejrzano 1957 razy
- most-projekt-1958.jpg (60.18 KiB) Przejrzano 1957 razy
- czerwony: dodatkowe filary
- niebieski: 98-metrowe ESTB
- zielony: 30 metrowe przęsła z belek dwuteowych P 100
Taki stan mogł sie utrzymywac od 1947 roku do 58, kiedy to wstawiono dwa łukowe. W efekcie otrzymalibysmy hipotetyczny stan od 1958 do 71:
- most-projekt-1971.jpg (63.26 KiB) Przejrzano 1957 razy
- most-projekt-1971.jpg (63.26 KiB) Przejrzano 1957 razy
- wariant 1 jest wg mnie bardziej prawdopodobny
- wariant 2 zakłada, ze obcieto nieco jedno przeslo kolejowe ESTB by zasilic tym materialem wydłużane przesla ESTB na drogowym. W ten sposob trzeba by bylo dostawić wieksza kladkę i pewnie dodatkowy filar.
To jeszcze nie wszystko. Zdobylem jeszcze jeden tekst wyjasniajacy wiele z tego okresu powojennego, ale przyznam, ze bardziej on mi namieszał niz wyjasnił. Ma mase błedów i po lekturze nie wiem juz sam co moze byc bledem a co nie.
Jest to fragment artykułu "...z żelaza uplecione..." opublikowany w "Kociewskim Magazynie Regionalnym" w latach 80-tych przez Ryszarda Hardta.
- P1130850.jpg (492.43 KiB) Przejrzano 1957 razy
- P1130850.jpg (492.43 KiB) Przejrzano 1957 razy
Warto przeczytac cały tekst na tej stronie. Zaznaczylem w tekscie 8 fragmentow, ktore dodaja cos nowego, albo sa niejasne/sprzeczne.
1 - 5 typów konstrukcji mostu kolejowego po zamontowaniu ESTB w 1947 i 17 przeseł? Troche za duzo. Mi wyszło tez 5 typow przeseł (ESTB, belki 30-metrowe, przeslo nurtowe z 1940, małe przesła nad łaka z 1940, przesla z 1912), ale maksymalnie 14 przeseł.
2 - tutaj mamy info, ze ESTB na kolejowym mogłoby miec 121,91 metra. W Malborku ESTB mialo 103 metry, w Tczewie 98, w Modlinie ponizej 90. Czyli zgadzaloby sie to, ze przeslo okolo 130 metrow, to byloby za wiele, by wytrzymac ciezar pociagow. Na drogowym juz jest lżej
3 - Było wczesniej o 98 metrach, tu mamy dokladniejszy wymiar - 97,87 metra.
4 - kolejne miejsce do podpytania w PLK...
5 - Przesło 63 metry? O co chodzi?
6 - wazna informacja, przesla ESTB na łukowe wymieniano przy zachowaniu ciaglosci ruchu kolejowego!
7 - informacja błedna... W latach 69-71 nie wstawiano estb na most drogowy.. Bylo to na przelomie roku 58 i 59.
8 - ta informacja to juz kosmos totalny... przesła nr 6 i 7 to te dwa małe przesla niemieckie z 1940 roku od strony Lisewa. Ich przeciez w tym czasie nikt nie wymieniał... Zreszta autor piszac "1970/74" pewnie popełnił bład, bo mial na mysli 70/71. Moze autor zle policzył przesla i chodzilo w tym fragmencie o wymiane pozostalych dwoch przeseł ESTB na łukowe? Nie zgadza sie to jednak za bardzo z datami Affelta, ktory podaje, ze łukowe ostatecznie zamieszczono w 1971 roku - pierwsze w dniach 12-14 stycznia, drugie 1-3 marca.
Tak wiec błedy w tczewskiej literaturze to niestety chleb powszedni... Sztuką jest odfiltrowac te błedy i skorzystac z tych poprawnych danych... Ale ktore są które?