Obecny most kolejowy
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Wow!
Zdjęcia nr 1 kompletnie nie rozumiem - te łukowe przęsła i jakaś odchodząca od nich kładka? O co chodzi? :O Ktory to był rok, czy sa jakies daty przy tych fotkach? Takie dwa połozone obok siebie przesła łukowe były dopiero od... 1971 roku - tak wynika z moich informacji.
Poza tym czy to aby na pewno Tczew? Podobne przesła były w Opaleniu ( http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/images/opa015.gif" onclick="window.open(this.href);return false; ), potem w Toruniu. Uklad ten nie zgadza mi sie. Jesli patrzymy w kierunku Lisewa i za łukowymi przesłami widac te z 1912 - brakuje jednak mostu drogowego po prawej. Jesli patrzymy w kierunku Tczewa - to takiego układu z tej strony nie było na 10000%.
Zdjęcie nr 2 - myslalem, ze to czesc kolejowa z 1912 roku, ale tez sie ten kształt nie zgadza. Obawiam sie, ze zdjecie nr 1 i 2 nie dotyczą Tczewa.
Zdjęcie nr 3 było chyba wykonane z przęsła drogowego nr 5 - widac tutaj ESTB nr 5 na kolejowym, nastepnie małe przesło nr 6 z 1940 roku, za nim powinno byc takie drugie... a nastepnie czesc z 1912 roku. Ten kawałek z 1940 roku jest nowiutki - w tym miejscu było ułamanie i oto widzimy jak jest zastępowane wsuwaną replika. Tego dorobienia dokonano około 57-58 roku. ESTB było zamontowane w północnym torze mostu. Za wstawianą repliką przęsła z 1940 widać chyba prześwitującą 30-metrową kładke, która była w tym miejscu. Wkrótce wiecej napisze o tym.
Zdjęcia nr 1 kompletnie nie rozumiem - te łukowe przęsła i jakaś odchodząca od nich kładka? O co chodzi? :O Ktory to był rok, czy sa jakies daty przy tych fotkach? Takie dwa połozone obok siebie przesła łukowe były dopiero od... 1971 roku - tak wynika z moich informacji.
Poza tym czy to aby na pewno Tczew? Podobne przesła były w Opaleniu ( http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/images/opa015.gif" onclick="window.open(this.href);return false; ), potem w Toruniu. Uklad ten nie zgadza mi sie. Jesli patrzymy w kierunku Lisewa i za łukowymi przesłami widac te z 1912 - brakuje jednak mostu drogowego po prawej. Jesli patrzymy w kierunku Tczewa - to takiego układu z tej strony nie było na 10000%.
Zdjęcie nr 2 - myslalem, ze to czesc kolejowa z 1912 roku, ale tez sie ten kształt nie zgadza. Obawiam sie, ze zdjecie nr 1 i 2 nie dotyczą Tczewa.
Zdjęcie nr 3 było chyba wykonane z przęsła drogowego nr 5 - widac tutaj ESTB nr 5 na kolejowym, nastepnie małe przesło nr 6 z 1940 roku, za nim powinno byc takie drugie... a nastepnie czesc z 1912 roku. Ten kawałek z 1940 roku jest nowiutki - w tym miejscu było ułamanie i oto widzimy jak jest zastępowane wsuwaną replika. Tego dorobienia dokonano około 57-58 roku. ESTB było zamontowane w północnym torze mostu. Za wstawianą repliką przęsła z 1940 widać chyba prześwitującą 30-metrową kładke, która była w tym miejscu. Wkrótce wiecej napisze o tym.
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Przejrzalem kolekcje zdjec mostow pana Zaczynskiego i trafilem na jeszcze jedno foto, ktorego chyba wczesniej tu nie bylo:
http://mbptczew.webd.pl/max.php?q=5347& ... most&l=766" onclick="window.open(this.href);return false;
Ale... takiej konstrukcji z tego co kojarze nigdy na zadnym z naszych mostow nie bylo... Chyba po prostu wdarły sie do galerii bledy (zresztą sa podane błedne daty) i te niektore zdjecia nie przedstawiaja Mostów Tczewskich.
Ponadto porownalem poczatek przesła tego:
z tymi zdjeciami (przesło nr 1 kolejowe):
http://mbptczew.webd.pl/max.php?q=5942& ... most&l=766" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mbptczew.webd.pl/max.php?q=5943& ... most&l=766" onclick="window.open(this.href);return false;
Wydaje mi sie, ze to inne konstrukcje...
http://mbptczew.webd.pl/max.php?q=5347& ... most&l=766" onclick="window.open(this.href);return false;
Ale... takiej konstrukcji z tego co kojarze nigdy na zadnym z naszych mostow nie bylo... Chyba po prostu wdarły sie do galerii bledy (zresztą sa podane błedne daty) i te niektore zdjecia nie przedstawiaja Mostów Tczewskich.
Ponadto porownalem poczatek przesła tego:
z tymi zdjeciami (przesło nr 1 kolejowe):
http://mbptczew.webd.pl/max.php?q=5942& ... most&l=766" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mbptczew.webd.pl/max.php?q=5943& ... most&l=766" onclick="window.open(this.href);return false;
Wydaje mi sie, ze to inne konstrukcje...
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Zdjęcia się ewidentnie pomieszały. Wracając do fotki nr. 3 to panowie stoją na prześle nr 6 mostu drogowego. Szkoda, że nasuwana replika zasłania przestrzeń do części z 1912 roku, a drewniane podpory nie przysłaniają filar pomiędzy dwoma "czterdziestkami"
- Załączniki
-
- mm_tczew_przemyslaw_strzyzewski.jpg (86.68 KiB) Przejrzano 1950 razy
- mm_tczew_przemyslaw_strzyzewski.jpg (86.68 KiB) Przejrzano 1950 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Tak, dzis to przeslo nr 6, ja pisalem o 5 majac na mysli ówczesną numeracje, moj bładLukaszB pisze:panowie stoją na prześle nr 6 mostu drogowego.
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 490
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
- Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
- Podziękował;: 23 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
http://nasztczew.pl/aktualnosci-tczew/3 ... zewie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Chciałbym zaprezentowac moj artykuł o historii mostu kolejowego w Tczewie, w ktorym opisuje odkrycia, ktorych dokonalismy w ciagu ostatnich miesiecy. Artykuł ten ukazał sie w najnowszym Kurierze Tczewskim. Nieco inny tekst, takze mojego autorstwa, ukazał sie w najnowszej Gazecie Tczewskiej. Oba teksty zostały opublikowane z okazji "urodzin" mostu kolejowego, ktore wypadły 28 października. Zapraszam do lektury
Chciałbym zaprezentowac moj artykuł o historii mostu kolejowego w Tczewie, w ktorym opisuje odkrycia, ktorych dokonalismy w ciagu ostatnich miesiecy. Artykuł ten ukazał sie w najnowszym Kurierze Tczewskim. Nieco inny tekst, takze mojego autorstwa, ukazał sie w najnowszej Gazecie Tczewskiej. Oba teksty zostały opublikowane z okazji "urodzin" mostu kolejowego, ktore wypadły 28 października. Zapraszam do lektury
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Wg. profesora Cywińskiego przęsła zaprojektowane przez inż. Konrada Liśkiewicza (1911–1971) jako kratownice ze stali St 52, o parabolicznym niezbieżnym pasie górnym i rozpiętości 128,60 m; są to pierwsze konstrukcje stalowe o tak dużej rozpiętości zaprojektowane i wykonane w Polsce, co jest ważnym przyczynkiem do dziejów krajowego mostownictwa.Cez pisze:Z kolei poniższy rysunek pochodzi z ksiązki pod redakcją Affelta "Zabytkowy most tczewski. Konteksty". Pojawia sie w rozdziale profesora Cywińskiego. Rysunek przedstawia obecne przesła łukowe na moscie kolejowym, które zaprojektował w 1958 roku Konrad Liśkiewicz
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Chyba mamy do czynienia z unikalnym zdjęciem przedstawiającym stawianie pierwszego przęsła mostu kolejowego Zdjęcie ze zbiorów Mirka_tcz
- Załączniki
-
- fara.jpg (103.37 KiB) Przejrzano 1852 razy
- fara.jpg (103.37 KiB) Przejrzano 1852 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 290 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Nie rozwieję Waszych wątpliwości Dodam tylko notkę prasową, która jest uwieńczeniem prowadzonych prac na moście kolejowym.
Otóż, podczas uroczystości zorganizowanej "w Sali Herbowej Prezydium WRN w Gdańsku" przyznano nagrody "za wybitne osiągnięcia techniczne w roku 1971". Hasło imprezy: "Nagrody NOT - czynnikiem intensyfikacji techniki"
Wśród zasłużonych za: "opracowanie projektu trawlera-przetwórni (typ B-418)", "skonstruowanie pogłębiarki chwytakowej", "opracowanie technologii farby chlorokauczukowej, nawierzchniowej, ognioochronnej, przeciwkondensacyjnej"... nagrodę otrzymali: Niestety, nie wspomniano jaka to nagroda była
Stefan Rózik: http://www.mostypolskie.pl/stefan-rozik,174,.html
Aleksander Muczko: http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=281
http://nakanapie.pl/modernizacja-i-napr ... zka,146079 (być może coś w tej publikacji rozwieje wątpliwości?)
Otóż, podczas uroczystości zorganizowanej "w Sali Herbowej Prezydium WRN w Gdańsku" przyznano nagrody "za wybitne osiągnięcia techniczne w roku 1971". Hasło imprezy: "Nagrody NOT - czynnikiem intensyfikacji techniki"
Wśród zasłużonych za: "opracowanie projektu trawlera-przetwórni (typ B-418)", "skonstruowanie pogłębiarki chwytakowej", "opracowanie technologii farby chlorokauczukowej, nawierzchniowej, ognioochronnej, przeciwkondensacyjnej"... nagrodę otrzymali: Niestety, nie wspomniano jaka to nagroda była
Stefan Rózik: http://www.mostypolskie.pl/stefan-rozik,174,.html
Aleksander Muczko: http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=281
http://nakanapie.pl/modernizacja-i-napr ... zka,146079 (być może coś w tej publikacji rozwieje wątpliwości?)
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 290 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Wrzesień 1947 r. - most kolejowy jeszcze w odbudowie:
Troszku info technicznych, no i 4 ESTB:
Pociągi uruchomione:
Informacja prasowa z 28 grudnia, mówiąca o otwarciu mostu 24 grudnia
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Obecny most kolejowy
Na profilu Żegluga Tczewska pojawiło się bardzo ciekawe zdjęcie, przedstawiające most kolejowy w trakcie wymiany przęseł ESTB. Trzeba trochę wytężyć wzrok bo obie konstrukcje nakładają się na siebie, ale wyraźnie widać 3 przęsło paraboliczne, 4 estb, 5 zdemontowane, 6 estb i następnie 2 obecnie istniejące przęsła niemieckie.
- Załączniki
-
- 10441030_1584131571815167_8749878795686209817_n.jpg (202.44 KiB) Przejrzano 1790 razy
- 10441030_1584131571815167_8749878795686209817_n.jpg (202.44 KiB) Przejrzano 1790 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II