Obecny most kolejowy

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Moderatorzy globalnizielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2268
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 54 razy
Otrzymał podziękowań: 58 razy
Kontakt:

Obecny most kolejowy

#1

Post autor: Moderatorzy globalnizielu » 3 lut 2011, o 22:15

Most kolejowy "od wewnątrz":
Załączniki
Most kolejowy zimą.jpg
Most kolejowy zimą.jpg (174.86 KiB) Przejrzano 778 razy
Most kolejowy zimą.jpg
Most kolejowy zimą.jpg (174.86 KiB) Przejrzano 778 razy
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7369
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 233 razy
Otrzymał podziękowań: 256 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#2

Post autor: LukaszB » 17 sie 2012, o 07:24

Na stronie http://www.mostypolskie.pl/most/most-ko ... ,216,.html" onclick="window.open(this.href);return false; znalazłem informację o naszym moście kolejowym:
Most składa się z trzech różnych konstrukcji: 4 przęsła z 1958 i 1971 roku, 2 przęsła z 1940 roku oraz 3 odbudowane przęsła z 1912 roku.
Które to przęsła pochodzą z 1940 roku ?? Te najmniejsze środkowe?
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#3

Post autor: zet48 » 17 sie 2012, o 07:37

Może to te przęsła
Załączniki
foto %28406%29.jpg
foto %28406%29.jpg (85.77 KiB) Przejrzano 525 razy
foto %28406%29.jpg
foto %28406%29.jpg (85.77 KiB) Przejrzano 525 razy
forster.jpg
forster.jpg (128.71 KiB) Przejrzano 525 razy
forster.jpg
forster.jpg (128.71 KiB) Przejrzano 525 razy
SDC10828.jpg
SDC10828.jpg (292.35 KiB) Przejrzano 525 razy
SDC10828.jpg
SDC10828.jpg (292.35 KiB) Przejrzano 525 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 429
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#4

Post autor: Cez » 17 sie 2012, o 09:36

A które są z z 1958 i 1971 roku? :O Myslalem, ze do konca lat 40-tych odbudowano cały most.

Awatar użytkownika

Kristoph
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 492
Rejestracja: 22 gru 2011, o 16:20
Lokalizacja: Tczew
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#5

Post autor: Kristoph » 17 sie 2012, o 09:53

Most naprawiano etapami. W poszczególnych latach były to rózne przęsła stawiane na nowo, a inne likwidowane.
Wiem, że gdzieś było wyszczególnienie wszystkich przęseł z jakich lat pochodzą, chyba zdaje się w informacjach ostatniego niedawnego remontu.

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#6

Post autor: zet48 » 17 sie 2012, o 10:17

Tylko brakuje mi tu jednego przęsła :scratch
Pierwsze, trzecie, czwarte i piąte to te "łukowe" i mogę to być te 4 przęsła z 1958 i 1971 roku. Później mamy mniejsze przedstawiane już wcześniej z roku 1940 roku oraz 3 odbudowane przęsła z 1912 roku ...ale co z drugim przęsłem od strony Tczewa? Jest podobne do tych mniejszych z 1940 ale jest nieco większe ... :scratch
Załączniki
P310309_16.14.jpg
P310309_16.14.jpg (247.14 KiB) Przejrzano 503 razy
P310309_16.14.jpg
P310309_16.14.jpg (247.14 KiB) Przejrzano 503 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#7

Post autor: zet48 » 21 sie 2012, o 13:50

To kolejne zdjęcie z 1940 roku, widzimy tu o które przęsła może chodzić.
Załączniki
foto (199).jpg
foto (199).jpg (162.64 KiB) Przejrzano 468 razy
foto (199).jpg
foto (199).jpg (162.64 KiB) Przejrzano 468 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7369
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 233 razy
Otrzymał podziękowań: 256 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#8

Post autor: LukaszB » 4 kwie 2013, o 16:07

Wracam jeszcze raz do mojego pytania, bo współczesny most kolejowy okazuje się niezłą łamigłówką. Strona mosty kolejowe podaje:

Most dwutorowy w ciągu linii kolejowej 9 Warszawa Wschodnia—Gdańsk Główny. Pierwszą, nieistniejącą dziś konstrukcją mostu była konstrukcja stalowa, kratowa o kształcie soczewki. W 1912 roku dobudowano 3 przęsła kratowe. Rok 1940 to rok odbudowy mostu po wysadzeniu w roku 1939. W 1947 roku odbudowano most tymczasowy. W latach 1958 i 1971 dobudowano po dwa kolejne przęsła kratownicowe. Most składa się z trzech różnych konstrukcji: 4 przęsła z 1958 i 1971 roku, 2 przęsła z 1940 roku oraz 3 odbudowane przęsła z 1912 roku.

No to liczymy: w sumie mamy 10 przęseł
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg (37.52 KiB) Przejrzano 425 razy
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg
DSC_0969-Panorama-kopia.jpg (37.52 KiB) Przejrzano 425 razy
3 przęsła z 1912 roku
1912.jpg
1912.jpg (57.9 KiB) Przejrzano 425 razy
1912.jpg
1912.jpg (57.9 KiB) Przejrzano 425 razy
2 małe (1940?)
2 małe.jpg
2 małe.jpg (60.33 KiB) Przejrzano 425 razy
2 małe.jpg
2 małe.jpg (60.33 KiB) Przejrzano 425 razy
3 półsoczewki
3 soczewki.jpg
3 soczewki.jpg (27.03 KiB) Przejrzano 425 razy
3 soczewki.jpg
3 soczewki.jpg (27.03 KiB) Przejrzano 425 razy
Nurtowe - jedna kratownica i jedna półsoczewka
nurtowe.jpg
nurtowe.jpg (134.28 KiB) Przejrzano 425 razy
nurtowe.jpg
nurtowe.jpg (134.28 KiB) Przejrzano 425 razy
Łącznie 10, a nie jaka w tekście 9 !! ?? !!
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7369
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 233 razy
Otrzymał podziękowań: 256 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#9

Post autor: LukaszB » 4 kwie 2013, o 16:29

Teraz czas na porównywanie konstrukcji ze zdjęciami archiwalnymi. Trzy przęsła od strony Lisewa bez żadnych wątpliwości to te z roku 1912

Dwa najmniejsze to może być 1940 rok
Obrazek
Dwa nurtowe to najpewniej rok 1958, na co wskazuje zdjęcie z przestawiania ESTB na drogowy
Obrazek
Obrazek
Czyli te trzy półsoczewki to 1971 :scratch
Edyta
Na ostatnim zdjęciu widać wyraźnie trzecie przęsło (drugie półsoczewkowe) co świadczy o późniejszej wymianie przęseł nr 4 i 5 (obecnych półsoczewkowych nr 3 i 4)
Zdjęcie wykonane w 1958 roku, przed zamontowaniem drugiego przęsła ESTB, więc zapewne te dwie konstrukcje (jeżeli wierzyć cytatowi) powstały w 1971 roku.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7369
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 233 razy
Otrzymał podziękowań: 256 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#10

Post autor: LukaszB » 4 kwie 2013, o 23:30

zet48 pisze:...ale co z drugim przęsłem od strony Tczewa? Jest podobne do tych mniejszych z 1940 ale jest nieco większe ... :scratch
To pytanie też mnie nurtuje. Wydaje mi się, że ta część mostu może pochodzić z roku 1948 , kiedy to oddano most kolejowy do użytku.
Obrazek
Pytanie ile było przęseł ESTB w latach 1948-1958 ?? W tekście na naszej stronie jest informacja o 4 !!
W jakim miejscu się te przęsła znajdowały ?? Fotografia sugeruje przęsła 1, 3 (rozebrane) i 4 !!
Przęsła ESTB mają rozpiętość około 126 m. 4 sztuki to trochę ponad 500 metrów. Przęsła z 1912 to 3 x 80 m czyli 240. Most kolejowy ma łącznie 1031 m, wychodzi z tego, że dwa małe przęsła z roku 1940 mają ponad ćwierć kilometra ??
Moja teoria brzmi: w miejsce czterech przęseł ESTB wstawiono przęsła półsoczewkowe !!
:scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch :scratch
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ