Lodołamacze i lodołamanie

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#21

Post autor: LukaszB » 30 lis 2014, o 12:52

Trochę większy kadr znanej nam pocztówki
Załączniki
049_001.jpg
delcampe
049_001.jpg (367.53 KiB) Przejrzano 253 razy
049_001.jpg
delcampe
049_001.jpg (367.53 KiB) Przejrzano 253 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4727
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 129 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#22

Post autor: be-good » 17 gru 2014, o 20:38

.

W roku 1880 rozpoczęła się trwająca do dziś era rozbijania lodu na Wiśle przez stalowe lodołamacze. Wcześniej próbowano rozwiązywać ten problem przy pomocy dynamitu :focus , o czym m.innymi pisała Zunia zunia @ Lodołamacze i lodołamanie :

Obrazek [thumbnail]https://img0.etsystatic.com/037/1/86076 ... 4_c6rg.jpg[/thumbnail] Obrazek

W tymże roku 1880 w Gdańsku powstał "Weichsel" - lodołamacz - pionier, ukazany na obrazie z tego tematu na naszym Forum:

Obrazek Obrazek

zielu @ Lodołamacze i lodołamanie
http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=6049

Ale zanim został on zwodowany, ktoś musiał pod koniec zimy 1879/1880 chronić zagrożone powodzią Żuławy przed zalaniem lodowatymi wodami Wisły.
Dokonali tego gdańscy saperzy, wówczas jeszcze nazywani w naszym języku "pionierami". Prawie dwustu z nich poruszało się pieszo w górę zamarzniętej rzeki i detonowało niebezpieczne zatory:
Gazeta Toruńska 08 lutego 1880 .jpg
Gazeta Toruńska 08 lutego 1880 .jpg (85.08 KiB) Przejrzano 233 razy
Gazeta Toruńska 08 lutego 1880 .jpg
Gazeta Toruńska 08 lutego 1880 .jpg (85.08 KiB) Przejrzano 233 razy
Obrazek Obrazek Obrazek

Już sama wizja sporych oddziałów pruskich saperów miotających ładunki w kierunku spiętrzonego wiślanego lodu jest (WG mnie) bardzo porywająca.

Ale jako wyznawca "historycznego punka" jestem pod wrażeniem innego faktu. Batalion saperów operujący w roku 1880 z Gdańska został później przeniesiony do Królewca, gdzie w roku 1889 otrzymał honorowy patronat... RADZIWIŁŁA :o :) ...

A dokładnie, wielce zasłużonego dla Prus księcia Wilhelma Radziwiłła:

[thumbnail]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... ziwill.jpg[/thumbnail]

CZYTAJ: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Ra ... 5%82%C5%82

Na dowód - kolejne źródła i eleganckie pocztówki z ich koszar w Królewcu :) :

Obrazek Obrazek Obrazek

http://www.mars.slupsk.pl/fort/p_pion.htm
http://de.wikipedia.org/wiki/Neupreu%C3 ... bataillone



Nie mogę na moim zabałaganionym dysku odnaleźć posiadanej przeze mnie notatki prasowej :nea :( , w której występowali jako "pionierzy z batalionu Radziwiłła" - opis dość kłócący się z naszą oficjalną wizją pruskiego zaboru :) ...

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4727
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 129 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#23

Post autor: be-good » 28 gru 2014, o 12:40

be-good pisze:... Nie mogę na moim zabałaganionym dysku odnaleźć posiadanej przeze mnie notatki prasowej :nea :( , w której występowali jako "pionierzy z batalionu Radziwiłła" - opis dość kłócący się z naszą oficjalną wizją pruskiego zaboru :) ...

Oto dwie notatki pokazujące, że Batalion Radziwiłła bardziej niż lodowych zaporów czy nurtu rzeki, obawiał się w Tczewie zakaźnych chorób, które my mamy szczęście znać jedynie z historycznych książek... :
Gazeta Toruńska 14 sierpnia 1903.jpg
Gazeta Toruńska 14 sierpnia 1903.jpg (103.62 KiB) Przejrzano 210 razy
Gazeta Toruńska 14 sierpnia 1903.jpg
Gazeta Toruńska 14 sierpnia 1903.jpg (103.62 KiB) Przejrzano 210 razy
Gazeta Toruńska 10 września 1905.jpg
Gazeta Toruńska 10 września 1905.jpg (107.04 KiB) Przejrzano 210 razy
Gazeta Toruńska 10 września 1905.jpg
Gazeta Toruńska 10 września 1905.jpg (107.04 KiB) Przejrzano 210 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#24

Post autor: W.Danielewicz » 16 lip 2015, o 22:41

Tak na początek rysunek pierwszego wiślanego lodołamacza.
Weichselldł-Model.jpg
Weichselldł-Model.jpg (180.87 KiB) Przejrzano 194 razy
Weichselldł-Model.jpg
Weichselldł-Model.jpg (180.87 KiB) Przejrzano 194 razy
NAZWA STATKU: „WEICHSEL”

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: LODOŁAMACZ PAROWY
ROK BUDOWY: 1880
STOCZNIA: Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig. [Niemcy] NR. BUD.:


DANE TECHNICZNE:
1915 r.
długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,75 m. nośność: 34,1 t.
1923 r.
długość całkowita: 26,50 m; długość m.p.: 26,00 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,80 m. nośność: 34,1 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca podwójnego rozprężania produkcji F. Schichau Werft, Elbing 1880 rok o mocy 120 KM; średnica cylindrów: 300 mm ▪ 535 mm; skok tłoka: 300 mm; ilość obrotów: 230/min.
urządzenia elektryczne:
1 dynamomaszyna parowa o mocy 7,1 kV przy 600 obr./min. napięcię 65 V.
KOTŁY PAROWE:
1880
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig z 1880 roku; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 52,0 m2. nr. fabryczny:
1900
1 kocioł parowy szkocki produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbauanstalt Johannsen & Co., Danzig z 1899 rok; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 60,0 m2. nr. fabryczny:
zużycie węgla przy pełnej mocy 120 kg/godz.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; jedna śruba czteroskrzydłowa o średnicy 1.400 mm; prędkość: 15,0 km/h.; załoga: 6 osób
PORT MACIERZYSTY:
Elbing
ARMATOR:
Wasserbauamt, Elbing
NUMERY REJESTRACYJNE:
151 [BSR, Danzig]

RYS HISTORYCZNY

1880: WEICHSEL - Königlische Weichsel Strombauverwaltung, Danzig – Königlische Maschinenbauinspektion, Gross
Plechnendorf.
pierwszy wiślany lodołamacz, koszt jego budowy wyniósł 74.900 RM. Kadłub stalowy wykonany z blach o grubości od 13 do 7 mm. Odległości wręg kadłuba: dziób – 500 mm; śródokręcie – 400 mm i rufa – 500 mm.
1900: - wymiana kotła parowego.
1901.XI.07: - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 14,55 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu
pary 5 atm
1913.XII. - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 15,22 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu
pary 5 atm.
1915: - skład załogi: kapitan – Gnoyke Karl, maszynista – Fahrmann Johann; marynarze – Wams August i
Makowski Bruno, palacze – Stenke Alfons i Pauls Juliusz.
1919: - Königlische Wasserbauinspektion, Marienburg. [Malbork]
1920: - Reichswasserbauinspektion, Marienburg.
193. : - Wasserbauamt, Elbing.
1940: - jeszcze wykazywany, dalszy los nieznany.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 28 październik 2007.


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#25

Post autor: W.Danielewicz » 16 lip 2015, o 22:49

Drugi wiślany lodołamacz pod względem daty budowy:
Montau-Model.jpg
Montau-Model.jpg (152.63 KiB) Przejrzano 193 razy
Montau-Model.jpg
Montau-Model.jpg (152.63 KiB) Przejrzano 193 razy
Lis.jpg
Lodołamacz LIS na Wiśle `1947 zb. W.Danielewicz
Lis.jpg (233.78 KiB) Przejrzano 181 razy
Lis.jpg
Lodołamacz LIS na Wiśle `1947 zb. W.Danielewicz
Lis.jpg (233.78 KiB) Przejrzano 181 razy
NAZWA STATKU: „LIS”

POPRZEDNIE NAZWY: ex. „ŻÓRAW”; ex “FUSCH”; ex “MONTAU”
TYP STATKU: LODOŁAMACZ PAROWY
ROK BUDOWY: 1882
STOCZNIA: Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig. [Niemcy] NR. BUD.:


DANE TECHNICZNE:

1915 r.
długość całkowita: 33,10 m; szerokość całkowita: 5,53 m; szerokość na wręgach: 5,50 m; wysokość burt: 2,75 m; wysokość statku: 4,25 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,82 m. nośność: 64,7 t.
1949 r.
długość całkowita: 33,10 m; szerokość całkowita: 5,53 m; wysokość burt: 2,90 m; wysokość: 4,90 m; zanurzenie min.:2,30 m; zanurzenie max.: 2,80 m.; nośność: 65 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca podwójnego rozprężania produkcji F. Schichau Werft, Elbing 1882 rok o mocy 200 KM; średnica cylindrów: 360 mm ▪ 680 mm; skok tłoka: 740 mm; ilość obrotów: 192/min.
urządzenia elektryczne:
1 dynamomaszyna parowa o mocy 7,1 kV przy 600 obr./min. napięcię 65 V.
KOTŁY PAROWE:
1882
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji J.W. Klawitter, Danzig z 1881 roku; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 81,0 m2. nr. fabryczny:
1910
1 kocioł parowy szkocki produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbauanstalt Johannsen & Co., Danzig z 1910 roku; ciśnienie 10 atm.; pow. grzewcza: 76,59 m2. nr. fabryczny: 90
zużycie węgla przy pełnej mocy 165 kg/godz.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; jedna śruba czteroskrzydłowa o średnicy 1.540 mm; prędkość: 15,8 km/h.; załoga: 7 osób
PORT MACIERZYSTY:
Tczew
ARMATOR:
Rejon Dróg Wodnych w Tczewie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
152 [BSR, Danzig] 5711 [P.Z.W., Tczew]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany na przełomie roku 1881/82 na zamówienie niemieckiego Königlischen Weichsel-Strombauverwaltung, Danzig-Krakau otrzymał nazwę „MONTAU”. Koszt jego budowy wyniósł 110.500 RM. Kadłub zbudowano z blach stalowych o grubości od 15 do 8 mm. a pokład z beli drewnianych o grubości 65 mm.
W czasie akcji lodołamania 15 stycznia 1900 roku o godz. 16:45 w miejscowości Kurzebrack [dz. Korzeniewo] „Montau” doznał awarii steru natomiast 7 listopada 1901 roku podczas prób na mili pomiarowej osiągnął prędkość 17,35 km/godz. przy ciśnieniu pary 6 atm. Jego zatrudnienie przy akcji lodołamania na przełomie roku 1906/07 wygladało następująco: 13 do 24 grudnia, 27 do 31 grudnia 1906 r., 2 do 13 stycznia, 19 do 31 stycznia; 1 do 23 luty, 25 do 28 luty, 1 do 2 marca i 4 do 14 marca 1907 r. W 1911 roku na lodołamaczu wymieniono kocioł parowy a w 1919 roku dokonano wymiany pokładu. Po powstaniu Wolnego Miasta Gdańska w 1920 roku „Montau” jak i pozostałe lodołamacze przeszły pod zarząd Rady Portu i Dróg Wodnych [niem. der Hafen und die Wasserwege von Danzig] i podlegały Maschinenbauamt Danzig-Krakau i stacjonowały w Gross Plehnendorf [ dz. Gdańsk-Pleniewo]. W 1921 roku przeszedł gruntowny remont kotła i maszyny parowej, rok później remont kapitalny kadłuba, w 1923 roku wymieniono śrubę napędową i wymieniono część nitów w poszyciu. W 1924 roku lodołamacz był gotowy do akcji od 17 listopada. W lutym 1927 roku pracuje przy ujściu Wisły wyłamując rynnę dla promów w Schiewenhorst [dz. Gdańsk-Świbno]. Podczas łamania lodów przy ujściu Wisły koło Schiewenhorst 24 lutego 1929 roku w mocnym lodzie doznał uszkodzenia panewek wału śrubowego i pokrzywienia skrzydeł śruby, naprawa trwała do 25 lutego. Trzy dni później uszkodzeniu uległa rufa gdzie puściły nity, naprawa do 3 marca 1929 roku, natomiast 13 marca doznał przegrzania wału korbowego naprawiony 17 marca 1929 r. Koszt tych napraw wyniósł 3.100 guldenów. Poniżej skład załogi w latach 1933/35: kapitan-Geshke Ferdinand; mechanik-Rose Karl; marynarze-Murwald Otto, Elsner Emil, Skadell Walter; pomocnik mechanika-Schinbrievel Adolf; palacze- Niskie Gustav i Bruhnau Otto. Natomiast w latach 1937/38 r. kapitanem był Klein Edmund.
Z chwilą wybuchu wojny niemiecko-polskiej we wrześniu 1939 r. Rada Portu i Dróg Wodnych przestała istnieć, lodołamacz „Montau” wraz z innymi przejęty został przez Der Staatskomissar für den Hafn und Wasserwege von Danzig, ten z kolei 23 października 1939 r. przydzielił je do Wasserbaumt, Einlage a po powstaniu 22 grudnia 1939 roku przejęte Wasserstrassendirektion, Danzig [dz. Gdańsk-Przegalina]. W 1940 roku zmienił nazwę na „FUSCH”. W marcu 1945 roku brał udział w ewakuacji ludności niemieckiej z Danzig do Gotenhafen [Gdynia]. Tam na skutek awarii maszyny parowej pozostał w porcie.
Przejęty w kwietniu 1945 r. przez Główny Urząd Morski w Gdańsku po naprawie przydzielony został Kapitanatowi Portu w Gdyni, nazwany „ŻÓRAW” pływał jako holownik a od 24 listopada 1945 r. skierowany na linię komunikacyjną Gdynia - Hel. Pływał dwa razy dziennie przewożąc ludzi [ 150 osób] i zaopatrzenie. Od 1946 r. dzierżawił go Związek Pracowników Administracji Morskiej w Gdyni kapitanem statku był Dykowski Leonard. W listopadzie 1946 roku odzyskany przez Dyrekcję Dróg Wodnych w Gdańsku, obsadzony załogą kpt. Słowikowski Bronisław, mechanik Franciszek Słotwiński wypłynął z Gdyni do Pleniewa. Podczas rejsu na skutek sztormowej pogody i silnej fali został wyrzucony na plażę przy wejściu na Wisłę Śmiałą koło Górek Zachodnich, ściągnięty po kilku dniach przez holownik „Żubr” z Żeglugi Państwowej.
Po remoncie zakończonym w marcu 1947 roku nazwany „LIS”, przydzielony został do Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie stacjonując w Łożyskach [ Gdańsk-Przegalina]. Jego kapitanem został w 1948 r. Muntowski Antoni. Brał udział w akcjach lodołamania na Wiśle do końca 1949 roku. Ze względu na zły stan techniczny eksploatowany tylko w Przegalinie, podczas jednej z akcji 14 stycznia 1950 r. pękły szkła w wodowskazie i „Lis” został skierowany do ich wymiany. W 1952 roku przejęty przez Rejon Dróg Wodnych w Tczewie, ale po oględzinach komisyjnych wycofany. Data złomowania nie znana.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 28 październik 2007.uzupełniono 09.luty 2011 r.
Ostatnio zmieniony 17 lip 2015, o 14:14 przez Moderatorzy globalnizielu, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Połączyłem posty.


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#26

Post autor: W.Danielewicz » 18 lip 2015, o 07:03

be-good pisze:Niejaki Ramzes na eBay.de wystawia (między innymi) te okupacyjne fotografie ukazujące łamanie lodu pod Tczewem wykonane przez żołnierza Wehrmachtu stacjonującego w naszym mieście:
gstlhn esbrchr.JPG
Osobom mającym wątpliwości, co to za jednostki - wyjaśniam - na 99,9% to trzy polskie lodołamacze "przytulone" przez Niemców w 1939 roku - "Wrobna", "Gabriel Narutowicz" i "Rekin".
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczne_lo ... Wi%C5%9Ble
Te same, co tu - na fotografii z roku 1935 ze zbiorów NAC:
esbrchr 1935.JPG
No niestety ktoś tu pojechał po bandzie i to na 100% nie na 99,9 % te trzy lodołamacze to DREWENZ, OSSA i BRAHE nie były one przytulone przez Niemców w 1939 r. bo nie musiały to były gdańskie lodołamacze. Czasami trzeba wiedzieć co się pisze. A zdjęcie z archiwum NAC nie jest z 1935 r. lecz z przed 1918. Na nim jest GARDENGA, która odeszła na Odrę w 1917 r. a więc nie mogło jej być w 1935 r. w tle DREWENZ


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#27

Post autor: W.Danielewicz » 18 lip 2015, o 07:32

Lodołamacz pomocniczy FRIBBE został przejęty w 1920 r. przez Zarząd Rzeki Wisły w Tczewie od Niemców. Został on przyznany Polsce przez Międzysojusznicą Komisję Rozdzielczą. Nazwany WROBNA a nie "Wróbel". :lol: Inż. budownictwa wodnego E. Wrobna był pierwszym polskim dyrektorem Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu, cenionym fachowcem pracującym do 1919 roku w Wasserbauamt Thorn. Zmarł nagle 2 mce po objęciu funkcji w 1920 r.
Załączniki
Wrobna.jpg
wydobywanie "Wrobny" pod Gniewem. Fot.zb. W.Danielewicz
Wrobna.jpg (336.13 KiB) Przejrzano 174 razy
Wrobna.jpg
wydobywanie "Wrobny" pod Gniewem. Fot.zb. W.Danielewicz
Wrobna.jpg (336.13 KiB) Przejrzano 174 razy
Fribbe-Model.jpg
Barkas parowy FRIBBE
Fribbe-Model.jpg (66.45 KiB) Przejrzano 174 razy
Fribbe-Model.jpg
Barkas parowy FRIBBE
Fribbe-Model.jpg (66.45 KiB) Przejrzano 174 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#28

Post autor: W.Danielewicz » 18 lip 2015, o 08:01

Trzeci według kolejności budowy lodołamacz wiślany OSSA późniejszy polski WILK
Załączniki
Ossa-Model.jpg
Ossa-Model.jpg (54.68 KiB) Przejrzano 173 razy
Ossa-Model.jpg
Ossa-Model.jpg (54.68 KiB) Przejrzano 173 razy
WilkOssa-Model.jpg
WilkOssa-Model.jpg (52.93 KiB) Przejrzano 173 razy
WilkOssa-Model.jpg
WilkOssa-Model.jpg (52.93 KiB) Przejrzano 173 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#29

Post autor: W.Danielewicz » 18 lip 2015, o 08:13

NAZWA STATKU: „WILK”

POPRZEDNIE NAZWY: ex. „WOLF” ex. „OSSA”.
TYP STATKU: LODOŁAMACZ CZOŁOWY PAROWY
ROK BUDOWY: 1884
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy] NR. BUD.:118


DANE TECHNICZNE:
1884 r.
długość: 31,80 m; szerokość: 5,50 m, zanurzenie: 2,00 m.
1912 r.
długość całkowita: 33,40 m; szerokość całkowita: 5,53 m; szerokość na wręgach: 5,50 m; wysokość burt: 2,77 m; wysokość statku: 4,35 m; zanurzenie min.: 1,65 m; zanurzenie max.: 2,20 m.
1952 r.
długość całkowita: 33,40 m; szerokość całkowita: 5,53 m; wysokość burt: 2,90 m; wysokość: 4,90 m; zanurzenie min.:2,30 m; zanurzenie max.: 2,80 m.; nośność: 65 t.

SILNIKI GŁÓWNE:
1884 r.
1 maszyna parowa dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: J.W. Klawitter Werft, Danzig 1883 rok moc: 200 KM.
średnica cylindrów: 490 mm ▪ 730 mm; ilość obrotów: 128/min.
1910 r.
1 maszyna parowa trzycylindrowa potrójnego rozprężania produkcji F. Schichau Werft, Elbing 1910 rok o mocy 275 KM; średnica cylindrów: 300 mm ▪ 480 mm ▪ 740 mm; ilość obrotów: 150/min.

KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy szkocki produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbauanstalt Johannsen & Co., Danzig z 1902 roku; ciśnienie 10 atm.; pow. grzewcza: 84,89 m2. zużycie węgla 200 kg/h. przy pełnej mocy.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; jedna śruba czteroskrzydłowa o średnicy 2000 mm; prędkość: 16,61 km/h.; załoga: 7 osób
PORT MACIERZYSTY:
Tczew
ARMATOR:
Rejon Dróg Wodnych w Tczewie.
NUMERY REJESTRACYJNE:; 5713 [PZW. Tczew]; 631 [RDW. Tczew]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany, jako lodołamacz czołowy na zamówienie Königlischen Preuβische Staat Weichsel-Strombauverwaltung, Danzig-Krakau. Koszt jego budowy wyniósł 115.000 marek. Nazwany „OSSA” przydzielony został do Königlischen Maschinenbauamtes Danzig-Krakau [D]. W dniu 7 listopada 1901 roku „Ossa” podczas prób osiągnęła prędkość 16,61 km/godz. przy ciśnieniu kotła 6,6 atm. Podczas remontu w 1910 roku na jednostce zamontowano nową maszynę parową. W 1911 roku kapitanem lodołamacza był E. Delleske. W grudniu 1913 roku „Ossa” na mili pomiarowej o długości 2 km osiągnęła prędkość 17,66 km/godz. przy ciśnieniu pary w kotle 8,1 atm. a 18, 18 km/godz. przy ciśnieniu w kotle 9,1 atm. Po powstaniu Wolnego Miasta Gdańska w 1920 roku „Ossa” jak i pozostałe lodołamacze przeszły pod zarząd Rady Portu i Dróg Wodnych [niem. der Hafen und die Wasserwege von Danzig] i podlegały Maschinenbauamt Danzig-Krakau i stacjonowały w Gross Plehnendorf [ dz. Gdańsk-Pleniewo] [DZPL]. a potem w Wasserstraβemaschinenamt, Einlage [dz. Gdańsk-Przegalina] 24 października 1924 roku podano, że „Ossa” będzie gotowa do akcji lodołamania 10 listopada. Od 25 lutego 1927 r.„Ossa” wraz lodołamaczami „Montau”, „Nogat” i „Drewenz” pracowały przy ujściu Wisły wyłamując rynnę dla promów. Z chwilą wybuchu wojny niemiecko-polskiej we wrześniu 1939 r. Rada Portu i Dróg Wodnych przestała istnieć, lodołamacz „Ossa” wraz z innymi przejęty został przez Der Staatskomissar für den Hafn und Wasserwege von Danzig, ten z kolei 23 października 1939 r. przydzielił je do Wasserbaumt, Einlage [D] W kwietniu 1941 roku zmienił nazwę na „WOLF”. W marcu 1945 roku zatopiony i celowo uszkodzony pozostał w Einlage. Wydobyty w sierpniu 1945 roku został skierowany do remontu do ówczesnej Stoczni Nr. 1 w Gdańsku [dawna Danziger Werft]; Do ruchu w Państwowym Zarządzie Wodnym z Tczewa wszedł w 1947 roku pod nazwą „WILK” [D]. 23 grudnia 1948 roku „Wilk”, którego kapitanem był Ksawery Jankowski przypłynął, do Przegaliny z Tczewa i został wyłączony z ruchu. Trzy dni później pomiędzy godziną 17 a 19 lodołamacz zatonął osiadając na dnie, nad pokładem było 40 cm wody. Zatonięcie zauważyła załoga lodołamacza „Kuna” powracająca o godz. 19: 00 ze Świbna do bazy w Przegalinie. Lodołamacz wydobyto przy pomocy pomp i dźwigu. Przyczyną zatonięcia było dostanie się wody do kadłuba przez niedomknięty kran trójprzewodowy łączący skrzynię wodną z pompą zęzową. Woda poprzez skrzynię wodną dostała się do kadłuba powodując jego szybkie zatonięcie. 31 grudnia lodołamacz przeszedł próby bez uwag. Na początku 1950 roku kapitanem został Dąbrowski Ryszard a sternikiem Kalinowski Stanisław i Grabowski Władysław. W 1952 roku po likwidacji PZW i DODW „Wilk” przejęty zostaje przez Rejon Dróg Wodnych w Tczewie i pływa tam do 1963 r. Od 1957 roku kapitanem statku był Wierzbicki Antoni. W 1963 roku przejęty przez Okręgowy Zarząd Wodny w Tczewie gdzie pływał do 1964 roku, bowiem wycofano go 20 kwietnia. Złomowany w 1965 r.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 09 luty 2011 r.
Załączniki
WilkOssa3.jpg
"OSSA" łamie lody koło Grudziądza 1933 r.
WilkOssa3.jpg (292.33 KiB) Przejrzano 172 razy
WilkOssa3.jpg
"OSSA" łamie lody koło Grudziądza 1933 r.
WilkOssa3.jpg (292.33 KiB) Przejrzano 172 razy
Wilk25.jpg
Lodołamacz "WILK" w Przegalinie
Wilk25.jpg (163.2 KiB) Przejrzano 172 razy
Wilk25.jpg
Lodołamacz "WILK" w Przegalinie
Wilk25.jpg (163.2 KiB) Przejrzano 172 razy

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4727
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 129 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#30

Post autor: be-good » 18 lip 2015, o 23:21

W.Danielewicz pisze: ...Czasami trzeba wiedzieć co się pisze.
A zdjęcie z archiwum NAC nie jest z 1935 r. lecz z przed 1918
. Na nim jest GARDENGA, która odeszła na Odrę w 1917 r. a więc nie mogło jej być w 1935 r. w tle DREWENZ
Szczerze zazdroszczę wiedzy w dziedzinie lodołamania :ok :ok :ok - w moim poscie cytowałem opis zdjęcia z NAC:

http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/87821/

Obrazek

ODPOWIEDZ