Strona 2 z 4

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 21 sie 2012, o 21:24
autor: zielu
zet48 pisze:Holownik "Fribbe" w tczewskim porcie
"Fribbe" był lodołamaczem pomocniczym (lub łącznikowym), jednym z trzech tego typu statków, którymi dysponowała II RP na dolnej Wiśle. Pozostałymi piętnastoma lodołamaczami z napędem parowym, z flotylli funkcjonującej przed 1920 rokiem, dysponowała Rada Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku. Lodołamanie na dolnej Wiśle i przy jej ujściu było regulowane międzynarodowym porozumieniem.

Wracając do "Fribbe"... Pod polską jurysdykcją lodołamacz ten nazywał się "Wróbel", lub jak podają inne źródła, "Wrobna" (choć Wiki "twierdzi", że "Wrobna" powstała dopiero w 1929 roku w stoczni w Bydgoszczy...). Tadeusz Wrycza w publikacji "Lodołamanie" podaje, że "Fribbe" zatonął w 1928 roku pod Gniewem.

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 21 maja 2013, o 21:46
autor: be-good
zielu pisze:
"Fribbe" był lodołamaczem pomocniczym (lub łącznikowym), jednym z trzech tego typu statków, którymi dysponowała II RP na dolnej Wiśle. Pozostałymi piętnastoma lodołamaczami z napędem parowym, z flotylli funkcjonującej przed 1920 rokiem, dysponowała Rada Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku. Lodołamanie na dolnej Wiśle i przy jej ujściu było regulowane międzynarodowym porozumieniem.

Wracając do "Fribbe"... Pod polską jurysdykcją lodołamacz ten nazywał się "Wróbel", lub jak podają inne źródła, "Wrobna" (choć Wiki "twierdzi", że "Wrobna" powstała dopiero w 1929 roku w stoczni w Bydgoszczy...). Tadeusz Wrycza w publikacji "Lodołamanie" podaje, że "Fribbe" zatonął w 1928 roku pod Gniewem.

Po ujęciach Fribbe podanych w tym temacie przez RamzeJa i Zeta podaję czwarte ujęcie tej jednostki na Wiśle w Tczewie:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
FRIBBE.jpg
FRIBBE.jpg (240.32 KiB) Przejrzano 2074 razy
FRIBBE.jpg
FRIBBE.jpg (240.32 KiB) Przejrzano 2074 razy
(Z Allegro).

P.S. To ewidentny fotomontaż z pożyczką z ostatniego zdjęcia (ta łódź podpięta na rufie :facepalm ) :lol: ...
P.P.S. Fribbe to Fryba (Browina) - dopływ Wisły spod Chełmna: http://pl.wikipedia.org/wiki/Fryba

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 4 lip 2013, o 22:02
autor: be-good
Niejaki Ramzes na eBay.de wystawia (między innymi) te okupacyjne fotografie ukazujące łamanie lodu pod Tczewem wykonane przez żołnierza Wehrmachtu stacjonującego w naszym mieście:
gstlhn esbrchr.JPG
gstlhn esbrchr.JPG (125.74 KiB) Przejrzano 2089 razy
gstlhn esbrchr.JPG
gstlhn esbrchr.JPG (125.74 KiB) Przejrzano 2089 razy
Osobom mającym wątpliwości, co to za jednostki - wyjaśniam - na 99,9% to trzy polskie lodołamacze "przytulone" przez Niemców w 1939 roku - "Wrobna", "Gabriel Narutowicz" i "Rekin".
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczne_lo ... Wi%C5%9Ble
Te same, co tu - na fotografii z roku 1935 ze zbiorów NAC:
esbrchr 1935.JPG
esbrchr 1935.JPG (87.08 KiB) Przejrzano 2089 razy
esbrchr 1935.JPG
esbrchr 1935.JPG (87.08 KiB) Przejrzano 2089 razy

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 24 lip 2013, o 17:02
autor: LukaszB
Lodołamanie w 2007 roku

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 5 sie 2013, o 18:29
autor: zet48
zielu pisze:"Fribbe" był lodołamaczem pomocniczym (lub łącznikowym), jednym z trzech tego typu statków, którymi dysponowała II RP na dolnej Wiśle. Pozostałymi piętnastoma lodołamaczami z napędem parowym, z flotylli funkcjonującej przed 1920 rokiem, dysponowała Rada Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku. Lodołamanie na dolnej Wiśle i przy jej ujściu było regulowane międzynarodowym porozumieniem.

Wracając do "Fribbe"... Pod polską jurysdykcją lodołamacz ten nazywał się "Wróbel", lub jak podają inne źródła, "Wrobna" (choć Wiki "twierdzi", że "Wrobna" powstała dopiero w 1929 roku w stoczni w Bydgoszczy...). Tadeusz Wrycza w publikacji "Lodołamanie" podaje, że "Fribbe" zatonął w 1928 roku pod Gniewem.
Te same informacje możemy przeczytać na jednej z wystaw Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - a dokładniej w Spichlerzach na Ołowiance.
Dodatkowo zaprezentowane są tam plany lodołamacza.

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 20 gru 2013, o 22:02
autor: Jadzia
Prawie idento, jak ta Zeta:
Obrazek
ebay:
Lodołamacze eb.JPG
Lodołamacze eb.JPG (375.35 KiB) Przejrzano 2043 razy
Lodołamacze eb.JPG
Lodołamacze eb.JPG (375.35 KiB) Przejrzano 2043 razy
:hi

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 5 kwie 2014, o 08:02
autor: BLAEJ562
Naprawdę bardzo piękne zdjęcia super to wszystko wygląda.

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 25 wrz 2014, o 16:22
autor: LukaszB
Wspaniała rycina ze strony http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=225. Pierwszy wiślany lodołamacz "Weichsel" podczas akcji lodołamania.
W tle panorama Tczewa. widzicie synagogę ??!!
Weichsel.jpg
Weichsel.jpg (962.14 KiB) Przejrzano 2008 razy
Weichsel.jpg
Weichsel.jpg (962.14 KiB) Przejrzano 2008 razy
Info ze strony http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=6049

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: LODOŁAMACZ PAROWY
ROK BUDOWY: 1880
STOCZNIA: Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig. [Niemcy] NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1915 r. długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,75 m. nośność: 34,1 t.
1923 r. długość całkowita: 26,50 m; długość m.p.: 26,00 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,80 m. nośność: 34,1 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca podwójnego rozprężania produkcji F. Schichau Werft, Elbing 1880 rok o mocy 120 KM; średnica cylindrów: 300 mm ▪ 535 mm; skok tłoka: 300 mm; ilość obrotów: 230/min.
urządzenia elektryczne: 1 dynamomaszyna parowa o mocy 7,1 kV przy 600 obr./min. napięcię 65 V.
KOTŁY PAROWE:
1880 1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig z 1880 roku; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 52,0 m2. nr. fabryczny:
1900 1 kocioł parowy szkocki produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbauanstalt Johannsen & Co., Danzig z 1899 rok; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 60,0 m2. nr. fabryczny:
zużycie węgla przy pełnej mocy 120 kg/godz.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; jedna śruba czteroskrzydłowa o średnicy 1.400 mm; prędkość: 15,0 km/h.; załoga: 6 osób
PORT MACIERZYSTY: Elbing
ARMATOR: Wasserbauamt, Elbing
NUMERY REJESTRACYJNE: 151 [BSR, Danzig]

RYS HISTORYCZNY
1880: WEICHSEL - Königlische Weichsel Strombauverwaltung, Danzig – Königlische Maschinenbauinspektion, Gross Plehnendorf.
pierwszy wiślany lodołamacz, koszt jego budowy wyniósł 74.900 RM. Kadłub stalowy wykonany z blach o grubości od 13 do 7 mm. Odległości wręg kadłuba: dziób – 500 mm; śródokręcie – 400 mm i rufa – 500 mm.
1900: - wymiana kotła parowego.
1901.XI.07: - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 14,55 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu pary 5 atm
1913.XII. - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 15,22 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu pary 5 atm.
1915: - skład załogi: kapitan – Gnoyke Karl, maszynista – Fahrmann Johann; marynarze – Wams August i Makowski Bruno, palacze – Stenke Alfons i Pauls Juliusz.
1919: - Königlische Wasserbauinspektion, Marienburg. [Malbork]
1920: - Reichswasserbauinspektion, Marienburg.
193. : - Wasserbauamt, Elbing.
1940: - jeszcze wykazywany, dalszy los nieznany.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 28 październik 2007.

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 26 wrz 2014, o 13:46
autor: zielu
LukaszB pisze:Wspaniała rycina ze strony http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=225. Pierwszy wiślany lodołamacz "Weichsel" podczas akcji lodołamania.
W tle panorama Tczewa. widzicie synagogę ??!!
Rycinę wrzuciłem 100 lat temu i w innej wątkowej galaktyce ;) - viewtopic.php?p=3901#p3901

Re: Lodołamacze i lodołamanie

: 23 lis 2014, o 21:23
autor: Jadzia
Jadzia pisze:Prawie idento, jak ta Zeta:
Obrazek
Obrazek


Teraz Ebay wywalił kolejną podobną (dobra rozdzielczość):
$_57.JPG
$_57.JPG (486.92 KiB) Przejrzano 1981 razy
$_57.JPG
$_57.JPG (486.92 KiB) Przejrzano 1981 razy