Lodołamacze i lodołamanie

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
Moderatorzy globalnizielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2250
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 42 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#11

Post autor: Moderatorzy globalnizielu » 21 sie 2012, o 21:24

zet48 pisze:Holownik "Fribbe" w tczewskim porcie
"Fribbe" był lodołamaczem pomocniczym (lub łącznikowym), jednym z trzech tego typu statków, którymi dysponowała II RP na dolnej Wiśle. Pozostałymi piętnastoma lodołamaczami z napędem parowym, z flotylli funkcjonującej przed 1920 rokiem, dysponowała Rada Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku. Lodołamanie na dolnej Wiśle i przy jej ujściu było regulowane międzynarodowym porozumieniem.

Wracając do "Fribbe"... Pod polską jurysdykcją lodołamacz ten nazywał się "Wróbel", lub jak podają inne źródła, "Wrobna" (choć Wiki "twierdzi", że "Wrobna" powstała dopiero w 1929 roku w stoczni w Bydgoszczy...). Tadeusz Wrycza w publikacji "Lodołamanie" podaje, że "Fribbe" zatonął w 1928 roku pod Gniewem.
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4727
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 129 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#12

Post autor: be-good » 21 maja 2013, o 21:46

zielu pisze:
"Fribbe" był lodołamaczem pomocniczym (lub łącznikowym), jednym z trzech tego typu statków, którymi dysponowała II RP na dolnej Wiśle. Pozostałymi piętnastoma lodołamaczami z napędem parowym, z flotylli funkcjonującej przed 1920 rokiem, dysponowała Rada Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku. Lodołamanie na dolnej Wiśle i przy jej ujściu było regulowane międzynarodowym porozumieniem.

Wracając do "Fribbe"... Pod polską jurysdykcją lodołamacz ten nazywał się "Wróbel", lub jak podają inne źródła, "Wrobna" (choć Wiki "twierdzi", że "Wrobna" powstała dopiero w 1929 roku w stoczni w Bydgoszczy...). Tadeusz Wrycza w publikacji "Lodołamanie" podaje, że "Fribbe" zatonął w 1928 roku pod Gniewem.

Po ujęciach Fribbe podanych w tym temacie przez RamzeJa i Zeta podaję czwarte ujęcie tej jednostki na Wiśle w Tczewie:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
FRIBBE.jpg
FRIBBE.jpg (240.32 KiB) Przejrzano 195 razy
FRIBBE.jpg
FRIBBE.jpg (240.32 KiB) Przejrzano 195 razy
(Z Allegro).

P.S. To ewidentny fotomontaż z pożyczką z ostatniego zdjęcia (ta łódź podpięta na rufie :facepalm ) :lol: ...
P.P.S. Fribbe to Fryba (Browina) - dopływ Wisły spod Chełmna: http://pl.wikipedia.org/wiki/Fryba

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4727
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 129 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#13

Post autor: be-good » 4 lip 2013, o 22:02

Niejaki Ramzes na eBay.de wystawia (między innymi) te okupacyjne fotografie ukazujące łamanie lodu pod Tczewem wykonane przez żołnierza Wehrmachtu stacjonującego w naszym mieście:
gstlhn esbrchr.JPG
gstlhn esbrchr.JPG (125.74 KiB) Przejrzano 210 razy
gstlhn esbrchr.JPG
gstlhn esbrchr.JPG (125.74 KiB) Przejrzano 210 razy
Osobom mającym wątpliwości, co to za jednostki - wyjaśniam - na 99,9% to trzy polskie lodołamacze "przytulone" przez Niemców w 1939 roku - "Wrobna", "Gabriel Narutowicz" i "Rekin".
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczne_lo ... Wi%C5%9Ble
Te same, co tu - na fotografii z roku 1935 ze zbiorów NAC:
esbrchr 1935.JPG
esbrchr 1935.JPG (87.08 KiB) Przejrzano 210 razy
esbrchr 1935.JPG
esbrchr 1935.JPG (87.08 KiB) Przejrzano 210 razy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#14

Post autor: LukaszB » 24 lip 2013, o 17:02

Lodołamanie w 2007 roku
Załączniki
Obrazek12.jpg
Obrazek12.jpg (304.03 KiB) Przejrzano 199 razy
Obrazek12.jpg
Obrazek12.jpg (304.03 KiB) Przejrzano 199 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#15

Post autor: zet48 » 5 sie 2013, o 18:29

zielu pisze:"Fribbe" był lodołamaczem pomocniczym (lub łącznikowym), jednym z trzech tego typu statków, którymi dysponowała II RP na dolnej Wiśle. Pozostałymi piętnastoma lodołamaczami z napędem parowym, z flotylli funkcjonującej przed 1920 rokiem, dysponowała Rada Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku. Lodołamanie na dolnej Wiśle i przy jej ujściu było regulowane międzynarodowym porozumieniem.

Wracając do "Fribbe"... Pod polską jurysdykcją lodołamacz ten nazywał się "Wróbel", lub jak podają inne źródła, "Wrobna" (choć Wiki "twierdzi", że "Wrobna" powstała dopiero w 1929 roku w stoczni w Bydgoszczy...). Tadeusz Wrycza w publikacji "Lodołamanie" podaje, że "Fribbe" zatonął w 1928 roku pod Gniewem.
Te same informacje możemy przeczytać na jednej z wystaw Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - a dokładniej w Spichlerzach na Ołowiance.
Dodatkowo zaprezentowane są tam plany lodołamacza.
Załączniki
DSC_93481.jpg
DSC_93481.jpg (222.52 KiB) Przejrzano 179 razy
DSC_93481.jpg
DSC_93481.jpg (222.52 KiB) Przejrzano 179 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4057
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 178 razy
Otrzymał podziękowań: 178 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#16

Post autor: Opiekun forumJadzia » 20 gru 2013, o 22:02

Prawie idento, jak ta Zeta:
Obrazek
ebay:
Lodołamacze eb.JPG
Lodołamacze eb.JPG (375.35 KiB) Przejrzano 164 razy
Lodołamacze eb.JPG
Lodołamacze eb.JPG (375.35 KiB) Przejrzano 164 razy
:hi


BLAEJ562
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 1
Rejestracja: 27 sie 2013, o 06:54
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#17

Post autor: BLAEJ562 » 5 kwie 2014, o 08:02

Naprawdę bardzo piękne zdjęcia super to wszystko wygląda.
:)

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#18

Post autor: LukaszB » 25 wrz 2014, o 16:22

Wspaniała rycina ze strony http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=225. Pierwszy wiślany lodołamacz "Weichsel" podczas akcji lodołamania.
W tle panorama Tczewa. widzicie synagogę ??!!
Weichsel.jpg
Weichsel.jpg (962.14 KiB) Przejrzano 129 razy
Weichsel.jpg
Weichsel.jpg (962.14 KiB) Przejrzano 129 razy
Info ze strony http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=6049

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: LODOŁAMACZ PAROWY
ROK BUDOWY: 1880
STOCZNIA: Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig. [Niemcy] NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1915 r. długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,75 m. nośność: 34,1 t.
1923 r. długość całkowita: 26,50 m; długość m.p.: 26,00 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,80 m. nośność: 34,1 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca podwójnego rozprężania produkcji F. Schichau Werft, Elbing 1880 rok o mocy 120 KM; średnica cylindrów: 300 mm ▪ 535 mm; skok tłoka: 300 mm; ilość obrotów: 230/min.
urządzenia elektryczne: 1 dynamomaszyna parowa o mocy 7,1 kV przy 600 obr./min. napięcię 65 V.
KOTŁY PAROWE:
1880 1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig z 1880 roku; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 52,0 m2. nr. fabryczny:
1900 1 kocioł parowy szkocki produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbauanstalt Johannsen & Co., Danzig z 1899 rok; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 60,0 m2. nr. fabryczny:
zużycie węgla przy pełnej mocy 120 kg/godz.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; jedna śruba czteroskrzydłowa o średnicy 1.400 mm; prędkość: 15,0 km/h.; załoga: 6 osób
PORT MACIERZYSTY: Elbing
ARMATOR: Wasserbauamt, Elbing
NUMERY REJESTRACYJNE: 151 [BSR, Danzig]

RYS HISTORYCZNY
1880: WEICHSEL - Königlische Weichsel Strombauverwaltung, Danzig – Königlische Maschinenbauinspektion, Gross Plehnendorf.
pierwszy wiślany lodołamacz, koszt jego budowy wyniósł 74.900 RM. Kadłub stalowy wykonany z blach o grubości od 13 do 7 mm. Odległości wręg kadłuba: dziób – 500 mm; śródokręcie – 400 mm i rufa – 500 mm.
1900: - wymiana kotła parowego.
1901.XI.07: - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 14,55 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu pary 5 atm
1913.XII. - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 15,22 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu pary 5 atm.
1915: - skład załogi: kapitan – Gnoyke Karl, maszynista – Fahrmann Johann; marynarze – Wams August i Makowski Bruno, palacze – Stenke Alfons i Pauls Juliusz.
1919: - Königlische Wasserbauinspektion, Marienburg. [Malbork]
1920: - Reichswasserbauinspektion, Marienburg.
193. : - Wasserbauamt, Elbing.
1940: - jeszcze wykazywany, dalszy los nieznany.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 28 październik 2007.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Moderatorzy globalnizielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2250
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 42 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#19

Post autor: Moderatorzy globalnizielu » 26 wrz 2014, o 13:46

LukaszB pisze:Wspaniała rycina ze strony http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=225. Pierwszy wiślany lodołamacz "Weichsel" podczas akcji lodołamania.
W tle panorama Tczewa. widzicie synagogę ??!!
Rycinę wrzuciłem 100 lat temu i w innej wątkowej galaktyce ;) - zielu @ Lodołamacze i lodołamanie
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4057
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 178 razy
Otrzymał podziękowań: 178 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lodołamacze i lodołamanie

#20

Post autor: Opiekun forumJadzia » 23 lis 2014, o 21:23

Jadzia pisze:Prawie idento, jak ta Zeta:
Obrazek
Obrazek


Teraz Ebay wywalił kolejną podobną (dobra rozdzielczość):
$_57.JPG
$_57.JPG (486.92 KiB) Przejrzano 102 razy
$_57.JPG
$_57.JPG (486.92 KiB) Przejrzano 102 razy

ODPOWIEDZ