Lokomotywa "Dirschau"

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 587
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował : 28 razy
Otrzymał podziękowań: 74 razy
Kontakt:

Lokomotywa "Dirschau"

#1

Post autor: zunia » 16 sie 2011, o 18:55

Ostatnio zachwycaliście się „Piękną Heleną”, a co z lokomotywą pod nazwą „ Dirschau ”?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
Załączniki
se-men-borsig-lok.jpg
Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
se-men-borsig-lok.jpg (121.99 KiB) Przejrzano 290 razy
se-men-borsig-lok.jpg
Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
se-men-borsig-lok.jpg (121.99 KiB) Przejrzano 290 razy
DTMB_Saxonia.jpg
DTMB „Saxonia”
DTMB_Saxonia.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 290 razy
DTMB_Saxonia.jpg
DTMB „Saxonia”
DTMB_Saxonia.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 290 razy
ose_borsig1866.jpg
Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
ose_borsig1866.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 290 razy
ose_borsig1866.jpg
Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
ose_borsig1866.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 290 razy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7092
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 143 razy
Otrzymał podziękowań: 180 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#2

Post autor: LukaszB » 16 sie 2011, o 19:27

zunia pisze:Ostatnio zachwycaliście się „Piękną Heleną”, a co z lokomotywą pod nazwą „ Dirschau ”?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
To może być "Dirschau"
Borsig_steam_locomotive.jpg
Borsig_steam_locomotive.jpg (122.13 KiB) Przejrzano 281 razy
Borsig_steam_locomotive.jpg
Borsig_steam_locomotive.jpg (122.13 KiB) Przejrzano 281 razy
Opis: Lokomotywa firmy Borsig, Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, około 1850 roku. (wikipedia)
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 587
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował : 28 razy
Otrzymał podziękowań: 74 razy
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#3

Post autor: zunia » 16 sie 2011, o 19:58

Jest katalog Borsiga , ale do tej pory nie znalazłam go w sieci. Ha! Można go kupić http://cgi.ebay.ph/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0756035715" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika

Ramses74
Ambasador
Ambasador
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 810
Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
Lokalizacja: Tczew/Marl
Otrzymał podziękowań: 6 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#4

Post autor: Ramses74 » 2 sie 2012, o 17:57

A ja mam takie informacje o naszej ciuchci:

Fabryka:Johann Friedrich August Borsig GmbH - Berlin
Odbiorca: Królewska kolej wschodnia - Lokomotywa 66 "Dirschau",od 1873 - KO 316,od 1880 KEPV Bromberg Bbg 316.
Nr.fabryczny: 371
Rodzaj: G
Data produkcji: 1852 r.
Oddana do użytku: 7.10.1852
Układ kół: 1 B n2
1435 mm
Likwidacja: 1885 r.

Nasza lokomotywa miała 7 sióstr: KOTOMIERS, TERESPOL, LASKOWITZ, WARLUBIEN, CZERWINEK, PELPLIN i HOEHNSTEIN


D.W. :)
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7092
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 143 razy
Otrzymał podziękowań: 180 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#5

Post autor: LukaszB » 2 sie 2012, o 21:58

Dirschau nie był żadną serią lokomotyw tylko pojedynczym egzemplarzem ochrzczonym imieniem naszego miasta. Wystarczy teraz znaleźć choć jedno zdjęcie ::dawnytczew
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Ramses74
Ambasador
Ambasador
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 810
Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
Lokalizacja: Tczew/Marl
Otrzymał podziękowań: 6 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#6

Post autor: Ramses74 » 3 sie 2012, o 06:03

Dokopałem się wreszcie :yahoo
To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau" !! !! !!
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r.

D.W. :whistle
Załączniki
iisfbabv.jpg
iisfbabv.jpg (57.46 KiB) Przejrzano 188 razy
iisfbabv.jpg
iisfbabv.jpg (57.46 KiB) Przejrzano 188 razy
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.

Awatar użytkownika

przem710
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 127
Rejestracja: 6 lis 2011, o 17:40
Lokalizacja: Tczew - Miasto Kolejarzy
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#7

Post autor: przem710 » 3 sie 2012, o 08:20

Te parowozy reprezentują bardzo wczesne serie parowozów, są bardzo prymitywne. Trudno znaleźć informacje na ich temat, aczkolwiek wiem że czasem można o nich poczytać w niemieckiej prasie dla miłośników kolei. Tych parowozów nie ma nawet w zestawieniu pruskich lokomotyw znajdujących się tutaj:

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... Triebwagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
pozdrawiam
przem710

http://www.forumkolejowe.pl
Moja galeria kolejowa http://www.stacjatczew.cba.pl

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7092
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 143 razy
Otrzymał podziękowań: 180 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#8

Post autor: LukaszB » 3 sie 2012, o 09:34

przem710 pisze:Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
Pierwszym pociągiem był parowóz Drache o którym można poczytać, niestety tylko po mniemniecku :( http://regiowiki.hna.de/Drache" onclick="window.open(this.href);return false;
Załączniki
drache_sm.jpg
drache_sm.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 224 razy
drache_sm.jpg
drache_sm.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 224 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Ramses74
Ambasador
Ambasador
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 810
Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
Lokalizacja: Tczew/Marl
Otrzymał podziękowań: 6 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#9

Post autor: Ramses74 » 3 sie 2012, o 09:43

Specjalne informacje kolejowe dla Przema710 :lol: i innych 8-)


Fabrykant,Nr.fab.,Rok prod.,Typ/Rodzaj,Układ kół,Odbiorca,Nazwa i numer

Borsig D 365 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "KOTOMIERS 60"
Borsig D 366 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "TERESPOL 61"
Borsig D 367 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "LASKOWITZ 62"
Borsig D 368 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "WARLUBIEN 63"
Borsig D 369 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "CZERWINEK 64"
Borsig D 370 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "PELPLIN 65"
Borsig D 371 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "DIRSCHAU 66"
Borsig D 372 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "HOEHNSTEIN 67"

D.W. :whistle
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4721
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 122 razy
Otrzymał podziękowań: 91 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#10

Post autor: be-good » 28 paź 2012, o 11:18

Ramses74 pisze:... To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau" !! !! !!
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r. ...
Obrazek

Oto ówczesna wielkopolska relacja prasowa z tamtego wypadku; wygląda na to, że niedługo będziemy obchodzić dość okrągłą rocznicę pierwszej w okolicy Tczewa katastrofy kolejowej z aż (według notatki "TYLKO") trzema ofiarami śmiertelnymi.
P.S. "W pobliżu Czerwinka" to "w pobliżu Czerwińska" - dziś to miejsce określilibyśmy raczej jako przypisane do Smętowa Granicznego; nawet jedna z lokomotyw-bliźniaczek nazwana była "Czerwinsk".
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG (221.4 KiB) Przejrzano 188 razy
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG (221.4 KiB) Przejrzano 188 razy
CZERW.jpeg
CZERW.jpeg (194.95 KiB) Przejrzano 185 razy
CZERW.jpeg
CZERW.jpeg (194.95 KiB) Przejrzano 185 razy
A kilka minut drogi od Czerwinska leży Smarzewo: be-good @ Wolfgang Von Kries - "ojciec" marki polskiej" onclick="window.open(this.href);return false;

ODPOWIEDZ