Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#21

Post autor: LukaszB » 6 gru 2011, o 21:32

MTTczew pisze:Tak w skali 1;87 długość mostu wyniosłaby ponad 11 metrów !! Realne :) ale...

Jak wygląda sprawa z finansowaniem?
A jakie są koszty :scratch
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

przem710
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 127
Rejestracja: 6 lis 2011, o 17:40
Lokalizacja: Tczew - Miasto Kolejarzy
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#22

Post autor: przem710 » 7 gru 2011, o 07:23

Największym problemem jest czas, ręczne konstruowanie replik budynków jest bardzo czasochłonne.
pozdrawiam
przem710

http://www.forumkolejowe.pl
Moja galeria kolejowa http://www.stacjatczew.cba.pl


MTTczew
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 83
Rejestracja: 31 paź 2011, o 09:02
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#23

Post autor: MTTczew » 7 gru 2011, o 08:13

Koszta liczymy w tysiącach... minimum 20 tysięcy...

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#24

Post autor: LukaszB » 2 sty 2012, o 20:03

Dzisiaj rozmawiałem z przedstawicielem Polskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w sprawie Muzeum Kolejnictwa w Tczewie. Pomysł na jego stworzenie jest bardziej niż konkretny podpisuję się pod nim rękami i nogami. Najważniejsze, że rozmowa odbyła się w UM w obecności wiceprezydenta i wszyscy doszliśmy do wniosku, że Tczew ma wielką szansę stać się przystankiem na turystycznej trasie Gdańsk - MalborG. Wyobraźcie sobie parowóz wyruszający z Gdańska, zatrzymujący się w Tczewie na zwiedzanie Muzeum i potem wyruszający do Malborka :yahoo :tczew :tczew :tczew
Zaprosiłem p. Dowbora na nasze forum żeby przedstawił więcej szczegółów
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#25

Post autor: LukaszB » 26 sty 2012, o 19:11

Otrzymałem materiały od p. Dowbora dotyczące planów Muzeum Kolejnictwa w Tczewie. Jestem pod wrażeniem :hi

Muzealnictwo kolejowe na Pomorzu.

Tradycja uruchamiania pociągów „retro” na Pomorzu sięga początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Słynna „Costerina” kursowała na linii Kościerzyna – Gdynia, ciesząc się niezwykłą popularnością. Gwoździem programu było zwiedzanie Skansenu „Parowozownia Kościerzyna”. Z powodu przekształceń strukturalnych i poszukiwania oszczędności wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe – pociągi zawieszono w 1999 roku. Powróciły (najpierw pilotaŜowo) w roku 2004, a od 2005 roku podjęto regularny ruch turystyczny, początkowo na trasie Gdynia – Kościerzyna, a od 2007 równieŜ Gdynia –
Malbork. Skład, jak i parowóz wypożyczane były z parowozowni Wolsztyn w Wielkopolsce. W latach 2004 – 2005 całość była co 2 tygodnie podsyłana z Wolsztyna, od 2006 do 2008 jeden z parowozów był delegowany na czas wakacji. Pociągi jeździły zawsze pełne, wielokrotnie bilety były wyprzedane na wiele dni przed odjazdem. Dziwi tym samym decyzja PKP Cargo S.A. o zawieszeniu działalności muzealnej na Pomorzu, sytuacja do złudzenia
przypomina tę z lat 1999-2000, kiedy waŜyły się losy skansenów. Wtedy zlikwidowano pociągi „retro”, dziś doszło nawet do zamknięcia dla zwiedzających skansenu w Kościerzynie.
Ten ostatni może poszczycić się jedną z ciekawszych kolekcji taboru kolejowego w Polsce. Niewielka parowozownia mieści dzisiaj ok. 30 jednostek taborowych – parowozów, wagonów, lokomotyw i jednostek spalinowych, elektrycznych. Kilka parowozów jest w dość dobrym stanie, umożliwiającym ich uruchomienie w przyszłości. Kilka jest konstrukcji unikatowych – znajdują się tu ostatnie na świecie egzemplarze m.in. Pu29 (największy
parowóz w historii Polski), TKh (przemysłowy), TKp100 (przemysłowy). Każdego roku skansen odwiedzało kilkadziesiąt tysięcy osób, głównie przy okazji przejazdów pociągu „Costerina”, ale takŜe wycieczek szkolnych. Popularne stały się przewozy „stacyjne” – lokomotywka małej mocy z wagonem osobowym kursowały po stacji w Kościerzynie dając niesamowitą frajdę dzieciom znajdującym się na pokładzie zabytkowego wagonika. Obecnie
los skansenu jest zagrożony. PKP Cargo S.A. poszukuje oszczędności, więc chce się pozbyć zbędnego majątku – generującego tylko koszty. Nie można dopuścić do zniszczenia lub wywiezienia za granicę kolekcji taboru znajdującej się w Kościerzynie. W grę wchodzą przejęcie skansenu w obecnej
formie, lub przeniesienie całości w inne miejsce. Parowozownia Tczew to idealne miejsce na stworzenie muzeum kolejowego. Kompleks budynków ocalał w oryginalnej formie. Są tutaj parowozownia okrągła (z XIX wieku) jedna z trzech tego typu w Polsce. „Okrąglaki” w Pile i Bydgoszczy znajdują się w strasznym stanie, grożącym zawaleniem każdej chwili. „Okrąglak” tczewski jest zachowany bardzo dobrze. Duża przestrzeń między tą częścią
parowozowni, a halami prostokątną i wachlarzową pozwala na rozsądne urządzenie ekspozycji lub nawet wykorzystanie wolnego miejsca do przedsięwzięć kulturalnych. Hala wachlarzowa o typowej pruskiej budowie to z kolei idealne miejsce do stacjonowania parowozów. W Kościerzynie ze względu na małą ilość miejsca, większość eksponatów stała „pod chmurą” wystawiona na niekorzystne oddziaływanie czynników atmosferycznych. W przypadku Tczewa problem ten byłby rozwiązany.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#26

Post autor: LukaszB » 26 sty 2012, o 19:18

Lista taboru kolejowego Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, który po przejęciu terenu po byłej parowozowni przez miasto może zostać natychmiast przetransportowany do Tczewa:
1. Wagon pasażerski czteroosiowy, produkcji polskiej, zbudowany po II Wojnie Światowej, nr MDTTT- 3
2. Wagon szpitalny czteroosiowy (pudło drewniane), produkcji Brytyjskiej, zbudowany przed II Wojną Światową, prawdopodobnie przekazany Polsce w ramach pomocy wojskowej nr 938
3. Wagon towarowy czteroosiowy, kryty, produkcji USA, zbudowany przed II Wojną Światową (unikat) nr 700-005-001
4. Wagon szpitalny czteroosiowy, produkcji Włoskiej, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 82 59 95 XOaa
5. Wagon szpitalny czteroosiowy, produkcji Włoskiej, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 82 59 97 XOaa
6. Wagon pasażerski 2 klasy produkcji Polskiej, zbudowany po II Wojnie Światowej, nr 80 59 94 XOaa
7. Wagon towarowy czteroosiowy, cysterna, produkcji USA, zbudowany w 1944 r., nr 700-210-474.
8. Wagon towarowy dwuosiowy, z ławą pokrętną, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 7005-68
9. Wagon towarowy dwuosiowy, z ławą pokrętną, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 7005-49
10. Wagon czteroosiowy platforma, zbudowany 1949 r., nr 7005-763
11. Wagon czteroosiowy platforma, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 7005-91
12. Wagon czteroosiowy platforma, produkcji USA, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 7005- 141
13. Wagon czteroosiowy platforma, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 7005-78
14. Wagon czteroosiowy platforma, zbudowany przed II Wojną Światową, nr 7005-72
15. Elektryczny zespół trakcyjny (z Trójmiejskiej SKM przekazany przez Niemców w ramach odszkodowania za II Wojnę Światową z Berlina), produkcji niemieckiej, zbudowany przed II Wojną Światową, EW92-03.
16. Wagon dwuosiowy (używany jako więźniarka), zbudowany przed II Wojną Światową, nr YK 6579
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

przem710
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 127
Rejestracja: 6 lis 2011, o 17:40
Lokalizacja: Tczew - Miasto Kolejarzy
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#27

Post autor: przem710 » 27 sty 2012, o 06:22

znajdują się tu ostatnie na świecie egzemplarze m.in. Pu29 (największy
parowóz w historii Polski)

Niestety Pu29-3, zabrała Warszawa do swojego muzeum. Natomiast w Zajączkowie również jest parę ciekawych eksponatów.
-Ty2-1140
-Tkt48-170
-SN61
-dwa stare wagony osobowe, nie wiem jaki typ lecz warto to zweryfikować.
-Oi2 który jest w bardzo dobrym stanie, ustawiony jako pomnik przy lokomotywowni.

Warto też dodać że historia kolei to nie tylko parowozy, a także lokomotywy elektryczne i spalinowe. Warto również pomyśleć o pozyskaniu starych lokomotyw spalinowych które są wycofywane i cięte na złom. SM42, ST44, ET22.
pozdrawiam
przem710

http://www.forumkolejowe.pl
Moja galeria kolejowa http://www.stacjatczew.cba.pl


ziolek
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 26
Rejestracja: 20 mar 2012, o 19:51
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#28

Post autor: ziolek » 20 mar 2012, o 20:45

Witam Panstwa.

Z wielkim zainteresowaniem i z duza radoscia przeczytalem watek. Bardzo mnie cieszy fakt, ze rowniez w Tczewie ma miejsce spoleczna dbalosc o historie kolei.

Chcialbym zachecic Panstwa do kontynuowania tych dzialan. W tym celu zaprosic na strone http://www.parowozownia.ovh.org" onclick="window.open(this.href);return false; prowadzona przez milosnikow okraglej parowozowni w Pile oraz na strone http://www.oooooo.eu" onclick="window.open(this.href);return false; czyli strone bedaca efektem rosyjsko-polsko-niemieckiej wspolpracy, ale przede wszystkim chcialbym zaprosic do kontaktu i wspolpracy.

Dla zachety dodam, ze zarowno wydarzenia w Pile (bliska perspektywa remontu budynku), w Rosji (zainteresowanie zakupem przez prywatnych inwestorow i plany adaptacji budynku) i w Niemczech( plany adaptacji budynkow) kaza miec nadzieje ze okragle parowozownie beda jeszcze cieszyc oko wielu. Mysle ze miedzynarodowa wspolpraca przyda nowych sojusznikow w staraniach o zachowanie obiektow i do tego zachecam.

A osoby wytrwale zapraszam tazke do zapoznania sie z tym oto filmem:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7138
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#29

Post autor: LukaszB » 20 mar 2012, o 22:33

Witamy serdecznie na naszym forum :welcome
Bardzo dobrze się dzieje w kraju, skoro w wielu miejscowościach powstają grupy zapaleńców chcące ratować lokalne pamiątki historii, szczególnie cieszy że zajmujecie się kolejnictwem. Nasze miasta zostały bezpośrednio połączone żelazną drogą w 1873 roku, najwyższy czas odnowić kontakty, tym bardziej ze nasz okrąglak też czeka na zagospodarowanie.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II


ziolek
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 26
Rejestracja: 20 mar 2012, o 19:51
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#30

Post autor: ziolek » 21 mar 2012, o 18:54

Witam ponownie. :)

Ze swojej strony na dobry poczatek moge zaproponowac stworzenie galerii ukazaujacej tczewski okraglak, badz poprosic o polecenie jakiego artykulu prasowego, ktory dobrze oddaje obecne jego losy. :) Warto by wstawic takie materialy na strone http://www.oooooo.eu" onclick="window.open(this.href);return false; Jesli jest pewien klopot z checia lub z czasem zapewniam ze go zrozumiem. :)

ODPOWIEDZ