Szyny

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4721
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 122 razy
Otrzymał podziękowań: 91 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#11

Post autor: be-good » 27 kwie 2011, o 21:38

zet48 pisze:Myślałem o szynach wąskotorowych do transportu węgla na bulwarze ...pamiątka po dawnym porcie.
Jak najbardziej MOŻLIWE...

Awatar użytkownika

Autor Tematu
be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4721
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 122 razy
Otrzymał podziękowań: 91 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#12

Post autor: be-good » 7 maja 2011, o 12:48

Niedaleko przyszłej Galerii kawałki Ostbahnu robią za słupki przy bramie wjazdowej:
Załączniki
DSCF1187.jpg
DSCF1187.jpg (241.18 KiB) Przejrzano 165 razy
DSCF1187.jpg
DSCF1187.jpg (241.18 KiB) Przejrzano 165 razy

Awatar użytkownika

Łukasz
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 298
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:46
Otrzymał podziękowań: 10 razy
Kontakt:

Re: Szyny

#13

Post autor: Łukasz » 8 maja 2011, o 20:03

Bulwar nad Wisłą. 100 metrów od mostu nad brzegiem wału , wkopana jest jedna szyna. Przypomina te z ul Jana z Kolna.

Awatar użytkownika

Autor Tematu
be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4721
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 122 razy
Otrzymał podziękowań: 91 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#14

Post autor: be-good » 27 cze 2011, o 20:52

Dzięki Ostbahnowi tczewskie balkony często otrzymywały dodatkowe wsparcie:
DSCF1969.jpg
DSCF1969.jpg (260.86 KiB) Przejrzano 348 razy
DSCF1969.jpg
DSCF1969.jpg (260.86 KiB) Przejrzano 348 razy
DSCF1033.jpg
DSCF1033.jpg (452.56 KiB) Przejrzano 347 razy
DSCF1033.jpg
DSCF1033.jpg (452.56 KiB) Przejrzano 347 razy
Z relacji właściciela budynku byłego Hotelu Dworcowego wiem że jego balkony zawierają też takie nieugięte elementy...

Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 476
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 57 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#15

Post autor: mirza3 » 3 lip 2011, o 20:09

Rozwój sieci kolejowych w początkach istnienia kolei w Europie był rezultatem różnorodnych, niezależnych przedsięwzięć, co zaowocowało podobną różnorodnością zastosowanych rozwiązań technicznych, w tym także szyn stosowanych do budowy torów. O ile z końcem lat 30-tych XIX wieku, za przykładem kolei angielskich upowszechnił się, stosowany do dzisiaj, profil szerokostopowej szyny typu Vignoles'a, to w kwestii rozmiarów panowała ogromna różnorodność, do której przyczyniał sie dodatkowo, powodowany rozwojem technicznym, szybki wzrost tonażu i prędkości składów.
Koleje pruskie, których liczne pozostałości dziś jeszcze znajdujemy, były znakomitym przykładem tej różnorodności. Pochodzące sprzed II wojny zestawienia typów szyn stosowanych w samych kolejach pruskich obejmowały ponad 180 pozycji. Przejmowanie w latach 70-tych XIX wieku kontroli nad liniami kolejowymi przez państwo, które w końcu doceniło ich gospodarcze a zwłaszcza militarne znaczenie, doprowadziło do pewnej normalizacji stosowanych szyn. Na początku XX wieku liczba znormalizowanych typów szyn stoowanych w kolejach pruskich doszła do 17.

W poniższym zestawieniu starałem się zebrać charakterystyki możliwie szerokiego zakresu różnych rodzajów szyn kolei pruskich, w tym także stosowanych w kolejach polnych i wąskotorowych, których relikty możemy dziś znaleźć w najróżniejszych wtórnych zastosowaniach. Ujęte zostały również typy szyn stosowane w innych rejonach Niemiec oraz nowsze typy szyn, które pojawiły się w latach 20-tych XX wieku, a także, dla porównania, szyny stosowane wspólcześnie.
Szyny.jpg
Szyny.jpg (266.75 KiB) Przejrzano 333 razy
Szyny.jpg
Szyny.jpg (266.75 KiB) Przejrzano 333 razy
W miejscach przedstawionych we wcześniejszych postach, na Jana z Kolna i 1 Maja, znaleźć można pozostałości szyn typu Form 4, stosowanych w kolejach pruskich do roku 1885 oraz odpowiadającego mu, stosowanego później nowszego profilu Form 10, wykorzystywanego już tylko na liniach o drugorzędnym znaczeniu.
BV.JPG
ul. 1 Maja
BV.JPG (232.27 KiB) Przejrzano 333 razy
BV.JPG
ul. 1 Maja
BV.JPG (232.27 KiB) Przejrzano 333 razy
Spośród pochodzących z II połowy XIX wieku szyn różnych wytwórców, niewątpliwie najstarszym jest profil, znakowany BV, o dużych zbieżnościach główki, cechujących niezbyt zaawansowaną technologię walcowania. Poza szerokością stopy (98-100 mm), pozostałe wymiary profilu odpowiadają Form 4.
BV 58.JPG
ul. 1 Maja 24
BV 58.JPG (194.58 KiB) Przejrzano 333 razy
BV 58.JPG
ul. 1 Maja 24
BV 58.JPG (194.58 KiB) Przejrzano 333 razy
BV może oznaczać walcownię Bochumer Verein, koncernu górniczego z siedzibą w Bochum, powstałego z założonej w 1842 roku odlewni staliwa, znanego później jako Bochumer Verein für Bergbau und Gußstahlfabrikation.Jeżeli kolejne dwa znaki cechy zinterpretować jako 58, to szyna ta mogła być wyprodukowana w 1858 roku. Udokumentowane profile tego typu pochodzą najpóźniej z końca lat 60-tych.
Nawiasem mówiąc, taka właśnie szyna pełni funkcję wspornika balkonu z poprzedniego postu.

Większość szyn jest datowana w sposób nie budzący większych watpliwości, zidentyfikować też można wytwórców sporej części z nich.
Phoenix_1869.JPG
ul. 1 Maja
Phoenix_1869.JPG (213.5 KiB) Przejrzano 333 razy
Phoenix_1869.JPG
ul. 1 Maja
Phoenix_1869.JPG (213.5 KiB) Przejrzano 333 razy
Phoenix.JPG
ul. Jana z Kolna
Phoenix.JPG (164.32 KiB) Przejrzano 333 razy
Phoenix.JPG
ul. Jana z Kolna
Phoenix.JPG (164.32 KiB) Przejrzano 333 razy
Phoenix AG
Phoenix AG für Bergbau und Hüttenbetrieb, koncern górniczo-hutniczy powstaly ze spólki akcyjnej założonej w 1852 roku w Eschweiler-Aue, w Nadrenii, prowadził działalność w zakładzie w Laar (od 1905 dzielnica Duisburga). W roku 1906 połączył się z Hörder Bergwerks- und Hütten-Verein. W 1966 został przekształcony w Thyssen Röhrenwerke AG, od 1970 - Mannesmannröhren-Werke AG.
Heinrichshutte_1871.JPG
ul. 1 Maja
Heinrichshutte_1871.JPG (149.53 KiB) Przejrzano 333 razy
Heinrichshutte_1871.JPG
ul. 1 Maja
Heinrichshutte_1871.JPG (149.53 KiB) Przejrzano 333 razy
Henrichshütte
zakłady hutnicze w Hattingen w Zagłębiu Ruhry, założone w 1854 roku, działały do 2004 roku, obecnie przekształcone w muzeum techniki
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 476
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 57 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#16

Post autor: mirza3 » 3 lip 2011, o 20:37

Profili Form 4 ciąg dalszy:
HB&HV_1872.JPG
ul. Jana z Kolna
HB&HV_1872.JPG (217.6 KiB) Przejrzano 320 razy
HB&HV_1872.JPG
ul. Jana z Kolna
HB&HV_1872.JPG (217.6 KiB) Przejrzano 320 razy
Hörder Bergwerks- und Hütten-Verein
założone w 1852 roku w Hörder (od 1928 dzielnica Dortmundu) jedno z pierwszych przedsiębiorstw hutniczych w Zagłębiu Ruhry.
IH&H_1871.JPG
ul. 1 Maja
IH&H_1871.JPG (180.5 KiB) Przejrzano 320 razy
IH&H_1871.JPG
ul. 1 Maja
IH&H_1871.JPG (180.5 KiB) Przejrzano 320 razy
Prawdobodobnie Jacobi, Haniel & Huyssen (JHH), przedsiębiorstwo przemysłu górnczego i maszynowego, z siedzibą w Oberhausen, w Zagłębiu Ruhry, rozwinięte z działającej od 1758 roku huty Gute Hoffnung w Oberhausen. Jako JHH działało od 1805 do 1873 roku; w 1858 było największym przedsiębiorstwem w Zagłębiu Ruhry; od 1873 - Aktienverein für Bergbau und Hüttenbetrieb, Gutehoffnungshütte (GHH).

Profile, które czekają na identyfikację wytwórcy:
CR&C_1869.JPG
ul. 1 Maja
CR&C_1869.JPG (249.46 KiB) Przejrzano 320 razy
CR&C_1869.JPG
ul. 1 Maja
CR&C_1869.JPG (249.46 KiB) Przejrzano 320 razy
Carl Ruëtz & Co – Aachener Hütten-Aktien-Verein Rothe Erde (obecnie dzielnica Aachen - Akwizgranu)

Profil czeka na identyfikację wytwórcy
HS.JPG
1 Maja
HS.JPG (173.72 KiB) Przejrzano 320 razy
HS.JPG
1 Maja
HS.JPG (173.72 KiB) Przejrzano 320 razy
Informację o znakach walcowniczych znaleźć można na stronach Wikipedii czy też Gleisbau-Welt, ale zdumiewająco bogatą dokumentację zgromadził twórca Walzzeichen.

Od roku 1885, szyny typu Form 4 zastąpione zostały nowym, bardziej wytrzymałym profilem Form 6, o masie 33,4 kg/mb, pozwalającym na przenoszenie nacisku osi do 15 t. Typu Form 6 reprezentuje jest szyna wyprodukowana w 1894 roku przez walcownię z Bochum.
BVC Bochum_1894.JPG
ul. 1 Maja
BVC Bochum_1894.JPG (223.21 KiB) Przejrzano 320 razy
BVC Bochum_1894.JPG
ul. 1 Maja
BVC Bochum_1894.JPG (223.21 KiB) Przejrzano 320 razy
Notabene juz od roku 1890, szyny typu Form 6 na głównych liniach zaczęto zastępować profilami typu Form 8 o masie 41 kg/mb, przenoszącymi nacisk osi do 17 t, które od 1905 roku ustąpiły szynom Form 15 (45 kg/mb), przenoszącym naciski do 18 t. Od 1922 roku w kolejach niemieckich zastosowano szyny S49 (49 kg/mb), o nośności do 20 t, stosowane do czasów obecnych.
Ostatnio zmieniony 17 lip 2011, o 22:48 przez mirza3, łącznie zmieniany 1 raz.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7092
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 143 razy
Otrzymał podziękowań: 180 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#17

Post autor: LukaszB » 3 lip 2011, o 20:43

Przyłączam się do pochwał dla mirzy3 :dzieki tym bardziej, ze dzisiaj uważnie przyjrzałem się ogrodzeniu domu na ulicy Staszica. Bedę musiał tam wrócić i dokonać pomiarów.
Załączniki
szyny 1.jpg
szyny 1.jpg (141.48 KiB) Przejrzano 321 razy
szyny 1.jpg
szyny 1.jpg (141.48 KiB) Przejrzano 321 razy
szyny.jpg
szyny.jpg (296.13 KiB) Przejrzano 321 razy
szyny.jpg
szyny.jpg (296.13 KiB) Przejrzano 321 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 476
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 57 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#18

Post autor: mirza3 » 3 lip 2011, o 20:54

be-good pisze:Za takie posty powinno być wypłacane conajmniej pół koszulki DT :) . Duży szacunek :hi
No i to użycie kredy na drugiej fotce - istna dochodzeniówka :hi
Cieszę się, że się podobało, a może nawet w czymś będzie pomocne. Co do kredy - to ściągnąłem od fachowca z Walzzeichen.

Pozwalam sobie jeszcze na uzupełnienie o szynach z wąskotorówek, których prawdziwą skarbnicą są stare ogrodzenia, jak n.p. Starego Cmentarza.Spotkać tam można głównie szyny typu S7, a także S10 i nieco rzadziej S18 oraz co najmniej dwa inne typy , trudne do zidentyfikowania ze wględu na usytuowanie i uszkodzenia.
Koningshutte_S7.JPG
Stary Cmentarz
Koningshutte_S7.JPG (118.3 KiB) Przejrzano 318 razy
Koningshutte_S7.JPG
Stary Cmentarz
Koningshutte_S7.JPG (118.3 KiB) Przejrzano 318 razy
Königshütte
Huta powstała w 1797 roku w Königshütte na Górnym Śląsku - obecnie Chorzów, jeden z pierwszych zakładów hutniczych na kontynencie europejskim. Po połączeniu w 1838 roku, z powstałą w obecnych Siemianowicach Śląskich Laurahütte, utworzyła jedno z największych przedsiębiorstw przemysłu stalowego w ówczesnych Niemczech. W 1871 przekształcone w Vereinigte Königs- und Laurahütte Aktiengesellschaft für Bergbau und Hüttenbetrieb.
Po I wojnie światowej od 1922 roku w Polsce, od 1923 jako Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura S.A., po II wojnie światowej, jako Huta Kościuszko, funkcjonowała do końca XX w. Po zamknięciu wydziałów wielkich pieców i stalowni, od 2000 roku z resztek majątku utworzono spółkę Huta Królewska Sp. z o.o.
S7.JPG
Stary Cmentarz
S7.JPG (29.64 KiB) Przejrzano 318 razy
S7.JPG
Stary Cmentarz
S7.JPG (29.64 KiB) Przejrzano 318 razy
S10.JPG
Stary Cmentarz
S10.JPG (85.5 KiB) Przejrzano 318 razy
S10.JPG
Stary Cmentarz
S10.JPG (85.5 KiB) Przejrzano 318 razy
GHH 93_18.JPG
S18 ul. Kaszubska
GHH 93_18.JPG (163.04 KiB) Przejrzano 318 razy
GHH 93_18.JPG
S18 ul. Kaszubska
GHH 93_18.JPG (163.04 KiB) Przejrzano 318 razy
Gutehoffnungshütte
przedsiębiorstwo przemysłu górnczego i maszynowego, z siedzibą w Oberhausen, w Zagłębiu Ruhry, rozwinięte z działającej od 1758 roku huty Gute Hoffnung; od 1805 do 1873 jako Jacobi, Haniel & Huyssen; w 1986 przejęte przez obecnego MAN-a; stalownia w Oberhausen funkcjonowała przez prawie 240 lat, do 1997 roku.
S18.JPG
Stary Cmentarz
S18.JPG (80.66 KiB) Przejrzano 318 razy
S18.JPG
Stary Cmentarz
S18.JPG (80.66 KiB) Przejrzano 318 razy
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 476
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 57 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#19

Post autor: mirza3 » 3 lip 2011, o 23:56

Jeszcze kilka szyn typu Form 4/10 z różnych zakątków miasta.
Hoesch_1880.JPG
ul. Kusocińskiego
Hoesch_1880.JPG (101.25 KiB) Przejrzano 296 razy
Hoesch_1880.JPG
ul. Kusocińskiego
Hoesch_1880.JPG (101.25 KiB) Przejrzano 296 razy
Hoesch AG
przedsiębiorstwo górniczo-hutnicze założone w 1871 roku w Dortmundzie, prowadziło działalność do 1991, kiedy zostało przejęte przez koncern Kruppa.
LHS 73.JPG
ul. Południowa
LHS 73.JPG (138.08 KiB) Przejrzano 296 razy
LHS 73.JPG
ul. Południowa
LHS 73.JPG (138.08 KiB) Przejrzano 296 razy
Wytwórca nieustalony, może Laurahütte Siemianowitz z Vereinigte Königs- und Laurahütte Aktiengesellschaft, przed połączeniem w 1871 roku.
Union D 1888.JPG
ul. Gdańska
Union D 1888.JPG (323.14 KiB) Przejrzano 296 razy
Union D 1888.JPG
ul. Gdańska
Union D 1888.JPG (323.14 KiB) Przejrzano 296 razy
Union
Union, AG für Bergbau, Eisen- und Stahl-Industrie - koncern górniczy z siedzibą w Dortmundzie, założony w 1872 roku, powstały z połączenia Hattingen Henrichshütte, Bergwerks- und Hütten-Aktienvereins Neuschottland oraz Dortmunder Hütte; w 1910 przejęty przez Deutsch-Luxemburgischen Bergwerks- und Hütten-AG; od 1951 jako Dortmund-Hörder Hüttenunion, w 1966 roku przejęty przez Hoesch AG.


Gdzieniegdzie zachowały się także, nie stosowane już obecnie, stalowe podkłady. Poniżej podkłady Union z jednego z ogródków przy ulicy Gdańskiej:
Union 1896.JPG
ul. Gdańska
Union 1896.JPG (170.78 KiB) Przejrzano 296 razy
Union 1896.JPG
ul. Gdańska
Union 1896.JPG (170.78 KiB) Przejrzano 296 razy
Union_2 1896.JPG
ul. Gdańska
Union_2 1896.JPG (187.04 KiB) Przejrzano 296 razy
Union_2 1896.JPG
ul. Gdańska
Union_2 1896.JPG (187.04 KiB) Przejrzano 296 razy
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7092
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 143 razy
Otrzymał podziękowań: 180 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#20

Post autor: LukaszB » 7 lip 2011, o 21:44

Ogrodzenie z szyn znajduje się też na rogu Bałdowskiej i Starowiejskiej
Załączniki
rog.jpg
rog.jpg (318.18 KiB) Przejrzano 261 razy
rog.jpg
rog.jpg (318.18 KiB) Przejrzano 261 razy
przekrój.jpg
przekrój.jpg (149.71 KiB) Przejrzano 261 razy
przekrój.jpg
przekrój.jpg (149.71 KiB) Przejrzano 261 razy
szyna 1.jpg
szyna 1.jpg (327.45 KiB) Przejrzano 261 razy
szyna 1.jpg
szyna 1.jpg (327.45 KiB) Przejrzano 261 razy
szyna.jpg
szyna.jpg (338.19 KiB) Przejrzano 261 razy
szyna.jpg
szyna.jpg (338.19 KiB) Przejrzano 261 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ