Kolejowe przejście graniczne (1918 - 1939)

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
joola
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 327
Rejestracja: 1 lip 2011, o 21:03
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Kontakt:

Kolejowe przejście graniczne (1918 - 1939)

#1

Post autor: joola » 4 gru 2012, o 00:17

Granica polsko-gdańska

Granica ta została ustanowiona przez państwa zachodnie w 1920 roku i liczyła 139 kilometrów. Wolne Miasto Gdańsk objęło swym zasięgiem miasta Gdańsk i Sopot, a także tereny Wielkich Żuław. Krótko (do 1921 roku) przebiegała tędy jedyna linia, łącząca Polskę z jej wybrzeżem. Później zbudowana została linia z Kokoszek do Gdyni, a następnie Magistrala Węglowa, umożliwiająca przewóz surowców (głównie węgla) do portu w Gdyni. Co ciekawe, linie kolejowe na terenie Wolnego Miasta Gdańska obsługiwane i utrzymywane były przez PKP, ponadto wszystkie przejścia graniczne z Polską po utworzeniu granicy pozostały czynne. Po większości prowadzony był tylko lokalny ruch pociągów pasażerskich, z wyjątkiem głównej linii Malbork - Tczew - Gdańsk Główny - Gdynia Główna, gdzie kursowały pociągi dalekobieżne. Niektóre z nich były pociągami tranzytowymi - zwolnionymi z odprawy celnej.


Stacje (posterunki) graniczne Obecny numer D29

Tczew - Pszczółki Na odcinku granicznym, po polskiej stronie znajdował się też przystanek osobowy Miłobądź (ob. Miłobądz). Trasą tą kursowało kilkanaście pociągów tranzytowych, łączących Polskę z wybrzeżem. Kilkanaście innych miało kontrolę paszportową w Tczewie i Pszczółkach.
Tczew - Szymankowo Przejście położone w korytarzu, łączącym Niemcy z Prusami Wschodnimi. W kierunku Szymankowa kursowały 4 pociągi pospieszne z Berlina oraz 1 z Gdańska, do tego 4 pociągi osobowe. W kierunku przeciwnym 5 pociągów osobowych oraz 5 pospiesznych do Berlina (1 przez Gdańsk). Jeden z pociągów (Malbork - Gdańsk - Malbork) nie zatrzymywał się w Tczewie i był wolny od wizy paszportowej.


Źródło: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/inde ... _-_1939%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1311
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował : 142 razy
Otrzymał podziękowań: 65 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Kolejowe przejście graniczne (1918 - 1939)

#2

Post autor: niespokojna66 » 15 gru 2012, o 21:11

Ruch tranzytowy między Gdańskiem i Malborkiem przez dworzec w Tczewie.
Załączniki
cehnawv.jpg
Nadwiślanin 23.02.1927
cehnawv.jpg (68.31 KiB) Przejrzano 385 razy
cehnawv.jpg
Nadwiślanin 23.02.1927
cehnawv.jpg (68.31 KiB) Przejrzano 385 razy
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7143
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 159 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Kolejowe przejście graniczne (1918 - 1939)

#3

Post autor: LukaszB » 30 gru 2013, o 19:00

Wydarzenie, które chcę opisać mieści się w temacie kolejowego przejścia granicznego, bo bilet do WMG (a raczej stempel polskiego strażnika granicznego z Tczewa) stał się ważnym dowodem w głośnej sprawie zabójstwa ministra Pierackiego. http://pl.wikipedia.org/wiki/Zab%C3%B3j ... ierackiego" onclick="window.open(this.href);return false;

Zabójstwo miało miejsce 15 czerwca 1934 przed budynkiem Klubu Towarzyskiego przy ulicy Foksal w Warszawie. Pieracki został zastrzelony przez członka Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów (OUN), Hryhorija Maciejkę. Policja nie zatrzymała samego zabójcy, ale dzięki rozpracowaniu krajowego zarządu OUN w ówczesnej Małopolsce Wschodniej przez nasz wywiad, bardzo szybko aresztowano osoby zaangażowane w zamach. Wśród nich znalazł się krajowy przewodniczący OUN na Ukrainę Zachodnią (tak mówili o kresach południo-wschodnich) Stepan Bandera. Udowodniono mu, że przed zabójstwem udał się do Berlina, gdzie wraz z przewodniczącym całego OUN płk. Konowalcem zdecydowali o zamordowaniu jednego z ministrów II RP (spraw wewnętrznych lub religii). Oczywiście funkcjonowanie i działalność OUN odbywało się za poparciem i przyzwoleniem władz ówczesnych Niemiec. Wykorzystywali oni działalność terrorystyczną ukraińskich nacjonalistów do destabilizacji sytuacji w Polsce. Równie "troskliwie" interesował się nimi wywiad sowiecki, który także chciał wykorzystać ich do własnych celów.

W drodze powrotnej Bandera zatrzymał się na kilka dni w Gdańsku, gdzie odbył naukę strzelania. Nie wiedział, że jest śledzony przez polski wywiad i został zatrzymany dzień przed zamachem w Krakowie, w ramach policyjnej akcji przeciw OUN. Niestety zdążył dostarczyć broń i pieniądze dla zamachowca. Nieoczekiwanie dla samego Bandery ważnym dowodem przeciwko niemu był bilet kolejowy, o którym dyskusja zajęła dwie strony w aktach sprawy. Bandera kupił dwutygodniowy bilet otwarty za 90zł. Pozwalał on na jazdę po całym terytorium Polski oraz WMG. Tłumaczył to faktem, że przed ślubem swojej siostry musiał odwiedzić cała rodzinę i osobiście ja zaprosić. Wobec tego, że ogromna większość rodziny Bandery zamieszkiwała relatywnie blisko Lwowa, a cena bilety stawiła 75% średniego miesięcznego zarobku typowego lwowiaka śledczy bliżej przyjrzeli się kwestii biletu. Udało się ustalić, że 2 czerwca przekroczył w pociągu granicę właśnie w naszym mieście. Sam zainteresowany przyparty do muru stwierdził:

Zupełnie możliwe, iż przekroczyłem granicę w Tczewie 2 czerwca 1933 roku, jednak dokładnych dat powiązanych z wyjazdem do Gdańska nie pamiętam



"Przypominał" sobie że pojechał zaprosić na ślub kuzyna mieszkającego w Gdańsku, ale po kąpieli w morzu przeziębił się i został w mieście na kilka dni. Wobec sprawozdań polskiego wywiadu prawdziwy cel gdańskiej "wycieczki" został wyjaśniony. Bandera w ramach amnestii został skazany na dożywocie, co w związku z wybuchem wojny oznaczało jedynie 5 lat....

Zabójstwo min. Pierackiego miało również wpływ na nasze miasto. Na jego cześć zmieniono kilkusetletnią nazwę głównego placu miasta czyli Rynku, na plac jego imienia. Był to precedens, ponieważ okupujący Tczew Niemcy takiej nazwy nie mogli pozostawić i nadali rynkowi nazwę Adolfa Hitlera. Po wojnie został przemianowany na pl. Wolności a po 89 na pl. Hallera.
Załączniki
pieracki_nekrolog.jpg
http://www.irekw.internetdsl.pl/pieracki.html
pieracki_nekrolog.jpg (34.35 KiB) Przejrzano 225 razy
pieracki_nekrolog.jpg
http://www.irekw.internetdsl.pl/pieracki.html
pieracki_nekrolog.jpg (34.35 KiB) Przejrzano 225 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4059
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 180 razy
Otrzymał podziękowań: 181 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Kolejowe przejście graniczne (1918 - 1939)

#4

Post autor: Opiekun forumJadzia » 19 cze 2014, o 20:01

Okazuje się, że dla członków O.U.N. istniały specjalne instrukcje dotyczące przekraczania granicy z WMG - należało omijać nasze miasto:
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r. granica.jpg
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r. granica.jpg (97.87 KiB) Przejrzano 187 razy
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r. granica.jpg
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r. granica.jpg (97.87 KiB) Przejrzano 187 razy
LukaszB pisze:

Zupełnie możliwe, iż przekroczyłem granicę w Tczewie 2 czerwca 1933 roku, jednak dokładnych dat powiązanych z wyjazdem do Gdańska nie pamiętam

Z tego artykułu prasowego (obszerna relacja z procesu) wynika, że Bandera nie tylko ot tak sobie przekroczył naszą granicę, ale został na niej "chwilowo zatrzymany":
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r..jpg
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r..jpg (145.44 KiB) Przejrzano 187 razy
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r..jpg
Nasz Przegląd - organ niezależny, 20.11.1935 r..jpg (145.44 KiB) Przejrzano 187 razy
Na zdjęciu widoczny S. Bandera - z Wiki.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7143
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 159 razy
Otrzymał podziękowań: 188 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Kolejowe przejście graniczne (1918 - 1939)

#5

Post autor: LukaszB » 5 lip 2014, o 23:16

Przekraczanie granicy, rok 1932
Załączniki
890_001.jpg
890_001.jpg (149.21 KiB) Przejrzano 152 razy
890_001.jpg
890_001.jpg (149.21 KiB) Przejrzano 152 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ