Tczewskie PGRy

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.

Wałasz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 73
Rejestracja: 15 lis 2012, o 08:51
Podziękował;: 20 razy
Otrzymał podziękowań: 47 razy
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#21

Post autor: Wałasz » 6 cze 2019, o 09:17

LukaszB pisze:
17 lut 2012, o 17:34
4. PGR Czyżykowo
Ten ostatni interesuje mnie najbardziej, ze wspomnień mojego wujka wiem, że posiadał sady i pierwotnie jego siedziba mieściła się w "dworku" ostatniego właściciela folwarku Czyżykowo. Po tym jak w budynku zakwaterowano pracowników uległ on dewastacji i został zburzony. Na jego miejscu mamy dzisiaj przedszkole. Czy ktoś mógłby dodać coś więcej w tym temacie? Gdzie PGR Piotrowo maił swoje stawy rybne? Kiedy PGR Czyżykowo uległ likwidacji?


To być może majątek Schlesiera. Ale które konkretnie przedszkole i miejsce masz na myśli (adres)?
LukaszB pisze:
31 gru 2013, o 17:18
Odświeżając wątek PGR/ dawnych folwarków tak wyglądał ten z dzisiejszej 30go Stycznia w roku 1881
Obrazek


Ten ceglany "dworek" koło ul. Jabłoniowej był częścią tego folwarku. Czy wiecie może, jaki był/jest adres tej nieruchomości (to chyba ul. 30 stycznia) albo kto był przed wojną właścicielem tego? Czy przypadkiem przed wojną majątek Czyżykowo obejmował również obecne Szklane Domy i osiedle Bema?


Wałasz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 73
Rejestracja: 15 lis 2012, o 08:51
Podziękował;: 20 razy
Otrzymał podziękowań: 47 razy
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#22

Post autor: Wałasz » 1 lip 2019, o 20:54

Poniekąd sam znalazłem odpowiedzi na swoje pytania, posiłkując się m.in. znanymi już księgami gospodarstw rolnych z lat 20. oraz informacjami z Urzędu Miasta i wcześniej zdobytymi danymi z AP w Gdańsku o. Gdynia.

http://www.kpbc.ukw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=2764

http://www.kpbc.ukw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=3720
Wałasz pisze:
6 cze 2019, o 09:17
LukaszB pisze:
17 lut 2012, o 17:34
4. PGR Czyżykowo
Ten ostatni interesuje mnie najbardziej, ze wspomnień mojego wujka wiem, że posiadał sady i pierwotnie jego siedziba mieściła się w "dworku" ostatniego właściciela folwarku Czyżykowo. Po tym jak w budynku zakwaterowano pracowników uległ on dewastacji i został zburzony. Na jego miejscu mamy dzisiaj przedszkole. Czy ktoś mógłby dodać coś więcej w tym temacie? Gdzie PGR Piotrowo maił swoje stawy rybne? Kiedy PGR Czyżykowo uległ likwidacji?


To być może majątek Schlesiera. Ale które konkretnie przedszkole i miejsce masz na myśli (adres)?


To najprawdopodobniej był jednak dawny dworek Preussów zlokalizowany na ul. Polnej 4 (obecnie nieistniejący), który znajdował w miejscu obecnego przedszkola na ul. Orkana 3. Taki adres przynajmniej widniał dla Toni Preussa (jednego z przedstawicieli niemieckiej spółki gruntowej) w umowie o sprzedaży budynku przy ul. Westerplatte 3 z 1935 r.
LukaszB pisze:
31 gru 2013, o 17:18
Odświeżając wątek PGR/ dawnych folwarków tak wyglądał ten z dzisiejszej 30go Stycznia w roku 1881
Obrazek

Wałasz pisze:
6 cze 2019, o 09:17
Ten ceglany "dworek" koło ul. Jabłoniowej był częścią tego folwarku. Czy wiecie może, jaki był/jest adres tej nieruchomości (to chyba ul. 30 stycznia) albo kto był przed wojną właścicielem tego? Czy przypadkiem przed wojną majątek Czyżykowo obejmował również obecne Szklane Domy i osiedle Bema?


Zabytkowe nieruchomości (budynki gospodarcze, bo dworek niestety nie istnieje) są zlokalizowane przy ul. 30 stycznia 30. Mają swoje karty w ewidencji dóbr kultury:

http://www.gospodarka.tczew.pl/index.ph ... 396d203039

http://www.gospodarka.tczew.pl/index.ph ... 76929452ab

Sprawa się nieco rozjaśniła - otóż właścicielami ww. folwarku, obejmującego najprawdopodobniej m.in. dzisiejsze "Wybudowanie", Szklane Domy i Osiedle Bema byli Arthur i Emma Goertz, posiadający na pocz. lat 20. 109 ha, a w 1929 r. 76 ha.

Konkretnie chodzi o tą osobę: Ernst Otto ARTHUR Goertz (1862 - 1923), bo widnieje tam imię małżonki Emma i Dirschau: https://www.myheritage.pl/names/ernst_goertz

Mieli jednego syna, którym był Herbert ARTHUR Goertz - i pewnie w późniejszych wykazach też widniał jako Arthur. Tak na marginesie, to jest ciekawe, że wielu Niemców używało powszechnie drugiego, trzeciego czy nawet czwartego imienia jako głównego (np. burmistrz Starogardu - Johann Christian Friedrich Wilhlem Ewe, znany jako Wihelm Ewe).

Górki (przynajmniej w czasach II RP) nie wchodziły w skład dóbr Goertzów. W latach 20. właścicielem majątku Górki był Skarb Państwa a następnie Zenon Łubieński, natomiast w przypadku Suchostrzyg i cegielni - nie Emila Goertza, ale Emil Goertz. Być może to jest właśnie ten Goertz bez imienia - posiadacz aż 237 ha, wzmiankowany w księdze gospodarstw rolnych za 1929 r. Koniecznie poprawcie: https://www.dawnytczew.pl/pl/przestrzen ... rzygi.html

ODPOWIEDZ