Tczewskie PGRy

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7741
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 434 razy
Otrzymał podziękowań: 399 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#11

Post autor: LukaszB »

Bardziej myślałem o maszynach i miejscu ich napraw. Tak naprawdę PGRy w mieście były potrzebne do wyżywienia tego konkretnego miasta. Wdaje mi się cały czas, że trop przekształcenia folwarków w PGRy jest dobry...
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Jadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4179
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował;: 262 razy
Otrzymał podziękowań: 275 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#12

Post autor: Jadzia »

Może rynek zbytu? Produkcja blisko potencjalnych miejsc sprzedaży? :scratch (nie mam tych książek :nea - szczelam)

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7741
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 434 razy
Otrzymał podziękowań: 399 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#13

Post autor: LukaszB »

Może wszystko odbyło się na zasadzie adaptacji do stanu faktycznego? np. są sady ktoś musi się nimi zająć, stwórzmy PGR!
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II


mzk
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 342
Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
Lokalizacja: Tczew
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#14

Post autor: mzk »

Proszę strzelać. Nie ma głupich odpowiedzi, są tylko głupie pytania [tak mawiał jeden z moich, na szczęście już emerytowanych, profesorów]. A jesteście Państwo coraz bliżej. Państwa dyskusja pokaże wam, ze tych aspektów było więcej niż te dwa przykłady, które chciałem przedstawić.

Awatar użytkownika

Jadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4179
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował;: 262 razy
Otrzymał podziękowań: 275 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#15

Post autor: Jadzia »

Zatrudnienie? :facepalm


mzk
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 342
Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
Lokalizacja: Tczew
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#16

Post autor: mzk »

bingo. Tylko proszę inaczej sformułować tę myśl.

Awatar użytkownika

Jadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4179
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował;: 262 razy
Otrzymał podziękowań: 275 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#17

Post autor: Jadzia »

Problem z miejscami pracy po wojnie. Zniszczenia wojenne skutkowały brakiem miejsc zatrudnienia.... :scratch :facepalm

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4759
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 189 razy
Otrzymał podziękowań: 133 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#18

Post autor: be-good »

Jadzia pisze:Problem z miejscami pracy po wojnie. Zniszczenia wojenne skutkowały brakiem miejsc zatrudnienia.... :scratch :facepalm
Plus bliskość dyrekcji PGRów do powiatowej centrali; partyjny etatyzm; komunikacja na przełomie lat 40 i 50tych też szwankowała...


mzk
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 342
Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
Lokalizacja: Tczew
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#19

Post autor: mzk »

Tak w tym senesie, iż miasta stanowiły zaplecze kadrowe. W początkowym okresie chłopi bardzo niechętnie odnosili się do idei PGR i Spółdzielni Produkcyjnych. Poza tym skupiali się na użytkowaniu swojej własnej ziemi. Z argumentem Pana Łukasza odnośnie zaplecza mieszkaniowego tez mogę się zgodzić, ale tylko warunkowo. Musimy pamiętać, iż przez pierwsze lata w Tczewie powszechny był "głód" mieszkaniowy. Wczoraj w Archiwum czytałem nawet raport z 1950 r., w którym padło słowa "klęska". Pierwszym zbudowanym zupełnie od zera budynkiem po wojnie był bodajże Dom Socjalny na terenie Fabryki Gazomierzy, wybudowany w 1950 r. Pierwszy powojenny budynek mieszkalny powstaje chyba dopiero w 1955 r. muszę się jednak zgodzić, iż na pewno w Tczewie było dużo łatwiej zapewnić robotnikom miejsce zamieszkania niż na wsi - przynajmniej do czasu usprawnienia transportu oraz budownictwa wiejskiego. ciekawa wydaje się hipoteza o zapleczu technicznym. zgoda. Tylko muszę wspomnieć, iż tczewski TOR w raportach ówczesnych władz w swoich pierwszych latach rysuje się jako obraz "nędzy i rozpaczy" pod względem produktywności. Bywały miesiące, iż 1 traktor remontowali miesiąc [nie koniecznie z ich winy, musimy wziąć pod uwagę braki w częściach zamiennych]. Władze na pewno miały jednak ten argument na uwadze.
Jak Państwo myślą, jaki jeszcze był powód umiejscowienia PGR tak blisko miast.

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7741
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 434 razy
Otrzymał podziękowań: 399 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Tczewskie PGRy

#20

Post autor: LukaszB »

Odświeżając wątek PGR/ dawnych folwarków tak wyglądał ten z dzisiejszej 30go Stycznia w roku 1881
Załączniki
mój folwark.jpg
mój folwark.jpg (135.23 KiB) Przejrzano 404 razy
mój folwark.jpg
mój folwark.jpg (135.23 KiB) Przejrzano 404 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

ODPOWIEDZ