Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 478
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 64 razy
Otrzymał podziękowań: 41 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#11

Post autor: mirza3 » 21 maja 2012, o 23:07

be-good pisze:Wyrafinowana sieczkarnia z fabryki Hugo Kriesela w Tczewie.
Tutaj zaś konkurencyjny wyrób z fabryki A. P. Muscate, wyróżniony jako "nowy i godny uwagi" na wystawie rolniczej w Hamburgu w 1897 roku:
sieczkarnia 174.JPG
Jahrbuch der Deutschen Landwirtschafts-Gesellschaft, Band 12, Berlin 1897
sieczkarnia 174.JPG (680.76 KiB) Przejrzano 425 razy
sieczkarnia 174.JPG
Jahrbuch der Deutschen Landwirtschafts-Gesellschaft, Band 12, Berlin 1897
sieczkarnia 174.JPG (680.76 KiB) Przejrzano 425 razy
Z opisu technicznego urządzenia oraz jego zalet, ze szczególnym uwzględnieniem BHP, przebija profesjonalny marketing:

...
Pozycja nr 60 z katalogu specjalnego: sieczkarnia z przenośnikiem 301 od A. P. Muscate z Dirschau, Prusy Zachodnie, rys. 17, 18 i 19 na stronie 338 i 339.
Maszyna jest sieczkarnią bębnową, która może być eksploatowana w połączeniu z przenośnikiem, przestawnym w trzech kierunkach oraz na wysokość.
Bęben o średnicy 380 mm wyposażony jest w 5 noży umocowanych śrubami ustalającymi na tarczy pośredniej i wykonuje, przy normalnym użytkowaniu, 150 obrotów na minutę. Szerokość gardzieli 405 mm. Materiał jest podawany taśmą bezkońcową z wałkiem napinającym oraz ruchomym wałkiem kolczastym. Wałki i urządzenie tnące mogą być rozłączane podczas pracy. Do napędu służy wyposażona w rowek linowy tarcza, która jest na tyle szeroka, że pozwala zarówno na napęd pasowy jak i linowy. Do obsługi wszystkich miejsc łożyskowania służy centralny układ smarowania wg D.R.G.M. 54 189 /Deutsches Reichsgebrauchsmuster - niemiecki państwowy wzór użytkowy/. Na podstawie prób porównawczych na innych sieczkarniach bębnowych można przyjąć, że opisana powyżej maszyna Muscate potnie około 900 kg sieczki o długości 7-9 mm w ciągu godziny.
Jako "godna uwagi" uznana została cała kombinacja, która niebezpieczeństwo użytkowania usuwa w takim zakresie, w jakim tylko można tego zapragnąć. W związku z tym, ogólnie preferowane są sieczkarnie bębnowe, ponieważ całkowite osłonięcie noży nie skutkuje utrudnieniem pracy. Jak wspomniano, na maszynie Muscate, pracownik jest dodatkowo zabezpieczony przed wypadkiem poprzez fachowe osłony elementów napędowych, mechaniczny sposób transportu oraz centralny układ smarowania.
Lecz także pomijana przez wszystkich, dotycząca bezpieczeństwa przewaga, pozwala jeszcze bardziej preferować maszyny bębnowe niż tarczowe. Oczywiste jest, że krawędź noża krążkowego w punkcie najbliższym osi tarczy, w którym natrafia na źdźbło, musi mieć prędkość potrzebną do wykonania równego cięcia. Wynika stąd, że prędkość wszystkich innych punktów krawędzi noża musi być większa, proporcjonalnie do odległości od osi obrotu, to znaczy, że prędkośc obrotowa tarczy tnącej, a zatem również zapotrzebowanie mocy będzie większe niż wymagane. Oponenci maszyn bębnowych doszukują się zalet w tym, że noże tarczowe łatwiej i wygodniej ostrzy się i nastawia, toteż mogą być powierzane mniej wyszkolonym pracownikom. Oprócz tego, że maszyny tarczowe mogą ciąć grubszą warstwę słomy oraz grubość tej warstwy może się zmieniać w pewnych granicach. Jest to prawdziwe, jednak prawdziwe jest również, że maszyny bębnowe przeważają w północnych i wschodnich Niemczech oraz że na rozległym obszarze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej stosowane są wyłącznie maszyny bębnowe. Fakty te pozwalają dowieść, że zarzuty mają małe znaczenie.
Wspomnianą maszynę z przenośnikiem dostarcza Muscate za 670 M, bez przenośnika za 415 M.
...

sieczkarnia 337.JPG
sieczkarnia 337.JPG (288.48 KiB) Przejrzano 425 razy
sieczkarnia 337.JPG
sieczkarnia 337.JPG (288.48 KiB) Przejrzano 425 razy
sieczkarnia 338.JPG
sieczkarnia 338.JPG (560.17 KiB) Przejrzano 425 razy
sieczkarnia 338.JPG
sieczkarnia 338.JPG (560.17 KiB) Przejrzano 425 razy
sieczkarnia 339.JPG
sieczkarnia 339.JPG (693.07 KiB) Przejrzano 425 razy
sieczkarnia 339.JPG
sieczkarnia 339.JPG (693.07 KiB) Przejrzano 425 razy
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Autor Tematu
mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 478
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 64 razy
Otrzymał podziękowań: 41 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#12

Post autor: mirza3 » 28 wrz 2012, o 22:49

W relacji "Gońca Polskiego" z postu be-good @ Budowa "starego" mostu przez Wisłę

Obrazek

znajduje się potwierdzenie wykonania w "instytucie budowy maszyn ... w Tczewie" dwóch kafarów parowych, które zewidencjonował 10 lat później w Królestwie Hanoweru skrupulatny prof. Rühlmann

Obrazek
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4723
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#13

Post autor: be-good » 15 paź 2012, o 21:01

Znawcy tematu (a ja takim nie jestem) znajdą w tej krótkiej notatce wiele szczegółów historycznych, technicznych, ekonomicznych i prawnych:
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG (83.09 KiB) Przejrzano 388 razy
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG
LOKO Gazeta Toruńska 31 paźdź. 1900.JPG (83.09 KiB) Przejrzano 388 razy
W bonusie - pług parowy sprzed 130 lat orzący buraczane pola w Lisewie i dość dobrze określona jego wydajność:
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG (38.41 KiB) Przejrzano 388 razy
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG
PŁUG GoniecWielkopolski11.10.1883.JPG (38.41 KiB) Przejrzano 388 razy

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4723
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#14

Post autor: be-good » 15 paź 2012, o 21:55

W moim źródle sprzed 112 lat przekręcona została nazwa miejsca pochodzenia lokomobili spirytusowej, oto jej krewniaczka (lub ona sama) - Gnom z Fabryki Motorów z OBERURSEL:

Obrazek

Źródło: http://www.figuren-modellbau.de/lokomobile.html

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4723
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#15

Post autor: be-good » 22 paź 2012, o 21:07

Ogłoszenie prywatne(?) z 1926 roku dotyczące sprzedaży lokomobili fabryki Muscate & Betke - nie wiemy za ile miała "pójść', za to znana jest jej moc
- około 3/4 mocy późniejszego Fiata 126p :) :
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG (102.1 KiB) Przejrzano 334 razy
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG
m Słowo Pomorskie 20.11.1926.JPG (102.1 KiB) Przejrzano 334 razy

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4723
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#16

Post autor: be-good » 18 sty 2013, o 22:32

Właściciele okolicznych lokomobil i machin parowych wchodzili w bardzo rzeczowe alianse z wytwórcami TFU !! alkoholu :nea :nose :
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG (27.95 KiB) Przejrzano 299 razy
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG
Gazeta Toruńska 27 04 1880.JPG (27.95 KiB) Przejrzano 299 razy
Zwracam uwagę na określenie "MNÓSTWO" odnoszące się do ilości okolicznych właścicieli tych dymiących maszyn 130 lat temu :

Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#17

Post autor: Chris » 19 sty 2013, o 10:23

Należy dodać, że tym samym w Tczewie powołano tzw. lokalny DÜV czyli Dampfkessel Überwachungsverein, inaczej "Inspektorat Kotłów Parowych", którego komórki tworzyły się spontanicznie w całych Niemczech. Ich zadaniem była kontrola sprawności i stanu technicznego najpierw kotłów maszyn parowych, a następnie dźwigów, suwnic, wind i innych odpowiedzialnych konstrukcji.
Z biegiem lat DÜV ewoluował w organizację TÜV której logo widnieje na większości sprzedawanych w UE urządzeń elektrycznych.

[thumbnail]http://www.e-switch.com/Portals/0/TUV.png[/thumbnail]

Polska, korzystając z doświadczeń niemieckich też ma taką organizację: Urząd Dozoru Technicznego certyfikujący wszelką maszynerię w której obrębie pracują ludzie.

[thumbnail]http://www.sztaplarka.pl/gallery/naklejka%20UDT.jpg[/thumbnail]

Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#18

Post autor: Chris » 22 lut 2013, o 14:17

Oto pieczęcie Wschodnio-Pruskiego Stowarzyszenia Inspekcji Kotłów Parowych GDAŃSK, pochodzą z dokumentów odbioru technicznego i przeglądu kotłów parowych użytkowanych w Zuckerfabrik Dirschau.
DSC_7941.JPG
by Zet48
DSC_7941.JPG (121.22 KiB) Przejrzano 244 razy
DSC_7941.JPG
by Zet48
DSC_7941.JPG (121.22 KiB) Przejrzano 244 razy
DSC_7950.JPG
by Zet48
DSC_7950.JPG (142.63 KiB) Przejrzano 241 razy
DSC_7950.JPG
by Zet48
DSC_7950.JPG (142.63 KiB) Przejrzano 241 razy

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4723
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#19

Post autor: be-good » 14 gru 2013, o 19:39

Ponad 160 lat temu, zanim zbudowano pierwszy most, trzeba było zająć się regulacją Dolnej Wisły. Nasz ówczesny przemysł miał wymierny wkład w tamte prace: Królewski Zakład Budowy Maszyn wytworzył dwie parowe pompy o mocy wymiernie niższej niż Daewoo Tico (czy to te same maszyny :scratch http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 398#p30398" onclick="window.open(this.href);return false; ), a cegielnia z Knybawy wysłała do Białej Góry milion żółtych cegieł:
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG (131.49 KiB) Przejrzano 218 razy
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG
Goniec Polski POZNAŃ 20 12 1850.JPG (131.49 KiB) Przejrzano 218 razy
Obrazek Obrazek

http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 5417#p5417" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 813#p10813" onclick="window.open(this.href);return false;

Problem polega na tym, że 95% tczewian nie ma pojęcia o istnieniu tamtych przedsiębiorstw...

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa

#20

Post autor: Opiekun forumJadzia » 10 paź 2014, o 09:27

Do kupienia na Allegro:
4685934200.jpg
4685934200.jpg (102.81 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200.jpg
4685934200.jpg (102.81 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200_1.jpg
4685934200_1.jpg (108.33 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200_1.jpg
4685934200_1.jpg (108.33 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200_2.jpg
4685934200_2.jpg (89.33 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200_2.jpg
4685934200_2.jpg (89.33 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200_3.jpg
4685934200_3.jpg (95.96 KiB) Przejrzano 192 razy
4685934200_3.jpg
4685934200_3.jpg (95.96 KiB) Przejrzano 192 razy
Z opisu aukcji:

WITAM SERDECZNIE NA MOJEJ AUKCJI OFERUJE PAŃSTWU STARĄ
OGROMNA BLACHĘ Z LOGO FIRMY.
CUDOWNA BLACHA POCHODZI Z KOMINA MASZYNY LOKOMOTYWY PAROWEJ.
SYG; A.P. MUSCATE. DANZIG DIRSCHAU.JEST TO NA PEWNO UNIKAT I GRATKA DLA KOLEKCJONERA.


ODPOWIEDZ