Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 681
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 23:08
- Znajomość języków obcych: rosyjski i niemnożko niemiecki
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
W moim "archiwum" odnalazłem okolicznościowe wydanie Biuletynu Informacyjnego ,poświęcone 25 rocznicy powstania Państwowego Ośrodka Maszynowego w Suchostrzygach,przekształconego w 1968 na Zakład Produkcyjno Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa, zwany powszechnie przez tczewiaków zakładem doświadczalnym, co niedaleko odbiegało od prawdy. Jego pierwotna siedziba mieściła się tam mniej więcej ,gdzie dziś funkcjonuje Manhattan. Tyle na początek. Dodam jeszcze, że w firmie tej pracowałem w latach 1979 - 1994 i okres ten był najbardziej twórczy w mojej karierze zawodowej.
- Załączniki
-
- 0000001_142.jpg (291.55 KiB) Przejrzano 2803 razy
- 0000001_142.jpg (291.55 KiB) Przejrzano 2803 razy
-
- 0000001_143.jpg (399.61 KiB) Przejrzano 2803 razy
- 0000001_143.jpg (399.61 KiB) Przejrzano 2803 razy
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 681
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 23:08
- Znajomość języków obcych: rosyjski i niemnożko niemiecki
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
W ciągu obecnej ulicy Armii Krajowej (dawniej Rutkowskiego), o dwa domy w lewo od cukierni Państwa Piontek, jeszcze do roku 1980 funkcjonowała tak zwana "filia" Zakładu Produkcyjno Naprawczego Mechanizacji Rolnictwa, z siedzibą przy tej samej ulicy, tam gdzie obecnie funkcjonuje "Mannhattan".
Filia zajmowała się głównie regeneracją chłodnic oraz wulkanizacją opon i dętek do samochodów i ciągników rolniczych. Pamiętam,że również w tym miejscu pasjonaci żeglarstwa przy ZPNMR budowali poza godzinami pracy nowatorski na tamte czasy jacht, z żelbetowym kadłubem.Nie znam niestety jego dalszych losów.Więcej na ten temat mógłby powiedzieć kol. Romek Piątkowski, który żeglarstwem zajmował się "od zawsze".
Filia zajmowała się głównie regeneracją chłodnic oraz wulkanizacją opon i dętek do samochodów i ciągników rolniczych. Pamiętam,że również w tym miejscu pasjonaci żeglarstwa przy ZPNMR budowali poza godzinami pracy nowatorski na tamte czasy jacht, z żelbetowym kadłubem.Nie znam niestety jego dalszych losów.Więcej na ten temat mógłby powiedzieć kol. Romek Piątkowski, który żeglarstwem zajmował się "od zawsze".
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 681
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 23:08
- Znajomość języków obcych: rosyjski i niemnożko niemiecki
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
Kontynuując wątek żeglarski, który wypłynął przy okazji omawiania przeszłości Suchostrzyg, skontaktowałem się z moim kolegą Romanem Piątkowskim, byłym pracownikiem ZPNMR oraz harcerzem - wodniakiem. Według jego opowieści i wspomnień, kadłuby betonowe były już budowane w II połowie XIX wieku, głównie jako barki transportowe oraz niewielkie statki morskie . Podczas II wojny światowej Niemcy budowali również tego typu jednostki pływające, głównie do transportu paliwa. Z tego okresu jedynym zachowanym obiektem tego typu w Polsce jest kadłub betonowy zacumowany na Martwej Wiśle, na którym jego obecny właściciel wybudował drewnianą nadbudówkę , w której mieszka.
W latach 70 ubiegłego wieku nastąpił powrót do technologii budowy kadłubów z siatkobetonu (tak zwanych" betonowców"), głównie z powodu wysokich cen stali, drewna i laminatów. Niektóre z nich pływają do dziś , np jacht "Humbak". Zadania takiego podjęli się również żeglarze z ZPNMR Tczew. Rozpoczęli budowę 3 kadłubów 8 metrowych o różnych grubościach ścianki , używając do tego celu piasku o ściśle określonej granulacji ( w woreczkach 5 kilogramowych). Niestety z różnych przyczyn do końca udało się doprowadzić budowę tylko jednego kadłuba, który jak się okazało miał zbyt duże zanurzenie aby pływać po wodach śródlądowych.W rezultacie zostały one skasowane i zniszczone ( w ramach tak zwanego "zlecenia105"). Tak skończyły się marzenia o dalekich rejsach. Wielka szkoda!
W latach 70 ubiegłego wieku nastąpił powrót do technologii budowy kadłubów z siatkobetonu (tak zwanych" betonowców"), głównie z powodu wysokich cen stali, drewna i laminatów. Niektóre z nich pływają do dziś , np jacht "Humbak". Zadania takiego podjęli się również żeglarze z ZPNMR Tczew. Rozpoczęli budowę 3 kadłubów 8 metrowych o różnych grubościach ścianki , używając do tego celu piasku o ściśle określonej granulacji ( w woreczkach 5 kilogramowych). Niestety z różnych przyczyn do końca udało się doprowadzić budowę tylko jednego kadłuba, który jak się okazało miał zbyt duże zanurzenie aby pływać po wodach śródlądowych.W rezultacie zostały one skasowane i zniszczone ( w ramach tak zwanego "zlecenia105"). Tak skończyły się marzenia o dalekich rejsach. Wielka szkoda!
- Załączniki
-
- HUMBAK1mejorKADR.jpg (100.03 KiB) Przejrzano 2971 razy
- HUMBAK1mejorKADR.jpg (100.03 KiB) Przejrzano 2971 razy
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 19
- Rejestracja: 2 wrz 2011, o 12:59
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
Kilka razy w miesiącu mam okazję przejeżdżać obok kanału Martwej Wisły gdzie jest zacumowana jest ta betonowa barka. Co ciekawe kilkadziesiąt metrów dalej na ul. Sztutowskiej stoi porzucony betonowy kadłub żaglówki. Niestety stan tego kadłuba jest fatalny, dziwić może fakt, że nasi złomiarze jeszcze go nie rozbili.Big Zbig pisze:Kontynuując wątek żeglarski, który wypłynął przy okazji omawiania przeszłości Suchostrzyg, skontaktowałem się z moim kolegą Romanem Piątkowskim, byłym pracownikiem ZPNMR oraz harcerzem - wodniakiem. Według jego opowieści i wspomnień, kadłuby betonowe były już budowane w II połowie XIX wieku, głównie jako barki transportowe oraz niewielkie statki morskie . Podczas II wojny światowej Niemcy budowali również tego typu jednostki pływające, głównie do transportu paliwa. Z tego okresu jedynym zachowanym obiektem tego typu w Polsce jest kadłub betonowy zacumowany na Martwej Wiśle, na którym jego obecny właściciel wybudował drewnianą nadbudówkę , w której mieszka.
W latach 70 ubiegłego wieku nastąpił powrót do technologii budowy kadłubów z siatkobetonu (tak zwanych" betonowców"), głównie z powodu wysokich cen stali, drewna i laminatów. Niektóre z nich pływają do dziś , np jacht "Humbak". Zadania takiego podjęli się również żeglarze z ZPNMR Tczew. Rozpoczęli budowę 3 kadłubów 8 metrowych o różnych grubościach ścianki , używając do tego celu piasku o ściśle określonej granulacji ( w woreczkach 5 kilogramowych). Niestety z różnych przyczyn do końca udało się doprowadzić budowę tylko jednego kadłuba, który jak się okazało miał zbyt duże zanurzenie aby pływać po wodach śródlądowych.W rezultacie zostały one skasowane i zniszczone ( w ramach tak zwanego "zlecenia105"). Tak skończyły się marzenia o dalekich rejsach. Wielka szkoda!
- Załączniki
-
- Wnętrze kadłuba
- 2013-04-23 14.01.44.jpg (462.42 KiB) Przejrzano 2817 razy
- Wnętrze kadłuba
- 2013-04-23 14.01.44.jpg (462.42 KiB) Przejrzano 2817 razy
-
- Rufa
- 2013-04-23 14.01.30.jpg (357.89 KiB) Przejrzano 2817 razy
- Rufa
- 2013-04-23 14.01.30.jpg (357.89 KiB) Przejrzano 2817 razy
-
- Kadłub
- 2013-04-23 14.01.14.jpg (363.84 KiB) Przejrzano 2817 razy
- Kadłub
- 2013-04-23 14.01.14.jpg (363.84 KiB) Przejrzano 2817 razy
-
- Barka
- 2013-04-23 14.03.49.jpg (419.08 KiB) Przejrzano 2817 razy
- Barka
- 2013-04-23 14.03.49.jpg (419.08 KiB) Przejrzano 2817 razy
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 290 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
Ogłoszenie o przetargu organizowanym przez ZDTNMR
-
- Obywatel
- Reakcje:
- Posty: 681
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 23:08
- Znajomość języków obcych: rosyjski i niemnożko niemiecki
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 163 razy
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
W nawiązaniu do wystawy którą zainstalowano na placu koło dworca PKP, poświęconej 35 rocznicy strajków sierpniowych, chciałbym również podzielić się swoimi wspomnieniami z tego okresu . W latach 1979 - 1994 pracowałem w Zakładzie Produkcyjno Naprawczym Mechanizacji Rolnictwa na różnych stanowiskach ( począwszy od kierownika działu kontroli jakości). Od 14 sierpnia 1980 różnymi kanałami dochodziły informacje o strajku w Stoczni Gdańskiej oraz wzrastającym napięciu w zakładach Tczewa. W rezultacie w poniedziałek 18 sierpnia w ZPNMR
ogłoszono strajk i powołano Komitet Strajkowy, na czele którego stanął Roman Gałkowski. Ochronę firmy przejęła Zakładowa Ochotnicza Straż Pożarna , rozdzielając całodobowe dyżury zarówno wśród swoich członków jak i innych uczestników strajku. Miejsca na noclegi zorganizowano w szatniach, na świetlicy. Jednym z moich stanowisk pracy była Izba Pomiarów, którą po odpowiednim zabezpieczeniu sprzętu pomiarowego, również przeznaczyłem na noclegi. Obecnie mieści się tam sklep z wystrojem wnętrz. Łącznicy wychodzący poza ogrodzenie Zakładu i wyjeżdżający do Gdańska dostarczali strajkującym wiarygodnych informacji. Niestety zdarzały się również przypadki rozsiewania plotek o pacyfikacji innych zakładów ( w tym pożaru w POLMO). Powodowało to zwiększoną mobilizację strajkujących . Nocne dyżury przy ogrodzeniach zostały wzmacniane . Za broń do odparcia ewentualnego ataku służył stary wąż z malarni, oblepiony twardą farbą, pocięty na długość pałki milicyjnej.Znajomi i członkowie rodzin strajkujących pracowników dostarczali im przez płot pożywienie . W cenie była czarna herbata, która w zwiększonej dawce na jedną szklankę pozwalała odpędzić sen na nocnym dyżurze. Wreszcie w niedzielę 31 sierpnia o godzinie 16 po podpisaniu Porozumień Sierpniowych w Gdańsku strajk w ZPNMR Tczew zakończono. Przed bramą czekały na nas rodziny - na mnie żona z trójką małych dzieci.
ogłoszono strajk i powołano Komitet Strajkowy, na czele którego stanął Roman Gałkowski. Ochronę firmy przejęła Zakładowa Ochotnicza Straż Pożarna , rozdzielając całodobowe dyżury zarówno wśród swoich członków jak i innych uczestników strajku. Miejsca na noclegi zorganizowano w szatniach, na świetlicy. Jednym z moich stanowisk pracy była Izba Pomiarów, którą po odpowiednim zabezpieczeniu sprzętu pomiarowego, również przeznaczyłem na noclegi. Obecnie mieści się tam sklep z wystrojem wnętrz. Łącznicy wychodzący poza ogrodzenie Zakładu i wyjeżdżający do Gdańska dostarczali strajkującym wiarygodnych informacji. Niestety zdarzały się również przypadki rozsiewania plotek o pacyfikacji innych zakładów ( w tym pożaru w POLMO). Powodowało to zwiększoną mobilizację strajkujących . Nocne dyżury przy ogrodzeniach zostały wzmacniane . Za broń do odparcia ewentualnego ataku służył stary wąż z malarni, oblepiony twardą farbą, pocięty na długość pałki milicyjnej.Znajomi i członkowie rodzin strajkujących pracowników dostarczali im przez płot pożywienie . W cenie była czarna herbata, która w zwiększonej dawce na jedną szklankę pozwalała odpędzić sen na nocnym dyżurze. Wreszcie w niedzielę 31 sierpnia o godzinie 16 po podpisaniu Porozumień Sierpniowych w Gdańsku strajk w ZPNMR Tczew zakończono. Przed bramą czekały na nas rodziny - na mnie żona z trójką małych dzieci.
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 290 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
Tym razem nie pytam o zdjęcie, bo to wiemy: Szperacz 2
Pytam: z jakim wydarzeniem/zakładem jest związany ten przedmiot (wpinka?)?
Pytam: z jakim wydarzeniem/zakładem jest związany ten przedmiot (wpinka?)?
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Zakład Produkcyjno - Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa
Jadzia pisze:(...)
Pytam: z jakim wydarzeniem/zakładem jest związany ten przedmiot (wpinka?)?
Odpowiadam : viewtopic.php?p=17059#p17059