Linie autobusowe

Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

joola
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 327
Rejestracja: 1 lip 2011, o 21:03
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#31

Post autor: joola » 9 kwie 2012, o 23:32

Obrazek

W ramach MPGK, którego dyrektorem był Wiśniewski utworzono Zakład Komunikacji Miejskiej, który przy pomocy władz miasta uruchomił pierwszą linię komunikacyjną nr 1, łączącą centrum miasta z dworcem PKP.
Linia była obsługiwana przez dwa autobusy "Star A-50"

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#32

Post autor: Opiekun forumJadzia » 9 kwie 2012, o 23:43

To ja dorzucam coś "od siebie" (zeszyty "Krytyki prasowej" dostępne w MBP) w temacie autobusowym:
073.jpg
28.II.1975 r.
073.jpg (323.57 KiB) Przejrzano 403 razy
073.jpg
28.II.1975 r.
073.jpg (323.57 KiB) Przejrzano 403 razy
Musiałam "pociąć" artykuł, żeby się lepiej czytało. O tym, jakimi uczciwymi obywatelami byli nasi mieszkańcy :hippie "Dziennik Bałtycki" 04.I.1977 r.:
0110.jpg
0110.jpg (27.87 KiB) Przejrzano 403 razy
0110.jpg
0110.jpg (27.87 KiB) Przejrzano 403 razy
00110.jpg
00110.jpg (198.51 KiB) Przejrzano 403 razy
00110.jpg
00110.jpg (198.51 KiB) Przejrzano 403 razy
000110.jpg
000110.jpg (144.88 KiB) Przejrzano 403 razy
000110.jpg
000110.jpg (144.88 KiB) Przejrzano 403 razy
0000110.jpg
0000110.jpg (31.58 KiB) Przejrzano 403 razy
0000110.jpg
0000110.jpg (31.58 KiB) Przejrzano 403 razy
Pis :hippie :lol:

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#33

Post autor: be-good » 23 kwie 2012, o 21:27

Prekursorzy komunikacji autobusowej w rejonie Tczewa, rok 1931:
Załączniki
SłowoPomorskie.1lipca1931.jpeg
SłowoPomorskie.1lipca1931.jpeg (90.35 KiB) Przejrzano 383 razy
SłowoPomorskie.1lipca1931.jpeg
SłowoPomorskie.1lipca1931.jpeg (90.35 KiB) Przejrzano 383 razy

Awatar użytkownika

Łukasz
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 298
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:46
Otrzymał podziękowań: 10 razy
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#34

Post autor: Łukasz » 30 maja 2012, o 11:19

Chyba mam hiciora - autobus tczewski w Gdańsku! Linia 4
AUTOSAN HIT.jpg
AUTOSAN HIT.jpg (138.63 KiB) Przejrzano 357 razy
AUTOSAN HIT.jpg
AUTOSAN HIT.jpg (138.63 KiB) Przejrzano 357 razy

foto Z.Kosycarz


Dominik
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 5
Rejestracja: 14 lut 2013, o 19:55
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#35

Post autor: Dominik » 16 lut 2013, o 18:01

przem710 pisze:Jeszcze w ramach przypomnienia tej numeracji, tak jak pamiętam:
...
7039 Mercedes Sprinter...
Jeśli mogę coś dopisać to jeśli chodzi o autobus z nr bocznym 7039, to był nie Mercedes Sprinter.A Iveco Turbo Daily.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2013, o 19:49 przez Opiekun forumJadzia, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Okroiłam cytat.

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 123 razy
Otrzymał podziękowań: 92 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#36

Post autor: be-good » 13 maja 2013, o 20:26

Ze świeżej aukcji na niemieckim eBayu:

Autobus Poczty Rzeszy obsługujący połączenie Tczew - Grudziądz. Gapię się na zdjęcia i wydaje mi się, że wykonano je poza naszym miastem :scratch .
Xs8V2zWwUkHq136845159196P1216.jpg
Xs8V2zWwUkHq136845159196P1216.jpg (106.44 KiB) Przejrzano 301 razy
Xs8V2zWwUkHq136845159196P1216.jpg
Xs8V2zWwUkHq136845159196P1216.jpg (106.44 KiB) Przejrzano 301 razy
qNdMmXYHG1iI136845245006P1216.jpg
qNdMmXYHG1iI136845245006P1216.jpg (102.12 KiB) Przejrzano 301 razy
qNdMmXYHG1iI136845245006P1216.jpg
qNdMmXYHG1iI136845245006P1216.jpg (102.12 KiB) Przejrzano 301 razy
P.S. Dopiski na fotkach pochodzą od sprzedającego.

Awatar użytkownika

mirek_tcz
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 144
Rejestracja: 8 lut 2011, o 18:31
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#37

Post autor: mirek_tcz » 13 lis 2013, o 11:31

Historia MZK ze strony http://www.connex.tczew.pl/?akcja=teksty&auth=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Lata: 1956
W ramach MPGK, którego dyrektorem był Wiśniewski utworzono Zakład Komunikacji Miejskiej, który przy pomocy władz miasta uruchomił pierwszą linię komunikacyjną nr 1, łączącą centrum miasta z dworcem PKP.
Linia była obsługiwana przez dwa autobusy "Star A-50", a pierwszymi pracownikami pracującymi na tej linii byli: Franciszek Drewa i Leon Modrzejewski - kierowcy i Urszula Szoska i Anna Politowicz - konduktorka.
Kierownikiem Zakładu zostaje Marian Kraszewski.

Lata: 1957-1961
To okres rozbudowy, a właściwie tworzenie komunikacji miejskiej.
Tabor wzrósł o dalsze 4 Autobusy typu "Star A-50", a usługi komunikacyjne świadczono początkowo na 2, a potem na 3 liniach (linia nr 3 - Pl. Wolności - Suchostrzygi).
Zakład zlokalizowano w opuszczonych przez CPN barakach przy ul. Waryńskiego 18, na wspólnej posesji z WPHS.
Utworzono tu dwa stanowiska remontowe do konserwacji i naprawy taboru.
1959 r. Przedsiębiorstwo dysponowało już 11 autobusami, w tym również SAN - 01. Eksploatowano również 5 taksówek osobowych i 2 taksówki bagażowe. Powstała linia nr 4 - Pl. Wolności - Miłobądz.
W 1960 r. powstała linia nr 4 - Dworzec PKP - Miłobądz, linia 5 - Dworzec - Górki, linia 6 - Dworzec - Czatkowy, było juz 16 autobusów obsługujących 6 linii komunikacyjnych, natomiast w skład trakcji taksówkarskiej wchodziło 14 taksówek.

Lata: 1962
Jest rokiem przełomowym w działalności komunikacji miejskiej - powstaje samodzielny zakład pod nazwą: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Tczewie, a jego dyrektorem zostaje Paweł Pomierski.
Przedsiębiorstwo dysponuje już 21 autobusami typu "San - H-01" obsługujacymi 6 linii w tym dwa pozamiejskie: do Czatków i Miłobadza.
MPK świadczy także usługi dla ludności 4 taksówkami bagażowymi i 10 taksówkami osobowymi. Zatrudnienie wynosi 120 osób w tym 40 kierowców i 30 konduktorek.
Od 1957 roku Przedsiębiorstwo zwiększyło znacznie zakres świadczonych usług, zwiększyło się również zatrudnienie, ale nie zmienił się teren bazy dzielony nadal z WPHS.

Lata: 1963-1966
Z uwagi na nieprzystosowanie baraków do działalności przedsiębiorstwa komunikacyjnego, Komenda Straży Pożarnej w 1963 roku nakazuje zamknąć bazę.
Natychmiastowa interwencja i pomoc finansowa Miejskiej Rady Narodowej pozwalają na dokonanie niezbędnych remontów i dostosowania pomieszczeń.
Rok następny przynosi decyzję o przyznaniu wspólnego dotąd terenu tylko Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnego, co poprawiło nieco sytuację bazową ale nadal to jeszcze nie to. W 1964 roku z tczewskich linii komunikacyjnych korzysta ponad 8 mln pasażerów, a 13 autobusów przejeżdża 807 tys. km z szybkością 14,4 km/godz.
W 1965 r. uruchomiona zostaje 7 linia Czyżykowo - Dworzec PKP. W tym roku nastepuje tez likwidacja taksówek, które przyniosły znaczne straty.
Rok 1966 to okres pierwszych waznych zakupów i poczynań inwestycyjnych ułatwiających pracę pracownikom zaplecza technicznego.
Jest to równiez rok pierwszych rozczarowań, bowiem komisja branżowa odrzuciła wniosek o budowę nowej bazy.
Rok 1966, a więc dziesięcioletni okres działalności komunikacja miejska zamyka zatrudnieniem 117 osób i stanem 26 autobusów typu SAN i 7 bagażówek marki "Zuk".

Lata: 1967-1970
Z dniem 01.01.1967 r. dyrektorem MPK zostaje Mieczysław Strzałkowski.
Lata te okres intensywnych prac remontowo-modernizacyjnych, a także dalszego rozszerzenia usług komunikacyjnych.
W 1967 r. uruchomione zostają 3 linie pozamiejskie: do Czarlina, Koźlin i Pszczółek, a w 1968 - linia nr 8 łącząca dworzec PKP z osiedlem Czyżykowo.
Na zabezpieczenie tych potrzeb, Przedsiębiorstwo otrzymuje w 1968 r. 8 autobusów nowego typu "San H100" i od tej pory następuje stopniowa likwidacja "Sanów H-01".
W 1969 r. MPK rozszetrza swoją działalność o usługi Transportowe świadczone 7 wozami ciężarowymi "Star" oraz o usługi w zakresie badań technicznych pojazdów państwowych i prywatnych w wybudowanej stacji diagnostycznej.
W ciągu tych 4 lat na terenie bazy przeprowadzono remont prawie wszystkich pomieszczeń, dostosowując je do potrzeb przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Zainstalowano także dystrybutor i zbiornik na olej napędowy, a w okolicach dworca PKP wybudowano dyspozytornię trasową.
Nie zapomniano także o stworzeniu pracownikom warunków wypoczynku i w tym celu w Borównie k?Skarszew ustawiono 4 autobusy jako domki campingowe.
Mimo dokonywanych remontów adaptacyjnych dyrekcja MPK nadal myśli o nowej bazie i w roku 1969 opracowany zostaje program budowy wspólnej bazy z MPGK i MZDiZ. Ale już w 1970 r. wiadomo, że inwestycja ta, decyzją WRN, zostaje skreślona z planu pięcioletniego 1971-1975 z uwagi na brak środków.
Rok 1970 zostaje odnotowany w działalności MPK jako rok trudny, w którym przedsiębiorstwo boryka się z trudnościami taborowymi i kadrowymi, a i wypadki grudniowe nie pozostają beż wpływu na jego działalność.

Lata: 1971-1974
W roku 1971 MPK przełamuje złą passę roku 1970 i jest to rok intensywnej pracy.
Z uwagi na skreślenie z planu budowy bazy, następuje konieczność prowadzenia dalszych prac remontowo budowlanych, ułatwiających pracę załodze. Następuje także zmiana umundurowania, zwiększają się stawki płacowe wszystkich pracowników. Uruchomiono nową linię nr 9 Dworzec - Subkowy.
Także wtym roku MPK na naradzie PMRN w Tczewie z udziałem władz Starogardu i Zjednoczenia zobowiązało sie do uruchomienia komunikacji miejskiej w Starogardzie Gd., która rusza 01.07.1971 r.
Rok 1972 jest równiez pomyślny dla MPK:
otrzymuje dostawy Sanów H100 i już tylko takimi jeździ,
następuje budowa pomieszczeń biurowych oraz dalsza poprawa warunków socjalno-sanitarnych pracowników,
likwiduje się domi - autobusy, a ustawia się domki campingowe z prawdziwego zdarzenia,
MPK otrzymuje lokalizację na bazę przy ul. Rutkowskiego i następuje wykup działki do prywatnego właściciela, są czynione starania wstępne w zakresie opracowania dokumentacji.
Dwa lata następne to ciągłe prace remontowo-adaptacyjno-modernizacyjne bazy. Ale jesli pomieszczenia mozna przebudować, dobudować do terenu postojowego nie da się powiększyć, a na posiadanym jest już za ciasno. Dlatego też dyrekcja MPK występuje do PMRN o przyznanie dodatkowego terenu postojowego. W 1974r. uruchomiono linię nr 10 Dworzec - Subkowy.

Lata: 1975-1979
Jest to okres wielu zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie:
01.01.1975 r. powstaje Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku, któremu jako jeden z zakładów podlega komunikacja miejska w Tczewie. Z kolei do zakładów WPK Tczew należy Wydział w Starogardzie Gdańskim i Malborku,
z dniem 01.03.1975 r. następuje likwidacja stanowisk konduktorek i wprowadzenie do autobusów kasowników,
z dniem 01.06.1975 r. w związku z reformą administracji państwowej, powstaje województwo elbląskie i przejmuje Malbork. W roku 1975 uruchomiono linię nr 18 na trasie Dworzec PKP - Lisewo, a w 1976 Dworzec PKP - Górki,
01.12.1977 r. powstaje Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Taksówkowe, które przejmuje tabor towarowo-bagażowy i załogę z nim związaną. Od tej pory WPK w Tczewie świadczy tylko usługi w zakresie komunikacji miejskiej. W 1977 r. wprowadzono znaczki miesięczne. Uruchomiono linię nr 20 Dworzec PKP - Tczewskie Łąki. W roku 1978 wydłużono linię nr 4 na trasie Tczew - Gdańsk.
01.07.1979 r. obowiązki dyrektora Zakładu Komunikacji Miejskiej w Tczewie obejmuje mgr inż. Tadeusz Machaj.
W 1976 roku Zakład otrzymuje dostawę 10 autobusów nowego typu "Autosan" dla obsługi, którego dokonuje się przebudowy - wydłużenie budynku warsztatowego. 1978 roku uruchomiona zostaje linia łącząca Tczew z Gdańskiem, która od samego początku do chwili obecnej cieszy się dużym powodzeniem. W latach 1975-79 w dalszym ciągu dokonywane są prace remontowo-modernizacyjne, a w 1979 r. wybudowana zostaje w czynie społecznym w ciągu 3 m-cy dyspozytornia bazowa.

Lata: 1980-1986
Ta ciągła walka o nową bazę i jednocześnie ciągła rozbudowa, przebudowa, moderenizacja i adaptacja pomieszczeń, wciąż tej samej od 1956 roku bazy.
W roku 1981, po 5-letnich staraniach, otrzymano teren postojowy po gazowni, co pozwoliło na częściowe rozładowanie zatłoczenia na bazie.
W latach tych dyrekcja podjęła także działania o usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej w mieście. W tym tez celu wybudowano dyspozytornię trasową na Czyżykowie, zbudowano pętlę autobusową na dworcu PKP a także zainstalowano sygnalizację świetlną na Pl. Grunwaldzkim.
Rozwój osiedli mieszkaniowych stwarzał większe zazpotrzebowanie na ptrzewozy komunikacyjne, wobec czego autobusy Autosan nie były już wystarczające, potrzebne stają się autobusy wielopojemne. W 1985 roku kilkuletnie starania o takitabor zostają uwieńczone sukcesem, bowiem w tymże roku Zakład otrzymuje dwa pierwsze Ikarusy. Jest to piąty typ autobusów w działalności komunikacji miejskiej w Tczewie.
W 1983 roku, także po wieloletnich staraniach, Zakład otrzymuje teren pod 128 pracowniczych ogródków działkowych, które jeszcze w tym samym roku są zagospodarowane.
Z dniem 15.06.1985 roku dyrektorem Zakładu Komunikacji Miejskiej w Tczewie zostaje mgr inż. Andrzej Skup.

Lata: 1987-1990
W kwietniu 1989 powstał Komitet Założycielski NSZZ "Solidarność" przy WPK oddz. Tczew. W czerwcu tego roku odbyły się pierwsze wybory Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność". 11.O7.1989r. załoga uczestniczyła w Ogólnopolskim Strajku Ostrzegawczym, zorganizowanym przez Komisję Zakładową NSZZ "Solidarność".

Lata: 1994
Od dnia 01.01.1094 r. istniej juz Zakład Komunikacji Miejskiej. W grudniu tego roku nastąpiła adaptacja budynków po TRANSBUDZIE na ul. Jagiellońskiej. Z ul. Kołłątaja na ul. Jagiellońską 54 przeniesiono stację diagnostyczną, oddano do użytku kanał usługowo-naprawczy, silnikownię oraz zaplecze socjalne dla pracowników. Autobusy obsługują 11 linii. Uruchomiono nowe połączenie autobusowe z Tczewskimi Łąkami i Koźlinami.

Lata: 1995-1999
1996r. Komunikacja Miejska obsługuje 12 linii autobusowych: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,11,18,19 na trasie gmin Tczewa, Subków, Suchego Dębu, Lichnowy, Pszczółek, Pruszcza Gdańskiego i Gdańska. Na stanie jest 52 autobusów w tym 16 Jelczy M-11, 15 - Ikarusów 260-04, 19 Autosanów H9-35 oraz 2 Autosany wycieczkowe H-9 i H-21. Przeniesiono bazę z ul. Paderewskiego na ul. Jagiellońską 54.
30.08.1997 r. na uroczystej Mszy Św. poświęcono sztandar NSZZ "Solodarność" przy ZKM.
W czerwcu 1999 r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie prywatyzacji ZKM (17 radnych głosowało za, 9 przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu). 26 października 1999 r. zawarto porozumienie socjalne w związku z utworzeniem Spólki na bazie sprywatyzowanego majątku Zakładu Komunikacji miejskiej w Tczewie pomiędzy CGEA TRansport Polska Sp. z o.o. (przekształconej w Connex Sp. z o.o.), a przedstawicielami pracowników ZKM w Tczewie.

Lata: 2000-2001
8 kwietnia 2000r. Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie likwidacji ZKM i utworzenia jednoosobowej Spółki z o.o. Gminy Miejskiej. 1 lipca 2001 r. ZKM Sp. z o.o. rozpoczęła działalność. Wygrała przetarg na prowadzenie usług komunikacyjnych przez 8 lat.
W 2001r. Spółka otrzymuje refundację z tytułu ulg 1,6 mln zł. 25 III 2001 r. zawartp porozumienie pomiędzy Zarządem Miejskim a firmą Connex Polska w sprawie podwyższenia kapitału ZKM w ciągu 2 lat o 6 mln zł.
Od 1 sierpnia 2001r. nowy zarząd - Bernard Stempfle - prezes, Mirosław Pobłocki - dyrektor, Marta Kotowicz - członek zarządu. Członkowie Rady Nadzorczej: Elżbieta Banasiuk, Thierry Rijckebusch, Albin Malarski, Zbigniew Skuza, Dariusz Denis i Czesław Glinkowski.
Załączniki
5.jpg
5.jpg (16.5 KiB) Przejrzano 267 razy
5.jpg
5.jpg (16.5 KiB) Przejrzano 267 razy
4.jpg
4.jpg (13.66 KiB) Przejrzano 267 razy
4.jpg
4.jpg (13.66 KiB) Przejrzano 267 razy
3.jpg
3.jpg (20.48 KiB) Przejrzano 267 razy
3.jpg
3.jpg (20.48 KiB) Przejrzano 267 razy
2.jpg
2.jpg (18.01 KiB) Przejrzano 267 razy
2.jpg
2.jpg (18.01 KiB) Przejrzano 267 razy
0.jpg
0.jpg (14.51 KiB) Przejrzano 267 razy
0.jpg
0.jpg (14.51 KiB) Przejrzano 267 razy

Awatar użytkownika

mirek_tcz
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 144
Rejestracja: 8 lut 2011, o 18:31
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#38

Post autor: mirek_tcz » 13 lis 2013, o 11:32

kolejne foty z tej samej strony
Załączniki
10.jpg
10.jpg (17.07 KiB) Przejrzano 267 razy
10.jpg
10.jpg (17.07 KiB) Przejrzano 267 razy
9.jpg
9.jpg (13.41 KiB) Przejrzano 267 razy
9.jpg
9.jpg (13.41 KiB) Przejrzano 267 razy
8.jpg
8.jpg (14.57 KiB) Przejrzano 267 razy
8.jpg
8.jpg (14.57 KiB) Przejrzano 267 razy
7.jpg
7.jpg (18.16 KiB) Przejrzano 267 razy
7.jpg
7.jpg (18.16 KiB) Przejrzano 267 razy

Awatar użytkownika

Łukasz
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 298
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:46
Otrzymał podziękowań: 10 razy
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#39

Post autor: Łukasz » 27 lis 2013, o 21:25

Dominik pisze:
przem710 pisze:Jeszcze w ramach przypomnienia tej numeracji, tak jak pamiętam:
...
7039 Mercedes Sprinter...
Jeśli mogę coś dopisać to jeśli chodzi o autobus z nr bocznym 7039, to był nie Mercedes Sprinter.A Iveco Turbo Daily.
a jeszcze wcześniej zanim pojechał na złom to numerem 7039 oznaczony był autosan H9

Awatar użytkownika

krogul83
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 100
Rejestracja: 16 sty 2014, o 23:24
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Linie autobusowe

#40

Post autor: krogul83 » 7 lut 2014, o 22:34

Autosan H9-35 i Volvo B10L-60 na 30 stycznia (Veolia 2007)
Załączniki
autobusy.jpg
autobusy.jpg (136.24 KiB) Przejrzano 213 razy
autobusy.jpg
autobusy.jpg (136.24 KiB) Przejrzano 213 razy

ODPOWIEDZ