Lotnictwo w Tczewie

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#21

Post autor: be-good » 25 lut 2013, o 23:11

Dwa niechciane lądowania pod Tczewem - jedno z 1925 roku już było cytowane w innym temacie: http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 615#p34615" onclick="window.open(this.href);return false;

Obrazek

Kolejne - to okolice Subków 10 lat później:
Gazeta Kościerska 20 kwietnia 1935.JPG
Gazeta Kościerska 20 kwietnia 1935.JPG (121.2 KiB) Przejrzano 432 razy
Gazeta Kościerska 20 kwietnia 1935.JPG
Gazeta Kościerska 20 kwietnia 1935.JPG (121.2 KiB) Przejrzano 432 razy

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#22

Post autor: be-good » 7 cze 2014, o 16:50

Najsampierw niepunktowane (dzięki Bogu) załączniki :) -
Polscy harcerze w latach 1960-tych prowadzą treningowy szybowiec ulicą Sienkiewicza, a potem podczas uroczystości (jakiej? :scratch ) ulicą Paryskiego Komunarda :lol: .

Prowadzą go (tak mi powiedziano) z hali Unii nad Wisłą. Miał służyć tzw "suchemu trenażowi" bez odrywania się od ziemi; chodziło o to, by na odpowiednio przygotowanym stanowisku tczewscy powojenni adepci sztuki latania trenowali ustawienia do wiatru, pochyły, itp.
gldrZWO.JPG
gldrZWO.JPG (166.57 KiB) Przejrzano 410 razy
gldrZWO.JPG
gldrZWO.JPG (166.57 KiB) Przejrzano 410 razy
gldrEINS.JPG
gldrEINS.JPG (362.3 KiB) Przejrzano 410 razy
gldrEINS.JPG
gldrEINS.JPG (362.3 KiB) Przejrzano 410 razy
Nie lubię podawać takich "odkryć", bo Trzecią Rzeszą gardzę :fool , ale...
Widzimy tu z deka zmodyfikowany przez polskich harcerzy :) niemiecki świetny szybowiec -
Schneider Grunau Baby http://pl.wikipedia.org/wiki/Grunau_Baby

A tak to uskrzydlone cudo prezentowało się w oryginalnych barwach producenckich :facepalm :

[BBvideo 425,350]
[/BBvideo]

P.S. Na fotki jest COPYRIGHT :nono2


gregi2004
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 sty 2014, o 10:13
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#23

Post autor: gregi2004 » 13 cze 2014, o 12:58

To nie tak z proweniencją tego szybowca.
Z napisu na stateczniku pionowym wynika jednoznacznie jego polskie pochodzenie:
http://pl.wikipedia.org/wiki/IS-3_ABC

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#24

Post autor: be-good » 13 cze 2014, o 18:00

W sumie to - pomimo mojego błędu - naprawdę poczułem się lepiej :) :hi :

Obrazek Obrazek Obrazek

Linkuję fotografię ze strony http://pfmrc.eu/index.php?/topic/45130-is-3-abc/ , na modelu szybowca widoczne jest identyczne pisklę, jak na szybowcu w Tczewie :)

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7124
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#25

Post autor: LukaszB » 2 lis 2014, o 01:36

be-good pisze: A że sto lat temu latano z Tczewa, nawet nad pole podobno największej co do ilości ofiar "jednorazowej" bitwy w historii ludzkości (Tannenberg), patrz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Tannenbergiem
mógłby potwierdzić ten link: http://samilitaryhistory.org/vol083jm.html

Piszą tam, że Tczew był w tamtych dniach (koniec sierpnia 1914) "the new temporary H.Q. of Flieger-Bataillon No.2" - nową, tymczasową siedzibą dowództwa Drugiego Batalionu Lotnictwa. Patrz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Flieger_Bataillon_Nr._2.
Dosyć luźno związana z Twoim odkryciem pocztówka z delcampe. Opis nie jest dla mnie do końca zrozumiały :help
MILITÄRFLUGWESEN / MILITÄRFLUGZEUGE : DIRSCHAU/ *2c 1916 (15.8.) 1K-Steg + viol. 1K-HdN: Res. Feld-Artl. Regt. Nr.65.. auf Color-Propaganda-Künstler-Ak.: Leutnant Büttner zerstört französ. Ballon durch Signatpistole, sign. F. Schulz-Kühn (Kunstverlag Gerhard Stalling, Oldenbg., Reihe 1 Karte Nr.4) klar gest. Feldpost-Kt. (n. Lübeck)
Załączniki
763_001.jpg
763_001.jpg (145.42 KiB) Przejrzano 340 razy
763_001.jpg
763_001.jpg (145.42 KiB) Przejrzano 340 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 589
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował : 30 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#26

Post autor: zunia » 24 mar 2015, o 17:32

Świetne zdjęcie z Forum Eksploracja :
hydroplan.jpg
http://www.forum.eksploracja.eu/viewtopic.php?t=5650&highlight=latham
hydroplan.jpg (142.37 KiB) Przejrzano 313 razy
hydroplan.jpg
http://www.forum.eksploracja.eu/viewtopic.php?t=5650&highlight=latham
hydroplan.jpg (142.37 KiB) Przejrzano 313 razy
Z dyskusji wynika, że jest to Latham 43 HB 3, jeden z 8 jakie posiadał MDLot - Morski Dywizjon Lotniczy w Pucku.
Nie wiadomo, co było powodem wodowania. Być może awaria, o której pisze A.Olejko w artykule „Francuskie wodnosamoloty w polskim lotnictwie morskim” zamieszczonym w „Przeglądzie Morskim” nr 9 z 2005 r . "1.09.1929 r. w Tczewie, przy wodowaniu na Wiśle, uszkodzony został Latham 43 HB 3 nr 3 - 4 (5.09.1929 r. napraw dokonali w Tczewie mechanicy MDLot) ". Ta informacja pojawiła się też w „Gazecie Bydgoskiej” z 5.09.1929 zunia @ Lotnictwo w Tczewie

A może było to wodowanie, które wspomina Cz. Knopp zunia @ Lotnictwo w Tczewie)

Łukasz, może warto nawiązać kontakt z Jarosem . To jego kolega znalazł na strychu domu nad Wisłą negatywy i może posiadać inne cenne zdjęcia :)

Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1302
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował : 142 razy
Otrzymał podziękowań: 59 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#27

Post autor: niespokojna66 » 25 mar 2015, o 15:03

zunia pisze:Świetne zdjęcie z Forum Eksploracja :
hydroplan.jpg
Z dyskusji wynika, że jest to Latham 43 HB 3, jeden z 8 jakie posiadał MDLot - Morski Dywizjon Lotniczy w Pucku.
Nie wiadomo, co było powodem wodowania. Być może awaria, o której pisze A.Olejko w artykule „Francuskie wodnosamoloty w polskim lotnictwie morskim” zamieszczonym w „Przeglądzie Morskim” nr 9 z 2005 r . "1.09.1929 r. w Tczewie, przy wodowaniu na Wiśle, uszkodzony został Latham 43 HB 3 nr 3 - 4 (5.09.1929 r. napraw dokonali w Tczewie mechanicy MDLot) ". Ta informacja pojawiła się też w „Gazecie Bydgoskiej” z 5.09.1929 zunia @ Lotnictwo w Tczewie

A może było to wodowanie, które wspomina Cz. Knopp zunia @ Lotnictwo w Tczewie)

Łukasz, może warto nawiązać kontakt z Jarosem . To jego kolega znalazł na strychu domu nad Wisłą negatywy i może posiadać inne cenne zdjęcia :)
:whistle niespokojna66 @ Most Tczewski
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#28

Post autor: be-good » 30 mar 2015, o 21:21

Godzinę temu odbyła się w wirtualnym świecie niemieckiego eBaya bitwa Waszego Ambasadora Ramzesa :paker z jakimś łobuzem, który za te zdjęcia dał około tysiąca złotych... :tongue3 :pala
Niestety, nie udało się nam zdobyć ani jednego z nich; pozostaje świetne uczucie, że takie zakurzone perełki leżą jeszcze w niejednym niemieckim lub pomorskim kuferku... :ok
be-good pisze:(...)sto lat temu latano z Tczewa, nawet nad pole podobno największej co do ilości ofiar "jednorazowej" bitwy w historii ludzkości (Tannenberg), patrz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Tannenbergiem
mógłby potwierdzić ten link: http://samilitaryhistory.org/vol083jm.html

Piszą tam, że Tczew był w tamtych dniach (koniec sierpnia 1914) "the new temporary H.Q. of Flieger-Bataillon No.2" - nową, tymczasową siedzibą dowództwa Drugiego Batalionu Lotnictwa. Patrz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Flieger_Bataillon_Nr._2

Dalej macie opis conajmniej jednej ważnej misji rozpoznawczej z Tczewa.
...
be-good pisze:W skład wspomnianego przeze mnie Flieger Batalion Nr 2 wchodził Etappen Flugzeug Park Nr 8 pierwotnie ulokowany w Poznaniu, pod dowództwem majora Kuckeina.
W obliczu wielkiej ofensywy Rosjan latem 1914 najwidoczniej dokonano przegrupowania jednostki w pobliże frontu = do nas.

Na aukcji eBay.de można kupić taką kartę / zdjęcie:

Z opisu aukcji: Die Karte ist gelaufen mit Stempel von Dirschau (jetzt Tczew in Polen) und Feldpoststempel des Etappen-Flugzeug-Park Nr. 8.

= Karta była w obiegu, ze stemplem Tczewa (teraz w Polsce) i stemplem poczty polowej Etappen-Flugzeug-Park Nr. 8.

Najprawdopodobniej patrzymy na żołnierza z naziemnej obsługi polowego wojskowego lotniska znajdującego się w obrębie naszego miasta lub jego najbliższych okolic.
W drugim planie stoi piękna (tczewska? :scratch ) lokomobila :)
Patrz także: mirza3 @ Maszyny parowe i lokomobile dawnego Tczewa
Obrazek
=============================================================

Poniższe fotografie pochodzą z niemieckiego Allegro :nose :)

Nasza popularna tczewska literatura historyczna w ogóle nie wspomina o powyżej opisanych faktach. Nikt nie poświęcił swoich (powszechnie dostępnych) opracowań bardzo trudnym czasom pierwszej wojny światowej w Tczewie, kiedy to front już w pierszych dniach konfliktu zbliżył się do naszego miasta na odległość nieco ponad stu kilometrów. Ludność miejscowa z czasem coraz bardziej cierpiała z powodu niedoborów w zaopatrzeniu w żywność i węgiel, dodatkowo zza Wisły napłynęła spora fala cywilnych uciekinierów z Prus Wschodnich. Nie będę pisał o tym szerzej w wątku lotniczym, ale na poniższej fotografii widać wozy takich właśnie wschodniopruskich "flichtlingów" na tle szkoły w Lunau = Suchostrzygach.
TnUmpl.jpg
TnUmpl.jpg (485.79 KiB) Przejrzano 254 razy
TnUmpl.jpg
TnUmpl.jpg (485.79 KiB) Przejrzano 254 razy
Dalsze zdjęcia miłośników historii Tczewa mogą doprowadzić do ekstazy :o :o :o - widzicie tu pruskie polowe lotnisko z suchostrzycką szkołą w tle :ok ; na ujęciu możemy wyróżnić conajmniej cztery latające maszyny, @geo z pewnością będzie pomocny przy określeniu typu tych dwupłatowców :friends ... :
$_57 (4).JPG
$_57 (4).JPG (257.99 KiB) Przejrzano 254 razy
$_57 (4).JPG
$_57 (4).JPG (257.99 KiB) Przejrzano 254 razy
$_57 (9).JPG
$_57 (9).JPG (392.33 KiB) Przejrzano 254 razy
$_57 (9).JPG
$_57 (9).JPG (392.33 KiB) Przejrzano 254 razy
Kolejne foto przedstawia majora Kuckeina z rodziną Link przed wejściem do ich dworku w Stanisławiu:
$_57 (10).JPG
$_57 (10).JPG (314.14 KiB) Przejrzano 254 razy
$_57 (10).JPG
$_57 (10).JPG (314.14 KiB) Przejrzano 254 razy
Choć było to jedynie sto lat temu, NIKT o tym nie wie (do dziś :lol: )...
Dla niekojarzących - oglądacie teren przylegający do obecnego "Rossmanna" na Suchostrzygach Sakora na tzw Manhattanie.

W bonusie, aż łza się kręci :cray2 - najstarsze znane od dziś zdjęcie lotnicze naszego miasta z sierpnia / września 1914 roku:
nyKujh.jpg
nyKujh.jpg (277.58 KiB) Przejrzano 254 razy
nyKujh.jpg
nyKujh.jpg (277.58 KiB) Przejrzano 254 razy

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#29

Post autor: be-good » 30 mar 2015, o 21:39

W bonusie parka pozostałych zlicytowanych dziś fotek (mimo braku opisu - diagnozę biorę na siebie) - najprawdopodobniej również z polowego lotniska Etappen-Flugzeug-Park Nr 8 na Suchostrzygach :ok :
$_57 (13).JPG
$_57 (13).JPG (592.72 KiB) Przejrzano 250 razy
$_57 (13).JPG
$_57 (13).JPG (592.72 KiB) Przejrzano 250 razy
$_57 (12).JPG
$_57 (12).JPG (354.37 KiB) Przejrzano 250 razy
$_57 (12).JPG
$_57 (12).JPG (354.37 KiB) Przejrzano 250 razy
A za kilka dni opiszę tu znaczący epizod z udziałem "tczewskich" lotników w obronie Twierdzy Boyen w Giżycku przed Rosjanami 8-) ...

Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4724
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lotnictwo w Tczewie

#30

Post autor: be-good » 6 kwie 2015, o 15:47

Sytuacja na wschodnim froncie w dniach, w których wykonano zdjęcia tczewskiego polowego lotniska:

Obrazek Obrazek

Na stronie http://samilitaryhistory.org/vol083jm.html możemy znaleźć następujące wspomnienie porucznika Mahncke, występuje tu również porucznik Koslik, OBAJ OPISANI NA ZDJĘCIACH:

Obrazek Obrazek

Kolejny ciekawy epizod poprzedzający bitwę pod Tannenbergiem jest opisany przez porucznika Mahncke.
„Chociaż byłem dość zajęty w Tczewie (nowe tymczasowe dowództwo Batalionu Lotniczego nr 2), front zawsze mnie przyciągał i korzystałem z każdej możliwości, aby latać samolotami na zamianę do jednostek frontowych. Pewnego ranka wylądowałem na odcinku Nr 16 (Iława), gdzie narastało napięcie i skąd wysłano wszystkie samoloty aby poszukiwały Armii Narew.
Właśnie wtedy przybyła pilna depesza z Głównego Dowództwa, z poleceniem aby przygotować samolot do tajnej misji. Przybyłem (tam) we właściwym momencie. Kapitan Schmoeger zapytał mnie, czy chcę lecieć, a ja potwierdziłem i wraz z porucznikiem Koslikiem jako obserwatorem i z „wyjątkowo tajną depeszą” w naszych rękach, wyruszyliśmy do Twierdzy Giżycko. Mieliśmy tam wręczyć list dowódcy, Pułkownikowi Busse, od którego nie było od kilku dni wiadomości. Dowództwo martwiło się o niego i o tą małą ale ważną fortecę, obecnie najwyraźniej oblężoną przez Rosjan.
Powiedziano nam, że mamy swoim życiem bronić wiadomości i zdecydowaliśmy, że w przypadku zestrzelenia Koslik miał otworzyć list, przeczytać go i zapamiętać jego zawartość, a następnie podrzeć na małe strzępy i wyrzucić z samolotu. Po wylądowaniu mieliśmy próbować dotrzeć do Giżycka na piechotę. Znałem dobrze tą okolicę, jak i samą fortecę, ponieważ zaledwie rok wcześniej wybierałem w jej pobliżu lotnisko polowe. Aby nie tracić czasu ustaliłem prosty kurs z Tczewa i wróg mógł znajdować się gdziekolwiek. Mając nadzieję, że nie zostaniemy zestrzeleni przez własnych żołnierzy, a strzelano już do mnie wcześniej pomimo naszych nowych oznaczeń w kształcie krzyża, obserwator wciąż wypatrywał rosyjskich oddziałów, ale dopóki utrzymywaliśmy wysokość lotu ponad 2000 metrów, byliśmy w miarę bezpieczni.
Zbliżywszy się do Giżycka, zdecydowałem podejść do lądowania od strony jeziora i wytracałem wysokość wykonując spiralę nad wodą, gdzie byłem bezpieczny od jakiegokolwiek nieprzyjacielskiego ostrzału. Następnie przemknąłem nisko ponad wodą, przeskoczyłem przez kilka zabudowań i umocnień fortecznych i wylądowałem.
Pojawił się nieufny patrol i zaprowadził nas do Pułkownika. Pułkownik Busse odczytał pismo i powiedział nam, że Rosjanie już wysłali do niego negocjatoraz żądaniem poddania się, ponieważ został on otoczony przez ich oddziały a tak, czy owak całe Prusy Wschodnie były w rosyjskich rękach.
Oczywiście odmówił on układów z nimi, a ja mogłem poinformować go o postępach w walce i najnowszych osiągnięciach na froncie zachodnim. Pismo wraz z naszymi sprawozdaniami znacząco podniosło morale obrońcy. Pułkownik Busse wręczył nam swoją odpowiedź dla Dowództwa i powróciliśmy tą samą trasą, którą tam przybyliśmy”.

Obrazek Obrazek

W polskojęzycznej prasie w Prusach możemy znaleźć notatkę częściowo pokrywającą się z opisywaną powyżej lotniczą misją z Tczewa do oblężonego Giżycka:
Gazeta Toruńska 16 września 1914.jpg
Gazeta Toruńska 16 września 1914.jpg (180.01 KiB) Przejrzano 198 razy
Gazeta Toruńska 16 września 1914.jpg
Gazeta Toruńska 16 września 1914.jpg (180.01 KiB) Przejrzano 198 razy

ODPOWIEDZ