Statki Tczew

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#31

Post autor: LukaszB » 22 lut 2015, o 00:23

Piękne zdjęcie przedwojennego Tczewa
Załączniki
5102250378.jpg
allegro
5102250378.jpg (99.3 KiB) Przejrzano 281 razy
5102250378.jpg
allegro
5102250378.jpg (99.3 KiB) Przejrzano 281 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#32

Post autor: Opiekun forumJadzia » 22 lut 2015, o 11:21

A tutaj też z Allegro, ale powojenny "Tczew":
all.jpg
all.jpg (190.67 KiB) Przejrzano 276 razy
all.jpg
all.jpg (190.67 KiB) Przejrzano 276 razy
Opis:
"...lata 50, przy masowcu TCZEW wyprodukowanym przez Stocznię Szczecińską"

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7121
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 150 razy
Otrzymał podziękowań: 184 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#33

Post autor: LukaszB » 3 mar 2015, o 07:04

Będziemy mieli trzeciego " Tczewa" http://www.tczewska.pl/artykul/37734/st ... ej-stoczni :tczew
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1302
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował : 142 razy
Otrzymał podziękowań: 59 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#34

Post autor: niespokojna66 » 9 mar 2015, o 17:44

Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/

Awatar użytkownika

Opiekun forumJadzia
Moderator
Moderator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4044
Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
Podziękował : 174 razy
Otrzymał podziękowań: 168 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#35

Post autor: Opiekun forumJadzia » 2 kwie 2015, o 09:33

Niewielka fotka statku "Tczew" (raczej jego fragmentu), po katastrofie w 1938 r.:
5230661141_1.jpg
5230661141_1.jpg (30.44 KiB) Przejrzano 229 razy
5230661141_1.jpg
5230661141_1.jpg (30.44 KiB) Przejrzano 229 razy
"Ilustracja Świąteczna", 11.12.1938 r. Gazeta do kupienia na Allegro.


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#36

Post autor: W.Danielewicz » 20 lip 2015, o 13:30

Jednym ze statków o nazwie TCZEW na dodatek z portem macierzystym Tczew był ten rzeczny parowiec, którego fotografię zamieszczam
Ten holownik o napędzie parowym bocznokołowym zbudowała w 1881 r. stocznia Moller & Hollberg w ówczesnej miejscowości Grabow bei Stettin dla pruskiej administracji wodnej.
długość całkowita: 29,80 m; długość między pionami: 28,16 m; szerokość: 3,70 m szerokość całkowita: 7,40 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: 4,90 m; zanurzenie max.: 1,10 m.
wyporność: 160 t.; maszyna parowa o mocy 100 KM

Zbudowany jako holownik objazdowy dla niemieckiej Königlische-Preuβische Staat Weichsel Strombauverwaltung, Danzig. Nazwany „BAURAT GERSDORFF”. Stacjonował w ówczesnym Dirschau [Tczew]. Jego pierwsza maszyna parowa miała moc 80 KM. Używany do inspekcji szlaków żeglugowych. W 1914 roku został przebudowany, otrzymał także nową maszynę parową i kocioł. W 1919 roku decyzją Międzysojuszniczej Komisji Rozjemczej został przyznany Polsce. Przejęty w styczniu 1920 roku przez Zarząd Rzeki Wisły w Tczewie zmienił nazwę na „TCZEW”. Od 1928 roku w Zarządzie Dróg Wodnych w Tczewie a od 1933 roku w Państwowym Zarządzie Wodnym w Tczewie. We wrześniu 1939 roku po zajęciu Tczewa przez wojska niemieckie wpadł w ich ręce. Przemianowany na „BAURAT GERSDORFF” pływał w Wasserstraβeamt, Dirschau. W kwietniu 1941 r. zmienił nazwę na „FERSE”. W maju 1945 roku holownik zajęli Rosjanie i przygotowywali go do zabrania w głąb ZSRR. Odbity siłą przez wojsko polskie został zaprowadzony do Pleniewa. Po remoncie nazwany „TCZEW” i przydzielony do Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie. W 1948 roku zmieniono nazwę na „MIECZYSŁAW” niestety nie znam powodów dlaczego zmieniono nazwę i komu przeszkadzała nazwa TCZEW. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Tczewie gdzie pływał do 1960 roku. Złomowany sześć lat później.
Załączniki
Tczew02.jpg
Tczewski TCZEW w porcie zimowym w Tczewie. Zbiory W.Danielewicz
Tczew02.jpg (138.97 KiB) Przejrzano 211 razy
Tczew02.jpg
Tczewski TCZEW w porcie zimowym w Tczewie. Zbiory W.Danielewicz
Tczew02.jpg (138.97 KiB) Przejrzano 211 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#37

Post autor: W.Danielewicz » 20 lip 2015, o 21:22

Jeszcze raz holownik MIECZYSŁAW bo podobno nie wyświetla się.
Załączniki
Mieczysław.jpg
holownik MIECZYSŁAW na Wiśle koło Przegaliny 1956 r. Foto: zbiór W.Danielewicz
Mieczysław.jpg (125.81 KiB) Przejrzano 195 razy
Mieczysław.jpg
holownik MIECZYSŁAW na Wiśle koło Przegaliny 1956 r. Foto: zbiór W.Danielewicz
Mieczysław.jpg (125.81 KiB) Przejrzano 195 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#38

Post autor: W.Danielewicz » 21 lip 2015, o 07:54

A tu na zdjęciu też statek o nazwie TCZEW
była to w zasadzie łódź motorowa o nazwie "TCZEW" jej portem macierzystym też był Tczew. Przeznaczona była do obsługi
szlaków żeglownych. Całą serię tych motorówek budowała nie istniejąca już Warszawska Stocznia Rzeczna. "TCZEW" zbudowany został w 1960 r.
Numer budowy: B1/21/4


" TCZEW "

TYP STATKU:łódż motorowa
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960; Warszawska Stocznia Rzeczna,Warszawa.Nr bud. B1/21-4
NOŚNOŚĆ:0.5 t
WYMIARY:
długość-8.25 m,szerokość-1.92 m ,wysokość burt/całkowita-1.00/1.53 m ,zanurzenie-0.50 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;typ:Junkers;2 cylindrowy; prod.?.;moc:10 KM
1 śruba;prędkość:8 km/godz.;załoga:1-2 osób.
Po wybudowaniu "TCZEW" trafił do ówczesnego Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie. Eksploatowany był na Wiśle jak i na Szkarpawie i Nogacie. Od 1963 r. po likwidacji RDW, trafia do Okręgowego Zarządu Wodnego w Tczewie. Używana jest przez Nadzór Wodny w Elblągu. Po likwidacji OZW tym razem armatorem łodzi zostaje Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Inspektorat Eksploatacji Wód w Tczewie, Nadzór Wodny w Elblągu.
Wycofana w 1981 r. Data złomowania nie jest mi znana.

.
Załączniki
Tczew.jpg
Łódź motorowa TCZEW w Elblągu. Foto:W.Danielewicz 1978 r.
Tczew.jpg (180.08 KiB) Przejrzano 189 razy
Tczew.jpg
Łódź motorowa TCZEW w Elblągu. Foto:W.Danielewicz 1978 r.
Tczew.jpg (180.08 KiB) Przejrzano 189 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#39

Post autor: W.Danielewicz » 21 lip 2015, o 13:19

Tym razem słów parę o statku noszącym nazwę DIRSCHAU bo też taki był.

"DIRSCHAU"

zbudowany w 1909 r. w pobliskim Gdańsku nazywanym wówczas Danzig w stoczni A&W. Wojan Werft na zamówienie
firmy Schülze & Winnemer, Bromberg. /Bydgoszcz/. Był to statek towarowy o napędzie parowym. Mógł zabrać do swych
ładowni ponad 300 t ładunków. Jego długość wynosiła 40,16 m; szerokość 4,60 m a zanurzenie do 1,50 m. Posiadał jedną
maszynę parową o mocy 75 KM, która napędzała jedną śrubę napędową. Jego prędkość na spokojnej wodzie oceniano na 6 do 7 km/h.
Jego pierwsza nazwa brzmiała "EMILIE". W 1916 r. statek zostaje odkupiony przez znaną bydgoską firmę Bromberger Schleppschiffahrt A.G.
Nowy armator nie zmienia nazwy. Pływa z Bydgoszczy do Gdańska, Malborka za pewnie zawijał też do ówczesnego Dirschau.
W 1920 r. podnosi polską banderę. Jego armatorem zostaje firma Lloyd Bydgoski Tow.Akcyjne z Bydgoszczy a portem macierzystym Danzig. W 1925 r. zmienia mu się nazwę na polsko brzmiące "EMILJA". Po wrześniu 1939 r. statek jako mienie po polskie zostaje zarekwirowany przez
niemiecki urząd powierniczy o długiej nazwie der Kommisärische Verwälter der Haupttreuhanstelle Ost für Binnenschiffahrt des Weichselstromgebietes.
Danzig. [inaczej mówiąc - Zarząd Komisaryczny Główne Powiernictwo Wschód dla żeglugi śródlądowej obszaru Wisły]. W 1940 r. przekazany firmie Bromberger Schleppschiffahrt AG, Bromberg powrócił do nazwy "EMILIE" ale na krótko. W 1941 r. bydgoski armator odsprzedał go gdańskiemu armatorowi Johannes Ick. Ten zmienił mu nazwę na "DIRSCHAU". Dodam że ten armator nazywał swoje statki albo nazwiskami swoich zasłużonych ludzi jak np. "ALBERT NEUMANN" lub nazwami miast leżącymi nad Wisłą jak np. "DIRSCHAU" czy "GRAUDENZ" lub "FORDON" itd. Statek pływał sobie na Dolnej Wiśle pływając do Tczewa o przepraszam do Dirschau. Kiedy padła III Rzesza nasz bohater pozostaje w oswobodzonym Gdańsku na slipie bazy firmy Johannes Ick. Jest celowo uszkodzony, Niemcy uciekając przed sovietami wrzucili mu parę granatów do siłowni. Statkiem interesują się radzieccy wyzwoliciele mimo że władze polskie dokumentują jego przedwojenne polskie pochodzenie. Na nic oni są górą statek przypada im w podziale mienia. Ale mają problem nie mogą go zabrać ze slipu, którego nie można opuścić do wody bo przeszkadza wrak dużego holownika "RICHARD MICHAEL" ex "MINISTER LUBECKI", którego Polacy nie spieszą się podnieść z dna. Kiedy Rosjanie opuszczają Gdańsk udaje się w końcu w 1948 r. zwodować "DIRSCHAU" na wodę. Niestety tu ślad się urywa. Nie udało mi się ustalić czy go odbudowano. Z informacji ustnych uzyskanych od ludzi z tamtego okresu został on zezłomowany.
Załączniki
Dirschau1942.jpg
DIRSCHAU na fotografii z 1943 r. na tle tczewskich mostów. Fot. zb. F.Manikowski
Dirschau1942.jpg (308.88 KiB) Przejrzano 183 razy
Dirschau1942.jpg
DIRSCHAU na fotografii z 1943 r. na tle tczewskich mostów. Fot. zb. F.Manikowski
Dirschau1942.jpg (308.88 KiB) Przejrzano 183 razy


W.Danielewicz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 16
Rejestracja: 2 lip 2015, o 08:13
Kontakt:

Re: Statki Tczew

#40

Post autor: W.Danielewicz » 23 lip 2015, o 16:11

Wprawdzie była już na forum wzmianka o statku TCZEW ale nie pełna więc pozwalam ją sobie rozwinąć. Poza tym podawano przypuszczalny rok budowy. A więc statek s/s "TCZEW", o którym mowa zbudowany został 28 marca 1958 r. Położenie stępki nastąpiło 29 lipca 1957 a wodowanie 26 października 1957 r. Zbudowała go Stocznia Szczecińska w Szczecinie na zamówienie firmy "Centromor". Był to typ B32. Jego dane techniczne:
- długość: 94,81 m
- szerokość: 13,54 m
- zanurzenie: 5,51 m
- pojemność brutto: 2556 GT i netto: 1377 NT, nośność: 3124 DWT
napęd zapewniała maszyna parowa typu Christiansen & Mayer MC10a produkcji Zakładu Urządzeń Technicznych "Zgoda" w Świętochłowicach o mocy 1950 KM. Statek mógł rozwinąć maksymalnie 12 węzłów. Parę zapewniały dwa trójpaleniskowe kotły typu Howden-Johnson. Załoga składa się z 30 osób. Sygnał rozpoznawczy: SPMO.
Statek był przeznaczony dla Zjednoczonej Republiki Arabskiej i nazywał się "SENA". W trakcie prac wyposażeniowych decyzją Ministerstwa Żeglugi statek przekazano POlskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie jako "TCZEW". W pierwszy rejs wypłynął do Indonezji na około Afryki z bronią i amunicją dla Indonezji. Statek dowodził kpt. Witold Gorski. W grudniu 1958 r. zaingurował linię zachodnioafrykańską z ładunkiem cementu dla Ghany i Gwinei. Od 1964 r. w "moście węglowym" do portów duńskich. Sprzedany armatorowi greckiemu, został mu przekazany w Szczecinie 7 maja 1976 r. Nazwany "EFI". W 1982 r. został aaresztowany we włockim porcie Augusta. Z czasem został porzucony i zatonął przy nabrzeżu. W lutym 1984 r. rozpoczęto złomowanie.
Załączniki
Tczew02.jpg
s/s TCZEW podczas załaunku
Tczew02.jpg (77.27 KiB) Przejrzano 167 razy
Tczew02.jpg
s/s TCZEW podczas załaunku
Tczew02.jpg (77.27 KiB) Przejrzano 167 razy
Tczew.jpg
s/s TCZEW.
Tczew.jpg (69.21 KiB) Przejrzano 167 razy
Tczew.jpg
s/s TCZEW.
Tczew.jpg (69.21 KiB) Przejrzano 167 razy

ODPOWIEDZ