Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Moderatorzy globalnizielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2249
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 42 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#11

Post autor: Moderatorzy globalnizielu » 26 cze 2012, o 21:18

mzk pisze:„W dniu 27.IV.54 r. około godz. 9.20 w czasie ćwiczeń technicznych nastąpiło zderzenie dwóch samolotów odrzutowych typu „MIG” z jednostki lotniczej Nr 2868 w Malborku. Zderzenie nastąpiło na terenach gminy Rudno pow. Tczew. W wyniku zderzenia nastąpił wybuch silników z paliwem, na skutek czego oba samoloty po upadku na ziemię spłonęły. Piloci Klimkiewicz i Zabawa ponieśli śmierć. Dochodzenie przeprowadziła specjalnie powołana Komisja z Warszawy.”
Według poniższego źródła katastrofa dwóch MiG-15 w ówczesnej gm. Rudno miała miejsce o godz. 8.38 i przebiegła następująco:

Piloci ćwiczyli lot - cytuję - "w zwartym szyku na wykonywanie typowych ataków w składzie pary", na wysokości 2300 metrów. Samolot prowadzonego chor. pil. Zbigniewa Klimkiewicza (1933-1954) uderzył w samolot prowadzącego ppor. pil. Adama Zabawy (1932-1954) i oderwał jego skrzydło. Samolot prowadzącego, pozbawiony sterowności, uderzył w ziemię i spłonął. Pilot zginął. Samolot prowadzonego, mając uszkodzone usterzenie, przeszedł do niesterowanego nurkowania i pod kątem 80 stopni w położeniu odwróconym uderzył w ziemię. Pilot katapultował się, lecz z powodu zbyt małej wysokości spadochron nie otworzył się. Pilot poniósł śmierć. Katastrofa miała miejsce w pobliżu Wielkich Walichnów. Jako jej przyczynę podano nieprzestrzeganie warunków wykonywania lotów w szyku.

chor. pil. Zbigniew Klimkiewicz:
zderzenie klimkiewicz.JPG
zderzenie klimkiewicz.JPG (363.19 KiB) Przejrzano 234 razy
zderzenie klimkiewicz.JPG
zderzenie klimkiewicz.JPG (363.19 KiB) Przejrzano 234 razy
ppor. pil. Adam Zabawa:
zderzenie zabawa.JPG
zderzenie zabawa.JPG (356.98 KiB) Przejrzano 234 razy
zderzenie zabawa.JPG
zderzenie zabawa.JPG (356.98 KiB) Przejrzano 234 razy
Miejsce katastrofy pod Wielkimi Walichnowami:
zdetrzenie mig 1.JPG
zdetrzenie mig 1.JPG (139.37 KiB) Przejrzano 234 razy
zdetrzenie mig 1.JPG
zdetrzenie mig 1.JPG (139.37 KiB) Przejrzano 234 razy
MiG-15 w locie:
mig.jpg
mig.jpg (33.51 KiB) Przejrzano 234 razy
mig.jpg
mig.jpg (33.51 KiB) Przejrzano 234 razy
Źródło informacji i fotografii: "Polskie Lotnictwo Wojskowe 1945-2010", pod red. ppłk. nawig. dr. Józefa Zielińskiego
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

Autor Tematu
Moderatorzy globalnizielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2249
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 42 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#12

Post autor: Moderatorzy globalnizielu » 10 mar 2013, o 23:07

4 lipca 1933 r., w pobliżu Lisewa, miało miejsce przymusowe lądowanie samolotu pasażerskiego PLL "LOT", obsługującego połączenie Gdańsk - Warszawa - Gdańsk. Przyczyną był defekt silnika. W wyniku zdarzenia lekko rany został jeden pasażer. Nie wiadomo dokładnie jaki samolot musiał nagle wylądować. W tym okresie komunikację lotniczą na wspomnianym połączeniu obsługiwały Fokkery F VII (fot. nr 1) oraz Junkersy F 13 (fot. nr 2).

Obrazek

Źródło: http://www.dutch-aviation.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Obrazek

Źródło: http://www.shu-aero.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Za: M. Bakun, Lotnictwo na ziemi gdańskiej, Adam Marszałek, Toruń 2012.
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 589
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował : 30 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#13

Post autor: zunia » 26 mar 2013, o 13:07

O locie ppor. Bojarskiego i kpt. Sysiaka zielu @ Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy" onclick="window.open(this.href);return false; przeczytać można na stronie http://aviateam.pl/historia/title;szcze ... pt-sysiaka" onclick="window.open(this.href);return false; . Są tam też zdjęcia pilotów i rozbitego samolotu.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#14

Post autor: LukaszB » 26 mar 2013, o 13:30

Może teraz uda się dokładnie zlokalizować miejsce lądowania?

Po minięciu wysokich topoli zauważają wysoki nasyp, na którym wolno przesuwa się pociąg osobowy. W tym momencie padają pamiętne dla pary lotników słowa z ust ppor. Bojarskiego do kpt. Sysiaka: "Jeśli nie damy rady przejść nad nim, to walimy prosto w nasyp"). Samolot leciał już na bardzo małej prędkości i dużych kontach natarcia, mając po prawej stronie stację, na której stały pociągi towarowe i przesuwający się leniwie pociąg osobowy wypełniony dziećmi jadącymi na letni wypoczynek.

Zsuwał się z niego w dół, następnie ślizgiem po ziemi zahaczył skrzydłami o siatkę płotu, która wydzielała teren zakładu cegielni. Siatka została zerwana jednym ze skrzydeł. To spowodowało szczęśliwe wyhamowanie prędkości i zatrzymanie w grząskiej ziemi już na terenie cegielni. Rosły tam buraki.

"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#15

Post autor: Chris » 26 mar 2013, o 15:17

Sądzę, że odkryłem gdzie, z dokładnością do kilkuset metrów, rozbił się PZL Lim-2 o którym mowa. Otóż w artykule na stronie stwierdzono, że lot odbywał się na trasie Oksywie - Czarna Dąbrówka - Kwidzyn. Maszyna wystartowała z 34 Pułku Lotnictwa Morskiego stacjonującego na lotnisku w Babich Dołach, przeleciała nad miejscowością Czarna Dąbrówka na Kaszubach i jeśli kierowałaby się do Kwidzyna po linii prostej to Kociewie powinna przekraczać na linii Zblewo - Lubichowo - Skórcz. Jak widać tak się jednak, nie stało gdyż awaria wydarzyła się tuż przed Tczewem. Dlaczego piloci zdecydowali o zboczeniu z kursu? A może był to celowy wybór trasy przelotu?
Ostatli Lot MiGa.jpg
Ostatli Lot MiGa.jpg (211.68 KiB) Przejrzano 177 razy
Ostatli Lot MiGa.jpg
Ostatli Lot MiGa.jpg (211.68 KiB) Przejrzano 177 razy
Myśliwiec nadleciał nad Tczew z kierunku północno-zachodniego. Jak wspomina artykuł: "piloci przelatują nad wymarzonym terenem, który nadawał się do awaryjnego lądowania(prosta łąka). Miękki i płaski grunt aż kusił, by usiąść na nim". Ta łąka to nic innego niż dolina Motławy, przecinająca obecną drogę nr 91 na linii wschód-zachód.
Tuż za nią znajduje się nie jeden, ale dwa nasypy kolejowe, prowadzące bypass centralnej magistrali przechodzącej przez centrum Tczewa (wybudowanej wraz z powstaniem Ostbahn) i łączącej bezpośrednio południowy wylot torów w kierunku Bydgoszczy, ze stacją towarową w Zajączkowie.

"Otarł się dolną częścią kadłuba o podkłady kolejowe, zwalając się natychmiast na nasyp. Zsuwał się z niego w dół, następnie ślizgiem po ziemi zahaczył skrzydłami o siatkę płotu, która wydzielała teren zakładu cegielni. Siatka została zerwana jednym ze skrzydeł. To spowodowało szczęśliwe wyhamowanie prędkości i zatrzymanie w grząskiej ziemi już na terenie cegielni"

Jedyna tczewska cegielnia cały czas funkcjonująca na północnych rubieżach naszego miasta w I-szej połowie lat 60' to ta we wsi Suchostrzygi. Znajduje się po południowej stronie nasypów kolejowych (zaznaczonych czerwoną linią). Wydaje się, że z samolot pilotowany przez Tadeusza Bojarskiego i Leona Sysiaka przyziemił, w rejonie oznaczonym czerwonym okręgiem na mapie.
cegielnia suchostrzygi.jpg
cegielnia suchostrzygi.jpg (278.4 KiB) Przejrzano 177 razy
cegielnia suchostrzygi.jpg
cegielnia suchostrzygi.jpg (278.4 KiB) Przejrzano 177 razy
Warto nadmienić, że PZL Lim-2 to polska wersja licencyjna samolotu myśliwskiego MiG-15, maszynę wyposażono w bezprecedensową siłę ognia artyleryjskiego 2 działek 23mm i potężnej armaty automatycznej 37mm. Rosjanie szykujący się do konfrontacji z Zachodem byli pomni rajdów tysięcy alianckich maszyn rozsiewających burze ogniowe nad Hannoverem, Kiel, Bochum, Stuttgartem, Fankfurtem, Hamburgiem... Potężnie uzbrojone eskadry myśliwców MiG-15 byłyby zdolne rozrywać na strzępy powolne formacje B-29.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 27 mar 2013, o 00:20 przez Moderatorzy globalnizielu, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiona literówka :)

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#16

Post autor: LukaszB » 20 sie 2013, o 21:08

Chris pisze:Jedyna tczewska cegielnia cały czas funkcjonująca na północnych rubieżach naszego miasta w I-szej połowie lat 60' to ta we wsi Suchostrzygi. Znajduje się po południowej stronie nasypów kolejowych (zaznaczonych czerwoną linią). Wydaje się, że z samolot pilotowany przez Tadeusza Bojarskiego i Leona Sysiaka przyziemił, w rejonie oznaczonym czerwonym okręgiem na mapie.
Była jeszcze jedna cegielnia na północ od miasta przy Abisynii. Niedaleko od niej jest również nasyp kolejowy :scratch
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#17

Post autor: Chris » 20 sie 2013, o 21:37

Wydaje mi się że jeśli mowa jest o stacji kolejowej po prawej stronie to pojawiają się 3 możliwości:

1. Stacja to Zajączkowo - samolot musiałby lądować 1-2 km od rogatek Tczewa, w rejonie Tczewskich Łąk.

2. Stacja to dzisiejszy dworzec pasażerski - w takim razie nie przelatywał nad jednym nasypem ale kilkoma bo w tym miejscu znajduje się nasyp trasy pociągów towarowych w kierunku na Gdańsk, i trasa na Starogard oraz obwodnica kolejowa przez Suchostrzygi w kierunku zachodnim.

3. Stacja to przystanek w Suchostrzygach, nasyp to dzisiejsza trasa na zachód, a cegielnia to była cegielnia suchostrzycka.

Zatem, albo tekst źródłowy jest przekłamany, albo piloci w stresie nieprecyzyjnie zapamiętali szczegóły wypadku.

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7125
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 151 razy
Otrzymał podziękowań: 185 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#18

Post autor: LukaszB » 20 sie 2013, o 21:46

Nie mógł lądować na Suchostrzygach bo wpadłby do milenu.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Chris
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 334
Rejestracja: 17 lip 2012, o 10:51
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#19

Post autor: Chris » 21 sie 2013, o 07:36

W takim razie dane źródłowe są ze sobą sprzeczne i nie przystają do rzeczywistości. Dopuki nie będzie trafniejszego opisu, albo jego lepszej interpretacji nie wiemy gdzie na pewno przyziemił samolot.


kmbmar
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 11
Rejestracja: 15 lip 2011, o 16:17
Kontakt:

Re: Katastrofy lotnicze w Tczewie i okolicy

#20

Post autor: kmbmar » 21 sie 2013, o 08:38

LukaszB pisze:
Chris pisze:Jedyna tczewska cegielnia cały czas funkcjonująca na północnych rubieżach naszego miasta w I-szej połowie lat 60' to ta we wsi Suchostrzygi. Znajduje się po południowej stronie nasypów kolejowych (zaznaczonych czerwoną linią). Wydaje się, że z samolot pilotowany przez Tadeusza Bojarskiego i Leona Sysiaka przyziemił, w rejonie oznaczonym czerwonym okręgiem na mapie.
Była jeszcze jedna cegielnia na północ od miasta przy Abisynii. Niedaleko od niej jest również nasyp kolejowy :scratch


Ta cegielnia była przy ul. Czatkowskiej.
Załączniki
cegielnia.jpg
cegielnia.jpg (69.28 KiB) Przejrzano 119 razy
cegielnia.jpg
cegielnia.jpg (69.28 KiB) Przejrzano 119 razy

ODPOWIEDZ